برای داشتن اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط ثبت شرکت مهندسی معماری بهتر است بدانیم معماری چیست. معماری دانشی است آمیخته با هنر و روح افزا که فرآیند و محصول آن، طراحی و ساخت سازه ‌ها و گاه ساختمان هاست. کارهای معماری اغلب به عنوان نمادهای فرهنگی و کارهای هنری شناخته شده اند. معماری از قدیمی ترین هنرها در کشور ماست. آثار برجای مانده از معماری نشان دهنده آن است که ایران از کانون های اولیه شهرسازی، سدسازی و مهندسی بوده ‌است.

آثار معماری در ایران بیش از هر چیز ملی، مذهبی و دارای خصلت نیایشی است. آداب و رسوم، سنن، مراسم های مذهبی، روحیه، اخلاقیات، اندیشه ها و عقاید نسل‌ ها در معماری کشور ایران انعکاسی واضح دارد.

 موضوع فعالیت های شرکت معماری

  • گونه های مختلف طراحی از طرح های اولیه تا مراحل اجرایی کار، طراحی اجزا و عناصر تشکیل دهنده یک سازه
  • مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه های معماری
  • طراحی پارک ها، میادین شهری و محوطه سازی آن ها
  • طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی آن ها
  • مشورت با مشتری برای تعیین نیازهای مشتری و الزامات لازمه برای ساختمان ها و سازه ها
  • انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضا
  • بررسی و تحلیل شرایط، خصوصیات زمین و محوطه های ساخت و ساز بنا

  از نظر حرفه ای، تصمیمات معمار بر امنیت عموم مردم هم اثرگذار است، به همین دلیل معمار باید آموزش‌ های تخصصی شامل دوره ‌های آموزشی پیشرفته و دوره کارآموزی عملی و گاه علمی را پشت سر بگذارد تا بتواند صلاحیت فن معماری را به دست آورد. الزامات عملی، فنی و دانشگاهی برای معماری در حوزه ‌های قضایی کشورهای مختلف، متفاوت است.

شرکت معماری (Architectural firm) در برخی از کشورها به شرکتی گفته می ‌شود که خدمات تخصصی هنرمندانه معماری را ارائه می دهد. در برخی دیگر از کشورها نیز شرکت معماری به شرکتی اطلاق می گردد که یک یا چند معمار دارای پروانه را بکار می ‌گیرد و در حوزه معماری، ارائه دهنده خدمات لازمه است. یک شرکت معماری نیز می تواند در قالب شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود به ثبت رسد. در شرایط ثبت شرکت مهندسی معماری، نوع فعالیت شرکت هم از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 موضوع شرکت های معماری

در ثبت یک شرکت معماری از مهم ترین بخش هایی که در اساسنامه وجود دارد، ماده 2 (موضوع شرکت) است. هر آن چه که در این ماده قانونی درج شود، قدرت عملکردی شرکت معماری را نشان می دهد. به عنوان نمونه در صورتی که عبارت واردات و صادرات قید نگردد، نمی توان در آن موضوع فعالیتی نمود.

از نمونه عناوینی که به صورت جزئی در موضوع شرکت های معماری درج می گردد، موارد ذکر شده در زیر است:

  • طرح، محاسبه، نظارت، اجرای پروژه های عمرانی و شهرسازی معماری و انبوه سازی (اعم از سازه های فلزی یا بتنی ابنیه سبک و سنگین ساخت راه و باند)
  • اجرای سازه های زیرزمینی دریایی نیروگاهی ساخت

 ثبت شرکت معماری با مسئولیت محدود

شرکت معماری با مسئولیت محدود به شرکتی اطلاق می شود که در آن هر یک از شرکا بدون این که سرمایه به ‌سهام یا قطعات سهمی تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه های خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند.

از جمله ویژگی های شرکت با مسئولیت محدود این موارد است که هر گونه نقل و انتقال سهام در آن ها، تنها از طریق دفتر اسناد رسمی ممکن است. در اسم شرکت مسئولیت محدود ذکر عبارت با مسئولیت محدود الزامی است، در غیر این صورت برخورد شدن در مقابل شخص ثالث، مثل قوانین حاکم بر شرکت تضامنی است. هر کدام از شرکا براساس سهم خود در شرکت، از حق رای برخوردار هستند. البته می ‌توان در اساسنامه این حق رای‌ ها را تغییر داد.

 شرایط ثبت شرکت معماری با مسئولیت محدود

  • در شرکت با مسئولیت محدود (در کشور ایران) حداقل حضور دو شریک برای ثبت الزامی است.
  • سرمایه ای که برای شروع فعالیت در ثبت شرکت معماری با مسئولیت محدود لحاظ شده است، میزان 1000000 (یک میلیون ریال) است. البته برخلاف سایر قالب های شرکتی، در شرکت با مسئولیت محدود حداقل و حداکثر میزانی برای سرمایه شرکت وجود ندارد. در شرکت مسئولیت محدود سرمایه و آورده به صورت اعلامی است و هر میزان که اعلام شود، احتیاجی به واریز شدن به حساب شرکت ندارد.
  • تعهد به پرداخت کل مبلغ سرمایه شرکت معماری

 مدارک مورد نیاز ثبت شرکت معماری با مسئولیت محدود

  • رونوشت مدارک شناسایی (اعم از شناسنامه و کارت ملی) برای کلیه شرکا
  • اخذ گواهی عدم سوءپیشینه
  • اقرارنامه امضا شده
  • دریافت مجوز شرکت (فقط در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت مهندسی)

  ثبت شرکت معماری سهامی خاص

هنگام ثبت شدن شرکت های سهامی خاص، باید بلافاصله پیش یا پس از نام شرکت عبارت سهامی خاص در تمامی اوراق، اعلامیه ‌ها و آگهی ‌های شرکت به ‌‎طور شفاف و روشن درج شود.

 شرایط ثبت شرکت معماری سهامی خاص

  • حداقل 3 نفر سهامدار با همراهی 2 نفر بازرس (بازرسین نباید نسبت فامیلی با اعضای شرکت مهندسی معماری داشته باشند.)
  • حداقل آورده نقدی و سرمایه برای یک شرکت مهندسی مبلغ 1000000 ریال است که حداقل 35% این میزان سرمایه برای ثبت شرکت معماری سهامی خاص باید به صورت نقدی پرداخت شود. به عبارت بهتر، در شرکت سهامی خاص 35% مبلغ اعلامی به صورت الزامی ‌بایست به صورت نقد به حساب شرکت واریز و 65% در تعهد مابقی ظرف مدت 5 سال تادیه گردد. در خصوص افزایش سرمایه در شرکت ‌های معماری سهامی خاص نیز از آن جایی که صاحبان شرکت سهامی خاص می توانند تا 10 برابر سرمایه ثبت شده خود از سیستم بانکی وام بگیرند، لذا در هنگام اخذ تسهیلات در حالت معمول باید افزایش سرمایه داشته باشند.

 مدارک مورد نیاز ثبت شرکت معماری سهامی خاص

  • رونوشت مدارک شناسایی اعضای شرکت معماری شامل کارت ملی و شناسنامه
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضا
  • امضای اقرارنامه
  • ارائه مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت مهندسی معماری
  • تنظیم وکالتنامه به نام وکیل (مورد ذکر شده در صورتی است که امور ثبت شرکت سهامی خاص توسط یک وکیل انجام گردد.)

لازم به ذکر است شرایط ثبت شرکت مهندسی معماری را می توان از طریق کارشناسان آگاه و مشاوران موسسه معتبر و قانونی فکر برتر به طرق کامل و آسان پیگیری کرد. 42143 (021)  - 42017 (021)   -
 42037000 (021)

  

   سؤالات احتمالی:   

1. انتقال سهام در شرکت معماری با مسئولیت محدود چگونه است؟

از ویژگی های شرکت معماری با مسئولیت محدود این موارد است که هر نقل و انتقال سهامی در آن ها، تنها و تنها از طریق دفتر اسناد رسمی ممکن است.

2. قالب های ثبت شرکت معماری در ایران چیست؟

شرکت معماری می تواند در قالب شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود در ایران به ثبت رسد.

3. قروض و تعهدات شرکا در شرکت معماری با مسئولیت محدود چگونه است؟

در شرکت معماری با مسئولیت محدود هر یک از شرکا بدون این که سرمایه به ‌سهام یا قطعات سهم تقسیم شده باشد، فقط تا میزانی از سرمایه های خود در شرکت، مسئولیت قروض و تعهدات شرکت را عهده دارند.

4. تغییر حق رای در شرکت معماری با مسئولیت محدود چگونه صورت می پذیرد؟

هر کدام از شرکا براساس سهم خود در شرکت معماری با مسئولیت محدود، از حق رای برخوردار هستند. البته می ‌توان در اساسنامه این حق رای‌ ها را متغیر ساخت.

5. شرایط کلی بازرسین در شرکت های معماری سهامی خاص چگونه است؟

یک شرکت معماری سهامی خاص به حداقل 3 نفر سهامدار به همراه 2 نفر بازرس نیاز دارد و بازرسین نباید دارای نسبت فامیلی با اعضای شرکت مهندسی باشند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران