ثبت شعب شرکت های خارجی

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

ثبت شرکت مستقل خارجی در ایران تقریباَ مشابه ثبت شرکت داخلی است اما ثبت شعب شرکت خارجی مستلزم اثبات هویت قانونی شرکت مادر در کشور متبوع خود است و ارائه مستندات مربوطه به عهده شرکت متقاضی ثبت می باشد. بموجب ماده 3 نظامنامه ثبت شرکت ها، هر شرکت خارجی برای اینکه بتواند بوسیله شعبه یا نماینده به امور تجارتی یا صنعتی یا مالی در ایران مبادرت نماید باید در کشور اصلی (متبوع) خود به عنوان شرکت قانونی شناخته می شود و در اداره ثبت استان تهران استان تهران به ثبت رسیده باشد.

همچنین به موجب مقررات مربوط به ثبت شعب شرکت های خارجی؛ ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی در ایران مشروط به عمل متقابل کشور متبوع شرکت خارجی می باشد. یعنی اگر در کشور متبوع شرکت خارجی ثبت شعب یا نمایندگی های شرکت های ایرانی تجویز شده باشد شرکت های آن کشور نیز می توانند نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود در ایران اقدام نمایند. شعب شرکت خارجی، واحد محلی تابع شرکت اصلی است که مستقیماَ موضوع و وظایف شرکت اصلی را در محل، انجام می دهد. فعالیت شعبه در محل، تحت نام و با مسئولیت شرکت اصلی خواهد بود.

شرکت های خارجی که در کشور محل ثبت خود شرکت قانونی شناخته می شوند، مشروط به عمل متقابل در کشور متبوع، می توانند برای فعالیت در ایران در زمینه های ذیل بر اساس مقررات مربوط به ثبت شعب شرکت های خارجی در ایران و سایر قوانین و مقررات مربوط نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود اقدام نمایند:

  1. ارائه خدمات بعد از فروش کالاها یا خدمات شرکت خارجی
  2. انجام عملیات اجرایی قراردادهایی که بین اشخاص ایرانی و شرکت خارجی منعقد می شود.
  3. بررسی و زمینه سازی برای سرمایه گذاری شرکت خارجی در ایران.
  4. همکاری با شرکت های فنی و مهندسی ایرانی برای انجام کار در شرکت های ثالث
  5. افزایش صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران
  6. ارایه خدمات فنی و مهندسی و انتقال دانش فنی و فناوری.
  7. انجام فعالیت هایی که مجوز آن توسط دستگاه های دولتی که به طور قانونی مجاز به صدور مجوز هستند صادر می گردد.از قبیل ارایه خدمات در زمینه های حمل و نقل،بیمه و بازرسی کالا،بانکی،بازاریابی و غیره
    بدیهی است چنانچه شرکت خارجی قبل از انجام تشریفات ثبت به عملیات تجارتی مبادرت ورزد از نظر قانون،متخلف محسوب گردیده و طبق قوانین با آن رفتار خواهد شد.

بموجب ماده 3 مقررات مربوط به ثبت شعب شرکت های خارجی، متقاضیان ثبت شعبه در ایران موظفند مدارک ذیل را به همراه درخواست کتبی خود به اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ارائه نمایند.

1-اساسنامه شرکت، آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده در مراجع ذیربط

2-آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت

3-گزارش توجیهی حاوی اطلاعات مربوط به فعالیت های شرکت و تبیین دلایل و ضرورت ثبت شعبه در ایران،تعیین نوع و حدود اختیارات و محل فعالیت شعبه،برآورد نیروی انسانی ایرانی و خارجی مورد نیاز،و نحوه تامین منابع وجوه ارزی و ریالی برای اداره امور شعبه.

اشخاص حقیقی ایرانی یا اشخاص حقوقی که متقاضی ثبت شعب شرکت خارجی در ایران هستند موظفند ترجمه فارسی اسناد و اصل مدارک و اطلاعات ذیل را به همراه درخواست کتبی خود به اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ارائه نمایند:

  1. تصویر مصدق قرارداد نماینده شرکت خارجی
  2. مدارک شناسایی شخص متقاضی:برای اشخاص حقیقی،تصویر شناسنامه و نشانی اقامتگاه قانونی و برای اشخاص حقوقی،اساسنامه شرکت و آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده نزد مراجع ذیربط
  3. ارائه سابقه فعالیت شخص متقاضی ثبت نمایندگی،در زمینه امر پیش بینی شده در قرارداد نمایندگی.
  4. اساسنامه شرکت خارجی طرف نمایندگی،آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده آن نزد مراجع ذیربط
  5. گزارش فعالیت های شرکت خارجی طرف نمایندگی و تبیین دلایل و ضرورت اخذ نمایندگی
  6. آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت خارجی طرف نمایندگی
  7. معرفی وزارتخانه ذیربط

جهت ارائه درخواست ثبت شعب شرکت های خارجی، ابتدا به بخش ثبت تاسیس شرکت در سامانه http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه کنید و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید تا کارشناسان مربوطه به منظور بررسی درخواست متقاضیان و صدور آگهی اقدام نمایند.

به موجب قانون، شعبه شرکت های خارجی که نسبت به ثبت شعبه خود در ایران اقدام نموده و به فعالیت می پردازند موظفند هر سال گزارش سالانه شرکت اصلی مشتمل بر گزارش های مالی حسابرسی شده توسط حسابرسان مستقل مقیم در کشور متبوع را به دستگاه ذیربط ارایه نمایند.

قابل ذکر است اشخاصی که مجوز فعالیت آن ها از سوی مراجع ذیربط لغو می شود مکلفند در مهلت تعیین شده توسط اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی،نسبت به انحلال شعبه یا نمایندگی و انجام امور تصفیه آن اقدام نمایند.همین طور،شرکت هایی که مجوز فعالیت آن ها تمدید نمی شود 6 ماه مهلت دارند تا نسبت به انحلال شرکت ثبت شده و انجام امور تصفیه آن اقدام نمایند.

انتشار رسمی فعالیت شرکت:

بنا به تجویز ماده 20 نظامنامه ثبت شرکت ها، دایره ثبت باید ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت خارجی یا شعبه آن، مراتب زیر را به هزینه شرکت در روزنامه رسمی قوه قضاییه و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار تهران منتشر نماید.

1-خلاصه اساسنامه شرکت
2-اسم یا اسامی نماینده یا نمایندگان رسمی شرکت در ایران
3-اسم یا اسامی نماینده یا نمایندگان رسمی شرکت حق امضا دارند.
4-اسم یا اسامی افراد ذیصلاح جهت دریافت اسناد و ابلاغ های رسمی

بیشتر بخوانید:

- موضوعاتی که برای ثبت شرکت نیاز به اخذ مجوز ندارند

- نحوه ی ثبت شرکت بین المللی

تیم تخصصی ثبت شرکت فکر برتر در کلیه ی زمینه های حقوقی شرکتها مانند ثبت شعبه شرکت، ثبت علائم تجاری، ثبت طرح صنعتی، پلمپ دفاتر قانونی، اخذ کد اقتصادی، اخذ کارت بازرگانی، کلیه امور مالیاتی نظیر معافیت مالیاتی و... خدمات ارائه می دهد. لطفاَ جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید. 42143-021

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران