متقاضیان ثبت برند محصولات آرایشی نیاز به شناخت کافی از لوازم مصرفی آرایشی و بهداشتی و داشتن اطلاعات کافی در زمینه ثبت برند دارند. ویژگی های برند و یا نشان تجاری ثبت شده حوزه های محصولات آرایشی و بهداشتی می تواند دارای علائم اختصاری ساده و به یاد ماندنی باشد و یا انتقال دهنده پیام محصول باشد، البته بلاشک به سلیقه شخص متقاضی و یا خواهان ثبت برند بستگی زیادی دارد.
لوازم آرایش عبارتند از موادی که برای بهسازی و پاک سازی و نظافت، حفظ ظاهر و زیباسازی و ارتقاء جذابیت فردی و در نهایت تصاعد رایحه خوش بدن انسان کاربرد دارند. البته الزامی ترین شرط خرید محصولات آرایشی به طور قطع باید بازگرداندن بیشتر سلامتی به بدن، دور از تاثیر در ساختار بدن و عملکردهای آن، و به عبارت بهتر نداشتن عوارض جانبی باشد.

لوازم آرایش شامل انواع و اقسام محصولات هستند، از جمله کرم ‌های محافظت‌ کننده از پوست، لوسیون ‌ها (کرم ‌های مایع)، عطرها و دئودورانت ها (ضد بوها)، لاک های ناخن، مواد آرایشی صورت و مو مثل رنگ های مو و ژل ها و افشانه های مو، لنزهای رنگی چشمی، محصولات مربوط به نوزادان مانند پودرها، روغن های شستشو، کف وان (مایع ویژه وان حمام)، نمک شستشو و مواردی از این قبیل.
سازمان غذا و دارو (FDA) در آمریکا قانون گذار حوزه محصولات آرایشی است.

مدارک لازم جهت ثبت برند محصولات آرایشی برای اشخاص حقیقی

  •  ارائه مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی به علاوه رونوشت آن ها به علاوه ارائه مدارک هویت تقاضا دهنده
  •  چنان چه نام لاتین برای یک برند انتخاب شود، ارائه کارت بازرگانی و یک نسخه کپی از آن نیاز است. البته موارد استثناء هم در این قانون وجود دارد.
  •  ارائه یک نسخه رونوشت از جواز کسب
  •  رونوشت تغییرات و وضعیت شرکت به همراه آگهی به ثبت رسیده در روزنامه ها به جهت تاسیس شرکت
  •  ارائه اظهارنامه نشان تجاری و یا برند
  •  ارائه رسید مرتبط با هزینه ‌های پرداخت شده جهت ثبت برند شرکت
  •  ارائه ده عدد نمونه گرافیکی ثبت برند محصولات آرایشی که می بایست در نهایت دارای ابعاد ده در ده باشد.
    لازم به ذکر است برند ثبت شده در ردیف لوازم بهداشتی می تواند به ردیف محصولات آرایشی نیز انتقال یابد.

مراحل ثبت برند شرکت محصولات بهداشتی و آرایشی

  1. گام نخست: پیش از پرداختن به ثبت برند محصولات آرایشی و بهداشتی، می بایست از آن برند و یا علامت تجاری انتخابی خود استعلام به عمل آورد. چرا که احتمال گزینش نامی مشابه با نام انتخابی برند مد نظر در همان طبقه از محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد. بنابراین استعلام ثبت برند همواره از مراحل اولیه یک ثبت و از الزامات قانونی است
  2. گام دوم: سپس می بایست مدارک مربوط به ثبت نشان تجاری و یا برند را برای محصولات آرایشی و بهداشتی فراهم آورید.
  3. گام سوم: مرحله تکمیل اظهارنامه جهت ثبت برند لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین انتخاب طبقه ای از طبقات است که مورد نظر و متناسب با کالا باشد.
  4. گام چهارم: ارسال اظهارنامه به صورت آنلاین و از طریق اینترنت و تشکیل پرونده ثبت شرکت محصولات بهداشتی و بررسی از سوی کارشناسان و مسئولین سازمان ثبت و دریافت تاییدیه ای دال بر پذیرش اسناد ثبتی درخواست داده شده است.
  5. گام پنجم: پس از طی کردن مراحل ثبت نام، نوبت به مراجعه خواهان ثبت شرکت به سازمان مالکیت معنوی از طریق حضوری و تکمیل سایر پرونده و اسناد است. علاوه بر رجعت به اداره، هزینه ‌های مرتبط با ثبت آگهی در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار برای ثبت برند شرکت و دریافت حق ثبت هم از سایر مواردی است که در این مرحله مورد بررسی قرار می گیرد. سپس در نهایت سند نشان تجاری دریافت می گردد. مدّت زمانی که جهت فرآیند به ثمر رسیدن ثبت برند لوازم آرایشی در حالت کلی به طول می انجامد از زمان درخواست دادن ثبت شرکت تا تکمیل اسناد و تصدیق آن حدود دو ماه است.

 

سؤالات احتمالی:

1. اشخاصی که برند ثبت شده ای در ردیف لوازم بهداشتی داشته باشند، آیا می توانند آن را به ردیف محصولات آرایشی نیز انتقال دهند؟

بله، می توان با افزودن گزینه اضافه موضوع، ردیف محصولات آرایشی (همچون کرم های مرطوب کننده، ضد آفتاب و ضد چروک) به موضوع حیطه فعالیت که اینجا لوازم بهداشتی (همانند دستمال های بهداشتی و پاک کننده، صابون های عطری، لوسیون ها) است، برند ثبت شده را انتقال داد. در مجموع حائز اهمیت است بدانیم که پیش از گزینش نام تجاری و یا ثبت برند شرکت مورد نظر، نوع کالای مصرفی باید مشخص گردد. بدین ترتیب با توجّه به این که محصولات آرایشی و بهداشتی در طبقات گوناگونی قرار دارند و صرف دارا بودن اطلاعات کافی و بروز در این خصوص ثبت برند انجام می شود.

2. آیا ثبت یک برند لاتین، بدون دریافت کارت بازرگانی هم با وجود قوانین اعمال شده برای اشخاص مقدور است؟

بله، ثبت برند لاتین با کارت عضویت و حتی بدون کارت هم امکان پذیر است.

3. اهم ویژگی های یک برند محصولات آرایشی کدامند؟

این مورد علاوه بر این که بسیار به سلیقه شخص متقاضی ثبت برند وابستگی دارد، اما در مجموع انتخاب یک نشان تجاری با علائم اختصاری، ساده و مفهومی، با ویژگی هایی همچون سهولت به خاطرسپاری از میان حجم بالای اطلاعات امروزه، در حین این که انتقال دهنده پیام محصولات باشد، به نظر انتخاب مناسبی است. گزیدن یک نام شاخص و تجاری برای معرفی محصول که جایگاه کالاهای خدماتی را در مصرف کنندگان تثبیت و سلیقه شخص مخاطب را ارضا نماید، به لحاظ تجاری تاثیرگذار است.

4. آیا برای ثبت برند در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی، داشتن مدرک دانشگاهی در حیطه های پزشکی نیاز است؟

خیر، برای ثبت برند لوازم آرایشی نیاز به مدرک دانشگاه نیست، تنها دارا بودن جواز تاسیس از الزامات ثبت برند شرکت هاست. جواز تاسیس در واقع موافقت نامه اصولی برای تاسیس و پروانه بهره برداری است که در اصل مجوز شروع کسب و کار، نصب و استفاده از دستگاه ها را البته در صورت نیاز صادر می کند.

5. ثبت برند لوازم آرایشی چه مدّت زمانی به طول می انجامد؟

در حالت معمول و از زمان ثبت درخواست تا دریافت تصدیق نهایی، این پروژه در حدود دو ماه زمان می برد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران