شرکت اختیاری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

طبق قانون مدنی شرکت یعنی اجتماع حقوق مالکان مختلف در یک شی که به نحو اشاعه در آن سهیم هستند. برای این که بدانید شرکت اختیاری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ باید بدانید که در حالت کلی شرکت ها را به دو روش اختیاری و یا قهری تولید می کنند. شرکت های اختیاری به واسطه اختیار شرکاء تشکیل می شود و زمانی که هر یک از اعضاء با قوانین موجود در شرکت آشنایی داشته باشند، راحت تر می توانند فعالیت کرده و یا در صورت لزوم شرکت را منحل کنند. از این رو بهتر است که این نوع شرکت ها را بیش تر بشناسید و با ویژگی های آن ها 

آشنا شوید. 

شرکت اختیاری چه ویژگی هایی دارد

این نوع شرکت ها به این ترتیب می باشند که افراد با میل و اراده خود دور هم جمع شده و سرمایه مشخصی را فراهم می کنند. با این سرمایه روی موضوع مشخصی کار می کنند و در سود و زیان آن شریک می شوند. می خواهید بدانید شرکت اختیاری چیست  این نوع شرکت ها با اختیار کامل شرکا انجام شده و هیچ گونه اجباری در آن ها وجود ندارد. به طور مثال دو و یا چند نفر با هم مشارکت کرده و یک ملک و یا یک کالا را خریداری می کنند. 

این در حالی است که شرکت مدنی دقیقا برخلاف این شرکت ها می باشند. در شرکت های قهری همه چیز بر اساس اجبار بوده و افراد تحت شرایط خاصی مجبور هستند که در کنار یکدیگر قرار گرفته و با هم تعامل کنند. به طور مثال زمانی که یک فرد فوت می کند، تمام اموال او به وراث می رسد و در حقیقت بین وراث یک شراکت برقرار می شود تا هر فرد بتواند حق خود را بگیرد. 

شرایط تشکیل شرکت اختیاری

شاید برخی افراد بخواهند بدانند شرکت اختیاری چیست در پاسخ به این افراد باید بگوییم که بهتر است با نحوه تشکیل این نوع شرکت ها بیش تر آشنا شویم تا آن ها را بهتر بشناسیم. هنگام ایجاد این نوع شرکت ها باید شرایط ۴ گانه ای را در نظر داشته باشیم که عبارتند از:

  • وجود قصد و رضایت
  • اهلیت طرفین
  • موضوع معین
  • مشروع بودن جهت معامله

با توجه به این قوانین باید تمام اعضاء از حضور در این شرکت رضایت کامل داشته باشند و همگی دارای قصد و هدف یکسانی باشند. همچنین باید دقت داشته باشید که موضوع شرکت معین باشد و شرکت برای یک هدف عقلانی و مشروع تشکیل شده باشد. در در برخی از این شرکت ها شرکاء قراردادی بین خود منعقد می کنند اما بعضی دیگر از آن ها بدون عقد قرارداد تشکیل می شوند. اما در همه آن ها باید هدف مشخص شود و همه قوانین ۴ گانه ای که به آن ها اشاره کردیم نیز به طور کامل رعایت شود. علاوه بر همه این ها آورده هر یک از افراد فقط می تواند مال باشد و شرکاء باید مقدار مشخصی از اموال خود را در میان گذاشته و با یکدیگر شریک شوند. 

نحوه تشکیل شرکت اختیاری 

اگر می خواهید بدانید که شرکت اختیاری چیست خوب است که با نحوه تشکیل این نوع شرکت ها نیز آشنا شویم تا آن ها را بیش تر بشناسیم. نحوه تشکیل این نوع شرکت ها به این گونه است که قرادادی بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و افراد به صورت کاملا اختیاری و با میل خود در این شراکت حاضر می شوند و سود یا زیان حاصل را با هم تقسیم می کنند.

 از همان ابتدا مقدار آورده ای که افراد باید در شرکت وارد کنند مشخص می شود و طبق قراردادی که تعیین می کنند، در شرکت سهیم می شوند. نحوه اداره شرکت نیز بر اساس قراردادی است که در همان ابتدا میان شرکاء بسته می شود و هر یک از اعضاء در اداره شرکت نقشی بر عهده می گیرند و خود اعضاء شرکت را اداره می کنند. 

آثار تشکیل شرکت اختیاری

مهم ترین نمونه از آثار این نوع شرکت ها عبارتند از:

این نوع شرکت ها به لحاظ حقوقی هیچ گونه مسئولیتی در برابر اشخاص ثالث نداشته و همه تعهدات شرکت بر عهده خود شرکاء می باشد.

هر یک از شرکاء می تواند در اموال موجود تصرف حقوقی کرده و آن را به دیگران ببخشد اما بدون اجازه دیگر شرکاء نمی تواند از آن اموال استفاده و بهره برداری نماید. 

هر یک از اعضاء با توجه به میزان آورده خود در سود و یا زیان شرکت شریک می شوند. هر یک از شرکاء که مال بیش تری آورده باشد، حق بیش تری به او تعلق خواهد گرفت. 

 

انحلال شرکت اختیاری 

حال که متوجه شدید شرکت اختیاری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ بهتر است که با نحوه انحلال این نوع شرکت ها نیز بیش تر آشنا شویم. معمولا این نوع شرکت ها همان طور که بر اساس توافق خاصی تشکیل می شوند، با یک توافق مناسب نیز منحل می شوند. معمولا در این شرایط اموال را جدا کرده و هر فرد سهم خود را بر می دارد.

 گاهی اوقات هنگام تاسیس شرکت مدت زمان مشخصی برای آن تعیین می کنند و پس از آن که تاریخ انقضاء شرکت سر می رسد، شرکت منحل شده و اموال تقسیم می شوند. برخی مواقع نیز شرکت متضرر شده و تمام اموال از بین می روند. با از بین رفتن این اموال نیز شرکت منحل شده و شراکت بین افراد از بین می رود. 

کلام آخر 

بسیاری از افراد می خواهند بدانند شرکت اختیاری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ این افراد باید بدانند که این نوع شرکت ها به صورت کاملا اختیاری انجام می شوند. اعضاء با اختیار و اراده خود با هم شریک شده و اموال مشخصی را به شرکت می آورند. در نهایت نیز هر فرد با توجه به میزان آورده خود در سود و زیان شرکت سهیم می شود. همه توافقات لازم میان شرکاء باید در قرار داد قید شود و حتی می توان زمان انحلال شرکت را نیز مشخص کرد. در زمان انحلال شرکت نیز هر فرد با توجه به میزان آورده های خود سهم مناسبی را برداشته و از شرکت خارج می شود. 

سوالات متداول 

  • تفاوت شرکت اختیاری با شرکت قهری در چیست؟

در شرکت های اختیاری افراد با اختیار و میل خود در شرکت حاضر می شوند اما در نمونه های قهری این نوع شرکت ها هیچ چیز مطابق با میل و خواسته شرکاء نبوده و آن ها به طور اجباری در کنار هم قرار می گیرند. 

  • شرکت در اصطلاح حقوقی به چه معناست؟

این واژه در حقیقت به قراردادی اطلاق می شود که بین طرفین بسته می شود و چند نفر با تامین سرمایه و با هدف کسب سود در کنار هم قرار گرفته و در سود و زیان کار شریک می شوند. 

  • شرکت های اختیاری از چه راه هایی تشکیل می شود؟

این نوع شرکت ها از سه راه مختلف در نتیجه عقد، در نتیجه قبول مال و یا از طریق امتزاج اختیاری تشکیل می شوند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران