ثبت شرکت لیزینگ

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 
  • منظور از لیزینگ چیست ؟

Lease لغت انگلیسی و به معنی اجاره دادن و کرایه کردن است که در فارسی به معنای اجاره ی اعتباری استعمال می شود. وفق ماده 1 قوانین اجرای ثبت شرکت های لیزینگ ، عملیات لیزینگ شامل خرید اموال منقول و غیر منقول توسط شرکت لیزینگ و انتقال و واگذاری آنها به متقاضیان از طریق روشهای مختلف عقد اجاره و یا فروش قسطی می باشد. در عمل ویژگی اصلی لیزینگ این است که حق مالکیت مورد اجاره در دست موجر و حق استفاده از آن در اختیار مستاجر قرار دارد.
از جمله مزایا و امتیازات عملیات لیزینگ می توان به امکان استفاده بهینه از نقدینگی ، مزایای مالی و مالیاتی ، سرعت عمل در استفاده از منابع مالی مستاجر و رفاه و آینده ، انعطاف پذیری مطابق شرایط و انتظار مستاجر ، سهولت نسبی در مقایسه با سایر روشهای استقراض و امکان جایگزینی اشاره کرد.

  • فعالیت شرکت های لیزینگ در چه زمینه هایی است ؟

شرکت ها ی لیزینگ ، شرکت هایی هستند که فعالیت خود را خرید اموال مورد در خواست مشتریان ارز تولید کندگان و یا فروشندگان ، و واگذاری آنها به مشتریان از طریق اجاره و یا فروش قسطی قرار داده اند. فعالیت شرکت های لیزینگ از مصادیق فعالیت در بازار غیر متشکل پولی محسوب می شود.
شرکت های لیزینگ برای شروع فعالیت نیازمند اعطای مجوز از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی می باشند. علاوه بر اخذ مجوز ، این شرکت ها می بایست در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسند. ثبت شرکت در اداره ثبت موکول به ارائه مجوز تاسیس صادره از بانک مرکزی است.

  • انواع روش‏های لیزینگ

۱- لیزینگ عملیاتی
لیزینگ عملیاتی، (operating lease) یکی از قدیمی ترین و ساده ترین نوع و روش عملیات لیزینگ است. این نوع از لیزینگ به لیزینگی گفته می شود که در آن وسایل و تجهیزات توسط اجاره کنندگان ، بدون این که هدف کسب مالکیت آن ها در میان باشد، تنها به منظور استفاده از آن ها اجاره می شود.
۲- لیزینگ سرمایه‏ای
لیزینگ سرمایه ای یا اجاره اعتباری (Financial or Capital Lease ) یکی از پیشرفته‏ترین شیوه‏های لیزینگ در جهان محسوب می‏شود که با عقد اجاره به شرط تملیک مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا مشابهت کامل دارد . تنها تفاوت آن شرط اختیار خرید در لیزینگ مالی یا اجاره اعتباری است.

  • حداقل سرمایه برای ثبت شرکت لیزینگ

به موجب ماده ۵ ، دستورالعمل اجرایی تاسیس، نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ ، حداقل سرمایه برای فعالیت شرکت لیزینگ به شرح زیر می باشد.
الف -  شرکت هایی که صرفاَ در زمینه کالاهای مصرفی بادوام ، لوازم خانگی ، تجهیزات رایانه ای و موارد مشابه فعالیت می کنند حداقل 20 میلیارد ریال
ب- شرکت هایی که به فعالیت در زمینه خودرو، سواری ، مینی بوس ، کامیون های سبک ، ماشین آلات و تجهیزات راهسازی ، ماشین آلات مورد نیاز کارخانجات و امثالهم می پردازند حداقل 60 میلیارد ریال
ج- شرکت هایی که به فعالیت در کالاهای سرمایه ای گران قیمت نظیر هواپیما ، اتوبوس، تریلی ، کامیون های سنگین ، ماشین آلات سنگین مورد نیاز کارخانجات و غیره می پردازند حداقل 100 میلیارد ریال.
تبصره : شرکت های موضوع بند ج این ماده می توانند به فعالیت در موضوع دو ردیف شرکت های دیگر و شرکت های موضوع بند ب می توانند بر فعالیت شرکت های موضوع الف بپردازند.

  • اطلاعات و اسناد لازم جهت ثبت شرکت لیزینگ

وفق ماده 6 ، متقاضیان تاسیس شرکت باید به همراه تقاضای خود مدارک و اطلاعات ذیل را به بانک مرکزی ارائه نمایند.
- اساسنامه پیشنهادی شرکت که نکات ذیل نیز در آن ملحوظ شده باشد.
- تعریف فعالیت شرکت ، صرفاَ در قالب عملیات لیزینگ و در چهارچوب مفاد دستورالعمل نامبرده
- تصریح لزوم رعایت مفاد قانون تجارت ، آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی مربوط، دستورهای بانک مرکزی و سایر قوانین و مقررات ذیربط
- لزوم اخذ موافقت قبلی بانک مرکزی، برای هر گونه تغییر در اساسنامه شرکت .
- لزوم دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته های مرتبط از قبیل اقتصاد ، حسابداری ، مدیریت مالی ، مدیریت بازرگانی و ... حداقل سه سال سابقه فعالیت مرتبط برای مدیر عامل و اکثریت اعضای هیات مدیره شرکت.
- لزوم انتخاب مدیر عامل از مبان اشخاصی که صلاحیت تخصصی و فردی آنان طبق ضوابط بانک مرکزی احراز شده باشد.
- تعهد مدیران شرکت مبنی بر تغییر فعالیت متناسب با حدود تعیین شده برای حداقل سرمایه در ماده 5 دستورالعمل و توقف بلادرنگ فعالیت های مرتبط با اعطاء تسهیلات جدید در صورت کاهش سرمایه شرکت به حداقل سرمایه مندرج در ماده 5 الف .
- برنامه عملیاتی شرکت
- نام ، مشخصات و سابقه فعالیت موسسین با ذکر درصد مشارکت هر یک از آن ها در تامین سرمایه شرکت .
بانک مرکزی پس از دریافت مدارک ذیل و حصول اطمینان از انطباق آن ها با مقررات موضوعه و احراز صلاحیت مدیر عامل ، مجوز فعالیت شرکت را صادر نموده و یا پاسخ منفی خود را اعلام می کند.
- اساسنامه ثبت شده
- آگهی ثبت در روزنامه رسمی با آخرین تغییرات آن
- نام و مشخصات ، میزان تحصیلات ، سابقه فعالیت ، سمت های قبلی و گواهی عدم سوء پیشینه اعضای هیات عامل و مدیر عامل شرکت
- اجاره نامه یا سند مالکیت محل شرکت
بانک مرکزی در صورت تایید اساسنامه پیشنهادی ، برنامه عملیاتی و احراز سایر شرایط، اقدام به صدور مجوز تاسیس می نماید.
اعتبار مجوز تاسیس صادره بانک مرکزی 6 ماه از تاریخ صدور است. البته به موجب تبصره ماده 9 این دستورالعمل ، در شرایط خاص، اعتبار ذکر شده به تشخیص بانک مرکزی قابل تمدید خواهد بود.
در صورت مواجه شدن با هرگونه مشکلی در ثبت شرکت با ما تماس حاصل فرمایید.
همکاران ما در این مرکزآماده ارائه خدمات بی شائبه به شما متقاضیان عزیزمی باشند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران