راهنمای ثبت طرح صنعتی

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بعضی اوقات مبتکرین ابتکارات جدیدی را بوجود می آورند که به وسیله آن محصول را بهتر معرفی می نمایند و در حقیقت محصول سابق را به وسیله و فرم جدیدتری به بازار عرضه می کنند و چون این طرح ها در نتیجه زحمات و ابتکار افراد بوجود می آید، لذا بایستی مورد حمایت قانون قرار گیرد. البته جنبه هنری اشکال و ترسیمات از اختراع بیشتر است و در حقیقت حد وسط هنر و اختراع است. مثلاً طرح مدل های مخصوص لباس های زنانه از طرف طراحان مشهور پارسی یا اشکال مختلف و متنوع شیشه های عطر و یا شکل مخصوص شیشه های نوشابه و یا نقش های لاستیک های کارخانه های مختلف و غیره که بیشتر جنبه ذوقی و هنری دارد و در اثر ابتکار اشخاص بوجود می آید، اصولاً بایستی از طرف مقامات صلاحیتدار تحت حمایت قرار گیرد.

بطور قطع چنین اشکالی نباید شبیه اشکال موجود در طبیعت باشد، چه در این صورت ابتکاری نخواهد بود. همچنین ممکن است این اشکال جنبه ی اختراعی نیز پیدا کنند. چنانچه طرح های مختلف لاستیک های اتومبیل برای جلوگیری از لغزش ماشین ها اگر بهتر از سابق باشد ممکن است بصورت اختراعی به ثبت برسد و بعلاوه ممکن است آن را به صورت علامت تجارتی نیز به ثبت رساند.

از نظر قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری "هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط،رنگ ها و یا بدون آن،به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است. در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی باشد" .

بیشتر بخوانید:
- ثبت شرکت در سنگاپور و نکات آن
- ثبت شرکت در خارج از کشور

شخصی که طرح جدیدی را بوجود آورده است یا اگر وی به موجب یک قرارداد استخدام یا فروش به کارفرمای او تعلق پیدا کرده باشد می تواند ثبت طرح را تقاضا کند. متقاضی می تواند یک شخص حقیقی یا یک شخص حقوقی باشد. طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که جدید و یا اصیل باشد و از طریق انتشار در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم افشا نشده باشد. لذا طرح هایی که تکراری باشند؛ طرح هایی که تنها در نتیجه عملکرد فنی محصول ایجاد می شوند؛ طرح های حاوی نمادها یا نشان های رسمی؛ طرح های مخالف نظم عمومی یا اخلاق حسنه قابل ثبت نیستند.

از جمله مهم ترین مزایای ثبت طرح صنعتی، حق استفاده انحصاری و ایجاد انگیزه برای تحقیقات و نوآوری است که خود زمینه ساز انتقال تکنولوژی و عامل مهمی برای توسعه و جلب سرمایه گذاری های خارجی است. البته در کشورهایی که اشکال و ترسیمات صنعتی مورد حمایت قانونی قرار نمی گیرند، دیگر حق استفاده انحصاری قابل تصور نیست و همه کس از آن می تواند استفاده کند، منتهی اغلب کشورها پیش بینی های لازم را نموده و قوانینی را به تصویب رسانده اند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی عبارتست از:

-مدارک مثبت هویت متقاضی و طراح؛(نظیر کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده برای اشخاص حقیقی و آگهی تاسیس و آخرین تغییرات جهت اشخاص حقوقی به صورت خوانا)
-چنانچه طرح صنعتی دو بعدی باشد،5 نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه
-چنانچه طرح صنعتی سه بعدی باشد،5 نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه
-درخواست کتبی(به صورت اسکن شده و الصاق آن در پرونده الکترونیکی)مبنی بر عدم ذکر اسم طراح،چنانچه طراح نخواهد بود اسم وی ذکر شود.
-رسید مربوط به پرداخت هزینه اظهارنامه و در صورتی که اظهارنامه شامل دو یا چند طرح صنعتی است رسید مربوط به پرداخت هزینه های اضافی
-مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود.
-مدارک نمایندگی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید

*شرایط و مشخصات فنی تصاویر ارسالی
-سایر تصاویر حداکثر A4 باشد وحتماَ بصورت عمودی اسکن شود.
-در تصویر ارسالی طرح باید در یک زمینه ساده،به نحوی که قابل رویت باشد قرار گیرد.
-تصویر کالا بصورت رنگی باشد و حداکثر حجم آن  KB500 باشد.
ثبت طرح صنعتی مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است که از طریق سامانه ی اینترنتی به نشانی http://www.iripo.ssaa.ir انجام می گیرد.شایان ذکر است ،متقاضیان محترم علاوه بر ثبت اظهارنامه ی طرح صنعتی،می توانند سایر درخواست های خود را نظیر ویرایش اظهارنامه طرح صنعتی و چاپ و پیگیری اظهارنامه  از طریق همین  سامانه اعلام نمایند و از تصمیم اداره مطلع شوند.

مراحل ثبت طرح صنعتی:

1-آماده نمودن مدارکی که در فوق ذکر شد.
2-ورود به سامانه  http://www.iripo.ssaa.ir و تکمیل مراحل خواسته شده
این مراحل عبارتست از:
1-مشخصات مالک،نماینده قانونی،دریافت کننده ابلاغ،مشخصات طرح و ...
2-بارگذاری ضمائم اظهارنامه(مدارک مثبت هویت(حقیقی/حقوقی)،تصویر کالا،وکالتنامه)
3-بازبینی اطلاعات و ضمائم
4-پرداخت هزینه و دریافت شماره اظهارنامه (پرداخت هزینه به منزله تایید و ثبت نهایی اظهارنامه تلقی شده،و استرداد هزینه و تغییر اطلاعات و ضمائم امکان پذیر نمی باشد).
5-پس از دریافت شماره اظهارنامه چنانچه تقاضای ثبت طرح صنعتی مورد پذیرش مرجع ثبت قرار گیرد مراتب به صورت پست الکترونیکی(ایمیل) ویا پیامک به متقاضی اعلام می گردد و وی باید ظرف 30 روز پس از تاریخ اعلام،جهت پرداخت هزینه های مربوط به ثبت طرح صنعتی  از طریق سامانه به پرداخت هزینه اقدام نماید.در صورت عدم پرداخت هزینه در مهلت مقرر ،اظهارنامه کان لم یکن تلقی می گردد.این مهلت برای متقاضیان مقیم خارج 60 روز است.
6- درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران.
7-در انتها آگهی رسمی روزنامه را ا ز طریق سامانه به اداره ارجاع دهید.
قابل توجه است،مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن خواهد بود.این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه مربوط تمدید نمود.پس از انقضاء هر دوره که از پایان دوره شروع می شود یک مهلت شش ماهه برای پرداخت هزینه تمدید گردیده و همچنین جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهد شد.

چند نکته:
-تقاضانامه ثبت را می توان بطور مستقیم یا  از طریق وکیل تسلیم نمود.
-متقاضی می تواند تا زمانی که اظهارنامه در جریان بررسی است آن را مسترد نماید.
-چنانچه طرح صنعتی به هر دلیلی رد شود می توان نسبت به رد آن اعلام اعتراض کرد تا پرونده جهت بررسی به کمیسیون ارسال شود.

ثبت شرکت فکر برتر آماده ی پاسخگویی  به کلیه ی سوالات  شما عزیزان در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند می باشد. 42143-021
ما همواره در کنار شما هستیم.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران