مطابق ماده ی 20 قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری،هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط،رنگ ها و یا بدون آن،به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد،طرح صنعتی است.در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه ی فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی باشد.


طرح صنعتی تنها زمانی که جدید و یا اصیل باشد قابل ثبت است.یک طرح صنعتی زمانی جدید است که از طریق انتشار به طور محسوس و یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه یا بر حسب مورد قبل از حق تقدم اظهارنامه برای ثبت در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم افشا نشده باشد.(ماده 21)
مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن خواهد بود.این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه مربوط تمدید نمود.لذا،با توجه به بند د ماده 28 قانون،مالک صنعتی می تواند با پرداخت هزینه ی مقرر،درخواست تمدید اعتبار ثبت طرح صنعتی را برای دو دوره پنج ساله ی متوالی دیگر بنماید.درخواست تمدید ثبت،ظرف شش ماه قبل از انقضای مدت اعتبار ثبت طرح صنعتی در هر دوره،به عمل خواهد آمد.
تبصره-در صورت عدم درخواست تمدید ثبت ظرف مهلت یاد شده،امکان درخواست آن ظرف مهلت 6 ماه پس از پایان اعتبار ثبت طرح صنعتی،با پرداخت جریمه تاخیر طبق جدول هزینه ها وجود دارد،والا ثبت طرح صنعتی از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
درخواست تمدید ثبت طرح صنعتی در دو نسخه توسط مالک طرح ثبت شده یا نماینده قانون او تهیه و پس از امضاء و الصاق تصویر نمونه طرح و رسید پرداخت هزینه ی مربوط،به مرجع ثبت تسلیم می گردد.
مرجع ثبت پس از دریافت درخواست تمدید ثبت و ضمائم،آن را در دفتر مربوط وارد کرده و بر روی هر یک از نسخ درخواست،تاریخ دریافت و شماره آن را قید و نسخه دوم آن را که دارای همان مشخصات نسخه اصلی است،بعد از امضاء و مهر به عنوان رسید به درخواست کننده مسترد خواهد کرد.
درخواست تمدید ثبت طرح صنعتی باید حاوی نکات ذیل باشد:
1-شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه و طرح صنعتی ای که تمدید آن مورد درخواست است.
2-طبقه یا طبقات کالاهای موضوع طرح صنعتی
3-اسم و آخرین نشانی کامل مالک طرح صنعتی ثبت شده یا نماینده قانونی وی،در صورتی که درخواست توسط نماینده به عمل آید.
مدارک مثبت هویت متقاضی،رسید مربوط به پرداخت هزینه تمدید،حداقل شش نمونه از طرح و مدارک نمایندگی قانونی،در صورتی که درخواست توسط نماینده به عمل آید،باید به همراه درخواست تمدید ارائه شود.
به موجب ماده 92،تمدید ثبت،دنباله ی ثبت اصلی،در دفتر ثبت طرح به عمل خواهد آمد و پس از انتشار آگهی مربوط،گواهی نامه تمدید ثبت طبق فرم صادر و تسلیم مالک طرح یا نماینده قانونی وی خواهد شد.گواهی نامه تمدید شامل مندرجات گواهی نامه اصلی،با انجام تغییرات لازم و نیز مدت اعتبار طرح صنعتی و تاریخ انقضای آن خواهد بود.
تبصره 1-در موقع تمدید ثبت،مرجع ثبت مکلف است طبقه محصولات را مطابق با جدیدترین ویرایش طبقه بندی بین المللی در دفتر،ثبت و گواهی نامه تمدید ثبت طرح صنعتی را بر اساس آن تصحیح نماید.هزینه تغییر طبقات ناشی از اعمال ویرایش جدید طبقه بندی بین المللی و هزینه انتشار آگهی مربوط در روزنامه رسمی به عهده مالک علامت خواهد بود.
تبصره 2-تمدید ثبت طرح صنعتی نمی تواند هیچ تغییری در آخرین شکل ثبت آن به وجود آورد.در غیر این صورت،مقررات تغییر طرح صنعتی ماده 93 این آیین نامه قابل اعمال خواهد بود.
وفق ماده ی 93، مالک طرح صنعتی مکلف است هر نوع تغییر راجع به اسم،نشانی،تابعیت و اقامتگاه یا اعطاء اجازه بهره برداری از طرح یا انتقال و یا اعراض از مالک طرح صنعتی ثبت شده را کتباَ و همراه با مدارک مربوط جهت ثبت در سوابق به مرجع ثبت اعلام نماید.اعمال این تغییرات با رعایت مقررات قانون خواهد بود.
چنانچه در طبقه بندی بین المللی طرح صنعتی ثبت شده تغییراتی به وجود آید،مالک طرح صنعتی می تواند از مرجع ثبت درخواست کند که تغییرات مذکور در گواهی نامه طرح صنعتی اعمال شود.
طرح های صنعتی خود را انحصاری کنید.
موسسه ی حقوقی فکر برتر با کادری مجرب شما را در این امر یاری می دهد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران