مسئله اصلی برای ثبت برند در سیرجان این است که اصولاَ چه افرادی می توانند برند ثبت نمایند؟ در این مقاله علاوه بر بررسی مدارک و مراحل ثبت برند در سیرجان، بر روی این مسئله بحث می شود که علاقه مندان باید واجد چه شرایطی بوده و پس از ثبت از چه امتیازاتی برخوردار خواهند شد؟

سیرجان یکی از شهرهای صنعتی و اقتصادی کشور به شمار می آید که در جنوب ایران و جنوب غربی استان کرمان واقع شده است. گلیم های دست بافت شیر یکی پیچ، قالی، پته، مسقطی، پسته، پشمک، قوتو، شیرینی کماچ، باقلوا، سهن، کلمپه و غیره از جمله مهم ترین سوغات این شهر تاریخی به شمار می آید .

یکی از بهترین ابزارها برای معرفی این توانمندی های تولیدی و صادراتی ، انتخاب برند و ثبت آن است. لذا پیشنهاد ما به فعالان محترم اقتصادی در سیرجان، ثبت برند است. چرا که برای فروش و معرفی کالاها در قدم اول نیاز به انتخاب برند و ثبت برند می باشد تا بتوان محصولات را به طور شایسته ای معرفی نمود.

شرایط و خصوصیات ثبت برند:
کلیه کسانی که در ایران دارای موسسات تجاری یا صنعتی یا فلاحتی هستند اعم از اتباع داخله یا خارجه می توانند در ایران علامت تجاری اختیار نموده و آن را به ثبت برسانند. البته لازم به ذکر است که ثبت علامت موسسات خارج از ایران منوط به این است که مملکتی که موسسه آن ها در آن جا واقع شده به موجب عهدنامه یا قوانین داخلی خود از علائم تجاری ایران حمایت کند. یعنی شرط قبولی تقاضای ثبت از طرف اتباع خارجی معامله متقابله است و کشور متبوع متقاضی ثبت نیز باید ثبت علائم متعلق به اتباع ایران را قبول کند.

حال پس از روشن شدن این مطلب، در گام بعدی، این سوال مطرح می شود که چه برندهایی را می توان به ثبت رساند؟ به بیانی دیگر، شرایط ثبت برند در ایران چیست؟

برای پاسخ به این سوال در ابتدا لازم است به تعریف قانونی علامت تجاری بپردازیم. ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات در تعریف علامت تجاری چنین مقرر می دارد:

"علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش- تصویر- رقم- حرف- عبارت- مهر- لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود .ممکن است یک علامت تجارتی برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود".

از ماده فوق مستفاد می شود که نوع علامت جنبه حصری ندارد، بلکه می تواند با توجه به ابتکار افراد به صورت کلمات، حروف ارقام، تصاویر به کار رود و برای شناسایی محصولات واحدهای تولیدی، صنعتی یا خدماتی مانند حمل و نقل زمینی، هوایی یا دریایی استفاده شود.

صفات مشخصه ی علامت تجاری دارا بودن دارا بودن اصالت و تازگی است . اصالت به این معنی است که اختصاصی باشد و علامت استعمال شده از طرف دیگری در کالاهای مشابه نباشد. تازگی نیز عبارت از اینست که علامت ثبت شده به جهت تغییرات حاصله در آن از علامت سابق کاملاَ مشخص و متمایز باشد.نظر به مراتب مزبور است که آئین نامه ی علائم ،کالاهای تجاری را طبقه بندی کرده است و هر علامتی که برای طبقه ای از کالاها ثبت شده در همان طبقه از طرف دیگری قابل ثبت و انتقال نیست.

بر اساس ماده ی 32 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری در ایران (مصوب 1386 هجری شمسی) علامت در موارد زیر قابل ثبت نیست:

الف) نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه ی دیگر متمایز سازد.

ب) خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد. (علائمی که به عنوان علامت تجارتی به کار می رود یا یکی از اجزای علامت تجارتی را تشکیل می دهد،به هیچ وقت نمی تواند بر خلاف ضوابط اسلامی باشد).

ج) مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها گمراه کند.

د) عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند بوده یا موارد مذکور یکی از اجزای آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه ی استفاده از آن صادر شود.

ه- عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه ی یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه ی دیگری در ایران معروف است.

و- عین یا شبیه آن قبلا برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاَ میان استفاده از علامت و مالک علاکت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک قبلی لطمه وارد سازد.

ز- عین علامتی باشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

چهارده امتیاز ویژه ثبت برند در سیرجان:

1- مهم ترین امتیازی که ثبت برند برای شما دارد این است که با ثبت برند، در مقابل قانون شناخته می شوید . منظور از شناخته شدن این است که وقتی شما برند خود را به ثبت برسانید، می توانید از افرادی که از برند شما استفاده می کنند، شکایت کنید و آن ها مجبور به عوض کردن اسم و پرداخت غرامت به شما هستند.

2- ثبت برند سبب متمایز شدن کالاهای ارائه شده و خدمات یک شرکت از کالا و خدمات شرکت های دیگر می شود و به این طریق خواهید توانست محصولاتتان را منحصر به فرد نموده و به نحو مطلوب در بازار معرفی نمایید. بنابراین، با ثبت برند، سایر افراد نمی توانند از برندتان تقلید و یا سوء استفاده کنند.

3- ثبت برند برای مشتریانتان نیز می تواند بسیار سودمند باشد. آن ها می توانند به راحتی محصولات و یا خدمات شما را پیدا و از آن استفاده کنند.

4 - با ثبت برند در سیرجان، گسترش کسب و کارتان امکان پذیر می گردد و طیف وسیعی از مشتریان با این برند آشنا خواهند شد.

5- ثبت برند هزینه های بازاریابی کمتر و در مقابل کسب سود بیشتر را به همراه خواهد داشت.

6- ثبت نمودن برند باعث می شود شما هر چه بیشتر به نیازهای مشتری ها دست پیدا کنید و بدانید که بر چه اساسی به سراغ برند شما می آیند و یا چه دلیلی باعث می شود رقیب شما را انتخاب کنند.

7- ثبت برند می تواند برای سهامداران ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.

8- علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.

9- می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.

10- شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند .

11- ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

12- جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .

13- اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.

14- از طریق ثبت نمودن برند، می توانید برای برندتان ایجاد شهرت نمایید .

مراحل و مدارک لازم

گام اول در ثبت برند:
اصولاَ اولین گام برای ثبت برند در سیرجان، استعلام آن می باشد تا آن برند توسط شخص دیگری به ثبت نرسیده باشد. برای این منظور می توانبد به پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir مراجعه نمایید . از طریق این سامانه می توانید از عدم ثبت برند پیشنهادی خود اطمینان حاصل فرمایید. در این شیوه ، می توان پس از ورود به سایت نامبرده به قسمت آگهی های قانونی مراجعه نمایید و با انتخاب علامت تجاری به عنوان نوع آگهی ، قید نام و تکمیل سایر اطلاعات خواسته شده بر روی گزینه جستجو کلیک نمایید.

گام دوم:
گام بعدی جهت ثبت برند ، مراجعه به سامانه اداره مالکیت معنوی به نشانی http://iripo.ssaa.ir می باشد . پس از مراجعه به این سامانه لازم است اطلاعات لازم را تکمیل نمایید. این اطلاعات شامل مشخصات مالک، دریافت کننده ابلاغیه ، بارگذاری ضمائم اظهارنامه ، بازبینی تمامی اطلاعات و ضمائم بارگذاری شده برای حصول اطمینان از صحت اطلاعات و پرداخت هزینه ثبت اظهارنامه می باشد. پس از تکمیل این اطلاعات، رمز اظهارنامه و کد پیگیری را دریافت نمایید .

گام سوم:
در قدم بعدی، چنانچه اشکالی در اظهارنامه شما وجود نداشته باشد ، لازم است مدارک لازم را ارسال نمایید. توضیح آنکه : پس از تکمیل اطلاعات در سامانه پاسخ اداره ممکن است یکی از سه وضعیت اخطار نقص / رد پرونده / آگهی نوبت اول باشد. در حالت آگهی نوبت اول یعنی اشکالی در اطلاعات وارد شده وجود نداشته و می بایست نسبت به ارائه مدارک اقدام نمایید.

گام چهارم:
گام چهارم پرداخت هزینه روزنامه رسمی اول است . لازم به ذکر است هزینه ثبت آگهی برند در روزنامه رسمی با توجه به برند تجاری و تعداد کالا و طبقات و همچنین بر اساس تعداد مالکان متفاوت خواهد بود. دلیل این موضوع حجم متفاوتی است که آن آگهی در روزنامه به خود اختصاص می دهد. پر واضح است ، هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی با دو پاراگراف متفاوت خواهد بود با هزینه ثبت آگهی با یک پاراگراف .

گام پنجم:
پس از گذشت 31 روز از تاریخ روزنامه مرحله اول در صورتی که شخص یا اشخاصی نسبت به برند شما اعتراضی نداشته باشد و مانعی وجود نداشته باشد ، بایستی برای آگهی نهایی و دریافت سند قطعی برند اقدام نمایید.

مدارک لازم جهت ثبت برند در سیرجان:

1- اظهارنامه ثبت علامت تجاری

2- نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالتنامه ، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.

3- ارائه ده نمونه از علامت به صورت گرافیکی که با علامت الصاق شده روی اظهارنامه یکسان بوده و ابعاد آن حداکثر 10 در 10 سانتی متر باشد.اگر ارائه علامت به صورت گرافیکی نباشد ده نمونه از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد،ارائه خواهد شد.

درخواست کننده باید بر روی هر اظهارنامه یک نمونه از علامت را الصاق و آن را امضاء نماید . نمونه سوم در موقع ثبت بر روی صفحه مربوطه در دفتر ثبت و نمونه چهارم بر روی تصدیق ثبت الصاق می شود. علاماتی که برجسته یا گود در روی شیی ء نشان داده می شود بر روی کاغذ نفش خواهد شد. ابعاد نمونه نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند.

بر روی هر نمونه الصاق شده به طریق بالا مهر شعبه ثبت شرکت ها و علایم تجاری و اختراعات زده می شود به طریقی که یک قسمت از مهر بر روی نمونه و قسمت دیگر بررو.ی صفحه قرار گیرد.

چنانچه مرجع ثبت نمونه علامت ارائه شده را مناسب تشخیص ندهد، تسلیم نمونه مناسب را درخواست می نماید.در هر حال،علامت باید به همان نحو که درخواست و ثبت می شود استعمال گردد.

4- در صورت سه بعدی بودن علامت، ارائه علامت به صورت نمونه های گرافیکی یا تصویر دو بعدی روی برگه به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند،الزامی است.

5- مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود.

6- ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذی ربط بنا به تشخیص مرجع ثبت.

7- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیتدار،اتحادیه یا دستگاه مرتبط،در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد.

8- مدارک مثبت هویت متقاضی

9- رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی

10- مدارک نمایندگی قانونی، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.

جهت ثبت برند خود، با ما در موسسه حقوقی فکر برتر تماس حاصل فرمایید. 42143-021

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران