سیرجان به موجب تبصره 20 قانون برنامه اول و بند "د" تبصره 25 برنامه دوم به رسمیت شناخته شد و از شهریور 1372 واحد ویژه گمرک ایران در این منطقه تاسیس گردید و با هدف فعالیت اقتصادی در زمینه ساخت و ساز، بهره برداری از انبار و ترانزیت کالا و بسته بندی و ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی و رفاهی و اقامتی شروع به کار کرد. ملاحظه می شود که پشتیبانی از تولید و تامین کالا برای مصرف داخلی ضروری بوده و نیز می توان از این منطقه برای تولید صادرات غیر نفتی استفاده نمود.

سیرجان در غرب استان کرمان واقع می باشد و جمعیت آن حدود 300 هزار نفر بوده و مساحت آن حدود 18409 متر مربع می باشد و آب و هوای آن نیمه کویری و شبیه کرمان است. ویژگی خاص منطقه سیرجان محل تلاقی راه های ارتباطی استان خراسان، سیستان و بلوچستان، یزد، فارس و هرمزگان می باشد. با توجه به دسترسی به خلیج فارس و اقیانوس هند، سیرجان منطقه اقتصادی مناسبی از نظر واردات و صادرات کشور ایران به کشورهای آسیای میانه و کشورهای دیگر، از طریق خلیج فارس می باشد. جاده و خط آهن سراسری می تواند در این منطقه به عنوان حلقه ارتباطی در حمل کالا و مسافر نقش مهمی را به عنوان یک قطب اقتصادی ویژه ایفا کند.

آب و هوای معتدل و خشک این منطقه و نزدیکی آن به مرزهای آبی و شهرهای داخلی کشور، دسترسی به انرژی، آب، نیروی انسانی و امکانات حمل هوایی می تواند آن را از بهترین مناطق آزاد ویژه اقتصادی معرفی نماید. علاوه بر آن منطقه سیرجان دارای ذخایر زیرزمینی مانند معدن سنگ آهن-سنگ مرمر می باشد.

فعالیت های مجاز در منطقه ویژه سیرجان

به موجب بند د تبصره 25 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی راجع به مناطق آزاد ویژه اقتصادی فعالیت های مجاز در مناطق از جمله منطقه ویژه سیرجان به شرح ذیل می باشد:

  • نگهداری امانی کالا؛
  • تسریع و تسهیل در دستیابی به کالا برای نزدیک کردن صحنه فعالیت صاحبان کالا اعم از مواد اولیه ماشین آلات و سایر کالاهای ساخته شده مصرف کنندگان داخلی به منظور پشتیبانی از تولید داخلی کشور؛
  • پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه؛
  • فراهم نمودن تسهیلات لازم جهت دستیابی خریداران عمده داخلی و خارجی به کالاهای مورد نیاز خود در این مناطق،نزدیک کردن بازارهای تجاری منطقه ای و بسط و توسعه تجارت خارجی کشور؛
  • ایجاد عرضه فعالیت های تجاری منطقه ای با توجه به بازارهای کشورهای آسیای میانه قفقاز و ماورای قفقاز ارتباط با کشورهای آسیایی و اروپایی و سایر نقاط و بهره برداری مفید از این بازارها با استفاده از تمامی تسهیلات ترانزیت داخلی و خارجی وصادرات مجدد؛
  • جذب سرمایه و امکانات داخلی و خارجی برای موارد فوق الذکر به منظور نیل به اهداف مورد نظر با رعایت قوانین و مقررات مربوط

ورود کالا از خارج یا مناطق آزاد کشور به منطقه ویژه با کم ترین تشریفات گمرکی انجام می شود و در مورد کالای ترانزیت داخلی به منطقه بر طبق مقررات مربوط (از ماده 178 تا 190 آیین نامه اجرایی ترانزیت کالا در منطقه سیرجان) انجام خواهد شد.

ممکن است مدیریت منطقه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط واگذار گردد و هزینه های تخلیه، بارگیری و انبارداری کالا در منطقه توسط مدیریت دولتی بر اساس تعرفه تهیه شده و به تصویب اکثریت وزرای عضو شورای عالی می رسد. ماده 10-6 آیین نامه اجرایی بند "د" تبصره 25 سایر موارد مانند تشریفات ترانزیت خارجی کالا، جواز عبور بین المللی برای وسائل نقلیه موتوری مسافران یا سیاحان (ماده 193 تا 196)، کالای انتقالی (ماده 199 تا 206)، واردات کالا،قوانین و مقررات آئین نامه ها، اسناد و مدارک و ترخیص قطعی کالا شامل عملیات نحوه فروش و ترخیص کالا در منطقه و قوانین امور گمرکی ترخیص قطعه کالا، ورود دستگاه های فیلمبرداری و عکس برداری هوایی و اشیاء و دستگاه های مطالعات علمی و آموزشی و غیره می تواند تابع تشریفات آیین نامه واردات موقت باشد. وسائط نقلیه و محفظه های مخصوص حمل کالا و بالاخره به منظور طی مراحل ترخیص قطعی کالای وارده یا "دپو" شده در منطقه ویژه توسط شرکت یا شخص حقوقی، در پیش فاکتور این جمله باید قید گردد:
Price ex-ware-house+Name of the Special Economic Zone.

در خاتمه مدارک و اسناد مورد نیاز ترخیص قطعی کالا در منطقه ویژه پس از ارائه اصل پیش فاکتور و مدارک لازم مندرج در آئین نامه به گمرک مستقر در منطقه جهت ترخیص کالا مراجعه می شود و پس از طی تشریفات هزینه ها و عوارض منطقه ویژه اقتصادی نیز پرداخت می شود و با ارائه قبض ware house receipt  و برگ سبز گمرکی، ترخیص کالا صورت می گیرد. در ضمن هزینه های انبارداری، تخلیه و بارگیری، بیمه محلی کالا از قبیل آتش سوزی و غیره به حساب منطقه ویژه قبل از خروج کالا باید پرداخت گردد تا قبض درآمد سازمان صادر شود. شایان ذکر است که در منطقه ویژه اگر شخص ایجاد کارخانه تولیدی بنماید از کلیه حقوق و عوارض گمرکی برای واردات معاف می باشد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در سیرجان با توجه به قالب شرکت متغیر است. از میان شرکت های هفت گانه، شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود، از زمره شرکت های متداول محسوب می شوند. پس از انتخاب قالب و موضوع شرکت، چنانچه فعالیت شما نیازمند مجوز باشد اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح الزامی باشد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص در سیرجان:

1-تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص
2-تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص
3-ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
4-فتوکپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین
5- فتوکپی کارت ملی  برابر اصل شده  تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین
6-در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی،شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت)و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی
7-در صورت داشتن سهامدار خارجی برای اشخاص حقیقی ارائه کپی برابر اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدار خارجی(اعم از حقیقی و حقوقی)
8-ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای کلیه اعضا ی هیات مدیره و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت(مراکز پلیس +10)
9-ارائه اقرارنامه در متن صورتجلسه جهت کلیه ی اعضای هیات مدیره،مدیر عامل و بازرسان شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد 111و 126 قانون تجارت برای آن ها جهت عضویت در هیات مدیره و مدیر عاملی وجود ندارد. در زیر همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه: کلیه اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.
10-ارائه اقرارنامه بازرس یا بازرسان در متن صورتجلسه مبنی بر اینکه هیچگونه نسبت فامیلی اعم از نسبی و سببی با مدیران و مدیر عامل شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ندارند و خود و یا همسرشان نیز از مدیران و مدیر عامل شرکت بطور موظفی حقوق دریافت نمی دارند .در صورت کشف خلاف مشمول بند 3 ماده 243 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت خواهد بود.ارائه گواهی عدم سوءپیشنه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیر عامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت لازم می باشد.در زیر همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه:بازرس(بازرسین)اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.
11-ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه
12-ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه
13-پرداخت فیش 40.000 ریال بعنوان هزینه
14-ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در سیرجان با مسئولیت محدود:

-تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در 2 برگ
-شرکت نامه 2 برگ
-اساسنامه 2 جلد
-صورت جلسه مجمع عمومی موسسین 2 نسخه
-فتوکپی شناسنامه شرکاء و مدیران برابر اصل
-قتوکپی کارت ملی
-اخذ و ارائه ی مجوز در صورت نیاز
مراحل ثبت:
1-آماده نمودن مدارک مورد نیاز با توجه به نوع شرکت
2-مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت و تکمیل اطلاعات خواسته شده و تعیین نام شرکت
3-ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها
4-در صورت عدم نقص مدارک، دستور ثبت در دفتر ثبت شرکت ها صادر می شود و مسئول دفتر شروع به ثبت و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت ها می نماید و در نهایت آگهی تاسیس صادر می شود.

بیشتر بخوانید:

- ثبت شرکت در یونان

- مراحل ثبت شرکت بازرگانی به چه صورت است؟

برای ثبت شرکت در منطقه ویژه ی اقتصادی سیرجان، با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر، تماس حاصل نمایید. 42142-021

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران