در مقاله اشاره شده در زیر، برآنیم تا دریابیم آیا می توان برای ثبت شرکت از آدرس منزل مسکونی استفاده کرد؟ و همچنین به بررسی نکات بیشتری پیرامون آدرس سکونت و درج آدرس در ثبت شرکت ها خواهیم پرداخت.

آیا می توان برای ثبت شرکت از آدرس منزل مسکونی استفاده کرد؟

نیاز به وجود مکانی مشخص از جمله موارد الزام شده در خدمات ثبت شرکت هاست و ارائه آدرس مکانی به منزله درج آدرس شرکت است. تناسب محل کسب و کار با توجه به فضای حاکم بر آن منطقه به لحاظ نوع اصناف و نظایر آن می تواند بر میزان جذب مشتری تاثیر مثبتی داشته باشد. 

دفتر و یا اداره (Office) در حالت کلی به مکانی اداری گفته می ‌شود که در ناحیه ای تجاری قرار دارد و مردم و افراد به عنوان وظیفه فردی و تعهدی که عهده دار شده اند، در آن جا به فعالیت می پردازند.

در صورت دارا نبودن یک دفتر مستقل و در ابتدای امر می توان از آدرس منزل و محل سکونت به عنوان آدرس درج شده شرکت استفاده کرد، اما در مرحله تشکیل پرونده دارایی، می بایست آدرس اماکنی همچون مکان های تجاری دارای سند و یا اجاره نامه دار را به نام شرکت ارائه داد.

البته راهکارهایی نیز جهت سهولت این نوع آدرس دهی ها وجود دارد:

  •  نخست آن که همان گونه که اشاره شد، در ابتدا و به عبارت دقیق تر در سه ماهه ابتدایی از ثبت، شرکت ها می توانند با آدرس منزل مسکونی شخص متقاضی، نیز فعالیت نمایند و پس از طی مدت زمان مذکور امکان و البته الزام تغییر آدرس به عنوان مثال از مسکونی به تجاری جهت ارائه به دارایی وجود دارد.
  •  دوم این که در ابتدای امر، لزومی به آغاز به کار در ملکی کامل به عنوان یک دفتر شرکت نیست و با اجاره کردن یک اتاق از شرکت تجاری و همچنین ارائه اجاره نامه آن به اداره دارایی و اعلام آدرس مذکور، می توان شرکت را به دور از مسائل جانبی و با هزینه های کمتر هم اداره نمود.

در ادامه به شرح بیشتر این مسئله خواهیم پرداخت.

نشانی منزل جهت ثبت شرکت 

از جمله مسائلی که پاره ای از متقاضیان در حین ثبت شرکت با آن مواجه هستند، عدم امکان تهیه دفتر مرکزی شرکت توسط اعضاست. به همین دلیل، شرکا می توانند آدرس منزل را برای ثبت شرکت ارائه دهند که در ابتدای کار، امری متداول است. دلیل موجه بودن این مورد نیز، عدم بازدید از محل شرکت تا پیش از اخذ کد اقتصادی است.

البته لازم به ذکر است که در ماه های اخیر، با صدور بخش نامه ای جدید درباره ثبت شرکت های با مسئولیت محدود، بازدید از محل عنوان شده است.

البته همواره پیشنهاد می شود پیش از ثبت، برای حل این مساله با وکلای ثبتی و یا مشاوران آگاه در این خصوص، مشورت و از راهکارهای ارزشمند آنان بهره گیری کرد.

ثبت شرکت در املاک مسکونی

ثبت شرکت در ملک مسکونی، با توجه به این که شرکت ها دارای شخصیت حقوقی هستند و باید در مکانی تجاری و اداری فعالیت نمایند، از سوی سازمان ثبت با ممانعتی روبرو نخواهد شد. بدین معنی که سازمان ثبت، به سند ملک نیازی ندارد و لذا نوع کاربری سند مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

در صورتی که برای اخذ کدهای اقتصادی و بیمه با بازرسی این مراجع، باید کاربری اقامتگاه معرفی شده تجاری و اداری موجود باشد. هر چند کارشناسان نیز به کاربری اسناد ممکن است توجهی ننمایند، اما ثبت شرکت در ملک مسکونی از سوی شهرداری با ممانعت از فعالیت مواجه خواهد شد و به لحاظ وجه قانونی به مشکل خواهد خورد.

اجاره دفاتر جهت ثبت کردن شرکت

در ثبت شرکت ها، الزامی به مالکیت محل و مرکز اصلی شرکت نیست. در واقع لازم نیست متقاضی مالک باشد. با اجاره دفتر جهت ثبت شرکت نیز فعالیت های شرکت ها صورت می پذیرد. البته توجه به این نکته بسیار ضروری است که این اجاره دفاتر باید فرم رسمی داشته باشد. نتیجه نهایی مبحث اجاره دفاتر آن که به جهت ثبت شرکت نمی توان محدود به بازه های زمانی عنوان شده در ثبت شد و باید یک اجاره واقعی برای شرکت تعریف و ارائه شود.

اقامتگاه شرکت

در تمامی اوراق قانونی شرکت ها (اعم از اساسنامه، شرکتنامه، اظهارنامه، روزنامه رسمی و آگهی تاسیس شرکت) اقامتگاه درج می شود. محل سکونت رسمی شرکت که به طور قانونی در اوراق و آگهی های شرکت درج شده باشد را اقامتگاه شرکت گویند. این اقامتگاه عبارت است از محلی که شرکت در آن جا سکنی دارد و همچنین مرکز و مکان فعالیت شرکت می باشد و همچنین مدیران و کارکنان در آن جا حضور دارند.

در ماده 3 اساسنامه کلیه شرکت ها، پس از ذکر نام و موضوع شرکت، آدرس شرکت قرار دارد و در نهایت، مشخص است که هنگام ثبت شرکت، به نشانی اقامتگاه نیاز است.

راهکار ثبت شرکت بدون دارا بودن مکان دفتری

آن چه که اهمیت دارد، درج اقامتگاه است، اما هیچ قانون و الزامی برای ارائه اقامتگاهی که مکان تجاری و اداری داشته باشد، وجود ندارد. در واقع لازم نیست یک دفتر کاری با کاربری تجاری و همچنین اداری را در هنگام ثبت شرکت ارائه داد. بنابراین به هنگام ثبت شرکت، می توان مکانی را برای اقامتگاه شرکت ذکر کرد که کاربری مسکونی دارد. و نتیجه نهایی آن که ثبت شرکت بدون مکان دفتری از نوع مالکیت کامل، امکان پذیر است، اما این که شرکت را بدون ذکر هیچ مکان اقامتی ثبت نمود، ممکن نیست.

استعلام گیری اقامتگاه شرکت

به هنگام ثبت کردن شرکت لازم است کدپستی مندرج شده محل به طور کامل با آدرس ارسالی مطابقت داشته باشد. در واقع همزمان با وارد کردن کدپستی، نشانی به صورت دقیق مورد استعلام قرار خواهد گرفت.

در ایران کدپستی عددی 10 رقمی ا‌ست که 5 عدد نخست آن نشانگر کد رهسپاری (و به عبارت بهتر مشخصه شهر مقصد) و 5 رقم دوم آن بیانگر کد توزیع (یعنی مشخصه مکانی مقصد) است. کدپستی جهت مشخص کردن یک آدرس پستی و به تبع آن مرتب کردن نامه‌ های ارسالی است که وضع می‌ شود. در سال 2005 از 190 کشور عضو اتحادیه جهانی پست، 117 کشور دارای کد پستی بوده اند و جالب است بدانیم که ایرلند و پاناما هیچ کدپستی ملی ندارند!

"در هر صورت، نکته حائز اهمیت دارا بودن دفتر اداری یا تجاری در شرکت هایی است که قصد اخذ کد اقتصادی را دارند. این شرکت ها اگر به هنگام ثبت، نشانی دفتر را یک مکان مسکونی اعلام کرده اند، نیاز است تغییرات لازمه را اعمال نمایند." 

 

 سؤالات احتمالی: 

 

1. آیا در صورت دارا نبودن دفتر مستقل می توان از محل سکونت به عنوان آدرس درج شده شرکت استفاده کرد؟

بله، این مورد ممکن است، اما در مرحله تشکیل پرونده دارایی، می بایست آدرس اماکنی همچون مکان های تجاری دارای سند و یا اجاره نامه به نام شرکت ارائه شود.

2. آیا درج کدپستی برای ثبت شرکت از الزامات است؟

به هنگام ثبت کردن شرکت ها لازم است کدپستی مندرج شده محل به طور کامل با آدرس ارسالی مطابقت داشته باشد.

3. آیا از نظر قانونی، ذکر اقامتگاه برای شرکت ها ضرورت دارد؟

بله، در کلیه اوراق قانونی مربوط به شرکت ها (اعم از اساسنامه، شرکتنامه، اظهارنامه، روزنامه رسمی و آگهی تاسیس شرکت) لفظ اقامتگاه الزاما درج می شود.

4. دارا بودن مالکیت محل و مرکز اصلی فعالیت در ثبت شرکت ها مشمول چه نوع قانونی است؟

در ثبت ، الزامی به مالکیت محل و مرکز اصلی شرکت ها نیست. در واقع لازم نیست متقاضی به طور قطع مالک باشد و با اجاره دفتر جهت ثبت شرکت نیز فعالیت های شرکت ها ممکن است.

5. منظور از اخذ کد اقتصادی در ثبت شرکت ها چیست؟

کد اقتصادی در واقع شناسه ای 12 رقمی است که پس از تشکیل پرونده و تعیین حوزه، توسط سازمان امور مالیاتی و اقتصادی کشور به اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی) تعلق می گیرد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران