اداره ثبت برند

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

باتوجه به گسترده شدن جوامع و بازار های کسب و کار و افزایش درخواست ثبت برند در کشور، یک سازمان در کشور متولی انجام این امر و امور وابسته به آن شده است، اداره ثبت برند در ایران سازمان ثبت مالکیت های معنوی می باشد که تحت نظارت اداره ثبت احوال و اسناد کشور فعالیت می نماید.

بطور کلی در رابطه با تعریف ماهیت برند یا علامت تجاری در ماده 30 قوانین چنین اشاره گردیده است:
علامت‌، علامت جمعي و نام تجاري عبارتند از:

  • علامت يعني هر نشان قابل رؤيتي كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز سازد.
  • علامت جمعي يعني هر نشان قابل رؤيتي كه باعنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت معرفي شود و بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا ياخدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعي استفاده مي‌كنند متمايز سازد.
  • نام تجارتي يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخص‌كننده شخص حقيقي ياحقوقي باشد.

همچنین بنا بر ماده 31:
حق استفاده انحصاري از يك علامت به كسي اختصاص دارد كه آن علامت را طبق مقررات اين قانون به ثبت رسانده باشد و در غیر این صورت قوانین نمی تواند صاحبین برند یا علامت تجاری را حمایت قانونی نماید.
اداره ثبت برند بطور کلی وظیفه محافظت از مالکیت های معنوی را به عهده گرفته است که امروزه از مهمترین اموال اشخاص به حساب می آیند.

چنانچه اشاره گردید اداره ثبت برند تحت نظارت و اداره ثبت احوال و اسناد کشور فعالیت می نماید و محدوده وظایف این سازمان عبارت است از :

-ثبت حق استفاده انحصاری از علائم تجاری و حمایت قانونی از صاحبین علامت تجاری یا برند
- ثبت حق استفاده انحصاری از اختراعات و حمایت از حقوق مخترعین
- ثبت حق استفاده انحصاری از طرحهای صنعتی و حمایت از حقوق طراحان
- ثبت حق استفاده انحصاری از علائم تجاری یا نام تجارتی، مبدأ و نشان جغرافیایی کالا و...

بطور کلی می توان گفت این سازمان از ابتکار و نتیجه فکر افراد در برابر اشخاص ثالث از طریق ثبت این حقوق در محدوده جغرافیایی کشور یا کشورهای محل ثبت حمایت می نماید.

در واقع پیشینه وضع قوانین در جهت حمایت از مالکیت های معنوی و صنعتی نخستین بار با عنوان قانون ثبت علامات تجاری و صنعتی در سال 1304 به تصویب رسید و در پی آن "قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب 1310 و آئین نامه اجرایی مربوط" به تصويب رسيد و بالاخره با تصويب قوانین و مقررات اخیر که با همكاري همه دستگاههاي ذيربط بالاخص مجلس محترم شوراي اسلامي و قوه قضائيه به تصويب رسيده است.

در حال حاضر نیز با توجه به نیاز ها و ضرورت های روز اجتماع این قوانین با تغییر و توسعه و پیش بینی موارد جدید با رعایت استانداردهای بین المللی و بالاخص معاهده تریپس به متقاضیان خدمات ارائه می نماید.

اداره ثبت برند که چنانچه اشاره گردید وظایف دیگری را نیز در این حوزه بر عهده گرفته است، در اقدامی در راستای ارائه خدمات الکترونیکی به متقضیان اقدام به معرفی سامانه ایی به آدرس https://iripo.ssaa.ir نموده است که متقاضیان می توانند با مراجعه به این سامانه بسیاری از امور مربوطه را بدون نیاز به مراجعه حضوری به انجام برسانند و مدارک مورد نیاز را نیز به نشانی این سازمان به آدرس تهران خیابان فیاض بخش -ضلع شمال شرقی پارک شهر-ساختمان شماره 3 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) ارسال نمایند.

چنانچه اشاره گردید متقاضیان می توانند با مطالعه قوانین در سامانه ای که از سوی اداره ثبت برند معرفی شده است، برند مورد نظر خود را طراحی و انتخاب نمایند و در همین سامانه نیز از طریق الکترونیکی به ثبت برسانند، سپس درخواست متقاضی توسط کارشناسان این مرکز بررسی می گردد و نتیجه به متقاضی اعلام می گردد.

با توجه به ماده39
هرگاه اداره مالكيت صنعتي تشخيص دهد كه شرايط مندرج در اين قانون رعايت شده است علامت را ثبت كرده و آگهي مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهينامه ثبت را به نام متقاضي صادر مي‌نمايد و در غیر این صورت امکان عدم ثبت برند را به اطلاع متقاضی می رساند و بنا بر ماده37 نیز هر ذي‌نفع مي‌تواند حداكثر تا سي روز از تاريخ انتشار آگهي‌، اعتراض خود را مبني بر عدم رعايت مفاد بند (الف‌) ماده (30) و ماده (32) اين قانون به اداره مالكيت صنعتي تسليم نمايد. دراين صورت:

  1. اداره مالكيت صنعتي رونوشت اعتراض‌نامه را به متقاضي ابلاغ كرده و بيست روز به او مهلت مي‌دهد تا نظر خود را اعلام كند. متقاضي درصورت تأكيد بر تقاضاي خود يادداشت متقابلي را به همراه استدلال مربوط به اداره مذكور مي‌فرستد. درغير اين‌صورت اظهارنامه وي مسترد شده تلقي خواهد شد.
  2. اگر متقاضي يادداشت متقابلي بفرستد، اداره مالكيت صنعتي رونوشت آن را دراختيار معترض قرار مي‌دهد و با درنظر گرفتن نظرات طرفين و مواد اين قانون تصميم مي‌گيرد كه علامت را ثبت و يا آن را رد كند.

بیشتر بخوانید:

- مراحل ثبت برند

با سپاس از همراهی شما عزیزان، مجموعه فکر برتر با کادری مجرب آماده ارائه خدمات ثبتی به شما عزیزان می باشد. 42143-021

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران