تاریخچه نام تجاری:
نام تجاری قدمت 4000 ساله در مصر باستان دارند. همچنین صنعتگران چینی حدود 2000 سال پیش علائم خاص خود را بعنوان نام و علائم تجاری، داخل یک نیم دایره (و بعدها ربع) بر پشت ظرف چینی ساخته شده حک می کردند. با پیشرفت تجارت بین کشورها و اقوام مختلف در قرن 12 نشانهای تجاری به تدریج بر روی کالاها و اسناد تجاری نیز نقش بستند و در سال 1363 میلادی به دستور شاه ادوارد سوم (پادشاه انگلستان) استفاده از علائم تجاری برای برخی از تجار و صنعتگران اجباری گردید.
نام تجاری عبارت است از نام، عبارت، اصطلاح، علامت نشانه، نماد عدد، طرح یا ترکیبی از این ها که به منظور شناساندن محصولات و خدمات فروشندگان یا گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آن ها از محصولات شرکتهای رقیب استفاده می شوند. و حق استفاده انحصاری نام و نشان تجاری فقط برای کسانی شناخته خواهد شد که آن را در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسانده باشد. که در این صورت چنانچه شخص دیگر از آن نام تجاری یا مشابه آن درخصوص کالای مورد نظر استفاده نماید تحت تعقیب کیفری و حقوقی قرار خواهد گرفت.
مزایای ثبت علائم تجاری:
1- شرکتها را قادر می سازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
2- ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکتها هستند.
3- جزء ضروری قراردادهای اعطای نمایندگی می باشند.
4- در صورت برند سازی قوی جزو دارائی های ارزشمند صاحبانشان خواهند بود.
5- شرکتها را تشویق به ارتقاء کیفی محصولاتشان خواهند کرد.
6- جهت اخذ گواهی و نشان استاندارد الزامی هستند.
7- گاهی جهت دریافت تسهیلات نیز لازم و مفید خواهند بود.