نحوه ثبت برند سوهان چگونه است

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

یکی از اصیل ترین شیرینی های کشورمان ایران ، سوهان است . سوهان در فرهنگ معین به معنای دلپذیر و مطبوع آمده و از طرفی به معنای بریده شدن است که با توجه به اینکه غذای سنگین را می برد، این اصطلاح برای آن به کار گرفته شده است.
سوهان در زمان قدیم، در عطاری ها به فروش می رسید و جنبه درمانی داشت که با راه اندازی صحن عتیق در صد سال گذشته و خوردن آن توسط مظفری الدین شاه شناخته می شود.
امروزه برندهای معتبری از سوهان وجود دارد که به آن اعتبار می بخشد. با ثبت جهانی برند سوهان می توان علاوه بر اینکه بازارهای جهانی را به دست آورد، این سوغات و پیشینه آن را به جهان معرفی نمود .

ذیلاَ به نحوه ثبت برند سوهان می پردازیم . در ابتدا لازم است نگاهی اجمالی به ماهیت برند داشته باشیم و شرایط یک برند مناسب را بررسی نماییم.
برند برای یک بنگاه و شرکت ابزار مهمی است که به وسیله آن می تواند با عرضه محصولات منطبق با ذائقه مصرف کنندگان ، مشتریان زیادی را جلب و سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند.
حمایت از برند در قالب سازوکارهای حقوقی و ثبت آن ، این حق را برای مالک آن ایجاد می کند که مانع کپی و تقلید غیرمجاز توسط اشخاص ثالث شود تا بدین طریق بتواند از بازگشت مالی سرمایه گذاری انجام شده اطمینان حاصل کند. از سوی دیگر حمایت از برند به نفع مصرف کنندگان و عموم مردم نیز خواهد بود ، زیرا ثبت برند تضمین می کند مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند .مصرف کنندگان با ملاحظه ی علامت می داند که این محصول متعلق به کارخانه ای است که مورد اعتماد او می باشد و بدین ترتیب، با ثبت برند شرایط سالمی برای مصرف کنندگان به وجود می آید .
اصولاَ ثبت برند و یا حتی داشتن آن ، الزامی نیست . یعنی افراد مختارند که برای کالا یا محصولی، علامتی اختیار کنند یا آن را بدون علامت خاصی، عرضه نمایند و اگر علامتی را برای کالا یا محصولی انتخاب کردند، ملزم به ثبت آن نیستند و می توانند آن را بدون ثبت، مورد استفاده قرار دهند. با این وجود، در مواردی مصالح اجتماعی و سلامت مردم ایجاب می کند علائم به ثبت برسند. قانون ثبت علائم و اختراعات در این مورد می گوید :
" داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد".

درباره برند سوهان
به موجب ماده 5 تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت 1328 ، مواردی که دولت ثبت آن ها را اجباری دانسته است به شرح ذیل است :
1- داروهای اختصاصی ( سپسیالتیه ) مورد استعمال طبی یا بیطاری که با نسخه پزشک یا بدون آن مصرف می شود.
2- مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشد مانند کنسرو و مواد غذایی ، آردهای مخصوص، چای های مختلف ، شکلات ، آب نبات، پنیر، شیر، مربا، ترشی، کره و روغن های مختلف و غیره
3- آب های معدنی یا گازدار، شربت آب های میوه ... که در تحت اسم و ظرف مشخصی به معرض فروش گذارده می شود.
4- لوازم آرایش و وجاهت که برای استعمال مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود مانند صابون ، خمیر ، پودر ، محلول عطریات ، ادکلن و پماد
تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مذکور در این آیین نامه، اعم از آن که در داخل ایران ساخته و یا در خارج ساخته و وارد کشور شود و در بازار تحت اسم مشخصی که بر روی برچسب آن زده می شود به معرض فروش قرار گیرد باید دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده بود و در روی برچسب نکات زیر تصریح شود:
الف- اسم تجارتی و نشانی سازنده ی جنس با قید کشور مبدا
ب- شماره ثبت علامت در ایران
علامت تجاری یا برند، یک ابزار بازاریابی است و می تواند اگر با دقت و توجه برگزیده شود ، جذابیت آن را در افکار عمومی افزایش دهد. برای انتخاب نام برند سوهان، لازم است چند نکته مهم را در نظر گرفت :
الف) اوصاف اجناس را نمی توان به عنوان برند انتخاب کرد . مانند سوهان شیرین
ب) اسامی عام که جنبه کلی داشته و مختص نوع به خصوصی از کالا نباشد را نمی توان برای علامت تجاری استفاده کرد. مثلاَ کلمه قند را نمی توان برای محصول قند انتخاب نمود.
ج) علامت انتخابی نباید صرفاَ نشانه های ساده ای باشد. چرا که از محصول عرضه شده در بازار حمایت نمی کند و آثار خوب یک علامت ابتکاری را در بر نمی گیرد. علامت مورد نظر باید توام با خلاقیت باشد.
د) علائم گمراه کننده و فریب دهنده برای مشتریان که موجبات انحراف ذهن مشتریان نسبت به ماهیت ، کیفیت یا مبدا جغرافیایی محصول گردد ، با رد درخواست ثبت مواجه خواهد شد.
ه) اسامی مشهور را نمی توان به ثبت رساند. به موجب قوانین بین المللی نمی توان از نام هایی استفاده کرد که به نوعی شهرت پیدا کرده اند. استفاده از این اسامی برای برند غیرقانونی به شمار رفته و قابلیت ثبت ندارند. در ضمن چنانچه نام انتخابی با نام برند دیگری بیش از 50% تشابه داشته باشد نیز قابل ثبت نمی باشد که این حالت در طبقات مربوط به مواد غذایی ، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی بیشتر اتفاق می افتد.
پس از لحاظ نکات فوق، پیشنهاد می شود ، قبل از هر چیز از نام مورد نظر خود استعلام بگیرید. استعلام برند ، موارد ذیل را اعلام خواهد کرد :
- چنانچه در عنوان علامت مشابه عبارت مورد نظر وجود داشته باشد .
- یکی از کلمات عنوان علامت عیناَ برابر عبارت مورد نظر باشد .
- در عنوان علامت مشابه عنوان مورد نظر وجود داشته باشد .
جهت استعلام برند، می توانید از سامانه اداره مالکیت صنعتی و یا روزنامه رسمی کشور استفاده نمایید. برای این منظور لازم است به پایگاه اینترنتی http://iripo.ssaa.ir و یا http://rrk.ir مراجعه نموده و از برند مورد نظر خود استعلام بگیرید.

مدارک و مراحل ثبت برند سوهان

مدارک مورد نیاز برای این کار عبارت است از :
1- اظهارنامه، که عبارت است از برگ های چاپی که از طرف اداره کل مالکیت صنعتی، در اختیار متقاضیان گذاشته می شود و به وسیله آن ها تکمیل می گردد.
2- ده عدد نمونه علامت ، به شکلی که استعمال می شود. به علاوه نمونه های اضافی، به تعداد یک نمونه برای هر طبقه اضافی که درخواست می شود.
درخواست کننده باید بر روی هر اظهارنامه، یک نمونه از علامت را الصاق و آن را امضاء نماید. نمونه سوم ، در موقع ثبت بر روی صفحه مربوط، در دفتر ثبت و نمونه چهارم، بر روی تصدیق ثبت ، الصاق می شود. ابعاد نمونه نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند. بر روی هر نمونه الصاق شده به طریق بالا، مهر اداره کل مالکیت صنعتی زده می شود به طریقی که یک قسمت از مهر بر روی نمونه و قسمت دیگر بر روی صفحه قرار گیرد.
3- یک کلیشه واضح و خوانا برای چاپ علامت، که ابعاد آن نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند. اضافه می شود در صورتی که ، علامت عبارت از یک یا چند کلمه بوده و دارای هیچگونه تصویر و حروف مخصوص نباشد، تقاضاکننده ثبت، مجبور به ضمیمه کردن کلیشه نخواهد بود.

مدارک مهم ثبت برند سوهان


4- نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالت نامه، در صورتی که تقاضای ثبت به وسیله وکیل به عمل آید.
5- در صورتی که علامت در خارجه به ثبت رسیده باشد، تسلیم رونوشت گواهی شده از طرف اداره صادرکننده آن به زبان اصلی، به انضمام ترجمه غیررسمی آن به فارسی، به مسئولیت تقاضاکننده ثبت ، الزامی است.
6- در صورتی که علامت برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از کشور اختیار شود، گواهینامه از طرف مقام صلاحیتدار، دایر بر تصدیق استفاده از علامت مزبور، به وسیله سازندگان کالاهای مربوط به آن. ( مقام صلاحیتدار مزبور عبارت است از اتحادیه صنفی، اطاق بازرگانی ، شهرداری ، و فرمانداری )
پس از فراهم نمودن مدارک مورد نیاز، گام اول جهت ثبت کردن برند ، مراجعه به سامانه اداره مالکیت صنعتی و انتخاب گزینه ثبت اظهارنامه الکترونیکی می باشد . در این قسمت می بایست مشخص کنید برند خود را به چه صورت ( حقیقی یا حقوقی ) می خواهید به ثبت برسانید که با انتخاب هر یک ، مراحل به صورت جداگانه پیش می رود. متقاضیان محترم می بایست کالاهای خود را با توجه به مجوز خود انتخاب نمایند.
پس از تکمیل اظهارنامه مدارک مورد نیاز را از طریق سامانه نامبرده بارگزاری و ارسال نمایید و هزینه های ثبت را نیز از همین طریق به صورت اینترنتی واریز کنید و منتظر بررسی کارشناس مربوطه بمانید.
در صورتی که مانعی برای ثبت علامت تجاری وجود نداشته باشد، یک آگهی در روزنامه منتشر می شود . در آگهی مزبور خصوصیات کالا و مشخصات صاحب علامت قید می گردد.
پس از ثبت شدن برند ، حق انحصاری استفاده از علامت مزبور، متعلق به مالک آن می باشد. در صورتی که حق مزبور مورد تجاوز قرار گیرد، مالک آن می تواند برای جلوگیری از این امر و احقاق حق خود، به دادگاه مراجعه نماید.

ثبت جهانی برند سوهان 

اولین اقدام اساسی جهت حمایت بین المللی از علامت تجاری، ثبت بین المللی آن است. ثبت جهانی برند به دو روش موافقتنامه های تریپس و مادرید انجام می شود که هر یک شامل قوانین خود می شوند. ثبت بین المللی علائم تجاری از طریق نظام مادرید، در مرحله اول با ثبت ملی در اداره کشور مبدا صورت می گیرد و سپس به طور اتوماتیک با تعیین کشورهای مورد نظر در سطح بین المللی انجام می شود.
برای عضویت در این سیستم متقاضی باید یک اظهارنامه بین المللی را به اداره مالکیت صنعتی تسلیم کرده و کشورهای مد نظر خود را بین 85 کشوری که عضو مادرید هستند انتخاب و فعالیت خود را در آن کشورها شروع کند تا مورد حمایت های لازم قرار گیرد. شایان ذکر است ، دولت جمهوری اسلامی ایران به نظام مادرید ملحق شده است.
ثبت بین المللی بایستی هر ده سال یک بار با پرداخت تعرفه های مشخص تجدید شود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت جهانی برند

1- نامه درخواست ثبت بین المللی علامت خطاب به اداره ثبت علائم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر
2- معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضاء مدیران و دارندگان حق امضاء همراه با
3- تکمیل فرم مخصوص لاتین پس از تعیین کشورهای مورد نظر متقاضی
4- کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضاء شرکت
5- کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت ( در صورت وجود)
6- برگه محاسبه هزینه ها همراه با مهر و امضاء متقاضی (Fee Calculation)
7- رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی
8- وکالتنامه رسمی ( چنانچه امور توسط وکیل انجام می شود )
9- مهر شرکت ( اشخاص حقوقی )
هم چنین بخوانید :
- ثبت علامت تجاری شیرینی جات
- ثبت برند برنج
- اقدامات لازم جهت ثبت برند روغن زیتون
- ثبت علامت تجاری چای
از انتخابتان متشکریم.
همراهی متخصصان مجرب ما را در ثبت شرکت فکر برتر پذیرا باشید :
• شماره تماس:42143-021
• سامانه ی پیامکی: 100042143
• تماس با مشاوران ارشد از طریق شماره های مندرج در سامانه

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران