مسافرت های کوتاه مدت، با این مقیاس گسترده که امروزه متداول است پدیده ای نسبتاً جدید است که باعث بوجود آمدن شرکت های گردشگری شده است. پیش از این در دوره های قبل، افراد معدودی از اوقات فراغت خود لذت می برند. اما با فرا رسیدن عصر جدید و شتاب گرفتن سیر تحولات اقتصادی و اجتماعی کشورها، سطح درآمدها و شرایط کاری بهبود یافت و به تدریج مردم وقت آزاد بیشتری پیدا کردند. به طوریکه، بر اساس پیش یبنی های سازمان جهانی جهانگردی، تا سال 2000 و بعد از آن تعداد جهانگردان به 650 میلیون نفر بالغ خواهد شد.

توافق کشورهای مختلف بر سر این مسئله که کدام گروه از مسافران در تعریف گردشگری گنجانده می شوند چند دهه به طول انجامیده است. از میان تعاریف مختلف گردشگری، تعاریف "میل" و "موریسون" جامعیت بیشتری داشته است. بر اساس این تعریف:

گردشگری به مجموعه فعالیتی اطلاق می شود که در جریان مسافرت یک گردشگر اتفاق می افتد. این فرآیند شامل هر فعالیتی از قبیل برنامه ریزی سفر، مسافرت به مقصد، اقامت، بازگشت و حتی یادآوری خاطرات آن نیز می شود. همچنین فعالیت هایی را که گردشگر به عنوان بخشی از سفر انجام می دهد نظیر خرید کالاهای مختلف و تعامل میان میزبان و مهمان را نیز دربرمی گیرد. به طور کلی می توان هر گونه فعالیت و فعل و انفعالی را که در جریان سفر یک سیاحتگر اتفاق می افتد گردشگری تلقی کرد.

این تعریف چهار مرحله از فعالیت مصرف کننده را در بر می گیرد:

  • اقدامات اولیه نظیر کسب اطلاعات،پرس و جو از اقوام و دوستان،نگه داری جا یا برنامه ریزی برای یک بازدید روزانه و آماده شدن برای سفر
  • مسافرت به مقصد و بالعکس که احتمالاَ شامل توقف شبانه در مسیر نیز می شود.
  • فعالیت هایی که در مقصد انجام می شود و ممکن است به صورت یکنواخت و معین یا بسیار متنوع باشد.
  • فعالیت هایی بعد از سفر نظیر چاپ عکس و گفت و گو و بحث درباره تجارب سفر

امروزه، با شتاب گرفتن سیر تحولات اقتصادی و اجتماعی کشورها، تورهای گردشگری خارجی در حال افزایش است و مردم از روزهای تعطیل خود استفاده بیشتر و بهتری می کنند. به تدریج مقاصد مسافرتی جدیدی به وجود آمده و در نتیجه امروزه گردشگری به یکی از بزرگ ترین بخش های اقتصادی جهان تبدیل شده است. شورای جهانی مسافرت و جهانگردی، در سال 1994، درآمد حاصله از این بخش را، 4/3 میلیارد دلار برآورد کرده است. افزون بر این، بخش گردشگری، 204 میلیون شغل جدید (در هر 9 بخش اقتصادی، یک شغل) ایجاد کرده که به تنهایی منشأ بیش از 10% درآمد ناخالص داخلی در سطح جهان بوده است (شورای جهانی مسافرت و جهانگردی 1994).

بنابراین سهم بین المللی بازار بسی بزرگ بوده و همچنان از رشد مداوم و پایداری برخوردار است. شرکت های هواپیمایی و هتل های زنجیره ای در صف اول جهانی شدن گردشگری قرار دارند، ولی بیش از پیش تعدادی از متصدیان تور هم اکنون بر یک مبنای بین المللی مشغول فعالیت اند. به علاوه انجمن های گردشگری دولتی و منطقه ای سعی دارند با راه اندازی فعالیت های بازاریابی سیاحان خارجی را جذب کنند.

مدیریت این مجموعه را می توان در سه سطح مورد تجزیه و تحلیلی قرار دارد:

  1. در سطح اول دولت جای دارد که با تعیین استراتژی و تنظیم برنامه، چارچوبی برای فعالیت های این بخش مهیا می نماید.
  2. در سطح دوم، شرکت ها و سازمان های مختلفی قرار دارند که اجرای عملیات را برعهده دارند. مانند خدمات پذیرایی، جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، مراکز تفریحی و سرگرمی، تجارت گردشگری و خدمات مختلف به آن، سازمان های حمل و نقل و...
  3. در سطح سوم موسسات و سازمان های مختلفی که خدمات حمایتی را ارائه می دهند قرار دارند همچون پلیس، گمرک، مهاجرت، پست، رسانه ها، بانک ها، مکان های مذهبی، دانشگاه ها، موسسات و صنوف فعال در امر جهانگردی و ...

نظر به اهمیت موضوع، تیم حرفه ای ما در ثبت شرکت فکر برتر دیری است به ارائه خدماتی نوین در زمینه ی ثبت شرکت می پردازد. چنانچه قصد دارید شرکت گردشگری خود را به ثبت برسانید، با ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید. 42143-021

شرایط صدور مجوز برای ثبت شرکت گردشگری عبارتند از:

قبل از هر چیز نکته ی حائز اهمیت این است که نباید اعطای مجوز و ثبت را به تنهایی با عملیات طبقه بندی اشتباه گرفت. اعطای مجوز که نیازمند حداقل الزامات ثبت است ملزم می کند انواع خاصی از فعالیت ها معمولاَ سالانه ثبت شوند. ثبت اغلب با اعطای مجوز پیوند خورده است. نظام های طبقه بندی یا درجه بندی (شامل ترکیب اعطای مجوز و ثبت)، شرکت ها را ملزم می کنند که حداقل استانداردهای تعیین شده برای تسهیلات و خدمات را رعایت کنند تا بتوانند شایسته احراز رتبه یا درجه شوند.

الف-ضوابط کلی:
1-ارایه محل مناسب برای دفتر کار
2-معرفی مدیر فنی
3-ارایه نام و نشان دفتر
4-سپردن تضمین

ب)شرایط اشخاص حقوقی
1-تابعیت ایران
2-ارتباط موضوع فعالیت شخص حقوقی با فعالیت های موضوع آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی،سیاحتی،جهانگردی و زیارتی

پ)شرایط اشخاص حقیقی:
1-تابعیت ایران
2-متدین به دین اسلام یا سایر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی
3-عدم اعتیاد به مواد مخدر بنا به تایید مراجع ذی صلاح
4-ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
5-داشتن حداقل 25 سال سن
6-کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت از آن برای متقاضیان مرد
7-داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
8-نداشتن اشتغال دیگر که مانع فعالیت مورد نظر باشد.
9-داشتن حداقل 3 سال سابقه کار مفید مرتبط با فعالیت مرتبط و صلاحیت شغلی

تبصره) مجوز تاسیس و فعالیت دفتر برای اتباع بیگانه فقط در قالب اشخاص حقوقی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط صادر می شود.

متقاضیان تاسیس دفتر گردشگری، باید محلی را با شرایط ذیل جهت انجام فعالیت خود به تشخیص مرجع صدور مجوز، دارا باشد:

  1. مساحت دفتر 40 الی 70 متر مربع(با توجه به میزان تقاضا و موقعیت به تشخیص مرجع صدور مجوز)
  2. کاربری تجاری یا اداری محل دفتر
  3. ارایه مدرک معتبر رسمی مبنی بر تصرف مالکانه یا استیجاری محل دفتر

متقاضیان ثبت شرکت گردشگری باید یک نفر را به عنوان مدیر فنی به مراجع مربوط حسب مورد معرفی نمایند. مدیر فنی ضمن دارا بودن شرایط اشخاص حقیقی که در فوق گفته شد، باید دارای شرایط ذیل باشد:

  1. آشنایی کامل به یکی از زبان های خارجی ترجیحاَ انگلیسی و مورد متقاضیان دفتر خدمات زیارتی ترجیحاَ عربی
  2. ارایه گواهینامه فارغ التحصیلان از آموزشگاه ها و مراکز آموزش عالی و مدارس حرفه ای خدمات مسافرتی و سیاحتی-جهانگردی یا مراکز آموزشی وزارتخانه های مرتبط

نکته: فعالیت اتباع خارجی در سمت مدیر فنی منوط به دارا بودن پروانه معتبر اشتغال و تایید صلاحیت فنی آن ها به وسیله مرجع صادر کننده مجوز است.

مدیر فنی شرکت گردشگری در هر حال نمی تواند مدیر فنی بیش از یک دفتر باشد و موظف است تمام وقت در محل دفتر حاضر باشد.

متقاضی مجوز ثبت شرکت گردشگری مکلف است تضمین معتبر به میزان حداقل پنجاه میلیون ریال برای هر مجوز به مرجع صدور مجوز به عنوان حسن انجام کار و تضمین تعهد تسلیم نماید. مبلغ تضمین هر دو سال یکبار با توجه به شاخص تورم اعلام شده از بانک مرکزی ایران توسط مرجع صدور مجوز قابل افزایش است.

همچنین متقاضی باید نام و نشان دفتر گردشگری خود را به مرجع صدور مجوز اعلام کند تا پس از تایید مورد استفاده قرار دهد. تغییر نام و نشان بدون تایید مرجع صدور مجوز ممنوع است. نام انتخابی باید دارای مفهوم متناسب با فعالیت دفتر بوده و از نام های غیر فارسی و غیر متعارف نباشد. پس از صدور موافقت اولیه مجوز دفتر توسط مرجع ذی ربط و احراز شرایط موظف است طی سه ماه نسبت به معرفی مکان، نام، نشان، مدیر فنی دارای شرایط و ارائه تضمین به مرجع یاد شده اقدام نماید. در غیر اینصورت موافقت صادر شده بی اثر است.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت گردشگری:

1-کپی کارت ملی و شناسنامه (به همراه اصل آن)
2-کپی آخرین مدرک  تحصیلی
3-کپی کارت پایان خدمت یا معافیت از آن ویژه آقایان
4-تعداد 6 قطعه عکس جدید -سه در چهار-
5-در مورد اشخاص حقوقی اظهارنامه ی رسمی ثبت شرکت ها
6-مدارک مربوط به سابقه کار و پرداخت بیمه
شخص حقوقی دارنده مجوز مکلف است هر گونه تغییر در امور مربوط به مدیریت،شرکا،سهامداران،نام ،نشان،و اقامتگاه شرکت را به اطلاع مرجع صدور مجوز برساند .در غیر این صورت مجوز فعالیت او به تشخیص مرجع صادر کننده از یک ماه تا سه ماه معلق می شود.

بیشتر بخوانید:
- ثبت شرکت در مجارستان

- ثبت شرکت های تعاونی خدمات بهداشتی درمانی

موسسه ثبت شرکت فکر برتر برای ارائه ی هر گونه خدمات ثبتی در جهت یاری رساندن به متقاضیان گرامی آمادگی کامل دارد. شما را تا رسیدن به اهدافتان همراهی می کنیم. مشاوره رایگان: 42143-021

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران