اگر در تصمیم گیری بین انحلال شرکت یا عدم فعالیت شرکت شک دارید بهتر است این مطلب از فکر برتر را به طور کامل بخوانید. در این صورت می توانید به طور کامل با تفاوت های این دو مورد آشنا شوید.

انحلال شرکت و غیر فعال بودن شرکت

تمامی شرکت ها در ابتدا باید شرکت خود را ثبت کنند. بعد از مرحله به ثبت رسیدن موظف هستند تا به اداره دارایی مراجعه کنند و دفاتر و پرونده مالیاتی و دفاتر قانونی پلمپ شده مخصوص خود را تحویل بگیرند. این دفاتر باید هر ساله در زمان مقرر دریافت شوند. سپس باید آنها را تکمیل کنند.

این امکان وجود دارد که گاهی شرکتی تمامی فعالیت های ثبتی را انجام دهند، اما کد اقتصادی و پرونده های دارایی را دریافت نکند و یا پس از مدتی فعالیتشان متوقف شود. شرکت هایی که به هر دلیلی هیچ فعالیتی در آنها صورت نمی گیرد و گردش مالی ندارند، شرکت های غیر فعال هستند. این شرکت ها باید اطلاعات لازم را در مورد وضعیت خود از اداره دارایی دریافت کنند.

انحلال شرکت چیست؟

همانطور که در بخش بالا نیز ذکر شد برخی از شرکت ها بعد از مدتی، به هر دلیلی فعالیت خود را متوقف می کنند. این توقف می تواند بر اساس اتمام زمان فعالیت شرکت باشد که در اساسنامه ذکر شده. به این فرآیند منحل شدن شرکت می گویند.

در قوانین تجارتی عنوان شده که شرکت ها باید انحلال خود را به اداره ثبت شرکت ها اطلاع دهند. همچنین باید در روزنامه رسمی کشور نیز درج شود.  بعد از منحل شدن شرکت باید قرض ها و بدهی ها پرداخت شود. پس از تسویه کامل بدهی ها شرکت میان سهامداران و ذینفعان شرکت تقسیم شود.

دستورالعمل درخواست انحلال شرکت:

به طور کلی انحلال شرکت همیشه از روی اجبار نیست. در خواست انحلال شرکت دو دسته می شود:

  1.  انحلال اجباری
  2.  انحلال اختیاری

دلایل اجباری منحل شدن شرکت ها:

  1.  به هدف رسیدن موضوع فعالیت شرکت
    تمامی شرکت های تجاری و غیر تجاری برای رسیدن به اهداف خاصی تاسیس می شوند. در نتیجه، زمانی که به هدف می رسد تصمیم به انحلال شرکت می گیرند. استخراج از معادن می تواند مثال خوبی برای این مورد باشد. این شرکت ها بعد از اتمام فرآیند استخراج شرکت خود را متوقف می کنند. چرا که دیگر به هدف مورد نظر خود دست پیدا کرده اند.
  2.  انقضاء فعالیت شرکت
    زمانیکه شرکت تاسیس می شود، در اساسنامه زمان تاسیس آن نیز ذکر می شود. در نتیجه شرکت فقط می تواند در این زمان فعالیت خود را انجام دهد. بعد از اتمام انقضاء، شرکت باید فعالیت خود را متوقف کند
  3.  ورشکستگی و بدهی
    امکان دارد سهامداران و شرکاء شرکت توانایی تامین سرمایه مورد نیاز شرکت را نداشته باشند. این عامل می تواند به دلیل نوسانات بازار، تحریم ها اقتصادی و ... باشد. در نتیجه مدیران کسب و کار که توانایی تامین بودجه اولیه را نیز ندارند اعلام ورشکستگی می کنند تا دیگر بیش از آن متضرر نشوند.
  4. کاهش شرکاء شرکت
    اگر تعداد شرکاء شرکت کم شوند و تنها یک نفر در راس امور بماند، در این صورت فعالیت شرکت متوقف می شود.

دلایل اختیاری منحل شدن شرکت ها

دلیل اختیاری انحلال شرکت ها تنها زمانی اتفاق می افتد که شرکاء تصمیم به توقف شرکت بگیرند. ممکن است به دلیل کمبود بودجه و عدم توانایی اداره شرکت دیگر به ادامه فعالیت شرکت ادامه ندهند.

مراحل انحلال شرکت:

برای انحلال شرکت باید مراحل مختلفی را طی کرد. این مراحل به شرح زیر می باشد.

  1. مرحله ۱.
    اولین مرحله از انحلال شرکت، تشکیل مجمع عمومی فوق العاده برای درخواست ثبت انحلال شرکت می باشد. در این جلسه حضور تمامی اعضاء و شرکاء برای امضای صورت جلسه الزامی است.
    این مرحله در صورتی که حتی یکی از اعضاء مخالف باشد، منتفی می شود. مگر با رعایت تشریفات آگهی دعوت و درج آگهی دعوت مجمع در روزنامه کثیرالانتشار شرکت.
    اگر یکی از شرکاء به هر دلیل توانایی حضور در جلسه را نداشته باشند، می تواند با دادن وکالت تام الاختیار به سایر اعضاء در غیاب خود نیز انحلال را انجام دهد.
  2. مرحله ۲.
    پس از تنظیم صورت جلسه انحلال شرکت، مدیر تسویه مشخص می شود. و تمامی اعضا و مدیر تسویه باید صورت جلسه را امضاء کنند و مهر شرکت را بزنند.
  3. مرحله ۳.
    بعد از امضای صورت جلسه انحلال، مدارک لازم به همراه صورتجلسه امضاء شده، توسط پست به اداره ثبت تحویل داده شوند.
    بعد از ارائه مدارک، زمان انحلال شرکت، ۱۰ – ۱۵ روز است. باید توجه کنید که تا زمانیکه آگهی انحلال شرکت در روزنامه کثیر الانتشار منتشر نشود، شرکت رسما منحل نمی شود.
    اگرچه پس از انحلال شرکت، مدیر سمتی نخواهد داشت اما می­بایست شخصی را به عنوان مدیر تسویه معرفی کرد. مدیر تصفیه به مدت ۱۰ سال در قبال طلب­ها، بدهی­ها، مالیات­های مستقیم و غیرمستقیم و سایر امور ناتمام شرکت مسئول است.

عدم فعالیت شرکت چیست و چگونه انجام می شود؟

اگر شرکتی که ثبت کردید به هر دلیلی ( دلایلی نظیر ورشکستگی، عدم دریافت مجوز های لازم، راکد بودن بازار و ...) هیچ گردش مالی نداشته باشد ( حتی برای مصارف شخصی)، شرکت غیر فعال محسوب می شود.

توجه کنید که شرکت غیر فعال را نباید به حال خود رها کرد. چراکه ممکن شرکت شامل جرائم مالیاتی شود.

دو اقدام اساسی برای اعلام عدم فعالیت شرکت:

  1.  دریافت دفاتر پلمپ تا پایان اسفند ماه هر سال
  2.  تکمیل ارجاع اظهارنامه های مالیاتی و ارجاع آن به اداره دارایی تا پایان تیر ماه هر سال. موضوع عدم فعالیت شرکت برای اشخاص حقیقی هم همین روال را دارد. به عبارت دیگر افرادی که مشغول فعالیت ای تجاری هستند، در شرایطی که نخواهند به فعالیت خود ادامه دهند، باید به اداره دارایی اعلام کنید تا مشمول مالیات نشوید.

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت شرکت:

در صورتیکه شرکت های غیر فعال در چهار ماه اول سال نسبت به اعلام کردن غیر فعال بودن شرکت اقدام نکنند و دفاتر پلمپ و اظهارنامه سال قبل را ارسال مشمول جریمه الراس شدن مالیات می شوند.

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت

 

ریاست محترم امور مالیاتی …

با سلام

احتراماً بدینوسیله اعلام می دارد شرکت …. به شماره ثبت …. و کلاسه پرونده …. از تاریخ …. هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت شرکت خود را اعلام می دارد.

مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

مهر و امضاء

 

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت ( اشخاص حقیقی)

 

ریاست محترم امور مالیاتی…

با سلام

احتراماً بدینوسیله اعلام می دارد اینجانب …. به کدملی …. و کلاسه پرونده …. دارای واحد صنفی … از تاریخ …. هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت شرکت خود را اعلام می دارد.

مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

امضاء

 

انحلال یا عدم فعالیت؟

مسئله ای که باید برای انحلال شرکت مد نظر قرار دهید این است که انحلال شرکت به معنی مرگ آن است. در نتیجه اگر قصد دارید در آینده فعالیت شرکت را از سر بگیرید بهتر است آن را منحل نکنید. بهتر است اقدامات لازم برای عدم فعالیت شرکت را به دست کارشناسان خبره بسپارید تا هیچگونه نگرانی از بابت مالیات و رفت و آمد غیر ضروری نداشته باشید.

اگر قصد دارید در آینده به فعالیت های شرکت ادامه دهید بهتر است اظهارنامه عدم فعالیت شرکت را پر نمایید. اما در صورتی که قصد ندارید در آینده فعالیت های خود را از سر بگیرید انحلال شرکت گزینه مناسب تری است.

جمع بندی

اگر شرکتی که ثبت کردید به هر دلیلی فعالیت مالی نداشته باشد باید انحلال آن شرکت را ثبت کنید. همانطور که گفتیم شرکت غیر فعال را نمی توان به حال خود رها کرد. چرا که مشمول جریمه مالیاتی خواهید شد. اما اگر تمامی نکات را رعایت کنید هیچ دردسری برای شما پیش نخواهد آمد. اما توجه کنید که انحلال و یا غیر فعال بودن شرکت را در زمان مناسب خود انجام دهید تا مشکلی ایجاد نشود.

 

سوالات متداول 

 

1. انحلال شرکت چه مدت زمان می برد؟

بعد از اینکه صورت جلسه به وسیله شرکاء تنظیم و امضاء شد باید در سامانه ثبت شود. حدودا ۷ تا ۱۰ روز تا دریافت آگهی انحلال زمان خواهد برد.

2. حضور تمامی شرکاء نیاز است؟

اگر شریکی حضور نداشته باشد می تواند وکالت نامه تام الاختیار به سایر شرکاء بدهد. در این صورت بدون حضور او نیز می توان جلسه را تشکیل داد.

3. به چه شرکت‌هایی شرکت غیر فعال گفته می‌شود؟

در صورتی که شرکتی در یک سال مالی، هیچ تراکنش مالی نداشته باشد، غیر‌فعال محسوب می‌شود.

4. شرکت‌های بدون فعالیت باید چه تکالیفی انجام دهند؟

شرکت‌های غیر فعال نیز مانند شرکت‌های فعال باید کلیه تکالیف قانونی و مالیاتی خود را انجام دهند. مانند تشکیل پرونده مالیاتی، دریافت کد اقتصادی، تنظیم اظهارنامه مالیاتی و پلمپ.

5. شرکت‌های بدون فعالیت چه زمانی فرصت دارند که اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند؟

شرکت‌های بدون فعالیت نیز دقیقا مانند شرکت‌های فعال، تا چهار ماه بعد از پایان سال مالی خود فرصت دارند که اظهارنامه عدم فعالیت خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران