شرکت همانطور که از نامش پیدا است هم خانواده کلماتی مانند شراکت و شریک می باشد. به طور کلی شرکت به معنای این است که اشخاصی از 2 نفر به بالا در کنار یکدیگر جمع شوند و مجموعه ای را با هم تشکیل بدهند تا به وسیله آن مجموعه فعالیت های اقتصادی مورد نظر را انجام دهند، از آن نفع ببرند و پس از کسر هزینه های انجام گرفته، سود باقیمانده را بین اعضای آن شرکت تقسیم کنند.

امروزه بسیاری افراد در کنار هم در مغازه ای به فعالیت اشتغال دارند، شریک اند یا فعالیت اقتصادی انجام می دهند. آاین افراد ناخودآگاه بدون اینکه شرکتی را به صورت رسمی به ثبت برسانند، کارکرد شرکت را پیاده سازی کرده و از قوانین آن پیروی می کنند، ولی با یک تفاوت که فعالیت آن ها بصورت شرکت رسمی نمی باشد. 19 اقدام در ثبت شرکت عنوان موضوعی است که در همین رابطه  به آن خواهیم پرداخت.

سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و می توان بدون مراجعه حضوری به اداره ثبت علائم تجاری، اظهارنامه اشخاص متقاضی ثبت و پیگیری شود.

لازم به ذکر است که به اظهارنامه طبق ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی این گونه اشاره شده است:

هر شخصی می تواند پیش از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله اظهارنامه از فرد دیگری مطالبه نماید، مشروط بر این که موعد مطالبه آن رسیده باشد. لذا اظهارنامه در مسائل یا دعاوی حقوقی وسیله ای برای بیان اظهارات خود به طرف مقابل است و چون اظهارنامه ها از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در کشور ایران به مخاطبین ابلاغ می گردد، بنابراین امکان طرح دعوی براساس آن وجود خواهد داشت.

19 راهنمایی جهت ثبت شرکت

  1.  بدین منظور می بایست در صورت امکان، از آخرین نسخه مرورگرهای Mozilla Firefox و یا Chrome استفاده گردد.
  2.  جهت ورود به حساب کاربری روی گزینه "ثبت نام متقاضی یا ورود اعضا " کلیک می شود که در آن نام کاربری، همان شماره ملی یا شناسه ملی شخص ثبت نام کننده می باشد.
  3.  بررسی اظهارنامه ها، صرفا براساس اولویت زمانی ثبت آن ها در سامانه هاست، لذا حضور متقاضیان محترم به خصوص در شرایط حال حاضر، در اداره تاثیر چندانی در روند فرآیند انجام کارهای اداری نخواهد داشت.
  4.  زمانی از گزینه اظهارنامه جدید در ثبت استفاده می شود که هدف، ثبت یک علامت جدید باشد.
  5.  زمانی یک اظهارنامه ضمن اعتراض ثبت می گردد که متقاضی در روزنامه رسمی، آگهی تقاضای ثبت علامت را مشاهده نموده و بر این باور است که این علامت با توجه به کالاها و خدمات، مشابهت بسیاری باعلامت شخص خواهان دارد. در این صورت ضمن آن که مجوز این کالاها و خدمات و یا حتی بخشی از این کالاها و خدمات در اختیار متقاضی باشد، لازم است اظهارنامه ای را با همان مشخصات تنظیم نماید.
  6.  در مراحل ثبت اظهارنامه، متن اعتراض متقاضی باید تایپ گردد و بدیهی است که مطابق با قانون، از زمان انتشار این آگهی تا مدت زمان 30 روز بعد، حق اعتراض وجود دارد. لازم به ذکر است که روز انتشار آگهی نیز جزو آن 30 روز است.
  7.  در صورتی که متقاضی مایل باشد اظهارنامه مربوط به اضافه کالا و یا تغییر علامت را ثبت نماید، می بایست در بخش کارتابل اظهارنامه و پرونده روی شماره اظهارنامه مورد نظر کلیک نماید و در انتها نیز گزینه ثبت اظهارنامه اضافه کالا و یا تغییر علامت را انتخاب کند.
  8.  پاسخ سازمان به صورت صرف، از طریق بخش های پیگیری اظهارنامه ها و همچنین خلاصه پرونده ها، قابل مشاهده است.
  9.  تمامی مکاتبات در مورد اظهارنامه، از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در کارتابل شخصی و گزینه "نامه درخواست" موجود است که با کلیک کردن روی شماره اظهارنامه قابل مشاهده می شود.
  10.  تمامی هزینه های مربوطه برای اظهارنامه با مالک ایرانی، از طریق سامانه فوق الذکر، در انتهای فرآیند ثبت اظهارنامه و یا ثبت فرآیند انواع درخواست ها (اعم از رفع نقص، پرداخت حق الثبت، تمدید، انتقال و سایر موارد) قابل پرداخت است. لذا امکان ثبت درخواست هایی که هزینه های مربوطه، در بانک پرداخت شده باشد وجود نخواهد داشت.
  11.  سیستم همان مواردی را که متقاضیان ثبت برمبنای مفاد تعهد (که در شروع فرآیند ثبت اظهارنامه) متعهد می شوند، به صورت خودکار در مواعد قانونی لحاظ می نماید.
  12.  قبول این تعهدنامه به منزله رعایت کلیه مواعد قانونی می باشد. از آن جایی که سیستم، این مواعد را به طور اتوماتیک رعایت می کند، امکان تغییر در تصمیم اتخاذ شده، وجود نخواهد داشت. لذا مجدد تاکید می گردد که پس از ثبت شدن اظهارنامه، مواعد قانونی توسط شخص متقاضی رعایت شود.
  13.  ابلاغیه رفع شدن نقص:
    این مورد حالتی است که در آن مدارک ارسالی و یا تنظیم محتوای اظهارنامه ها دارای نقصان باشد.
  14.  ابلاغیه رد شدن اظهارنامه ها:
    این مورد حالتی است که در عنوان و یا تصویر علامت، الزامات قانونی رعایت نشده باشد و یا این که پس از بررسی موارد مشابه و یا عین همان علامت درخواستی، برای کالاهای مورد نظر، از قبل به نام
    شخص دیگری ثبت شده باشد.
  15. ابلاغیه رد شدن بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه ها:
    در این حالت، بخشی از کالاها، خدمات و یا فقط تصویر یا فقط کلمه درخواستی، به دلیل بند فوق قابلیت ثبت ندارد.
  16. آگهی نوبت اول (به عبارت دیگر آگهی تقاضای ثبت):
    این حالت هم که اداره ثبت اسناد و املاک کشور، به دلیل رعایت شدن الزامات قانونی و همچنین عدم وجود مشابهت و یا عین علامت درخواستی شخص متقاضی، تصمیم به ثبت علامات می گیرد.
  17. نکته بعدی آن که یک اظهارنامه زمانی قابل چاپ است که تمامی اطلاعات و ضمائم وارد شده باشد. همچنین هزینه های مربوطه نیز پرداخت و شماره اظهارنامه صدور شده باشد. در غیر این صورت (منظور در وضعیت ثبت موقت است.) امکان چاپ شدن اظهارنامه ها وجود ندارد.
  18. جهت ثبت درخواست نیز، مراجعه به حساب کاربری و ورود نام کاربری و گذرنامه و همچنین انتخاب شماره اظهارنامه از الزامات است.
  19.  شرکت و یا کمپانی به معنی یک شخصیت حقوقی، انجمن یا بنگاه تجارت است. بنابراین در تعریف قانون مدنی ایران، کمپانی عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی واحد به نحو اشاعه، ولی تعریف فوق الذکر دربرگیرنده مشاعات هم هست. جهت ثبت شرکت ها می توان از انواع 7 گانه شرکت ها بهره برد که عبارتند از:
    شرکت سهامی (شامل شرکت های سهامی عام و سهامی خاص)، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط (شامل سهامی و غیرسهامی)، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف.
    لذا 19 اقدام در ثبت شرکت به صورت مرحله ای اشاره شده است، شاید که راهگشایی جهت حل مسائل پیرامون ثبت شرکت ها و موسسات و موارد مشابه باشد.

 

 سؤالات احتمالی: 

 

1. چنان چه موضوع شرکت های سهامی عام بازرگانی نباشد، باز هم این نوع از شرکت ها، بازرگانی محسوب می شود؟

بله، براساس ماده 2 اصلاحی قانون تجارت ایران شرکت های سهامی، شرکت بازرگانی محسوب می ‌شوند حتی اگر موضوع عملیاتی آن ها نیز امور بازرگانی نباشد.

2. حالت کلی سرمایه گذاری در شرکت های سهامی خاص چگونه است؟

به هنگام تشکیل یک شرکت سهامی خاص، باید همه سرمایه آن در هنگام تاسیس توسط موسسین تامین شود و بخشی از سرمایه نیز در بانک سپرده ‌گذاری شده باشد.

3. آیا در شرایط ثبت شرکت تضامنی حضور افرادی به عنوان بازرس الزامی است؟

وجود بازرس در شرکت های تضامنی ضروری نیست ولی شرکت می تواند اشخاصی را تحت عنوان بازرس نیز داشته باشد.

4. نخستین اقدامی که در ثبت شرکت ها صورت می گیرد کدام است؟

سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و در نخستین قدم می توان با مراجعه به وبسایت آن اطلاعات لازم را در این خصوص کسب کرد.

5. برندسازی گردشگری از چه زمانی مطرح شده است؟

برندسازی گردشگری از زمانی مطرح شد که گردشگری به عنوان یک صنعت معرفی شده است. برندسازی گردشگری در واقع به معنای تداعی شدن هویت فرهنگی فضا و مکان در ذهن گردشگران بالقوه است.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران