منظور از اشخاص حقیقی و حقوقی چیست؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

"ارائه خدمات فوق حرفه ای ثبتی در دپارتمان تخصصی ثبت شرکت فکر برتر"

  • انواع اشخاص

- مراحل ثبت شرکت

- چگونه شرکت ثبت کنیم ؟

در ساده ترین تعریف ، حقوق را الزام های ناظر بر روابط اشخاص نامیده اند .اشخاص جمع شخص است.
وقتی از شخص صحبت می شود چیزی که به ذهن می رسد اینست که یک فرد انسانی عملی انجام داده یا ترک نموده و غیره.
و موضوع صحبت فردی از افراد جامعه می باشد.زیرا افراد انسان هستند که در جامعه زندگی می کنند و به فعالیت های متعدد می پردازند.لیکن امروزه این فعالیت صرفاَ مخصوص افراد انسان نیست بلکه اشخاص دیگری به حکم قانون می توانند این اعمال را انجام دهند که به آن ها اشخاص حقوقی گفته می شود با این تعریف اشخاص دو نوع می باشند.
اول : اشخاص حقیقی
شخص حقیقی در حقیقت همان فرد انسانی می باشد.این افراد با زنده شدن دارای حقوقی می گردند و در زمان حیات خود آن ها را دارا می باشد که به آن ها اهلیت گفته می شود.در ماده 956 ق.م آمده است که اهلیت برای دارا بودن حقوق با زنده متولد شدن انسان شروع و با مرگ او تمام می شود.اهلیت به دو دسته اهلیت تمتع و اهلیت استیفا تقسیم می گردد.
دوم: اشخاص حقوقی
علاوه بر افراد در جامعه ، اشخاص دیگری هم یافت می شوند که به فعالیت می پردازند مانند گروه ها ، جمعیت ها ، موسسات ، سازمان ها و... به این نوع اشخاص اشخاص حقوقی می گویند، این ها وجود طبیعی ندارند و دارای وجود فرضی و اعتباری می باشند : شخص حقوقی مولود اجتماعی است که به تجویز قانون و از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی ایجاد می شود.
این اشخاص دارای حقوق تکالیف و اموالی هستند که به طور کلی از اموال و حقوق و دارایی افرادی که آن را تشکیل می دهند جداست و دارای کلیه حقوق و تکالیفی می باشند که قانون برای اشخاص حقیقی شناخته است مگر آن چه که ملازمه با طبیعت و فطرت و سرشت انسانی دارد و مختص انسان است مانند حقوق و وظایف ابوت و نبوت ( ماده 588 ق.ت )
اشخاص حقوقی مانند اشخاص حقیقی ایجاد می شوند ، زندگی می کنند و روزی حیاتشان خاتمه می یابد، ایجادشان تشکیل و ثبت آن ها، زندگیشان فعالیت آن ها و مرگشان زمان انحلال آن ها می باشد.
اشخاص حقوقی به دو دسته اشخاص حقوقی حقوق عمومی و اشخاص حقوقی حقوق خصوصی تقسیم می شوند:

  • بند اول : اشخاص حقوقی حقوق عمومی

اشخاص حقوقی حقوق عمومی ویژگی مهم این اشخاص آن است که ذاتاَ از امتیازات قدرت عمومی برخور دارند و به نظر می رسد به منظور و اهداف خاصی تشکیل می شوند که نوعاَ دادن سرویس و خدمات عمومی است و در چهارچوب ضوابط و مقررات خاصی بوجود می آید مانند وزارتخانه ها، شهرداری ها و سایر موسسات دولتی این اشخاص را بدین علت که مرتبط به دولت و حکومت هستند و هدف آن ها خدمت به جامعه و حفظ حکومت است شخصیت حقوقی حقوق عمومی گویند.

  • بند دوم : اشخاص حقوقی حقوق خصوصی

این اشخاص بین افرادی تشکیل می شوند که از نظر اهداف موضوع به دو دسته تقسیم می شوند:
1.سازمان ها و موسسات غیر تجاری : این اشخاص دارای اهداف و مقاصد غیر تجاری می باشند ماده 584 قانون تجارت این ها را این گونه تعریف کرده که کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیر تجاری از قبیل امور علمی یا ادبی یا خیریه و امثال آن ها تشکیل می شود اعم از اینکه موسس و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند.با توجه به این ماده ملاک تشخیص این اشخاص از شرکت های تجاری را نباید قصد انتفاع بدانیم بلکه این موضوعات فعالیت این اشخاص می باشد که آن ها را از شرکت های تجاری متمایز می سازد.
در نتیجه کلیه موسسات و سازمان هایی که به منظور اهداف غیر تجاری تشکیل می شوند و جزء دستگاه دولتی نباشند، سازمان یا موسسه غیر تجاری می باشد.
2.شرکت های تجاری
در هیچ یک از قوانین ما تعریفی از شرکت تجاری بیان نشده بلکه صرفاَ به ذکر انواع آن ها بسنده شده است .به همین علت حقوقدانان، تعاریفی از شرکت های تجاری بدست دادند از جمله:
1.عبارتست از اینکه چند نفر مالی را برای تجارت و استفاده از منابع آن در میان بگذارند.
2.عبارتست از نوعی شرکت عقدی که به موجب قوانین تجاری و مالی برای انجام امور بازرگانی و بردن سود با سرمایه معین تشکیل و منشاء پیدایش شخصیت حقوقی در حقوق خصوصی می شود.
تفاوت عمده بین اشخاص حقوقی حقوق عمومی و اشخاص حقوقی خصوصی اینست که اشخاص نوع اول به محض بوجود آمدن دارای شخصیت حقوقی بوده و احتیاج به ثبت ندارند ولی اشخاص نوع دوم از تاریخی که مطابق با ضوابط قانونی به ثبت می رسند شخصیت حقوقی پیدا می کنند.

استعلام نام شرکت

دلیل گرفتن استعلام نام شرکت به این منظور است که هر شرکت باید نام اختصاصی خود را داشته باشد: زیرا این نام ماهیت او را مشخص می نماید و سبب متمایز شدن شرکت ها از یکدیگر می شود. هنگامی که ثبت شرکت صورت می گیرد قانون از او حمایت کرده و آن را به عنوان یک شخص حقوقی تحت نام انتخابی می شمارد.

پس از انتخاب نام شرکت نوبت به استعلام آن می رسد، شما برای این که نام تعیین شده، تکراری نباشد باید به سامانه هایی که در متن ذیل ذکر شده است مراجعه نمایید:

مراجعه به پایگاه اینترنتی استعلام اشخاص حقوقی

مراجعه به نشانی http://www.ilenc.ir یکی از شیوه های معتبر جهت استعلام نام شرکت ها می باشد. این سازمان زیر نظر اداره ثبت اسناد و املاک کشور است و جدای از شرکت های حقوقی شامل: شهرداری ها و نهادهای دولتی هم می باشد.

شما با وارد شدن به سامانه، از طریق وارد نمودن حداقل یکی از این موارد که شامل: شناسه ملی، شماره ثبت و نام شخصیت حقوقی است می توانید آن را استعلام نمایید. اگر شرکتی با این نام به ثبت رسیده باشد، شما نمی توانید آن را برای شرکت خود برگزینید. در غیر این صورت ثبت شدن شرکت با آن نام امکان پذیر خواهد بود.

مراجعه به پایگاه اینترنتی روزنامه رسمی کشور

با مراجعه به آدرس http://rrk.ir می توانید وارد بخش آگهی های قانونی شوید و نام را استعلام نمایید. در این سامانه کلیه آگهی های اشخاص حقوقی، به همراه اطلاعاتشان در دسترس شما قرار می گیرند.

سامانه استعلام شماره ثبت شرکت ها

به شرکت ها پس از ثبت شدن، یک شماره ثبت اختصاصی تعلق می گیرد که شبیه به شماره شناسنامه افراد است. این شماره، نمایانگر صحت وجود شرکت ها می باشد. به همین منظور سامانه استعلام شماره ثبت شرکت ها طراحی شده است و فقط این سامانه منبع قابل قبول برای کلیه افراد، سازمان های خصوصی، دولتی و ارگان هایی است که ادعای کسب و کار دارند.

نحوه استعلام گیری به ۳ روش زیر قابل اجرا می باشد:

  • مراجعه به پایگاه اینترنتی ssaa.ir
  • مراجعه به سایت ir
  • مراجعه به آدرس ir

توجه داشته باشید که اگر اطلاعات به صورت کامل وارد نشود، سامانه شما را با صدها شرکت که آن حروف را در نامشان دارند روبرو خواهد کرد. در آخر شما باید روی اطلاعاتی که از شرکت به شما نمایش داده می شود کلیک کرده تا به صورت کامل مشخصات آن را مشاهده نمایید.

موسسه حقوقی فکر برتر یکی از متخصصانی است که در حوزه ثبت، شرکت سابقه ای درخشان در رزومه خود دارد. شما می توانید با مشاوره و راهنمایی این شرکت، زمان را برای رسیدن به هدفتان کوتاه تر نمایید.

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان به شرکت هایی گفته می شوند که با علم و دانش افراد نخبه، محصولاتی را با زحمات فراوان تهیه می کنند که از سطح فناوری بالایی برخوردارند. ثبت شرکت دانش بنیان همانند دیگر شرکت ها قابل اجرا می باشد.

بر اساس توافقی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اداره ثبت شرکت ها، از اواخر سال ۱۳۹۳ مقرر شد که کلمه دانش بنیان به هیچ وجه در نام و موضوع فعالیت شرکت ذکر نگردد. به همین دلیل نحوه ثبت شرکت دانش بنیان همانند دیگر شرکت ها صورت می گیرد و نحوه خاص و متفاوتی ندارد.

ثبت شرکت تعاونی

فرایند ثبت شرکت تعاونی به این صورت است که نماینده شرکت، به واسطه مراجعت به سایت جامع شرکت ها و کلیک کردن به روی گزینه تاسیس شخصیت حقوقی، جهت ثبت نمودن شرکت تعاونی اقدام می نماید. این شرکت ها جهت ثبت شدن نیازمند ارائه مدارک لازم اعم از: شرکتنامه، اساسنامه، مجوز اداره تعاون و پرداخت هزینه های قانونی از جمله ۳۵ درصد سرمایه اولیه می باشند.

برای ثبت شرکت به صورت حرفه ای در تهران می توانید به موسسات حقوقی مراجعه نمایید که سال ها در این حوزه فعالیت داشته اند: زیرا این کار زمانبر است و فرد بدون علم و آگاهی نمی تواند آن را بدون نقص انجام دهد. حتی اگر در زمینه ثبت شرکت سوال مهمی برای فرد پیش آید باید به ادارات ثبت شرکت های مراکز استان های کشور مراجعه کند که آیا در این ادارات بتواند جواب پرسش خود را بگیرد یا خیر؟

شرایط اعضاء هيات مدیره و مدیر عامل شرکت تعاونی

شرکت تعاونی، شرکتی است که اشخاص حقیقی یک صنف، در جهت اهدافی مشترک می خواهند شرکتی را ایجاد کنند. در حال حاضر دو نوع شرکت تعاونی طبق قانون وجود دارد: تعاونی تولید و توزیع.

تعاونی‌های تولید به تعاونی هایی گفته می شود که در امور مرتبط با دامداری، پزشکی، کشاورزی، شیلات و صنعت و غیره فعالیت می کنند.

تعاونی توزیع به تعاونی هایی گفته می شود که در چهارچوب مصالح عمومی، احتیاج شغل های تولیدی یا مصرف کنندگان عضو خود را برای کاهش قیمت ها و هزینه ها تامین می کنند.

بر اساس ماده ۱۷ قانون شرکت های ذکر شده باید دارای ارکان ذیل باشند:

ارکان کنترل کننده: بازرس یا بازرسان

ارکان اداره کننده: هیات مدیره

ارکان تصمیم گیرنده: مجمع عمومی

و اما این ارکان که امین اعضاء تعاونی و اداره کننده شرکت هستند باید شرایطی را داشته باشند. شرایط اعضاء هيات مدیره و مدیر عامل شرکت تعاونی، طبق ماده ۸۳ قانون بخش تعاونی اقتصادی جمهوری اسلامی بدین صورت می باشد:

  • داشتن اطلاعات یا تجزیه و تحلیل لازم جهت انجام وظایف متناسب با آن تعاونی
  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • عدم ممنوعیت قانونی و حجر
  • ایمان و تعهد عملی به اسلام
  • عدم پیشینه محکومیت خیانت در امنیت، ورشکستگی به تقصیر، اختلاس،کلاهبرداری، ارتشاء، تدلیس و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی
  • عدم عضویت در تشکل های محارب و عدم ارتکاب جرائم بر ضد امنیت و جعل اسناد

مدیر عامل در شرکت تعاونی

مرجع انتخاب مدیر عامل، عزل و قبول استعفای آن و نظارت بر عملیات ایشان، هیات مدیره می باشد. حقوق مدیر عامل، توسط هیات مدیره به مجمع عمومی پیشنهاد و از سوی آنها تصویب می گردد.

مدیر عامل بین و یا خارج از اعضاء تعاونی انتخاب می شود.

مدیر عامل به مدت ۲ سال این سمت را دارد.

اختیارات، وظایف، حقوق و مزایای مدیر عامل، بر اساس آیین نامه ای که به پیشنهاد هیات مدیره به تصویب مجمع عمومی می رسد صورت خواهد گرفت.

مدیر عامل تحت نظر هیات مدیره وظیفه خود را انجام می دهد.

هیات مدیره این قابلیت را دارد که با سه چهارم آراء، بخشی از اختیاراتشان را به مدیر عامل تفویض کنند.

صورتجلسات تغییرات در شرکتهای سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص تنها می توانند تغییراتی از قبیل نام شرکت، موضوع فعالیت شرکت، محل شرکت، نقل و انتقال سهام بر اساس اساسنامه که بر عهده هیات مدیره و یا مجمع عمومی فوق العاده است انجام دهند. این موضوع برای معتبر بودن، باید در قالب صورتجلسات تغییرات در شرکتهای سهامی خاص در آید و پس از آن نسخه ای تحویل اداره ثبت شرکت ها گردد.

ثبت برند

ثبت برند برای شرکت هایی که کالا و یا خدماتی را ارائه می دهند، بسیار حائز اهمیت است: زیرا برای آن که خدمات و محصولات خود را بین شرکت های بسیاری به مشتریان خود ثابت کنند، نیازمند یک برند هستند که با آن شناخته شوند. شما با انجام کلیه مراحل لازم برای ثبت برند، می توانید این فرصت را از افراد سودجو بگیرید تا نتوانند از خدمات و محصولات شما تقلید کنند.

شما با ثبت نمودن برند می توانید حق انحصاری آن را داشته باشید و در صورت مشاهده کوچک ترین سوء استفاده، حق قانونی اعتراض کردن به شما داده می شود. این موضوع پروسه ای طولانی دارد و بهتر است شما از شرکت های ثبت برند کمک بگیرید.

موسسه حقوقی فکر برتر با ارائه هر گونه خدمات در زمینه ثبت برند، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. شما می توانید در پروسه ای کوتاه برند خودتان را از طریق این موسسه به ثبت برسانید.

شرایط و مدارک لازم برای پروانه کسب

پروانه کسب ابزاری برای استارت زدن قانونی کسب و کار شما می باشد و در حقیقت مجوزی است که به افراد این فرصت را می دهد تا به صورت قانونی کسب و کار خود را راه اندازی کنند. داشتن این مجوز بسیار اهمیت دارد: زیرا اگر کسی بدون مجوز کار خود را استارت بزند، به محض متوجه شدن ارگان های مربوطه، کارگاه یا مغازه فرد پلمپ خواهد شد.

در این شرایط افراد با پرداخت جریمه، محل کسب و کار خود را از حالت پلمپ خارج می کنند و آن وقت باید مراحل لازم را جهت دریافت مجوز طی نمایند. حال به ذکر شرایط و مدارک لازم برای پروانه کسب می پردازیم:

اگر شما بخواهید واحد صنفی را ایجاد کنید قبل از خرید و یا اجاره محل، به منظور دریافت پروانه کسب باید به اتحادیه صنف مراجعه نمایید و تقاضای خود را به صورت کتبی تسلیم کنید. اتحادیه بعد از بررسی درخواست شما، باید این درخواست را بر حسب شماره و تاریخ، در دفتر مخصوصی ثبت نماید و رسید را به شما ارائه کند. سپس باید مراحل ذیل را برای دریافت پروانه کسب طی کنید:

  • شما ابتدا باید وارد درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس https://g4b.ir شوید و ثبت نام خود را با کیلک روی گزینه آن انجام دهید.
  • اطلاعات باید به صورت کامل وارد شود، پس از صحت سنجی و تایید، نام کاربری و گذر واژه برای شما ارسال می گردد.
  • شما بعد از وارد کردن نام کاربری و گذر واژه در این سامانه، روی گزینه ورود کلیک می کنید و گزینه ثبت و پیگیری را انتخاب می نمایید. در نهایت هم گزینه ثبت درخواست مجوز را کلیک می کنید.
  • در گام بعد باید مدارک و اطلاعاتی را که از شما می خواهد وارد نمایید و پس از آن باید نوع درخواست، نوع جواز و وضعیت نظام وظیفه را انتخاب کنید، سپس در پایین صفحه گزینه ثبت نهایی یا موقت را کلیک نمایید.
  • مرحله بعد کد رهگیری به شما داده می شود و اگر شما ثبت نهایی را زده باشید، تقاضای شما به صورت مستقیم برای سازمان مربوطه ارسال می گردد.
  • سپس باید به سایت ایران اصناف رفته و گزینه تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها را انتخاب نمایید.
  • حال اطلاعاتی که لازم است را وارد نموده و گزینه تایید را بزنید.
  • در این بخش شما با وارد شدن به صفحه اصلی سامانه، گزینه درخواست صدور جواز کسب را انتخاب می کنید.
  • در صفحه جدید کلیه مدارک، اطلاعات و رسته شغلی خود را وارد نمایید.
  • سپس کلیه اطلاعات را چک نمایید و روی گزینه تایید کلیک کنید.
  • در بخش بعد با وارد کردن مدارک، کد رهگیری برای شما ارسال می گردد. حال خواهید توانست از قسمت پیگیری ثبت نام، آخرین وضعیت درخواست خود را مشاهده نمایید.

نتیجه گیری

ما در این نگارش به توضیح ثبت شرکت ها، ثبت برند، تغییرات شرکت های سهامی خاص و... پرداختیم. بهترین راهکار برای ثبت سریع این موارد، مشاوره گرفتن از شرکت هایی است که در این زمینه فعالیت دارند.

موسسه حقوقی فکر برتر یکی از شناخته شده ترین موسسات در تهران است که کلیه این خدمات را در کمترین زمان ممکن انجام می دهد. شما می توانید امور ثبتی خود را بدون کوچک ترین نگرانی به این موسسه بسپارید.


از همراهیتان سپاسگزاریم.
مفتخریم که توانسته ایم با بهره گیری از مشاورین متخصص و وکلاء خوشنام و با تجربه مجموعه ای فراهم آوریم به بلندای رضایت و اعتماد شما.
همکاران ما در این مجموعه،با ارائه ی خدمات فوق حرفه ای کارآمد،شما را در تمامی مراحل ثبت شرکت یاری و مساعدت می نمایند.
تماس با ما:

  • مرکز مشاوره و اطلاع رسانی فکر برتر:42143-021
  • سامانه ی پیامکی: 100042143
  • تماس با مشاوران ارشد از طریق شماره های مندرج در سامانه
  • سامانه ی تخصصی ثبت شرکت فکر برتر http://companyregister.ir
  • پست الکترونیکی به نشانی info@ companyregister.ir

دفتر مرکزی : تهران، میدان ونک ، خیابان خدامی ، خیابان آفتاب ، نبش کوچه هشتم ، پلاک 34

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران