مالکیت معنوی در ثبت برند به نوعی حمایت قانونی از برند، کسب و کار و مشاغل و محصولات مختلف را به عهده دارد. در دنیای امروز برند ها نقش موثری در فروش محصولات یا خدمات یک مجموعه دارند. برای اینکه بتوانید از حقوق قانونی مالکیت معنوی برای ثبت برند استفاده کنید لازم است که بر اساس چهارچوب قانونی اقدام به ثبت برند خود کنید. از این رو باید بدانید برای ثبت برند نیازمند ارائه چه مدارکی هستید؟ و یا لازم است چه مراحلی را طی کنید؟ و اصلاً ثبت برند برای شما چه هزینه هایی به دنبال دارد و در مقابل چه امتیاز هایی برای تان خواهد داشت؟ پاسخ این سوالات به طور دقیق در مقاله پیش روی شما عنوان شده است.

اما قبل از اینکه به چگونگی ثبت برند در اداره مالکیت صنعتی بپردازیم لازم است بدانید برند چیست؟ و چه چیز هایی در قالب برند قابل ثبت می باشد. برند می تواند یک اسم یا جمله یا ترکیب چند حرف به صورت مخفف و یا نماد و نشان تجاری باشد که معرف کالا یا خدمات ارائه شده توسط کسب و کار شما است، برند وجه تمایز بین چند کالا در بازار است و در واقع باعث می شود کالا ها بر اساس تولید کنندگان آن با هم تفکیک شوند.

قواعد و مقررات ثبت برند:
1)اجباری نبودن ثبت برند؛ در قانون ثبت علائم تجاری هیچ کجا الزامی برای ثبت برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی بیان نشده است اما این قانون تنها از برند هایی حمایت می کند که بر اساس قواعد و مقررات عمومی به ثبت رسیده باشند.

2)برند های غیر قابل ثبت؛ بر اساس قانون علائم تجاری برخی ایامی و کلمات به عنوان برند قابل ثبت نیستند. بنابراین اگر برند شما هم شامل موارد زیر می باشد از هم اکنون بدانید که مجاز به ثبت آن نیستید.

  • اسامی و واژگانی که مخالف نظم عمومی جمهوری اسلامی و اخلاق حسنه باشند.
  • اسامی عام که به صورت تک کلمه عام درخواست شوند.
  • اسم محصول برای همان طبقه محصول درخواست شده باشد.
  • صفت محصول بدون ترکیب اسم خاص در خواست شود.
  • اسم کشور ها، سازمان های داخلی و بین المللی، پرچم و نماد رسمی کشور ها، یا نماد نظامی کشور ها به عنوان برند درخواست شده شوند.
  • اسامی که قبلاً به عنوان برند ثبت شده اند.
  • اسامی معروف و مشهور چه در برند های ثبت شده، چه در اسامی اشخاص و شخصیت های معروف
  • اسامی مذهبی نیز قابل ثبت نیستند.

3)اعتبار برند بعد از ثبت؛ بعد از ثبت برند شما دارای گواهی نامه رسمی به نام برای برند خود خواهید شد که این گواهی نامه به مدت ده سال اعتبار قانونی دارد و در این ده سال شما از تمام حقوق مادی و معنوی این برند برخوردار خواهید شد. از این رو بعد از 10 سال حدود شش ماه از تاریخ اتمام اعتبار تا شش ماه پس از تاریخ اتمام اعتبار می توانید اقدام به درخواست مجدد برای تمدید اعتبار برند خود نمایید و همچنان از مالکیت معنوی اثر برخوردار شوید.

4) شرایط ثبت برند؛ برای ثبت برند شرایطی وجود دارد که باید حتماً لحاظ گردد.

  • متقاضی ثبت برند باید 18 سال داشته باشد.
  • مجوزی دال بر فعالیت متقاضی حتماً باید ارائه شود.
  • برند باید فارسی و دارای معنا باشد و در غیر این صورت برای ثبت باید کارت بازرگانی یا کارت عضویت در اتاق بازرگانی ارائه شود.

5) طبقات برند؛ بر اساس قانون علائم تجاری برای ثبت برند حدود 45 طبقه تعریف شده است که در هر طبقه تعداد محصولات و کالا ها یا خدمات تعیین شده است. هر متقاضی ثبت برند باید با توجه به فعالیتی که قرار است انجام دهد و محصولات و یا خدمات مورد نظر خود از طیقات تعیین شده محصولات برند خود را انتخاب نماید.

مرجع صالح برای ثبت برند:
اداره مالکیت معنوی ثبت برند، که در استان تهران مستقر می باشد وظیفه بررسی و ثبت برند را بر عهده دارد. این اداره با عنوان اداره مالکیت صنعتی نیز شناخته می شود، درخواست ثبت برند ابتدا در سامانه مالکیت صنعتی با تکمیل اظهار نامه برند انجام می شود. متقاضیان در سراسر ایران می توانند برای ثبت برند خود از این سامانه اقدام نمایند و یا به متخصصان و تیم حقوقی فکر برتر جهت ثبت برند خود و مشاوره های لازم در این زمینه تماس حاصل نمایند.

مراحل ثبت برند:

  1. برای ثبت برند سلسله مراحلی وجود دارد که همه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی باید از این طریق اقدام به ثبت برند خود نمایند.
  2. انتخاب نام برند گام اولی است که برای ثبت برند باید طی کنید، برندتان علاوه بر شرایط قانونی باید دارای ویژگی های لازم یک برند نیز باشد.
  3. بعد از انتخاب برند باید در بانک جستجوی اطلاعات اداره مالکیت معنوی استعلام برند را نیز دریافت کنید تا از ثبت آن اطمینان حاصل کنید.
  4. در این مرحله باید به سایت اداره مالکیت صنعتی ورود کنید و در میز خدمات اظهار نامه ثبت برند را دریافت نمایید.
  5. در مرحله بعد اگر متقاضی ثبت پیش از این برندی ثبت نکرده باشد باید برای وی حساب کاربری ایجاد شود.
  6. بعد از ورود به حساب کاربری اظهار نامه مربوطه باید تنظیم و اطلاعات مربوط به متقاضی و برند وی و مدارک و ملزومات مربوطه در اظهار نامه وارد شود.
  7. بعد از ثبت نهایی و پرداخت هزینه اظهار نامه برند باید در انتظار بررسی کارشناسان اداره مالکیت معنوی بود تا درخواست را مورد بررسی قرار دهند و نتیجه را ابلاغ نمایند.
  8. نتیجه ابلاغ ممکن است مبنی بر ثبت یا عدم ثبت برند باشد، در صورت ثبت مراحل زیر ادامه میابد.
  9. از تاریخ ابلاغ حداکثر ظرف مدت زمان سی روزه باید روزنامه رسمی نوبت اول منتشر شود.
  10. روزنامه رسمی نوبت اول پس از انتشار باید به مدت 30 روز از تاریخ انتشار آن بگذرد تا بتوانیم هزینه ثبت برند را پرداخت نماییم.
  11. با پرداخت هزینه، شماره ثبت برند صادر می شود و برند در روزنامه رسمی نوبت دوم نیز منتشر می شود که در این روزنامه اطلاعات مربوطه به برند و مالک برند درج می شود.

مدت زمان ثبت برند:
زمان ثبت برند در خصوص پرونده های متعدد متفاوت است اما بر اساس آنچه که در روند ثبت بیشتر پرونده ها شاهد بوده ایم حدود 35 الی 45 روز از زمان درخواست اظهار نامه علامت تجاری نتیجه ثبت یا عدم ثبت برند از سوی اداره مالکیت معنوی ثبت برند اعلام خواهد شد، که بعد از آن نیز حدود 30 روز هم روزنامه نوبتت اول زمان خواهد برد این مدت زمان تقریباً در همه پپرونده های ثبت برند طی می شود.

مالکیت معنوی در ثبت برند بین المللی:

سازمان جهانی مالکیت فکری با عنوان WIPO در طی معاهده پاریس مالکیت معنوی در ثبت برند بین المللی را مورد تایید و تصویب قرار داد. پیش از این کشور ها برای ثبت برند در کشور دیگر باید به کشور مربوطه مراجعه حضوری می کردند، اما امروزه بر اساس معاهده پاریس شما ابتدا باید برند تان را در کشور مبدأ مانند ایران ثبت کنید و سپس از سیستم مادرید برای ثبت بین المللی برند خود در کشور های عضو این معاهده اقدام به ثبت برند خود در سطح بین المللی کنید.

مدارک ثبت برند:

مدارک ثبت برند برای متقاضیا حقیقی و حقوقی به شرح زیر می باشد.

متقاضیان حقوقی:

  • ارائه کپی شناسنامه و کپی کارت ملی هوشمند یا برگه کارت ملی مدیر عامل
  • ارائه آگهی ثبت شرکت یا روزنامه رسمی ثبت شرکت
  • ارائه آگهی اخیر تغییرات یا روزنامه مربوط به آن
  • پروانه ساخت، یا پروانه فعالیت، یا جواز تأسیس به نام شرکت
  • ارائه گواهی امضاء مدیر عامل
  • شماره موبایل به نام برای مدیر عامل که در دسترس باشد.
  • ارائه کارت بازرگانی در صورت ثبت برند لاتین یا ثبت برند در زمینه های بازرگانی
  • در صورت داشتن وکیل ارائه وکالت نامه از طریق شرکت نیز الزامی می باشد.
  • در صورتی که شرکت قبلاً برندی را ثبت کرده باشد می توانید از مدارک حق اولویت نیز استفاده کنید و ارائه این مدارک نیز لازم است.
  • لیست طبقات برند
  • خود نام تجاری و توصیف آن

متقاضیان حقیقی:

  • اشخاص حقیقی برای ثبت برند باید کپی شناسنامه و کارت ملی خود را ارائه دهند در صورت نداشتن کارت ملی هوشمند ارائه برگه کارت ملی کفایت می کند.
  • پروانه کسب یا جواز تأسیس و یا هر نوع پروانه فعالیت.
  • ارائه لیست طبقات برند
  • ارائه نام تجاری برند به همراه توصیف آن
  • در صورت لاتین بودن ارائه کارت بارگانی و یا کارت عضویت به نام خود متقاضی یا یکی از شرکاء در صورت ثبت برند اشتراکی الزامی است.
  • در صورتی که متقاضی پیش از این برند ثبت کرده باشد ارائه مدارک حق اولویت نیز لازم خواهد بود.
  • گواهی امضاء متقاضی
  • ارائه شماره موبایل به نام در دسترس متقاضی ثبت برند.
  • در صورت داشتن وکیل ارائه وکالت نامه جهت مراجعه به اداره مالکیت معنوی ثبت برند الزامی است.

حمایت مالکیت معنوی در ثبت برند:

بعد از ثبت برند شما استفاده انحصاری از برند را به مدت ده سال خواهید داشت و در این محدوده زمانی اجازه ثبت عین نام و حتی مشابه نام تجاری به شخص دیگری داده نمی شود و در صورت مشاهده می توانید از حق اولویت ثبت برای اتمام اعتبار برند ثبت شده اقدام نمایید، همچنین استفاده برند شما توسط اشخاص دیگر قابل پیگیری قضایی خواهد بود و این اشخاص باید هزینه ضرر و زیان شما را پرداخت نمایند. بنابراین با ثبت برند صاحب نام تجاری انحصاری خواهید شد.

همچنین به موجب ثبت برند حق مالکیت خود را می توانید به اشخاص دیگر نیز انتقال دهید و یا حق انتفاع و استفاده از برند را واگذار نمایید بنابراین می توانید از برند ثبت شده درآمد غیر از فروش محصول نیز داشته باشید.

در پایان: ثبت برند دارای هزینه هایی خواهد بود که مجموعه فکر برتر با حداقل هزینه حق الوکاله با تیم مجرب و کارآمد خدمات ثبت برند را از صفر تا صد انجام خواهد داد. همچنین این مجموعه مشاوره رایگان ثبت برند را هر روزه به متقاضیان ارائه می دهد هم اکنون می توانید با تیم حقوقی و متخصصان فکر برتر تماس بگیرید. 42143-021

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران