مراحل دریافت مجوز ثبت شرکت هلدینگ

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

دراین مقاله برآنیم  ضمن توضیحی جامع درباره شرکت های هلدینگ اعم از دلایل ایجاد وسرمایه لازم برای تاسیس این شرکت ها، مراحل دریافت مجوزهلدینگ رامورد بررسی قراردهیم.
در شرایط پیچیده امروز جهان کسب و کار عواملی نظیر رقابت جهانی شدن، ناپایداری محیط بازار، کاهش تصدی دولتها، رشد طبیعی شرکت ها و بنگاه ها و تلاش آنان برای کسب سهم بیشتری از بازار و نیز امکان ورود به فعالیت‌های جدید و سود آفرین موجب شده است که مقوله ادغام و گروهی شدن بنگاهها در قالب شرکت های هلدینگ نه تنها در کشور های توسعه یافته بلکه در ممالک در حال توسعه نیز متداول و رایج شود سازمان های توانمند به منظور استفاده بهینه از توانمندی های بنگاه ها، افزایش کارایی مدیریت، انعطاف‌پذیری در مقابل رقابت، کاهش هزینه، ارزش آفرینی، بهره گیری از مزیت های نسبی در کشور و نیز مصون سازی سرمایه گذاری فعالیت خود را به صورت هلدینگ در می آورند تا به این ترتیب ضمن چیره شدن به مشکلات خود و تداوم حیات، به رقابت در سطوح بالاتر و فعالیت در عرصه جهانی بپردازند.
• شرکت هلدینگ :
شرکت هلدینگ به انگلیسی ( (Holding company : شرکت سهامی است که دارای شرکتهای زیر مجموعه دیگر بوده که کنترل شرکت های زیر مجموعه مستقیماً زیر نظر مدیران و هیأت مدیره شرکت اصلی است. شرکت هلدینگ با خریدن بخش عمده ای از سهام شرکتی دیگر، می تواند در آن شرکت حق رأی داشته باشد، که در این صورت به شرکت دوم (شرکت فرعی یا وابسته) هم گفته می شود.
شرکت های فرعی هویت قانونی خودشان را به عنوان شرکت های مجزا حفظ می کنند، اما کنترل هر شرکت فرعی تحت نظر شرکت هلدینگ خواهد بود.

• دلایل تشکیل شرکت های هلدینگ :
دلایل متعددی برای گسترش واحدهای تجاری ازطریق ترکیب واحدهای انتفاعی وجود دارد که مهمترین آن عبارت است از:
- دستیابی به منابع اولیه جدید،تسهیلات وامکانات تولیدی،دانش فنی سازمان ها وتشکیلات بازاریابی وفروش وگسترش سهم بازار.
- دستیابی سریع وسهل به منابع مالی با شرایط مناسب وبهینه اقتصادی
- دستیابی به مدیریت کارآمد ولایق
- دستیابی به مواد اولیه کمیاب
- صرفه جویی درزمان برای ورود به بازارهای جدید ازطریق تصاحب شرکتی که پیشتردربازارموردنظرفعالیت داشته ،بجای گسترش تخصیص منابع (مادی ومعنوی) موردنیازبرای ورود به بازار موردنظر
- صرفه جویی درهزینه ها ازطریق افزایش مقیاس تولید
- بهره گیری از فعالیت ها ومزایای مالیاتی
- بهره گیری از سینرژی(هم افزایی)
⃰ هم افزایی بدین معناست که مجموع عملکرد تک تک شرکت ها بیش از جمع جبری آنها باشد درخصوص هلدینگ ها این عبارت بدین مفهوم است است که ستاد هلدینگ تلاش می کند، در کل عملکردی بیش از مجموع عملکردها وفعالیت های هرکسب وکاریا شرکت تابعه داشته باشد.
• حداقل سرمایه لازم برای ایجاد شرکت هلدینگ
مطابق مصوبه مورخ ۸۶/۲/۱۵ هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل سرمایه شرکت های هلدینگ به شرح زیر تعیین گردیده است :
در شرکت های مادر از نوع سهامی خاص پنجاه میلیارد ریال و در شرکت های مادر(هلدینگ) از نوع سهامی عام یکصد میلیارد ریال
• مراحل دریافت مجوز شرکت هلدینگ به شرح ذیل می‌باشد
متقاضیان محترم ثبت شرکت هولدینگ، باید قبل از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها، ازسازمان اوراق بهادار و بورس مجوز مربوطه را دریافت دارند. مراحل اخذ مجوز به قرار ذیل است :
_گام اول: شرایط دریافت موافقت اصولی با تأسیس شرکت هلدینگ
متقاضی، ابتدا درخواست خود را مطابق فرم تقاضای صدور مجوز تأسیس شرکت هلدینگ به همراه فرم پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیأت مدیره نهاد مالی تکمیل شده توسط اعضاء هیأت مدیره و مدیر عامل پیشنهادی برای مدیریت نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می کند.
سازمان پس از بررسی مدارک، در صورت تکمیل بودن و احراز شرایط لازم، موافقت اصولی خود را با تأسیس شرکت صادر می نماید.
_گام دوم: شروط اعطای مجوز تأسیس:
در صورت موافقت اصولی سازمان با تأسیس شرکت، شرکت ملزم است؛ مدارک اعلام شده توسط سازمان را ظرف مهلت مقرر تکمیل نماید؛ پس از تکمیل مدارک مورد نظر سازمان نامه ای مبنی بر اجازه تأسیس شرکت و ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها را صادر خواهد کرد.
_گام سوم : شرایط اعطای مجوز فعالیت پس از دریافت جواز تأسیس :
پس ازپایان مرحله دوم و اعلام موافقت با تأسیس شرکت، متقاضی باید طی مهلت مقرر شرکت را نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسانده، مستندات مربوطه را به سازمان ارائه دهد.
پس از ثبت نهاد مالی نزد مجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، شرکت مدارک لازم را جهت ثبت نزد سازمان ارائه می نماید و در صورت احراز شرایط مجوز فعالیت، برای شرکت صادر می گردد.
• شرایط دریافت مجوز تبدیل و فعالیت :
چنانچه متقاضی قصد تبدیل شرکت موجود به شرکت مادر(هلدینگ) را داشته باشد باید اقدامات زیر را انجام دهد:
۱- تکمیل فرم تقاضای تبدیل به شرکت هلدینگ به همراه ضمائم ذکر شده در فرم(موجود در آدرس الکترونیکی معاونت نظارت بر نهادهای مالی /لینک نهادهای مالی تحت نظارت /لینک شرکت مادر(هلدینگ)
۲- پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیأت مدیره نهاد مالی (موحود در آدرس الکترونیکی /لینک معاونت نظارت بر نهادهای مالی /لینک نهادهای مالی تحت نظارت /لینک شرکت مادر(هلدینگ)
۳- پس از ارسال مدارک به مدیریت نظارت بر نهادهای مالی در صورت تکمیل بودن مدارک و احراز شرایط لازم سازمان اقدام به صدور مجوز تبدیل می نماید. متقاضی ظرف مهلت مقرر باید اقدام به ثبت تغییر موضوع شرکت در مرجع ثبت شرکت ها نماید.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.
تمرکز ما بر روی ارائه خدمات با کیفیت و رضایت کامل مشتریان گرامی می باشد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران