با توجه به ایجاد سیستم جدید اینترنتی سامانه ی ثبت شرکت و موسسات غیر تجاری، از این پس متقاضیان می توانند مراحل ثبت شرکت را به جای مراجعه ی حضوری به اداره ی کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری از طریق سامانه ی اینترنتی http://sherkat.ssaa.ir شروع و دنبال نمایند.
در این راستا، حتی ثبت صورتجلسه ی تغییرات شرکت ها نیز اینترنتی شده است و آخرین اطلاعات مربوط به چگونگی تنظیم درخواست ها و همچنین آخرین وضعیت صورت جلسه ی ابرازی، مدارک مورد لزوم بخشنامه ها و شیوه نامه ی اجرایی ثبت شرکت ها و اطلاع رسانی های آنی و پیگیری پاسخ درخواست ثبت شرکت ها از طریق سامانه ی فوق به راحتی قابل دسترس است.
علاوه بر این موارد، راهنمای انجام فرآیند پذیرش درخواست های انواع ثبت تاسیس و تغییر و... شرکت ها و موسسات غیر تجاری نیز در همین سامانه ی اینترنتی قابل دسترسی می باشد. برای راهنمایی در این خصوص می توانید با شماره ی 02142143 - موسسه حقوقی شرکت فکر برتر تماس گرفته و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.
ثبت شرکت
ثبت شرکت علاوه بر امکان فعالیت تجاری به صورت گروهی، مزایای زیادی را در اختیار شما قرار میدهد. این شرکت ها در قالب های مختلف قابل ثبت و هر یک برای موضوع خاصی مناسب هستند. شرکت های تجاری، شخصیت حقوقی مستقل از شرکای دارند. شخصیتی که سرمایه، نام و حتی آدرس مشخصی دارد. افرادی که می خواهند با شرکت شما قرارداد تنظیم کنند، داشتن شخصیت حقوقی اعتبار بیشتری برای انجام معامله دارد. همچنین امکان بهره مندی از تسهیلات بانکی به روشهای ساده تری برای شرکتها امکانپذیر است.
امروزه، بخش کثیری از آحاد جامعه به عناوین مختلف با حقوق ثبت شرکت در ارتباط هستند. لیکن، آشنایی با امور ثبتی و احاطه بر آن مستلزم کسب تجربه و علم مربوط به آن است و می طلبد که افراد با قوانین و آیین نامه های مختلف در ارتباط با مسایل ثبت شرکت و مراحل آن آشنایی کامل داشته باشند.
مراحل ثبت شرکت
ثبت شرکت هم مانند بقیه موراد اداری نیاز به انجام یک سری فرآیند برای تکمیل شدن دارد در این مراحل باید یک سری اطلاعات و مدارک بین شما سامانه ثبت شرکت رد و بدل شود که کمی پیچیدگی دارد و از شما وقت می گیرد در صورتی که مایل هستید می توانید ثبت شرکت خود را کامل به مشاوران فکر برتر بسپارید
گام اول : تکمیل فرم اطلاعات شخص
برای ثبت شرکت به صورت آنلاین پس از ورود به سامانه ی http://irsherkat.ssaa.ir به قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت مراجعه کنید. فرمی پیش روی شما ظاهر می شود که باید مرحله به مرحله آن را تکمیل نمایید. اطلاعات مربوط به متقاضی نخستین موضوعی است که در این فرم ها باید پر شود. در این قسمت نام شخصی که متقاضی تاسیس شرکت یا موسسه است وارد می شود. همچنین باید سمت متقاضی نظر به اینکه اصیل یا وکیل است تعیین شود.
گام دوم : انتخاب نوع و اسم شرکت
گام بعدی از مراحل ثبت شرکت مربوط به نام و اطلاعات شخص حقوقی است که در آن نام های درخواستی ثبت می شود. لذا ابتدا نوع شرکت را انتخاب نمایید. سپس به ترتیب 5 اسم را پیشنهاد دهید (اسامی پیشنهادی می بایست دارای ریشه ی فارسی باشند و از ریشه اسامی لاتین استفاده نشده باشند، با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشند، دارای اسم خاص باشند و تکراری نباشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت http://www.ilenc.ir مراجعه و نام پیشنهادی را جستجو نمایید.)
در این مرحله از فرآیند ثبت شرکتها پس از انتخاب نام شرکت باید هزینه مربوط به آن به حساب بانک ملی سازمان ثبت اسناد پرداخت شود. پس از پرداخت مبلغ باید فیش واریزی را به همراه بقیه مدارک تحویل سازمان دهید. همچنین باید مبلغی بابت حق الثبت نیز پرداخت نمایید که منظور از حق الثبت همان ابطال فیش سرمایه است که برای سرمایه های مختلف متغیر می باشد.
سرمایه ثبت شرکت حداقل یک میلیون ریال است که هزینه حق الثبت با توجه به سرمایه به صورت تصاعدی متغیر خواهد بود. بعد از ثبت شرکت ها در صورتی که سرمایه افزایش یابد و سهامی اضافه شود، به مدت 2 ماه فرصت دارند تا با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها، اقدام به ابطال تمبر نمایند.
گام سوم : انتخاب موضوع فعالیت شرکت و مجوز ها
در کادر مربوط به موضوع فعالیت، نوع فعالیت و وضعیت مجوز و مدت فعالیت را بر اساس اینکه محدود یا نامحدود است انتخاب کنید. در شرح فعالیت شرکت نیز اگر در رابطه با موضوع فعالیت نیاز به ارائه توضیحات باشد، توضیحات لازم را وارد نمایید. سپس با کلیک بر روی گزینه ی گام بعدی وارد صفحه ی اطلاعات مرکز اصلی شوید.
گام چهارم : تکمیل مشخصات شرکت
در قسمت اطلاعات مرکز اصلی می بایست مشخصات مربوط به کد پستی و شماره ی تلفن و نشانی مرکز اصلی تکمیل گردد. شماره ی دورنگار و نشانی تارنما و پست الکترونیکی نیز در صورتی که وجود داشته باشد، در همین صفحه وارد می گردد.
گام پنجم : انتخاب نوع و مقدار سرمایه
سپس وارد صفحه ی سرمایه ی شخص حقوقی (شرکت) می شوید. در این صفحه نوع سرمایه نظیر سرمایه ی نقدی یا غیر نقدی، سهام با نام یا بی نام انتخاب می شود. ارزش ریالی هر سهم نیز باید تعیین گردد.
مقدار سرمایه ای که شما برای کسب و کار و شرکت خود در نظر گرفته اید، ارتباط مستقیمی با هزینه ثبت آن دارد. از آنجایی که باید دو هزارم میزان سرمایه خود را به عنوان مالیات پرداخت نمایید؛ پس هر چقدر سرمایه شما برای راه اندازی کسب و کارتان زیادتر باشد، مبلغ پرداختی جهت مالیات ثبت شرکت نیز افزایش می یابد.
گام ششم : تکمیل اطلاعات شخص (حقیقی یا حقوقی)
پس از تکمیل فرم مربوطه، با کلیک بر روی گام بعدی صفحه ی مربوط به اشخاص گشوده می شود. منظور از اشخاص، افرادی هستند که در شرکت یا موسسه دارای سمت می باشند که خود به دو نوع شخص حقیقی و حقوقی تقسیم می شود.
در قسمت شخص حقیقی می بایست اطلاعات شخصی خواسته شده در کادر تکمیل گردد و اگر نوع شخص حقوقی هم باشد فیلدهایی نظیر فارسی، تابعیت، شناسه ی ملی و... فعال می شود که بایستی پر شود.
گام هفتم : ثبت اطلاعات
سه کلمه ی ثبت اطلاعات، حذف و انصراف وجود دارد. ثبت اطلاعات برای ذخیره ی اطلاعات در این صفحه می باشد. حذف نیز اطلاعات وارد شده را حذف می کند. انصراف نیز به این معنی است که از تغییر اطلاعات منصرف شده اید.
پس از طی این مراحل، باید اطلاعات مربوط به سرمایه و سهام همان شخصی که در صفحه ی اشخاص وارد نمودید را در کادر مربوطه پر کنید.
گام هشتم : مشخص کردن سمت شخص در شرکت
قسمت بعدی مربوط به سمت شخص در شرکت یا موسسه است. این سمت می تواند مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره و... باشد. سپس تاریخ سمت را تعیین کنید. تاریخ پایان اعتبار سمت با توجه به تاریخ شروع سمت مشخص می شود. وضعیت حق امضا نیز تعیین می کند که شخص، جزو افراد دارای حق امضا در شرکت است یا خیر.
گام نهم : ثبت شعب شرکت
در صفحه ی مربوط به شعب، در صورتی که شرکت یا موسسه نیاز به تاسیس شعبه داشته باشد اطلاعات آن را در این صفحه وارد نمایید و در قسمت مربوط به سمت ها در شعب سمت شخص و مدت تصدی را تعیین کنید. با ورود به صفحه ی روزنامه، "روز شروع سال مالی" و "ماه شروع سال مالی" را در کادر مربوطه پر کنید. همچنین در این صفحه اطلاعات روزنامه ی شرکت با انتخاب از فهرست روزنامه ی شرکت مشخص می گردد.
گام دهم : تکمیل اظهارنامه و اساسنامه
سپس با کلیک بر روی گام بعدی وارد صفحه ی اظهارنامه می شوید. در این قسمت متن اظهارنامه را وارد کنید. می توان اطلاعات را تایپ کرد و یا از نمونه ی متن های موجود در سیستم استفاده نمود. پس از آن با کلیک بر روی گام بعدی وارد صفحه ی اساسنامه می شوید.
در سایت، اساسنامه ی شرکت را نیز باید ارائه دهید. شرکت نامه ها و اساسنامه ها، فرم های پیش فرضی دارند که فقط باید آنها را پر کنید و در نهایت اگر تمایل داشتید می توانید قوانین مخصوص شرکت خودتان را نیز به آن اضافه کنید.
حالا باید کپی برابر اصل شده ای از اساسنامه ی خود را در سایت اداره ی ثبت شرکت ها بارگذاری نمایید.
گام یازدهم : تکمیل مدارک ثبت شرکت
با ورود به صفحه ی مدارک با توجه به نوع شرکت، مدارکی را که متقاضی باید ارائه نماید به صورت خودکار نشان داده می شود. قابل توجه است که عدم تایپ کامل متن صورتجلسه در قسمت مشخص شده باعث رد پذیرش و عودت اصل صورتجلسه توسط پست می گردد. (متن تایپ شده با اصل صورتجلسه می بایست مطابقت کامل داشته باشد)
وقتی اطلاعات نهایی به طور کامل و با دقت توسط متقاضی وارد رایانه شد، رایانه تایید پذیرش را به متقاضی نشان می دهد که متقاضی باید به دقت آن را مطالعه کند. از این جا به بعد شما همواره می توانید با ورود اطلاعات در سامانه ی اینترنتی و دریافت کد رهگیری از طریق همین سامانه، تصمیمات اخذ شده را دنبال نموده و از محتوای آن مطلع شوید.
لذا از قابلیت های سودمندی که با ثبت نام کردن اینترنتی به دست می آید استفاده از همین فهرست پیگیری است که می توان به راحتی بدون مراجعه ی حضوری، پیگیر پاسخ درخواست خود شد.
بعد از تکمیل اطلاعات و پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ تاًییدیه ی پذیرش، باید نسخه های اصلی صورتجلسات تنظیمی و ضمائم آن ها را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاییدیه ی پذیرش ارسال نمایید و از مراجعه ی حضوری به منظور تحویل مدارک ثبت شرکت خودداری کنید.
گام آخر : مطلع شدن از وضعیت ثبت شرکت
لذا با تکمیل فرم ها و ارسال آن به اداره ی ثبت شرکت ها اگر صورتجلسه ی شما دارای نقص باشد، برای شما ابلاغ رفع نقص ارسال می شود و باید رفع نقص نمایید. اگر صورتجلسه ی شما تایید شود در نهایت جهت صدور آگهی به روزنامه ارسال می گردد. در حالتی دیگر حتی ممکن است صورتجلسه ی شما رد شود که در این حالت دلایل رد صورتجلسه طی ابلاغیه ای به شما اعلام می گردد تا نسبت به صدور صورتجلسه ی جدید اقدام نمایید.
بنابراین در صورت پذیرش، مسئول اداره، دستور ثبت در دفتر ثبت شرکت ها را صادر می نماید. بدین ترتیب اقدام بعدی، ثبت شرکتنامه در دفتر ثبت شرکت ها می باشد.
ثبت شرکت،غیر از ثبت شرکتنامه است و عمل و دفاتر آن نیز جدا است. متصدی مربوطه پس از ثبت شدن شرکتنامه و رسیدگی به مدارک و سوابقی که از طرف مدیر شرکت ضمن تقاضانامه به عمل می آید، در دفتری که به این موضوع تخصیص داده شده، ذیل شماره ردیفی که برای شرکت ها معین می شود خلاصه مفاد شرکتنامه و اساسنامه را در ستون های آن، ثبت و برای هر شرکت یک صفحه مترادف تخصیص می دهد.
به موجب ماده ی 47 قانون ثبت اسناد و املاک، شرکت نامه باید در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد در غیر اینصورت طبق دستور ماده ی 48 همان قانون، در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد.
چون ثبت شرکتنامه در دفاتر اسناد رسمی با وجود ثبت خود شرکت در اداره ی ثبت، موجب پیچیدگی کار می شود، از این جهت به موجب مقررات مورخه 10 اسفند 1327 وزارت دادگستری به دوائر ثبت شرکت ها در مرکز و شهرستانها اجازه ی ثبت شرکتنامه داده می شود.
در حقیقت دفتر ثبت شرکتنامه در این مورد به منزله ی دفتر اسناد رسمی می باشد. پس ثبت شرکتنامه، رسمیت یافتن آن بین شرکاء است که در دفتر جداگانه به عمل می آید و شرکاء تماماً ذیل ثبت را امضاء می کنند و مطابقت ثبت را با اصل شرکتنامه تصدیق خواهند نمود.
شایان ذکر است دفتر مذکور، قانونی است و به امضای نماینده ی دادستان محل رسیده است. لذا متقاضی پیش نویس را نزد مسئول دفتر برده و مسئول دفتر شروع به ثبت شرکتنامه و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت ها می نماید. کارت شناسایی متقاضیان را اخذ می کند و آن را با مشخصات مندرج در شرکتنامه تطبیق می دهد.
از سایر اقدامات مسئول دفتر، احراز هویت متقاضیان، اخذ امضا از متقاضیان در ذیل ثبت در دفتر، تصدیق متقاضیان تحت عنوان ثبت با سند برابر است، تعیین شماره ی ثبت شرکت، نوشتن شماره ی ثبت در اظهارنامه و شرکتنامه ی شرکت و اسناد مالکیت اموال متعلق به شرکت می باشد که اسناد مالکیت به امضای رئیس اداره ثبت می رسد.
مسئول ثبت دفتر، تشکیل پرونده داده و در روی آن از لحاظ تکمیل امضا گواهی می نماید. یک نسخه اساسنامه و شرکتنامه و اظهارنامه، تحویل مؤسسین شرکت می گردد. در صورتی که سند مالکیت هم وجود داشته باشد، به مدیران شرکت تحویل می گردد و نسخه ی دیگر اظهارنامه و اساسنامه و شرکتنامه و پیش نویس آگهی را که تشکیل پرونده گردیده، جهت تحریر به اتاق تایپ ارسال می دارد.
آگهی تاسیس شرکت
اقدام نهایی، تحریر و صدور آگهی تاسیس شرکت می باشد که آخرین گام جهت ثبت شرکت تلقی می شود.
قابل ذکر است، علاوه بر ثبت شرکت، خلاصه شرکتنامه و منضمات آن نیز باید انتشار پیدا کند (ماده ی 197 ق.ت). این امر باید در ظرف ماه اول ثبت شرکت و توسط اداره ی ثبت محل یا جانشین آن، بسته به مورد، در مجله ی رسمی دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت، به خرج خود شرکت انجام گیرد. (ماده ی 6 نظامنامه ی قانون تجارت وزارت عدلیه و تبصره ی آن)
در این مرحله نیز باید هزینه ای بابت ثبت آگهی شرکت خود در روزنامه های رسمی تعیین شده پرداخت نمایید. هزینه آگهی روزنامه رسمی از طریق درگاه www.rrk.ir قابل پرداخت است. هزینه این آگهی ثابت و مشخص نمی باشد و روزنامه های گران و ارزان وجود دارند که بستگی دارد شما کدامیک را ترجیح دهید.
همچنین هزینه ثبت آگهی در روزنامه به نوع موضوع شرکت و تعداد اعضا نیز وابسته است. در صورت تغییر در اطلاعات ثبتی مربوط به شرکت شما باید مجددا آگهی تازه ای با اطلاعات جدید منتشر شود که هزینه آن دوباره دریافت خواهد شد.
روزنامه های مختلفی وجود دارند که به عنوان روزنامه رسمی کثیرالانتشار می توان آگهی ثبت شرکت خود را در آنها منتشر نمود. از مهمترین روزنامه هایی که قیمت ارزانی برای ثبت آگهی متقاضیان ثبت شرکت در نظر گرفته اند، می توان روزنامه اقتصاد مردم، همکاری ملی، اقتصاد سرآمد، وطن امروز، هنرمند، پیام زمان، امتیاز و پیک سبز را نام برد.
پس از واریز نمودن هزینه آگهی روزنامه کثیرالانتشار و گذر از آن مرحله باید برای دفاتر پلمپ مخصوص شرکت خود که در واقع همان دفتر کل و روزنامه می باشند که هنگام محاسبه مالیات بر درآمد سالانه، دارایی شما را مشخص می کنند، هزینه لازم را پرداخت کنید. برای این مرحله یک ماه زمان در اختیار دارید.
انتشار خلاصه ی شرکتنامه
اداره یا دایره ای که به ثبت شرکت مبادرت نموده باید خلاصه ای از شرکتنامه و منضمات آن را در ظرف ماه اول تشکیل شرکت در روزنامه ی رسمی وزارت دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار به خرج شرکت به طریق اعلان انتشار دهد. خلاصه ی مزبور متضمن نکات ذیل است:
- شماره ای که جهت ثبت شرکت در نظر گرفته شده و تاریخ ثبت آن و محل و اقامتگاه شرکت با تعیین نام و نوع آن و موضوع شرکت.
- مقدار سرمایه (با تشخیص این که چه مقدار پرداخت و چقدر تعهد شده).
- اسامی مدیر یا مدیران شرکت.
- تاریخ آغاز و ختم شرکت در صورتی که برای مدت محدود تشکیل شده باشد.
- در شرکت های تضامنی و شرکت مختلط علاوه بر نکات فوق باید اسم تمام شرکای ضامن نیز منتشر شود.
← در شرکت های سهامی موارد دیگری که قبلاَ تذکر داده شده در آگهی قید می شود.
هر گاه شرکت در چندین حوزه ی ثبتی، شعبه داشته باشد انتشار خلاصه ی شرکت به نحوی که برای خود شرکت مقرر است در محل شعبه نیز باید به عمل آید و برای انجام این مقصود مقامی که خود شرکت در آن جا به ثبت رسیده است، باید سواد مصدق از تقاضا نامه و منضمات آن را به ثبت اسناد محل وقوع شعبه ارسال دارد تا اقدام به انتشار نماید. (ماده ی 8 آیین نامه)
حالت های ثبت شرکت
- نخست این که ثبت شعبه، در زمان ثبت خود شرکت انجام می گیرد که در این صورت ضمن انتشار خلاصه شرکت نامه، محل شعب شرکت در آگهی باید ذکر و آگهی مزبور برای انتشار در جراید محلی ضمن رونویس تقاضانامه و منضمات آن به اداره ی ثبتی که شعبه ی شرکت در آنجا واقع است فرستاده شود.
- دیگر این که پس از ثبت شرکت مبادرت به افتتاح شعبه شرکت می شود. در این حال شعبه ی شرکت مانند تغییراتی که بعداً در شرکت واقع گردد ذیل ثبت شرکت، به ثبت رسیده و آگهی می شود. سپس آگهی مزبور و رونویس تقاضانامه و منضمات به ثبت محل فرستاده می شود. در هر حال مدیر شعبه و یا کسی که از طرف شرکت در شعبه ی مزبور حق امضا دارد یعنی امضای او برای شرکت الزام آور است باید معرفی و آگهی شود.
سرانجام، همان طور که پیشتر گفتیم، ماده ی 9 نظامنامه ی قانون تجارت، انتشار تغییراتی را که در وضعیتِ شرکتِ ثبت شده ایجاد می شود، ضروری دانسته است. نتیجه ی عدم انتشار مواردی که نظامنامه به عهده ی مدیران گذاشته این است که اولاً مدیران شرکت ممکن است مطابق قواعد عام، به سبب خطای خود، محکوم به جبران خسارت اشخاص ثالث شوند و ثانیاً اشخاص ثالث می توانند تاثیر این تغییرات را نادیده بگیرند، چه تغییراتی که به نظر آن ها نرسیده، در مقابل آن ها قابل استناد نیست.
در انتها لازم به ذکر است نظر به بخشنامه ی شماره ی 133680 /93 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مورخ 24/ 8 / 1393 و سایر مستندات مندرج در متن، برای فعالیت در موضوعات ذیل نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه است:
- موضوعات فعالیت مربوط به امور پولی و بانکی
- موضوع فعالیت مربوط به امور بیمه ای
- موضوع فعالیت بورسی و نهادهای مالی جدید
- موضوع فعالیت زیر مجموعه ی خصوصی سازی
- موضوعات مرتبط با شرکت های تعاونی
- موضوعات فعالیت مربوط به امور فرهنگی و هنری و خبری و تبلیغاتی
- موضوع فعالیت مربوط به امور قرآنی و مذهبی و حج و زیارت
- موضوعات فعالیت مربوط به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
- موضوعات فعالیت مربوط به حمل و نقل کالا و مسافر
- موضوعات فعالیت علمی، آموزشی و پژوهشی
- موضوعات فعالیت مربوط به سازمان بهزیستی
- موضوعات فعالیت مرتبط با وزارت کشور و نیروی انتظامی و شورای شهر
- موضوعات فعالیت مرتبط با جامعه ی حسابداران رسمی
- موضوعات فعالیت نظامی و نیروهای مسلح
- موضوع فعالیت مربوط به فعالیت ترجمه ی رسمی
- موضوع فعالیت مربوط به حوزه ی نفت و گاز
- موضوع فعالیت مرتبط با اتاق بازرگانی
نقش وکیل و مشاوره حقوقی در ثبت شرکت
اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه های ثبت شرکت هستید و از قوانین و شرایط حقوقی اطلاعات کافی دارید، می توانید با پرداخت مبلغی مناسب بابت هزینه پست، پاکت، حق الثبت، حق التمبر، مالیات سرمایه و آگهی در روزنامه رسمی، شرکت خود را ثبت نمایید. این امر مستلزم آن است که بر روی مقررات و شرایط حقوقی کاملا مسلط باشید تا در روند ثبت دچار مشکل نگردید و از ضرر و زیان های آتی جلوگیری نمایید.
اما پیشنهاد ما به شما این است که از وکلای ماهر و موسسات حقوقی که خدمات ثبت شرکت را ارائه می دهند، استفاده نمایید. زیرا وکلا و موسسات حقوقی از تمامی قوانین و مقررات آگاهی دارند و با اشراف کامل بر آنها می توانند روند ثبت شرکت را برای شما تسهیل نمایند تا دیگر نگرانی بابت درست انجام نشدن فرایند ثبت شرکت به وجود نیاید.
هزینه ثبت شرکت در ایران
به طور کلی نمی توان مبلغ ثابت و مشخصی را برای این امر تعیین نمود؛ زیرا هزینه ثبت شرکت هزینه مجموعه ای از خدمات است که میزان مبلغ و نوع این خدمات با توجه به نوع کار و یک سری عوامل دیگر مانند حق تمبر، حق ثبت، حق الوکاله، آگهی روزنامه و ... می تواند متفاوت باشد.
برای مثال هزینه ثبت شرکت پیمانکاری با هزینه ثبت شرکت بازرگانی متفاوت است و هر کدام نیاز به یک سری مدارک و طی کردن مراحل مخصوص به خود هستند. همچنین موسسات مختلفی که در زمینه ثبت شرکت فعالیت می کنند، مشاوره های لازم را به شما می دهند و در روند کار کمک می نمایند، نرخ کارمزد متفاوتی دارند که در هزینه ثبت شرکت تاثیرگذار می باشند.
مدت زمان ثبت شرکت پس از انجام تمام مراحل
یکی از مواردی که برای صاحبان شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است، مدت زمان ثبت شرکت است. بسیاری از افراد دوست دارند در کمترین زمان ممکن مراحل ثبت شرکت انجام شده و بتوانند زودتر به صورت قانونی فعالیت خود را انجام دهند. با توجه به روند قانونی ثبت شرکت و مراحل چندگانه آن، می توان گفت از شروع کار تا رسیدن به نتیجه نهایی و دریافت تاییدیه ثبت شرکت حداقل 30 الی 45 روز زمان نیاز است.
البته این مدت زمان با توجه به نوع شرکت نیز متفاوت است. برای ثبت برخی از شرکت ها ممکن است مراحل کمتری طی شود و یا مراحل با سرعت بیشتری انجام شوند و مدت زمان کل کاهش یابد. برای برخی از شرکت ها نیز به خاطر شرایط خاص خود امکان طولانی شدن روند طی شدن مراحل ثبت شرکت وجود دارد.
استعلام ثبت شرکت
شما می توانید پس از اتمام مراحل ثبت شرکت در صورتی که توسط مراجع مربوطه ثبت تایید گردد استعلام لازم را از طریق روش های زیر دریافت کنید.
- یکی از راه های استعلام ثبت شرکت مراجعه به نشانی اینترنتی ilenc.ssaa.ir می باشد. با نوشتن نام شرکت یا شماره ثبت یا شناسه ملی در این سامانه می توانید از وضعیت ثبت شرکت خود مطلع گردید.
- استفاده از سامانه روزنامه رسمی به نشانی اینترنتی www.rooznamehrasmi.ir از دیگر روش های استعلام ثبت شرکت محسوب می شود. در این سامانه نیز باید با وارد نمودن یکی از اطلاعات مربوط به شرکت مانند نام، شماره ثبت و یا شناسه ملی جستجو را انجام دهید.
- با مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها به آدرس اینترنتی irsherkat.ssaa.ir نیز می توانید وضعیت ثبت شرکت خود را استعلام بگیرید.
در نهایت در صورت داشتن سوال در امور ثبت شرکت می توانید با مشاورین مؤسسه ثبت شرکت فکر برتر به صورت رایگان از طریق شماره ی 02142143 مشاوره نمایید.