برای اینکه بدانیم چه تفاوت هایی بین ثبت شرکت های تجاری در تهران و شهرستان وجود دارد در مرحله نخست بدانیم تعریف شرکت تجاری در قوانین ایران چیست و همچنین قوانین رایج بر شرکت ها کدام است ؟

شرکت تجاری در واقع عبارت است از سازمانی که بین دو یا چند نفر به قصد انجام فعالیتی که در واقع موضوع فعالیت شرکت است، تشکیل می شود. برای تشکیل شرکت هر یک از شرکاء سهمی به صورت نقد یا جنس یا کار خود در بین می گذارند تا بتوانند فعالیت خود را شروع نمایند و به اهداف مورد نظرشان دست یابند، همچنین شرکاء با توجه به قوانین موجود در شرکا منافع و زیان های حاصله را نیز بین خود تقسیم می نمایند.

این شرکت ها مطابق ماده 20 قوانین تجارت در هفت قالب متفاوت قابل ثبت هستند، این قالب ها عبارتند از: شرکت تضامنی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی و مصرف.

قوانینی که در ایران در رابطه با ثبت شرکت ها و اداره آنها و به طور کلی امور تجاری رایج می باشد، قوانین تجارت نام گرفته است، رعایت این قوانین در سراسر ایران برای دارندگان شرکت ها و همچنین متقاضیان ثبت شرکت الزامی می باشد، قوانین تجارت در سراسر ایران یکسان می باشد و بالطبع ثبت شرکت های تجاری در تهران و شهرستان ها تفاوت چندانی ندارد.

تمامی افراد حقیقی که مایل به تشکیل شرکت و ایجاد شخصیت حقوقی هستند در سراسر ایران می توانند شرکت خود را به ثبت برسانند و از اعتبار حاصله از آن در کسب و کار خود استفاده نمایند.

چنانچه اشاره گردید ثبت شرکت تجاری در تهران و شهرستان ها تفاوت چندانی ندارد بخصوص از زمانی که اداره ثبت شرکت ها جهت ثبت غیر حضوری شرکت اقدام به معرفی سامانه هوشمند نمود و اکثر امور ثبت شرکت ها از سراسر ایران به صورت آنلاین و غیر حضوری انجام می گیرد، تفاوت های کمتری را در رابطه با ثبت شرکت در تهران و شهرستان ها دیده می شود. در این میان شاید بتوان به برخی از تفاوت های کوچک در رابطه با ثبت شرکت تجاری در تهران و شهرستان‎ها اشاره نمود:

1-نخستین تفاوتی را که می توان برای ثبت شرکت در تهران و شهرستان بدان اشاره نمود، موضوع مکان ثبت شرکت می باشد، مسلما کلان شهر تهران با توجه به اینکه پایتخت کشورمان می باشد و مرکز بسیاری از فعالیت های تجاری ، اقتصادی، فرهنگی و... نیز هست دارای تعداد بیشماری متقاضی ثبت شرکت نیز می باشد که ترجیح می دهند در این کلان شهر فعالیت نمایند و بعضا شعبه اصلی را در تهران قرار می دهند و در سایر شهرستان ها اقدام به ثبت شعبه می نمایند، این موضوع باعث شده است تا تهران آمار ثبت شرکت بسیار بالاتری داشته باشد. 

2- چنانچه در متن اشاره گردید، شرکت ها در ایران طبق قوانین ومقررات تجاری جمهوری اسلامی با استفاده از دستورالمعل ها و ایین نامه یکسان ثبت و اداره می شوند و به همین خاطر هیچ تفاوتی بین تهران و شهرستان وجود ندارد و همچنین با توجه به اینکه امروزه سیستم ثبت شرکت ها تمام الکترونیک می باشد تفاوت شرکت ها تنها در نوع شرکت، مقدار سرمایه و مدارک تحصیلی و رزومه کاری افراد می باشد و طبعاً شرکتی که از مقدار سرمایه بیشتر و افراد با تجربه و با مدارک تحصیلی بالاتر استفاده نماید در رقابت ها و بازار کار موفق تر به خصوص در رابطه با پروژه های بومی هر منطقه موفق تر خواهد بود 

3-یکی از مهمترین تفاوت های ثبت شرکت تجاری در تهران و شهرستان ها در هزینه های تامین محل دفتر، رفت و آمد ها و دیگر هزینه های جاریست، مسلماً این هزینه ها در شهر تهران بسیار سنگین تر از سایر شهرهاست، با وجود این نکته و همچنین با توجه به اینکه افراد با ثبت شرکت در هر نقطه از کشور می توانند از بازار های اقتصادی کشور استفاده نمایند و در مناقصه ها و مزایده ای دولتی و خصوصی شرکت نمایند بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند در جایی خارج از شهر تهران فعالیت نمایند.

4-یکی دیگر از تفاوت هایی که در رابطه با ثبت شرکت در شهرهای مختلف ایران وجود دارد و در برخی از موارد ایجاد محدودیت خواهد نمود،عدم صدور مجوز برای برخی فعالیت ها در برخی از شهرها و اماکن می باشد و غیر از این موضوع تمامی افراد متخصص و تحصیل کرده می توانند با توجه به توانایی و امکانات خود در هر شهری می توانند اقدام به ثبت شرکت نمایند.

5-یکی دیگر از این تفاوت ها در رابطه با ثبت شرکت تجاری در تهران و شهرستان ها وجود دارد، تفاوت هزینه های ثبت شرکت می باشد، در واقع در زمان ثبت شرکت متقاضیان با هزینه هایی از قبیل ( حق ثبت شرکت نزد اداره ثبت شرکت ها، حق ابطال تمبر سرمایه، حق وکیل (در صورت داشتن وکیل) هزینه های پستی، اگهی چاپ روزنامه رسمی، هزینه های اگهی روزنامه کثیر الانتشار و...) مواجه هستند که ممکن است این هزینه ها نیز در تهران و شهرستان های کوچک و بزرگ اندکی متفاوت باشد.

6-نحوه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه نیز یکی از تفاوت های ثبت شرکت تجاری در تهران و شهرستان ها می باشد ، در تهران می توان با مراجعه به مراکز پلیس +10 این گواهی را دریافت نمود اما در شهرستان ها متقاضیان می بایست معرفی نامه از طرف شرکت با موسسه یا ارگان های دولتی ارائه نمایند تا گواهی مورد نظر را دریافت نمایند.

7-تفاوت دیگری که برای ثبت شرکت در تهران و شهرستان وجود دارد در رابطه با کارت پایان خدمت وظیفه عمومی سربازی می باشد. در شهرستان ها ارائه کارت پایان خدمت برای مدیر عامل شرکت الزامی است. اما در تهران نیازی به پایان کارت خدمت برای ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها نیاز نیست. 

8-یکی از مهم ترین ارکان تشکیل یک شرکت موضوع فعالیت شرکت است، برای تاسیس شرکت تعیین موضوع شرکت بسیاراهمیت دارد .موضوع شرکت در واقع نشان دهنده هویت واهدافی می باشد که ان شرکت جهت ان منظور تشکیل می گردد. در این میان فعالیت در برخی از موضوعات ممنوع و برخی دیگر نیازمند اخذ مجوز می باشد، وجود شهرک های بزرگ صنعتی و تولیدی در اکثر شهرستان ها باعث می شود که شرکت های بسیاری با این موضوع فعالیت به ثبت برسند. در این رابطه نکته حائز اهمیت آن است که ارائه مجوز برای ثبت شرکت در این شهرستان ها با موضوعات تولیدی ضروری خواهد بود. در حالی که فعالیت های تولیدی در تهران نیازی به ارائه مجوز ندارند.

در پایان این مطلب می توان نتتیجه گرفت که ثبت شرکت تجاری در تهران و شهرستان ها تفاوت چندانی ندارد و متقاضیان ثبت شرکت می توانند با توجه به عواملی مانند محل زندگی، موضوع فعالیت شرکت، میزان هزینه ها و... شرکت مورد نظر خود در تهران و یا سایر شهرستان ها به ثبت برسانند.

در پایان از همراهی شما صمیمانه سپاسگذاریم. برای مشاوره رایگان با شماره 42143-021 در تماس باشید.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران