برای آشنایی بیشتر با انواع شرکت های صنعتی و ثبت شرکت در این حوزه، بهتر است از صنعت حال حاضر اطلاعات جامع تری داشته باشیم. صنعت به تولید کالاها و خدمات در اقتصاد گفته می ‌شود. منبع اصلی درآمد یک گروه، مجموعه یا شرکت نشان دهنده فعالیت صنعتی مربوطه است.

اگر تمام فعالیت ‌های اقتصادی که با تولید کردن کالا و خدمات و با بهره گیری از ماشین آلات و تجهیزات ساخته دست انسان سر و کار دارند، به عنوان یک کل تصور شود، هر صنعت زیرمجموعه‌ای از این کل است که شمار فراوانی از فعالیت ‌های مشابه را شامل می ‌شود. شرکت ‌ها در قوانین کشور ایران، شخصیت حقوقی دارند.

یک تعریف مهم از صنعت را این گونه می توان شمرد:

به مجموعه تمام یگان ‌هایی که در تولید، توزیع یا مصرف یک فرآورده و یا یک رده از فرآورده ‌های مشابه فعالیت می ‌کنند، صنعت گفته می ‌شود. در مورد تعریف دقیق صنعت، اختلاف نظرهای بسیاری است. صنعت دارای تعریف ‌ها و تعبیرهای متفاوتی است که براساس جایگزین ‌پذیری فرآورده ‌ها، فرآیند تولید و محدوده ‌های گیتاشناسی ارائه گشته‌ اند.

انواع قالب های شرکت های صنعتی

شرکت تولیدی صنعتی را شرکتی گویند که به کار تولید کردن کالا مختص شده است. امور ثبت یک شرکت صنعتی را می توان در قالب های سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود (به اختصار م.م) به ثبت رساند. لازم به ذکر است که در اساسنامه اینگونه شرکت ها، فعالیت صنعتی آنان لحاظ می گردد.

شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود، شباهت هایی به یکدیگر دارند و در حال حاضر در حیطه ثبت شرکت ها پرکاربرد هستند. در هر دو این شرکت ها، مسئولیت اعضا در صورت عدم کفایت به نسبت سرمایه یا سهام آن ها است و در صورت نیاز و جهت وصول طلب های شرکت، در اموال شخصی آن ها دخل و تصرفی وارد نمی شود.

همچنین شرکت سهامی خاص، شرکتی است که از لحاظ ساختاری شبیه به شرکت با مسئولیت محدود است، اما سرمایه در آن به قطعات سهم و یا سهام تبدیل می شود.

در ابتدا شخص متقاضی می بایست در ارتباط با نام شرکت صنعتی، موضوع فعالیت آن با شرح کامل و دقیق، مقدار سرمایه اولیه آن ها جهت ثبت، تعیین هیئت مدیره و سمت هر یک از آن ها، میزان سهم الشرکه آن ها تصمیم گیری های لازم را بنماید.

‌هیئت مدیره در حالت کلی با حداقل 3 نفر عضو، کار اداره کردن شرکت ها را عهده دارند. همچنین الزامی است که اعضای هیئت مدیره نباید از سهامداران شرکت باشند. مدیرعامل توسط هیئت مدیره عزل و نصب می ‌شود.

سهم مفرد سهام و از اجزایی است که سرمایه هر شرکتی را اعم از صنعتی تشکیل می ‌دهد. داشتن سهم مالکیت مشاعی بر سرمایه مگر در هنگام انحلال شرکت ایجاد نمی ‌کند.

به اعضای شرکت در شرکت‌ های سهامی و تعاونی سهامدار گفته می ‌شود. در کل اعضای شرکت مالکان دارایی آن شناخته نمی ‌شوند، بلکه هر یک به نسبت سهام خود، دارای حقوقی نسبت به شرکت ثبت شده خواهند بود. یک سهامدار نسبت به شرکت حقوق و تعهداتی دارد که میزان این مسئولیت بسته به نوع شرکت متفاوت می باشد. 

شرکت های صنعتی با مسئولیت محدود

در ادامه بحث انواع شرکت های صنعتی قالب با مسئولیت محدود، و اسناد مورد نیاز برای ثبت را بررسی خواهیم کرد.

 فرآیند ثبت شرکت صنعتی با مسئولیت محدود

  • حضور دو نفر شریک
  • سرمایه ثبت شرکت صنعتی که حداقل به میزان 1000000 ریال است.
  • تعهد به پرداخت کل سرمایه 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت صنعتی با مسئولیت محدود

  • تصویر مدارک شناسایی شرکا (مشتمل رونوشت های شناسنامه و کارت ملی)
  • ارائه نسخه اصل گواهی عدم سوء پیشینه
  • اقرارنامه امضا شده توسط شرکای شرکت
  • اخذ مجوز ثبت شرکت صنعتی (این مورد در صورتی لحاظ می شود که موضوع فعالیت شرکت نیازمند ارائه مجوز باشد.)

سپس فرد متقاضی خود به صورت شخصی و یا پس از تحویل و ارسال اسناد فوق الذکر به وکیل یا کارشناس از طریق پست الکترونیک و یا شبکه های اجتماعی، مراحل ثبت شرکت صنعتی با مسئولیت محدود را در سامانه اداره ثبت شرکت ها پیگیری می نماید. همچنین ارسال مدارک ثبتی شرکت شامل شرکتنامه، اساسنامه، صورتجلسه و تقاضانامه که معتبر و دارای امضاست نیز می بایست مد نظر قرار گیرد.

زمانی که ارسال پرونده برای کارشناس اداره ثبت شرکت ها صورت گرفت، اعلام تایید یا اخطار مربوط به نقص پرونده، توسط کارشناس اداره ثبت اعلام می شود. به عنوان نمونه در صورت عدم تایید نام انتخابی شرکت صنعتی، متقاضی ثبت شرکت موظف است نسبت به تعیین نام جدید اقدام نماید و مورد اصلاح شده را مجدد جهت کارشناسی پرونده به اداره ثبت ارجاع دهد.

شرکت های صنعتی سهامی خاص 

فرآیند ثبت شرکت صنعتی سهامی خاص

  • حضور سه نفر سهامدار اصلی به علاوه دو بازرس البته با این شرط که بازرسین نمی بایست از سهامداران باشند.
  • سرمایه اولیه ثبت شرکت صنعتی که حداقل میزان 1000000 ریال است. واریز 35% مبلغ از سرمایه اولیه به حساب بانکی به نام شرکت و سپس ارائه رسید و گواهی بانکی 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت صنعتی سهامی خاص

  • رونوشت مدارک شناسایی کلیه اعضای شرکت که شمارشان 5 نفر به بالاست.
  • تمامی اعضای هیئت مدیره، موسسین، مدیرعامل و ناظران باید گواهی عدم سوء پیشینه جزایی خود را ارائه دهند.
  • اقرارنامه کتبی امضا شده توسط کلیه اعضا
  • اخذ و ارائه مجوز شرکت صنعتی (البته در صورت نیاز به صدور مجوز برای فعالیت شرکت تولیدی صنعتی)
  • تنظیم وکالتنامه رسمی جهت اخذ مجوز
  • همچنین اگر شرکت سهامداری با ملیت غیر ایرانی داشته باشد، یک نسخه برابر اصل شده پاسپورت و اگر شخص حقوقی است، ترجمه قیم نامه، اختیارنامه وکیل سهامدار غیرایرانی و گواهی ارائه ثبت شرکت که نشان دهنده آخرین موقعیت شرکت است از الزامات قانونی است.

در هنگام ثبت شرکت صنعتی سهامی خاص، باید بلافاصله پیش یا پس از نام شرکت، عبارت سهامی خاص در تمامی اوراق، اعلامیه ‌ها و آگهی ‌های شرکت بطور شفاف و روشن درج شود.

پس از تهیه و تجمیع مدارک فوق، توسط شخص متقاضی و ارجاع آن ها به وکیل، مراحل ثبت شرکت صنعتی سهامی خاص آغاز می گردد. در انتها نیز ارسال پستی و ثبت آگهی در روزنامه رسمی صورت می گیرد.

در تقسیم ‌بندی صنایع خوب است بدانیم که با توجه به مشابهت ‌هایی که به لحاظ فرایند تولید، شیوه بازاریابی، شیوه مدیریت، حجم سرمایه، نوع ماشین ‌آلات مورد استفاده، نوع مواد اولیه ملزوم میان گروه ‌های صنعت وجود دارد، گروه ‌های گوناگون صنعتی را می ‌توان از جنبه‌ های گوناگونی تقسیم ‌بندی کرد.

از متداول ‌ترین طبقه ‌بندی ‌های صنعت، رده ‌بندی ارائه شده توسط بخش آمار سازمان ملل است که به اختصار طبقه ‌بندی آیسیک نام دارد. در این طبقه ‌بندی گروه ‌های مختلف صنعتی تعریف شده و فعالیت ‌های در آن ‌ها طبقه ‌بندی شده است.

در انتهای مقاله ای که با عنوان انواع شرکت های صنعتی مطالعه گردید، با سوالاتی در خصوص ثبت شرکت ها نیز بیشتر آشنا خواهیم شد. 

 

سوالات احتمالی:   

1. آیا آوردن نام سهامی خاص پیش یا بعد از شرکت صنعتی در روند ثبت، قانون خاصی دارد؟

خیر، هنگام ثبت شرکت صنعتی سهامی خاص، تنها باید بلافاصله پیش یا پس از نام شرکت، عبارت سهامی خاص در تمامی اوراق، اعلامیه ‌ها و آگهی ‌های درج شده شرکت به طور شفاف و روشن نگاشته شود. ولی در بکارگیری قالب پس یا پیش از نام شرکت فرد متقاضی دارای اختیار است.

2. در ارتباط با سهامداران خارجی شرکت صنعتی سهامی خاص چه مدارکی مورد نیاز است؟

اگر شرکت صنعتی، سهامداری با ملیت غیر ایرانی داشته باشد، نسخه ای برابر اصل شده پاسپورت و اگر شخص حقوقی است، ترجمه قیم نامه، اختیارنامه وکیل سهامدار غیرایرانی و گواهی ارائه ثبت شرکت (نشانگر آخرین موقعیت شرکت) از الزامات قانونی است.

3. شرکت های صنعتی سهامی خاص و با مسئولیت محدود حداقل با چند عضو تشکیل می شود؟

حضور دو نفر شریک در شرکت صنعتی با مسئولیت محدود و سه نفر سهامدار اصلی به علاوه دو بازرس در شرکت صنعتی سهامی خاص البته با این شرط که بازرسین نمی بایست از بین سهامداران باشند، لازم الاجراست.

4. آیا اعضای شرکت صنعتی، همان مالکان دارایی در شرکت های ثبت شده هستند؟

خیر، اعضای شرکت مالکان دارایی آن شناخته نمی ‌شوند، بلکه هر یک به نسبت سهام خود، دارای حقوق و تعهداتی نسبت به شرکت ثبت شده خواهند بود.

5. منظور از شرکت تولیدی صنعتی چیست و در چه قالب هایی ثبت آن متداول است؟

شرکت تولیدی صنعتی شرکتی است که به کار تولید کالاها و اجناس مختص شده است. امور ثبت یک شرکت صنعتی در قالب های سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود (به اختصار م.م) به ثبت می رسد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران