به منظور آشنایی بهتر با ثبت شرکت پخش دارو آگاهی از پاره ای اطلاعات و تعاریف که در "آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکت های پخش دارو" آورده شده است از الزامات است. لازم به ذکر است که شرکت های پخش سراسری و استانی مجاز به توزیع انواع داروها هستند که مجوز ورود به بازار را از سوی اداره کل نظارت بر امور دارو کسب کرده باشند.

انواع شرکت های پخش دارویی

  • شرکت پخش سراسری
    عبارت است از شرکت هایی که طبق قانون های جاری به ثبت رسیده اند و مطابق با اساسنامه، موضوع فعالیت این شرکت ها نیز قید گردیده است. شرکت های پخش سراسری با کسب مجوزهای لازم مبادرت به "توزیع دارو، شیر خشک و غذاهای کمکی شیرخواران، مکمل های غذایی رژیمی، لوازم مصرفی پزشکی و تجهیزات پزشکی، ملزومات دارویی مجاز، فرآورده های آرایشی و بهداشتی" در سطح استان مورد تقاضا می نمایند و به عبارتی دیگر واسط موسسات دارویی مجاز و داروخانه ها هستند. (اشاراتی از ماده 2 آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکت های پخش دارو)
  • شرکت پخش استانی
    شرکت های پخش استانی نیز بر طبق قانون های جاری به ثبت رسیده اند و در اساسنامه ها نیز، موضوع فعالیت این گونه شرکت ها، در حیطه توزیع دارو درج شده است. با کسب مجوزهای لازم شرکت پخش استانی اقدام به "توزیع دارویی، غذاهای کمکی شیرخواران مانند شیر خشک، مکمل های غذایی رژیمی، لوازم مصرفی پزشکی اعم از تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی مجاز، فرآورده های آرایشی و بهداشتی" در سطح استان محل تقاضا می کند. (اشاراتی به ماده 4 از آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکت های پخش دارو)
    در صورتی که شعب استانی شرکت پخش سراسری و یا شرکت پخش استانی مایل به توزیع دارو در استان مجاور نیز باشد، مجموع داروخانه های استان های مجاور تحت پوشش، به علاوه داروخانه های همان استان، ملاک محاسبه مساحت انبار داروها محسوب خواهد شد. از شرایط انبارهای شرکت پخش دارو این قانون است که مساحت انبار مرکزی شرکت توزیع دارو، برای پخش سراسری متناسب با حجم کاری و بدون احتساب فضای اداری حداقل متراژ 500 مترمربع را دارا باشد.

تعدد شرکت های پخش سراسری با توجه به گردش مالی کشور ایران و حجم بازار دارویی موجود در آن هر 5 سال یک مرتبه بنا به تشخیص کمیسیون قانونی مرکز تعیین می گردد.

شرایط مدیرعامل و هیئت مدیره برای ثبت یک شرکت دارویی

گفتنی است عبارت هیئت مدیره و مدیران در برخی قانون ها مترادف یکدیگر به ‌کار برده شده است. در واقع، هر جا از اصطلاح مدیران و یا مدیر استفاده شده، منظور هیئت مدیره یا عضوی از اعضای هیئت مدیره است. همگام با ارائه درخواست ثبت شرکت پخش دارو، مدیرعامل شرکت و کلیه اعضای هیئت مدیره باید مستندات کلی را مطابق با ضوابطی به شرح زیر ارائه نمایند:

  •  ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  •  ارائه برگ پایان خدمت وظیفه عمومی و یا معافیت از خدمت برای آقایان
  •  تابعیت ایرانی داشتن بر طبق قوانین مربوطه
  •  حسن سابقه خدمت، فعالیت و داشتن توانمندی های لازم در حیطه دارو با کسب تاییدیه از سوی کمیسیون قانونی
  •  عقیده داشتن به یکی از ادیان رسمی درج شده در قانون اساسی ایران

در تعاریف عام یک شرکت دارو، عبارت است از شرکتی که در حوزه های گوناگون تولید و پخش دارو، صادرات و واردات دارو و همچنین در حوزه فوریت ‌های واردات داروها فعالیت دارد. شرکت های دارویی می توانند در انواع زمینه ‌های دارویی انسانی، دامپزشکی، بیولوژی، گیاهی و دارویی بهداشتی فعالیت داشته باشند. موضوع فعالیت شرکت های دارویی را می توان به مواردی از قبیل تولید یا تهیه و واردات داروهای انسانی شامل انواع گوناگون قرص و شربت و فرآورده های تزریقی، دامپزشکی، شیر خشک و غذای کودک، انواع مواد غذایی، لوازم درمانی و تجهیزات پزشکی، کالاهای آرایشی و بهداشتی، مواد آزمایشگاهی، خرید و فروش مواد اولیه و ارائه خدمات بسته ‌بندی به منظور توزیع و پخش داروها طبقه بندی کرد.

به عنوان نمونه در شرایط تجهیزات و ماشین های مورد نیاز برای حمل و توزیع دارو قانونی بدین شرح آمده است که در مواردی که از یخ خشک در بسته بندی محموله های دارویی استفاده می گردد، باید مراقبت های ویژه ای لحاظ گردد، من جمله عدم تماس مستقیم محموله ها با یخ خشک که احتمال اثرات سوء روی کیفیت دارو را دارند.

اسناد و مدارک مورد نیاز برای اخذ موافقت نامه تاسیس و ثبت شرکت پخش دارو

  •  ارائه درخواست کتبی جهت اخذ موافقت اصولی برای شرکت پخش دارویی
  •  تصویر اساسنامه شرکت متقاضی با موضوع فعالیت داشتن در حیطه توزیع و یا پخش دارو
  •  تصویر آگهی ثبت شرکت در روزنامه های رسمی در خصوص تاسیس شرکت دارو و تغییرات رخ داده در آن
  •  رونوشت و یا تصویر نخستین صفحه شناسنامه، مدرک تحصیلی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره
  •  ارائه سوابق اشتغال و حسن سابقه فعالیت و به عبارت بهتر عدم سوء سابقه فعالیت در حوزه دارویی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  •  فرم تکمیل شده از تعهدنامه رسمی محضری شرکت

شرکت های پخش دارو از جمله سازمان هایی هستند که در بازگشت سلامتی به جامعه موثر هستند و از میان انواع گوناگون شرکت ها، انواع مسئولیت محدود، سهامی خاص و شرکت های تضامنی به دلیل سهولت ضوابط قانونی از مناسب ترین گزینه های ثبت شرکت‌ پخش دارو محسوب می ‌شوند.

براساس تعریف شرکت مسئولیت محدود در قانون تجارت ایران، هر کدام از شرکا بدون تقسیم سرمایه به ‌سهام یا قطعات سهام و تنها تا میزان سرمایه خود در آن شرکت، عهده دار قروض و تعهدات شرکت هستند. شرکت های با مسئولیت محدود در ایران، تنها با حداقل دو نفر شریک قابل ثبت هستند و هر کدام از شرکا براساس سهامی که در این شرکت دارند، از حق رای برخوردارند. ویژگی دیگر شرکت مسئولیت محدود این مورد است که برخلاف انواع شرکت ها، حداقل و حداکثر میزانی برای سرمایه شرکت های مسئولیت محدود وجود ندارد.

 

سؤالات احتمالی  

1. تعریف شرکت دارویی در حالت معمول چیست؟

به شرکت ‌هایی که در زمینه ‌های مختلف تولید دارو، پخش دارو، صادرات و واردات، همچنین در حوزه فوریت ‌های واردات داروها فعالیت دارند، شرکت های دارویی گفته می ‌شود.

2. بهترین گزینه های حال حاضر در ایران جهت راه اندازی شرکت های دارویی کدامند؟

شرکت ‌های مسئولیت محدود، سهامی خاص و شرکت های تضامنی به دلیل دارا بودن شرایط ساده ‌تر به لحاظ قانونی، بهترین گزینه های راه ‌اندازی شرکت‌ های دارویی محسوب می ‌شوند.

3. امکان برپایی شرکت های دارویی با مسئولیت محدود تا چند نفر است؟

شرکت های با مسئولیت محدود در ایران، تنها با حداقل دو نفر شریک قابل ثبت است.

4. در صورت دارا بودن شرایط ثبت شرکت دارویی از نوع مسئولیت محدود، به چه میزان سرمایه نیاز است؟

برخلاف انواع دیگر شرکت ها، حداقل و حداکثر میزان برای سرمایه گذاری در شرکت های مسئولیت محدود وجود ندارد.

5. با وجود سبک سرمایه گذاری شرکت مسئولیت محدود، هر یک از شرکا چگونه در قبال بعد مالی شرکت ها عمل می کنند؟

براساس تعریف شرکت مسئولیت محدود در قانون تجارت ایران، هر یک از شرکا بدون تقسیم سرمایه به ‌سهام یا قطعات سهام، تنها تا میزان سرمایه گذاری خود، در شرکت عهده دار قروض و تعهدات شرکت هستند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران