ثبت شرکت یکی از مواردی است که برای گرفتن وام، بسیار مهم می‌ باشد. در این مطلب به بررسی مفاهیم و شرایط مرتبط با ثبت شرکت، نحوه انجام این کار و اثرات آن بر روی گرفتن وام پرداخته می ‌شود. اما در واقع ثبت شرکت به چه معناست؟ با ما همراه باشید تا با این مورد آشنا شوید:

ثبت شرکت به معنای انجام یک فرایند رسمی و قانونی است که با ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یا دفتر امور تجارت مرکز استان، صورت می ‌گیرد. در این فرایند، شرکت به عنوان یک شخص حقوقی جدا از صاحبان آن شناخته می‌شود و قادر است به صورت مستقل در امور تجاری و مالی فعالیت کند.

با ثبت شرکت، شما می ‌توانید یک نام تجاری برای شرکت خود انتخاب کرده و آن را به عنوان یک برند شناخته شده در بازار معرفی کنید. همچنین، ثبت شرکت باعث ایجاد اعتماد و اعتبار در بین مشتریان و شریکان تجاری می‌شود و می‌تواند برای شما در طولانی مدت منافع و مزایای قابل توجهی به همراه داشته باشد.

علاوه بر این، ثبت شرکت نیازمند پرداخت هزینه‌ هایی مانند هزینه ثبت شرکت و هزینه حقوقی است که به عنوان هزینه ‌های آغازین تجارت در نظر گرفته می‌ شوند. به هرحال، ثبت شرکت با ارائه اطلاعات شفاف و رسمی به نظام مالیاتی کشور نیز منجر به پرداخت مالیات درست و مرتب می‌ شود.

امروزه با وجود تورم و بحران های اقتصادی موجود، کمتر کسی است که به سراغ وام و تسهیلات نرفته باشد و با آن آشنایی نداشته باشد. مخصوصاً در حوزه کسب و کار. افرادی که در حال راه اندازی خط تولید و یا سایر مشاغل هستند به اخذ وام نیاز دارند. اهداف مختلفی برای ثبت شرکت ها وجود دارد. یکی از این اهداف، ثبت شرکت برای دریافت وام و تسهیلات می باشد.

دادن وام به شرکت ها به چند شیوه انجام خواهد شد:

در حالت کلی می توان گفت که بانک ها و مؤسسات مالی مختلف معمولاً برای دادن وام به شرکت ها برای ثبت آن ها، از چند شیوه مختلف استفاده می‌کنند. در بخش زیر به برخی از این شیوه‌ ها اشاره خواهیم کرد:

وام تضامینی:

در این شیوه، بانک یا مؤسسه مالی، وام را با ضامن یک دارایی شرکت مانند ماشین، اموال یا دارایی ‌های دیگر، به شرط پرداخت اقساط وام، اعطا می ‌کند.

وام بدون ضامن:

در این شیوه، بانک یا مؤسسه مالی، وام را بدون نیاز به تضامین دارایی ‌های شرکت، با توجه به تاریخچه اعتباری و امتیاز اعتباری شرکت، اعطا می ‌کند.

وام به عنوان سهامدار:

در این شیوه، بانک یا مؤسسه مالی، به عنوان سهامدار در شرکت، سهام خود را به عنوان تضامین برای اعطای وام ارائه می‌ دهد. در این شیوه، سهامداری بانک یا مؤسسه مالی، می ‌تواند به عنوان یک منبع اعتباری برای شرکت، مطرح شود.

وام تحت پروژه:

در این شیوه، وام به شرط انجام پروژه ای خاص به شرکت اعطا می‌ شود. در این شیوه، شرکت باید پروژه را با دقت برنامه ریزی کند و پس از انجام پروژه، به بانک یا مؤسسه مالی اقساط وام را پرداخت کند.

در نهایت، لازم به ذکر است که شیوه های دیگری نیز برای دادن وام به شرکت ها وجود دارد که به توافق بین شرکت و بانک یا مؤسسه مالی بستگی دارد.

۱. تسهیلات ایجادی با سرمایه اولیه

وام سرمایه ثابت برای خرید ماشین آلات برای ساخت ساختمان و ماشین آلات می باشد.

۲. تسهیلات سرمایه در گردش

این وام قبل و بعد از ثبت شرکت برای خرید و پرداخت هزینه مواد اولیه، پرسنل و ... می باشد. این تسهیلات در واقع مبلغی است که به عنوان وام داده می شود. مبلغ این وام با توجه به نوع تجارت و میزان بازدهی و ... متفاوت می باشد. 

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام

مدارک مورد نیاز برای اخذ وام، به دلیل تفاوت در نوع وام و بسته‌های تسهیلاتی بانک‌ ها و موسسات مالی، ممکن است متفاوت باشد. با این حال، برخی از مدارک شاید برای بسیاری از بانک ‌ها و موسسات مالی مورد نیاز باشند که به شرح زیر است:

کارت ملی: کارت ملی یکی از مهم ‌ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ وام است.

شناسنامه: شناسنامه همچنین از مدارکی است که برای اخذ وام باید تهیه کرد.

کارت بانکی: برای دریافت وام، باید حساب بانکی داشته باشید، بنابراین کارت بانکی نیز برای اخذ وام ضروری است.

مدارک تایید دارایی‌ ها: بسته به نوع وام، ممکن است برخی مدارک برای تایید دارایی‌های شما نیاز باشند، مثل عقد قرارداد ملک، سند ماشین و...

رزومه کاری: به منظور اخذ وام برای کسب و کار خود، باید مراحل راه ‌اندازی، سابقه کاری و تجربه کاری خود را برای بانک‌ ها و موسسات مالی معرفی کنید. به همین دلیل، رزومه کاری شما یکی دیگر از مدارک مورد نیاز است.

مدارک مالی: در برخی موارد، شما باید اطلاعات مالی شما را به بانک یا موسسه مالی ارائه کنید، مانند گزارش مالی، ترازنامه و...

به هر حال، برای اخذ وام، بهتر است با بانک یا موسسه مالی خود تماس بگیرید و مدارک مورد نیاز برای نوع وامی که قصد دارید دریافت کنید، را دریافت کنید. 

شرایط اخذ وام برای ثبت شرکت

* با توجه به میزان سرمایه اولیه شرکت، مبلغ وام دریافتی از بانک متفاوت خواهد بود. در شرکت های دارای مسئولیت محدود که برای سرمایه ثبت شده در شرکت تضمینی وجود ندارد، دریافت وام پیچیده تر و سخت تر از شرکت های سهامی خاص است.

* برای دریافت وام در زمان تنظیم اساسنامه، بندی برای تعیین موضوع شرکت وجود دارد.  که باید برای دریافت تسهیلات و وام از موسسات مالی و اعتباری خصوصی و دولتی را قید کنید. 

ثبت انواع شرکت ها برای دریافت تسهیلات

سریع ترین روش ثبت شرکت، به شرطی قابل اجرا است که تمامی مدارک و اطلاعات مورد نیاز آماده باشند. استفاده از سامانه ثبت شرکت آنلاین می ‌باشد. در بسیاری از کشورها، دولت یا وزارتخانه ‌های مربوطه سامانه ثبت شرکت آنلاین را ایجاد کرده‌ اند که می ‌توانید با وارد کردن اطلاعات شرکت و پرداخت هزینه‌ های لازم، به راحتی شرکت خود را در سامانه ثبت کنید. در ادامه به چند نوع از روش های ثبت شرکت اشاره کرده ایم:

1. ثبت شرکت سهامی خاص و دریافت تسهیلات

در این نوع شرکت، سرمایه شرکت به چندین سهام تقسیم می ‌شود و هر فردی که بخواهد، می ‌تواند سهامی از شرکت خریداری کند. بیشتر شرکت‌ های بزرگ، به صورت سهامی خاص ثبت می‌ شوند.

برای ثبت شرکت سهامی خاص باید ابتدا ۳۵٪ از سرمایه اولیه خود را واریز نمایید. این مبلغ باید تا زمانی که شرکت ثبت شود، در حساب باقی بماند. همین مورد باعث شده تا اعتبار شرکت های سهامی خاص از سایر شرکت ها بیشتر باشد. همچنین با ثبت شرکت سهامی خاص می توان تا ۱۰ برابر سرمایه اولیه را به صورت تسهیلات از بانک دریافت کرد. 

2. شرکت سهامی عام (سهامی عام)

شرکت سهامی عام یا شرکت عام، نوعی شرکت است که در آن سهامداران به عنوان صاحبان شرکت در مدیریت آن دخیل نمی‌ شوند و تمامی سهام آن به صورت عمومی و باز قابل خرید و فروش است. با داشتن سهام در یک شرکت سهامی عام، فرد به میزان سهم خود در سرمایه شرکت، شرکت کننده محسوب می‌ شود.

سرمایه شرکت سهامی عام باید به صورت عمومی توسط علاقمندان قابل خریداری باشد. هر فرد می‌تواند برای خرید سهام شرکت به آن مراجعه کند و در صورت داشتن مبلغ مورد نیاز، سهام خود را تهیه کند.

3. دریافت تسهیلات با جواز تاسیس

واحد های تولیدی می توانند قبل و یا بعد از دریافت جواز تاسیس، از بانک یا وزارت صنعت و معدن وام دریافت کنند. البته باید طرح توجیهی خوب و قابل قبولی ارائه شود. برای دریافت وام باید ثبت شرکت قبل از اقدام برای دریافت وام انجام شود.

4. اخذ تسهیلات برای شرکت های نوپا با مسئولیت محدود

شرکت های مسئولیت محدود با حضور دو یا چند نفر برای انجام فعالیت های تجاری ایجاد می شود. در ثبت شرکت با مسئولیت محدود، بدون اینکه سرمایه هر یک از شرکا به سهام تقسیم شود، فقط به اندازه سرمایه‌ای که در شرکت دارند؛ در برابر بدهی‌ها و دریافتی‌های شرکت دارای مسئولیت هستند.

شرکت با مسئولیت محدود:

در این نوع شرکت، مالکیت شرکت توسط چندین شخص داشته می ‌شود، اما مسئولیت شرکت محدود به میزان سرمایه شرکت است.

شرکت تعاونی:

در این نوع شرکت، اعضای شرکت به صورت تعاونی با هم کار می ‌کنند و سود و زیان شرکت برای همه اعضا تقسیم می ‌شود.

شرکت تضامنی:

در این نوع شرکت، چندین شخص به صورت تضامنی با هم کار می‌ کنند و به ازای هر فعالیت، مسئولیت هر شخص برای پرداخت بدهی های شرکت وجود دارد.

میزان تسهیلات بانکی می ‌تواند بسته به نوع شرکت، تاریخچه اعتباری، درآمد و سایر عوامل متغیر متفاوت باشد. به طور کلی، شرکت ‌هایی که سابقه فعالیت بلند مدت و درآمد مستمر دارند، احتمال دریافت تسهیلات بانکی بیشتری دارند.

بررسی اعتبار شرکت ها از لحاظ اخذ تسهیلات بانکی

اعتبار شرکت ‌ها از لحاظ اخذ تسهیلات بانکی، بسیار مهم است و بانک ها در این زمینه اقدام به ارزیابی اعتبار شرکت ‌ها می‌ کنند. برای این منظور، بانک ‌ها از معیارهای مختلفی استفاده می ‌کنند که ادامه مطلب به این معیارها اشاره خواهیم کرد.

  • سابقه کاری: سابقه کاری شرکت، نشان دهنده پایداری و موفقیت آن در گذشته است. برای این منظور، بانک ها به طور کلی از سابقه کاری شرکت در صنعت مورد نظر استفاده می کنند.
  • درآمد: درآمد شرکت، از دیگر معیارهای مهمی است که بانک‌ها برای ارزیابی اعتبار شرکت ها استفاده می کنند. بانک‌ ها به طور کلی از درآمد شرکت در سال قبل به عنوان یک معیار مهم استفاده می ‌کنند.
  • اعتبارات قبلی: بانک ‌ها بررسی می ‌کنند که آیا شرکت در گذشته قبلاً تسهیلات بانکی دریافت کرده است و آیا این تسهیلات به موقع پرداخت شده است یا نه.
  • وضعیت مالی: وضعیت مالی شرکت، از مهم‌ ترین معیارهای بررسی اعتبار شرکت است. بانک‌ ها به طور کلی از سه معیار تراز نامه، سود و زیان و گردش مالی برای بررسی وضعیت مالی شرکت استفاده می ‌کنند.

به طور کلی، برای اخذ تسهیلات بانکی، شرکت باید دارای سابقه کاری موفق و درآمد قابل قبول باشد و وضعیت مالی شرکت نیز باید به گونه ‌ای باشد که بانک مورد تایید قرار گیرد.

طبق ماده ۲۰ در قانون تجارت ایران، به طور کلی شرکت ‌های تجاری به هفت نوع دسته بندی می ‌شوند:

  1. شرکت های سهامی خاص
  2.  شرکت ها با مسئولیت محدود
  3.  ثبت شرکت های تضامنی
  4.  شرکت های نسبی
  5.  شرکت های تعاونی
  6.  ثبت شرکت های مختلط سهامی
  7.  شرکت های غیر سهامی

از بین شرکت های ذکر شده، شرکت های سهامی خاص اعتبار بیشتری برای دریافت وام و تسهیلات دارند. در نتیجه اگر افراد می خواهند وام با مبلغ بالا دریافت کنند باید سرمایه اولیه خود را افزایش دهند.

مبلغ وام بانکی برای شرکت ها چقدر است؟

میزان مبلغ وام بانکی به شدت به نوع و شرایط وام دهی بانکی بستگی دارد. بانک‌ ها معمولاً بر اساس نوع وام، میزان درآمد، تاریخچه اعتباری، سابقه کاری و تاریخچه تسویه حساب متقاضی وام، حداکثر میزان وام ممکن را مشخص می ‌کنند.

برای مثال، بانک‌ها می‌توانند به صورت عمومی وام‌هایی برای ازدواج، خرید خودرو، ساخت و ساز، تحصیلات، تجهیزات اداری و تجاری و غیره ارائه دهند. میزان وام در هر یک از این دسته‌بندی‌ ها ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی، میزان وام بانکی معمولاً از چند هزار دلار تا چند صد هزار دلار متغیر است.

از طرفی، تعیین مبلغ وام توسط بانک می ‌تواند بر اساس نرخ بهره و شرایط پرداخت قسط وام باشد که در هر صورت به برآورد توانایی پرداخت قسط توسط متقاضی و تضمین برگشت وام توسط بانک وابسته است

در حالت کلی، میزان وام بانکی به مواردی از جمله نوع بانک، نوع شرکت، نوع استفاده از وام، مدت زمان بازپرداخت و نرخ سود بستگی دارد. برای مثال رقم وام با سرمایه ثابت برای خرید ماشین آلات یا رهن ساختمان یا ... با رقم وام سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه، تولید محصول و ... متفاوت خواهد بود.

مراحل اخذ تسهیلات بانکی بعد از ثبت شرکت

  • مرحله ۱) تقاضانامه کتبی از سمت صاحب شرکت.
    در اولین مرحله صاحب شرکت باید برای اخذ تسهیلات بانکی، به یکی از شعبه‌ های بانک رجوع کند و تقاضانامه وام را به صورت کتبی به مدیر شعبه ارائه نماید.
  • مرحله ۲) تنظیم یک گزارش از طرح توجیهی شرکت.
    در مرحله‌ دوم صاحب شرکت باید طرح توجیهی را با کمک یک مهندس مشاور تنظیم کند. سپس باید آن را به مدیر شعبه بانک تحویل دهد.
  • مرحله ۳) بررسی و تایید طرح توجیهی.
    بعد از بررسی طرح توجیهی توسط کارشناسان و تایید اولیه مدیر شعبه بانک، متقاضی باید مدارک را کامل کرده و به بانک ارائه دهد.
  • مرحله ۴) بستن قرارداد.
    بعد از اینکه طرح اولیه توجیهی مدارک تایید شد، نوبت به عقد قرارداد است. در قرار داد موارد مهمی مانند مدت زمان، میزان سود بانکی، بازپرداخت و ... به طور شفاف ذکر می شود و به امضای طرفین می رسد.

اقدامات لازم برای ثبت شرکت

انجام ثبت شرکت به تنهایی کافی نیست تا بتوانید برای گرفتن وام اقدام کنید. برای گرفتن وام، شما نیاز دارید تا به بانک یا مؤسسه مالی مربوطه درخواست وام دهید و شرایط مورد نیاز برای درخواست وام را برآورد کنید. در بسیاری از موارد، یکی از شرایط برای دریافت وام، داشتن شرکت ثبت شده است. در اینجا نحوه انجام ثبت شرکت را به طور کلی توضیح می‌ دهیم:

انتخاب نوع شرکت: در این مرحله باید نوع شرکتی که قصد تشکیل آن را دارید را انتخاب کنید، مانند شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی عام، شرکت با مسئولیت محدود و ...

تهیه آگهی تاسیس: باید آگهی تاسیس شرکت را در روزنامه‌های رسمی به منظور اطلاع‌رسانی به عموم اعلام کنید.

تهیه اساسنامه: باید اساسنامه شرکت را تهیه کنید. این سند حاوی اطلاعاتی مانند نام شرکت، آدرس، مقررات، مدیریت و ...

پرداخت سرمایه: سرمایه شرکت باید پرداخت شود.

اخذ مجوزهای لازم: در صورت نیاز به مجوزهای خاص مانند مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید اقدام به درخواست و دریافت آن‌ ها کنید.

مراجعه به دفتر ثبت شرکت: در نهایت باید با اسناد مربوطه به دفتر ثبت شرکت مراجعه کنید تا شرکت شما در سامانه ثبت شود.

به علاوه، باید به این نکته توجه کنید که هر کشور دارای قوانین و مقررات خاصی برای ثبت شرکت است. بنابراین، برای ثبت شرکت در هر کشور، باید به قوانین و مقررات مربوطه آن کشور توجه کرد. در برخی کشورها، برای ثبت شرکت، نیاز به کمک حقوقی دارید.

مشکلات عدم ثبت شرکت

عدم ثبت شرکت می‌ تواند با مشکلات و مخاطرات زیادی همراه باشد. به طور کلی، مشکلاتی که ممکن است به دنبال عدم ثبت شرکت باشد عبارتند از:

عدم حقوقی بودن شرکت: شرکتی که ثبت نشده است، در نظام حقوقی به عنوان یک شخص حقوقی شناخته نمی ‌شود. به عبارت دیگر، افرادی که در آن شرکت مشارکت دارند، به عنوان شرکا و سهامداران شناخته نمی ‌شوند.

مسئولیت محدود نبودن شرکا: در شرکتی که ثبت نشده است، شرکاها مسئولیت محدود ندارند و در صورت وقوع خسارت، تمام دارایی‌های خود را برای جبران خسارت از دست می‌دهند.

عدم اعتبار برای برخی امور: یکی از مشکلات عدم ثبت شرکت، عدم اعتبار برای برخی از امور می باشد؛ درحالت کلی برخی از امور به ثبت شرکت وابسته هستند. برای مثال، در برخی کشورها، فقط شرکت‌ های ثبت شده می‌ توانند در مناقصات دولتی شرکت کنند.

محدودیت در رشد و توسعه: شرکت‌ های ثبت نشده ممکن است با مشکلاتی همچون عدم اعتماد عمومی و عدم قابلیت دریافت تسهیلات مالی مواجه شوند، که محدودیتی برای رشد و توسعه آنها به شمار می ‌آید. بنابراین، بهترین راهکار برای جلوگیری از این مشکلات و مخاطرات، ثبت شرکت است.

مشاوره ثبت شرکت

برای ثبت شرکت، بهترین راهکار این است که با کارشناسان مجرب و متخصص در این زمینه مشاوره کنید. مشاوران حقوقی و مالی می ‌توانند شما را در مورد نوع شرکت مناسب، مراحل ثبت شرکت، مسائل مالی و مالیاتی، و سایر مسائل مربوط به شرکت‌ ها راهنمایی کنند.

در انتخاب مشاور ثبت شرکت مناسب، به دو نکته حائز اهمیت توجه کنید:

تجربه و تخصص: بهترین مشاوران، آن هایی هستند که در زمینه ثبت شرکت تجربه کافی دارند و با مسائل مربوط به شرکت‌ ها آشنایی دارند.

شفافیت هزینه ‌ها: قبل از انتخاب مشاور، با او در مورد هزینه‌ های مربوط به خدمات ارائه شده توافق کنید. هزینه ‌های مربوط به ثبت شرکت در هر کشور ممکن است متفاوت باشد، بنابراین مطمئن شوید که هزینه‌ها و شرایط پرداخت آن ها با شما مشخص شده است.

جمع بندی:

انواع مختلف ثبت شرکت ها به شرایط و عوامل زیادی بستگی دارد. متقاضیان می توانند با توجه به نیاز های خود شرکت مورد نظر را انتخاب نمایند. در صورتی که تعداد سهامداران و شرکاء از ۳ نفر کمتر باشد قادر به ثبت شرکت با سهامی خاص نخواهند بود. در این شرایط توصیه می شود تا شرکت تضامنی یا شرکت با مسئولیت محدود انتخاب و ثبت شود.

 «در نهایت در صورت داشتن سؤال در امور ثبت شرکت می توانید با مشاورین مؤسسه ثبت شرکت فکر برتر به صورت رایگان از طریق شماره ی 02142143 مشاوره نمایید.»

سوالات متداول 

1. مدارک مورد نیاز برای دریافت وام چیست؟

• ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت که شامل اساسنامه، تقاضانامه و ... می باشد.

• کپی شناسنامه و کارت ملی

• ارائه کد اقتصادی شرکت

• ارائه امضای شخص صاحب امضا که در روزنامه رسمی شرکت مشخص شده است.

• مهر شرکت

• طرح توجیهی

2. بهترین نوع شرکت برای دریافت وام چه نوع شرکتی است؟

شرکت های سهامی خاص به دلیل پرداخت مبلغ ۱۰ برابر بیشتر از سرمایه اولیه، بهترین نوع شرکت می باشد.

3. دادن وام به شرکت ها با چه شیوه هایی انجام می شود؟

• تسهیلات ایجادی با سرمایه اولیه وام سرمایه ثابت برای خرید ماشین آلات برای ساخت ساختمان و ماشین آلات می باشد.

• تسهیلات سرمایه در گردش این وام قبل و بعد از ثبت شرکت برای خرید و پرداخت هزینه مواد اولیه، پرسنل و ... می باشد.

4. مراحل اخذ تسهیلات بانکی برای شرکت ها چیست؟

• تقاضانامه کتبی از سمت صاحب شرکت

• تنظیم یک گزارش از طرح توجیهی شرکت

• بررسی و تایید طرح توجیهی

• بستن قرارداد

5. مبلغ وام برای شرکت ها به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان وام بانکی به مواردی از جمله نوع بانک، نوع شرکت، نوع استفاده از وام، مدت زمان بازپرداخت و نرخ سود بستگی دارد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران