برای داشتن اطلاعات بیشتر در حوزه ثبت شرکت خدمات پستی بهتر است با پست و شرکت های پستی بیشتر آشنا شویم.

هدف اصلی شرکت های پستی، انجام خدمات پستی در سراسر کشور است و این نوع از شرکت ها وابسته به وزارت پست، تلگراف و تلفن هستند. شرکت های پستی دولتی و دارای شخصیت حقوقی هستند. سرمایه اولیه برای تشکیل این شرکت ها، از محل اعتباراتی که در بودجه کشور برای این موضوع پیش بینی شده است، تامین می شود و مبلغ آن در حال حاضر 5000000000 ریال (5 میلیارد ریال) است.

شرکت ملی پست در ایران، از شرکت های دولتی و زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. این شرکت در ابتدا با سرمایه اولیه پنج میلیارد ریال و با هدف ارائه خدمات پستی، فعالیت خود را آغاز نمود. شرکت ملی پست حدود 16000 نیروی انسانی، 29000 نقطه تماس، 5000 مسیر مبادله پستی و جابجایی داشته است.

پس از تایید اساسنامه شرکت های خدمات پستی، وزارت پست، تلگراف و تلفن، اموال و تاسیساتی را در اختیار شرکت پستی مذکور قرار می دهد و شرکت نیز موظف است که تمام آن ها را پس از پایان کار به وزارت پست تحویل دهد.

از جمله وظایف شرکت های ارائه دهنده خدمات پست، می توان موارد گفته شده در ذیل را اشاره کرد:

  • یک شرکت پست موظف به مطالعه جامعه است، چرا که می بایست از نیازهای پستی جامعه آگاهی های لازمه را بیابد و در جهت تامین آن ها اقدام نماید.
  • همچنین برنامه ریزی برای انجام طرح های جامع در زمینه خدمات پستی در تمام نقاط کشور و نظارت بر اجرای درست آن ها نیز از دیگر وظایف محوله بر شرکت پست است.
  • کلیه واحدهای پستی مربوطه، باید حدالامکان تجهیز شده و دارای فناوری های نوین روز باشند.
  • انتشار تمبرها با توجه به مناسبت های خاص و واگذاری صندوق های پستی شخصی به افراد از وظایف این شرکت هاست.
  • شرکت های پستی در زمینه پست کالا و محمولات پستی فعال هستند که البته در این قبال مبلغی را نیز دریافت می کنند.
  • این که اشخاص در صورت داشتن اشتراک در روزنامه ها یا مجلات، آن را از طریق پست دریافت می کنند نیز از جمله خدمات دیگر یک شرکت پستی است.
  • شرکت های پستی برای آگاهی از نحوه فعالیت یکدیگر و تبادل اطلاعات با هم در مجامع و اتحادیه های جهانی و منطقه ای پست شرکت می کنند تا در خدمات رسانی تعریف شده عملکردهای بهتری داشته باشند.
    همچنین شرکت های پستی مجازند که در مکان های عمومی و بزرگراه ها با کسب اجازه از شهرداری، باجه های پست یا صندوق های پستی را نصب کنند. در صورت استفاده از املاک و مستغلات خصوصی نیز، باید از مالک اجازه لازم کسب شود و در صورت بروز هر نوع خسارت نیز باید غرامت آن پرداخت شود.

فرآیند اخذ مجوز شرکت خدمات پستی

چگونگی این فرآیند به طور کامل به صورت غیر الکترونیکی و آدرس وبگاه الکترونیکی جهت ثبت به نشانی www.cra.ir است. روند عملیاتی در این سازمان با ارائه درخواست به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری می شود.

پست پیشتاز (Express Mail Service) به گونه ‌ای از خدمات پستی گفته می شود که در آن استفاده ‌کنندگان، برای فرستادن نامه و سایر مرسولات خود دستمزد می ‌پردازند. پست پیشتاز (البته بعد از پست ویژه) سریع‌ ترین سرویس پستی در ایران محسوب می شود که تمامی عملیات پستی آن از لحظه قبول مرسولات تا توزیع آن ‌ها در داخل و خارج کشور، در کوتاه ‌ترین زمان ممکن انجام می شود.

 

در حال حاضر نیز مرسولات قبول شده در تهران به مقصد مراکز استان ‌ها و شهرهای دیگر، ظرف مدت 72 - 24 ساعت به گیرندگان تحویل داده می ‌شود. حداکثر زمان تحویل یک مرسوله پیشتاز درون ‌شهری به گیرنده 24 ساعت و برای شهرستان ‌ها 72 - 48 ساعت است. البته این زمان در خارج از کشور بیشتر می ‌باشد. لازم است بدانیم مدت‌ های مذکور طی روزهای کاری است و در روزهای تعطیل این نوع سرویس دهی انجام نمی‌ گیرد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت خدمات پستی

مدارک لازم جهت ثبت شرکت خدمات پستی سریع و صدور مجوز این شرکت را می توان دو نوع اختصاصی و عمومی دانست که در زیر به شرح این موارد خواهیم پرداخت.

اسناد اختصاصی:

  • دارا بودن نمایندگی یکی از شرکت های معتبر خارج از کشور یا شرکت های ایرانی که دارای نمایندگی در خارج از کشور هستند.
  • داشتن پروانه فعالیت در حوزه حمل و نقل هوایی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری
  • دارا بودن مجوز فعالیت ترانزیت از گمرک ج.ا.ا برای محموله های ترانزیتی (ترانزیت یعنی انتقال دادن کالایی گمرک نشده تحت نظارت گمرک و از یک گمرک به گمرکی دیگر)
  • مجوز داشتن، برای حمل سریع طبق اساسنامه شرکت متقاضی
  • تایید مکان فیزیکی و شرایط مربوط به وسیله گمرک ج.ا.ا

منظور از گمرک ج.ا.ا، گمرک جمهوری اسلامی ایران است. به طور کلی گمرک (Customs) یک مرجع و یا آژانس در کشور است که مسئول جمع ‌آوری تعرفه ‌ها و کنترل کننده جریان کالاها از جمله حیوانات، حمل و نقل، وسایل شخصی و همچنین وسایل خطرناک به داخل و خارج از کشور است.

به‌ طور سنتی نیز، گمرک به عنوان موضوعی مالی در نظر گرفته می ‌شود که عوارض گمرکی (یعنی تعرفه ‌ها) و سایر مالیات ‌های واردات و صادرات کشور را دریافت می نماید. در دهه ‌های اخیر، دیدگاه ‌ها در مورد عملکرد گمرک به ‌طرز قابل توجهی گسترده شده است و اکنون 3 موضوع اساسی را شامل می‌شود:

  1. مالیات
  2. امنیت
  3. تسهیل در تجارت

اسناد عمومی:

  • تصویر برابر اصل شده کلیه اوراق شناسایی اعم از کلیه صفحات شناسنامه، کارت پایان خدمت و کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره
  • فرم تکمیل شده مشخصات فردی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره
  • تصویر برابر اصل شده تمامی صفحات اساسنامه شرکت ها به علاوه فرم تکمیل شده مشخصات شرکت
  • تصویر برابر اصل شده روزنامه رسمی حاوی آگهی های تاسیس اولیه شرکت و نیز آخرین تغییرات شرکت ها در سهامداران و اعضای هیات مدیره
  • چهار عدد عکس رنگی در اندازه های 4*3 از شخص مدیرعامل و همه اعضای هیات مدیره
  • فرم تکمیل شده سهامداران شرکت که به تعداد سهامداران است.
  • گواهی عدم سوء پیشینه مدیرعامل و سایر اعضای هیئت مدیره که مربوط به سه ماهه اخیر است.
  • نشانی دقیق شرکت ها به همراه کدپستی، تلفن شرکت و فکس یا دورنگار جهت انجام مکاتبات.

  سؤالات احتمالی:   

1. مجوز اخذ شده برای ثبت شرکت خدمات پستی از سوی چه نهادی است؟

چنان چه شرکتی بخواهد در حوزه خدمات پستی فعالیت داشته باشد، باید از سوی پست جمهوری اسلامی ایران مجوز لازم را اخذ کرده باشد.

2. در خصوص مرسولات پستی خسارت دیده توسط پرسنل پست، چه تدبیری اندیشیده شده است؟

اگر بسته های ارسال شده بر اثر اشتباهی از سوی کارمندان یا مدیران شرکت های پست دچار آسیب شوند، موضوع در هیئت رسیدگی به تخلفات اداری مطرح می شود و از حقوق و مزایای قانونی شخص متخلف خسارت وارده پرداخت می گردد.

3. در صورتی که ثبت شرکت خدمات پستی در مناطق روستایی با دسترسی کم تحقق یابد، آیا علاوه بر خدمات مرسوم مزایای دیگری هم دارد؟

در مناطق روستایی که به عنوان نمونه دسترسی به بانک سخت است، شرکت های پستی با هماهنگی بانک ها می توانند به مردم خدمات بدهند و فعالیت هایی از این قبیل را انجام دهند.

4. آیا دارا بودن مجوز فعالیت ترانزیت از گمرک در ایران برای محموله های ترانزیتی از الزامات قانونی است؟

بله، داشتن مجوز فعالیت ترانزیت از گمرک ج.ا.ا برای محموله های ترانزیتی از شروط احراز صلاحیت ثبت شرکت های پستی از نوع سریع است.

5. سریع ترین سرویس پستی حال حاضر در ایران کدام است؟

پست پیشتاز بعد از پست ویژه، سریع‌ ترین سرویس پست در کشور ایران محسوب می شود.

 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران