برای اطلاع یافتن از شرایط ثبت شرکت مهندسی عمران به صورت حرفه ای، دانستن مفاهیم عمران، سازندگی و سپس شرایط ثبت شرکت ها الزامی است. فعالیت در یک شرکت مهندسی عمران درآمد مناسبی دارد. مهندسی عمران از شاخه ‌های مهندسی است که به طراحی، نگهداری و ساخت سازه‌ های طبیعی و مصنوعی شامل انواع جاده ‌ها، پل ‌ها، کانال ‌ها، سدها و ساختمان‌ ها می‌ پردازد.

از جمله دلایل گرایش های دیگر اشخاص به آشنایی با شرایط ثبت شرکت مهندسی عمران و ورود به فعالیت های عمرانی، همواره مورد حمایت بودن توسط دولت ها است. چرا که قوی تر بودن فعالیت های عمرانی در هر کشوری، موجب تقویت اقتصاد و قدرت آن کشور می شود و به دلیل همین حمایت دولت است که اغلب مهندسان به سراغ تاسیس شرکت های عمرانی برای کسب درآمد بیشتر و آینده بهتر می روند.

مهندسی عمران پس از مهندسی جنگ، قدیمی ‌ترین نظام مهندسی محسوب می‌ شود و امروزه مهندسی عمران را حد واصل مهندسی نظامی و مهندسی غیرنظامی می دانند. تا پیش از دوران مدرن، تفاوت و نگرش واضحی بین مهندسی عمران و معماری نبود و اغلب اوقات از این دو عنوان به جای یکدیگر استفاده می ‌شد.

رشته عمران رشته بسیار گسترده ای است که گرایش‌ ها و زیرمجموعه‌ های متنوعی دارد. مهندسین عمومی عمران با همکاری مهندسان نقشه ‌بردار و متخصصین عمران به طراحی زهکشی (زهکشی یعنی خارج کردن آب و نمک ‌های قابل حل از سطح و زیر سطح مزرعه به منظور تسهیل در رشد گیاه)، پیاده ‌روها، تامین آب، فاضلاب شهری، سدها، و سیستم ‌های برق رسانی و ارتباطی می ‌پردازند.

انواع قالب های شرکت های مهندسی عمران

شرکت های عمرانی نیز همچون اغلب شرکت ها، در قالب های با مسئولیت محدود و سهامی خاص قابلیت ثبت شدن دارند. شرکت عمرانی سهامی خاص و شرکت عمرانی با مسئولیت محدود، تفاوت چندانی با هم ندارند، اما در این جا به پاره ای از این تفاوت های جزئی اشاره می شود.

تفاوت های شرکت عمرانی سهامی خاص با شرکت عمرانی با مسئولیت محدود

  1. به هنگام ثبت یک شرکت سهامی خاص لازم است که مقدار 35% از سرمایه ای که برای راه اندازی شرکت در نظر گرفته شده است، به بانک سپرده شود و رسید آن به اداره مربوطه، تحویل داده شود. اما در ثبت شرکت عمرانی با مسئولیت محدود نیازی به سپرده پولی نیست. البته این تفاوت در صورتی لحاظ می گردد که سرمایه شرکت به صورت نقدی برآورد شده باشد، در غیر این صورت، برای هر دو قالب شرکت احتیاج به سپرده پولی نیست.

  2. در شرکت های سهامی عمرانی، دو بازرس به صورت همیشگی وجود دارد. اما در شرکت عمرانی با مسئولیت محدود، بازرسی در شرکت فعالیت نمی کند و تنها در صورتی که تعداد اعضای هیئت مدیره زیاد باشد، از بازرس استفاده می شود.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت عمرانی

اسناد و مدارک الزامی به نوع شرکتی که قرار است راه اندازی شود، وابسته است.

همچنین حضور اعضای هیئت مدیره در ثبت یک شرکت عمرانی از ضروریات است، اما تعدد اعضای آن در قالب های شرکتی با هم متفاوت است. به عنوان نمونه اگر قصد ثبت شرکت عمرانی از نوع مسئولیت محدود باشد، باید حداقل دو نفر از اعضای هیئت مدیره حضور داشته باشند و الزامی به حضور بازرس نیست. در صورتی که در یک شرکت عمرانی سهامی خاص، باید حداقل سه نفر از اعضای هیئت مدیره حضور داشته باشند. همچنین حضور دو نفر بازرس نیز از الزامات است.

مدارک مورد نیاز برای شرکت عمرانی از نوع سهامی

  •  شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکا
  •  ارائه گواهی عدم سوء پیشینه همه ی اعضای شرکت
  •  ارائه اساسنامه امضا شده توسط شرکا
  •  ارائه اظهارنامه
  •  تهیه صورتجلسه مجمع و صورتجلسه هیات مدیره
  •  ارائه تعهدنامه ای که خاطرنشان می سازد اعضای هیئت مدیره در جای دیگری اشتغال به فعالیت ندارند.
  •  ارائه فیش بانکی که نشان دهد مبلغی به عنوان سپرده، به بانک تحویل داده شده است.
  •  در صورت انجام کارها توسط وکیل قانونی، ارائه وکالتنامه از جانب شخص نیز الزامی است.

مدارک لازم جهت شرکت عمرانی با مسئولیت محدود

  •  شناسنامه و کارت ملی شرکا
  •  ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  •  ارائه اساسنامه شرکت
  •  تهیه و ارائه فرم تقاضانامه و شرکتنامه مربوط به شرکت
  •  تهیه فرم امضا شده صورتجلسه مربوط به مجمع عمومی
  •  تحویل فرم تعهدنامه مربوط به عدم کار در مشاغل دولتی
  •  ارائه وکالتنامه وکیل شخص متقاضی

در شرایط ثبت شرکت مهندسی عمران، لازم است بدانیم که یک شرکت با مسئولیت محدود میان دو یا چندین نفر به قصد امور تجارتی تشکیل می شود و هر یک از شرکا بدون این که سرمایه به ‌سهام یا قطعاتی از سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزانی از سرمایه خود در شرکت، مسئول پرداخت قروض و تعهدات شرکت است.

مراحل ثبت شرکت عمرانی

پس از تصمیم گیری شخص برای ثبت یک شرکت عمرانی، مراحلی وجود دارد.

  • گام اول. در ابتدا فرد متقاضی می بایست اطلاعات کلی در مورد شرکت عمران، ثبت شرکت و قوانین حاکم بر ثبت شرکت بدست آورد. سپس اعضایی که قرار است هیئت مدیره را تشکیل دهند، مشخص می شوند و میزان سرمایه ای که قرار است برای این امر در نظر گرفته شود، تعیین می گردد. همچنین محل شروع فعالیت شرکت و وظیفه هر یک از اعضا نیز شرح داده می شود.
  • گام دوم. سپس متقاضی ثبت شرکت یا وکیل به اداره ثبت شرکت ها مراجعه می کند و کلیه اطلاعات الزامی را در اختیار آنها قرار می دهد و اطلاعات مربوط به پرونده نیز در سامانه بارگذاری می گردد. در این گام، باید نام انتخاب شده برای ثبت شرکت عمرانی نیز تعیین تکلیف شود.
  • گام سوم. در این مرحله باید تمام مدارک درخواست شده برای ثبت شرکت عمرانی به اداره تکمیل شود و تحویل داده شود. روند تحویل این مدارک، هم به صورت حضوری و هم از طریق اداره پست امکان پذیر است.
  • گام چهارم. پس از مدتی تایید و یا عدم تایید اطلاعات درخواست داده شده از سوی اداره به متقاضی ثبت شرکت داده می شود. اگر درخواست تایید شده باشد، باید به صورت حضوری به اداره مراجعه شود و مدارک به تایید و امضای شخص برسد. در صورت عدم تایید درخواست نیز باید نسبت به رفع نقص موجود و ارائه درخواست مجدد اقدام کرد.
  • گام پنجم. در نهایت چنان چه طی کردن مراحل فوق الذکر با موفقیت صورت پذیرد، لازم است یک آگهی تحت عنوان این موضوع که شرکت جدید تاسیس شده است، در یکی از روزنامه های رسمی اعلام شود. پس از درج آگهی نیز، شرکت به صورت رسمی می تواند آغاز به کار نماید و خدمات رسانی ها و فعالیت های متعهد شده را انجام دهد.

 

   سوالات احتمالی:  

1. تعداد اعضا در شرکت مهندسی عمران با مسئولیت محدود در ایران چگونه است؟

در شرکت های مهندسی عمران با مسئولیت محدود ایران، با وجود حداقل دو شریک قابلیت ثبت وجود دارد.

2. میزان سرمایه در شرکت مهندسی عمران با مسئولیت محدود تا چقدر قابل افزایش است؟

برخلاف انواع شرکت ها، حداقل و حداکثر میزانی برای سرمایه گذاری در شرکت با مسئولیت محدود نیست.

3. در شرکت های مهندسی عمران سهامدار، حقوق اشخاص سهامدار چگونه است؟

هر سهامدار نسبت به شرکت سهامی خود حقوق و تعهداتی دارد که میزان این مسئولیت پذیری بسته به نوع شرکت متفاوت است. ضمن این موضوع که اعضای شرکت، مالکان دارایی آن شناخته نمی ‌شوند، بلکه به نسبت سهام خود، دارای حقوقی نسبت به شرکت خواهند بود.

4. آیا هیئت مدیره در شرکت مهندسی عمران سهامی خاص می بایست سهامدار باشد؟

اعضای هیئت مدیره الزامی در سهامدار بودن شرکت ندارند. مدیرعامل در این شرکت ها، توسط هیئت مدیره عزل و نصب می ‌شود.

5. شرکت در قانون تجارت ایران چگونه تعریف شده است؟

شرکت را می توان قراردادی دانست که براساس آن اعضا یا شرکا، سود حاصل از آن سرمایه را تقسیم می ‌کنند. لازم به ذکر است که شرکت ‌ها در قوانین موجود در ایران، شخصیت حقوقی دارند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران