ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت چه قدر زمان می برد ؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

شرکت های تجاری از نظر اقتصادی ، اهمیت فراوانی دارند . ضرورت جمع کردن سرمایه زیاد ، جدا کردن دارایی تجاری شخص از دارایی های شخصی او ، استفاده از مزایای بیمه و بازنشستگی ، اخذ نمایندگی خارجی، اخذ وام و ... از جمله دلایلی است که افراد برای انجام فعالیت تجاری خود ، شکل شرکت تجاری را انتخاب می نمایند.

این دسته از شرکت ها ، برای آنکه بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند ، باید به ثبت برسند . لذا ثبت شرکت ، به موجب قانون الزامی و اجباری است. واضح است ، در برخی موارد سرعت در ثبت شرکت یا تغییرات آن موضوعیت و اهمیت دارد. در عین حال شرکت یا تغییرات یا تصمیمات آن باید چنان ثبت شود که در معرض ابطال از طریق طرح دعوا نباشد.
از این نظر ، موضوع ثبت شرکت و یا تغییرات آن ناچار به اموری کاملاَ دقیق و تخصصی تبدیل می شود که عدم آشنایی با جزییات و ظرایف آن ، می تواند موجبات تضییع وقت و سردرگمی شود.
آنچه را که در این مقاله خواهید خواند ، توضیحاتی راجع به مراحل ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت و همچنین مدت زمان لازم برای این اقدامات است. با ما همراه باشید.

مراحل و زمان ثبت شرکت

برای ثبت کردن شرکت، ابتدا باید هدف و موضوع فعالیت خود را مشخص کنید تا ببینید چه شرکتی مناسب کسب و کار شما می باشد. چنانچه هر یک از شرکت ها را درست بشناسید، بهتر می توانید به هدفی که با ثبت کردن شرکت قصد رسیدن به آن را دارید، دست پیدا کنید.
بعد از انتخاب نوع شرکت، نوبت به تهیه مدارک می رسد . به طور کلی مدارک اولیه ثبت شرکت عبارتست از : کپی کارت ملی و شناسنامه همه اعضا، گواهی عدم سوء پیشینه هیات مدیره شرکت ، بازرسان و مدیران شرکت ، کپی مجوز یا مدرک تحصیلی با توجه به موضوع فعالیت شرکت در صورت نیاز.
به این نکته توجه داشته باشید که از زمانی که درخواست خود را برای اخذ گواهی عدم سوء پیشینه در دفاتر پلیس + 10 اعلام می کنید تا زمانی که گواهی عدم سوء پیشینه از طریق پست به آدرس شما ارسال می شود ، حداقل 4 روز کاری زمان می برد و البته در برخی موارد ممکن است فرایند صدور و ارسال گواهی عدم سوء پیشینه تا 3 هفته هم به طول بینجامد. به همین خاطر ، چنانچه برای تاسیس شرکت عجله دارید می بایست درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را نیز به تاخیر نیاندازد. ( تاریخ اعتبار گواهی عدم سوء پیشینه یک ماه است )
پس از فراهم نمودن مدارک اولیه ثبت، لازم است با مراجعه به سایت اداره کل ثبت شرکت ها به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir اطلاعات فرم را پر نموده و به ترتیب اولویت 5 نام را انتخاب کنید تا از بین آن ها یکی تایید شود. این فرآیند حداقل 2 روز و حداکثر 10 روز تا تایید یا رد نام زمان می برد . در صورتی که نام ها تایید نشود می بایست مجدداَ نسبت به انتخاب نام شرکت اقدام نمایید و تا زمانیکه موفق نشوید نام مناسبی را ثبت نمایید، ادامه روند ثبت امکان پذیر نیست.
لازم به توضیح است، طبق بخشنامه ثبتی شماره 12/ 03/ 92 مدت اعتبار نام تعیین شده 90 روز می باشد . بنابراین، می بایست کلیه مراحل ثبت تاسیس، امضای دفاتر و غیره در این بازه زمانی صورت پذیرد.
پس از ثبت تقاضای خود در سامانه و اخذ کد پیگیری، چنانچه اطلاعات را به درستی در سامانه وارد کرده باشید ، از شما خواسته می شود تا مدارک را در نسخه های اصلی و از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید. ( از زمان پست مدارک تا اعلام وصول در اداره مربوطه حداکثر سه روز کاری زمان نیاز می باشد) .
مدارکی که باید توسط مدیران به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و در خارج از تهران به مراجع ثبتی دیگر ارائه شود، در نظامنامه قانون تجارت به تفصیل ذکر شده که در مورد شرکت های مختلف متفاوتند و عمدتاَ عبارتند از : شرکتنامه ، اساسنامه ( اگر باشد ) ، گواهی پرداخت و تسلیم سرمایه ( توسط مدیران )، نامه مدیران ، و نام شرکای ضامن که سمت مدیر دارند.
بعد از تسلیم مدارک از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها، متصدی ثبت آن ها را مورد بررسی قرار می دهد تا بی نقص بودن آن محرز گردد. در صورتی که کارشناس مربوطه هیچگونه ایرادی در مدارک مشاهده ننماید ، از متقاضی دعوت به عمل می آورد تا همراه با اصل مدارک جهت اخذ امضا به اداره رجوع نماید.
پس از طی مراحل فوق، در انتها می بایست خلاصه ای از ثبت کردن شرکت که توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت ها تهیه شده دریافت و در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار محل ثبت چاپ و آگهی نمایید. خلاصه مفاد شرکتنامه باید ظرف یک ماه درج و منتشر شود. ( چاپ پیش آگهی روزنامه رسمی حدود 10 تا 14 روز کاری به طول خواهد کشید ) .
در مجموع ، این کار 30 الی 45 روز زمان می برد. زمان اخذ ابلاغیه و اصلاحیه های احتمالی آن ، کارشناسی نمودن مدارک ارسال شده و رفع نقص مدارک از جمله مواردی است که در زمان ثبت شرکت شما تاثیرگذار می باشد. بدیهی است ، چنانچه با آگاهی کم اقدام به ثبت نمایید ، زمان پروسه ثبت طولانی خواهد شد.

مراحل و زمان ثبت تغییرات شرکت

برای ثبت تغییرات و تصمیمات شرکت ها ، می بایست صورتجلسه ای از تصمیمات و تغییرات مزبور تنظیم شود و در ذیل صورتجلسه اعضا به یکی از سهامداران یا مدیران شرکت یا وکیل رسمی شرکت وکالت بدهند تا از طرف سایر اعضا در اداره ثبت شرکت ها حاضر شده و نسبت به امضای ذیل ثبت تغییرات اقدام نماید. صورت جلسه مزبور باید به امضای تمامی اعضا یا وکیل یا قائم مقام قانونی ایشان رسیده باشد و ظرف یک ماه از تاریخ تنظیم آن تحویل اداره ثبت شرکت ها گردد.
اداره مذکور پس از بررسی اینکه تغییرات مزبور مخالف قانون و اساسنامه شرکت اتخاذ نشده است ، تغییرات مزبور را در دفتر مربوطه ثبت نموده و خلاصه آن را در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار آگهی می نماید.
برای انجام هر گونه تغییرات در شرکت به 25 روز زمان نیاز می باشد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره تخصصی با ما تماس حاصل فرمایید.
موسسه حقوقی فکر برتر، افتخار دارد با بهره گیری از توان بالای کادر توانمند خود ، اقدامات حقوقی و ثبتی لازم را در جهت تسریع و تسهیل امور متقاضیان محترم به عمل آورد.
هم چنین بخوانید :
- میزان حق الثبت شرکت ها بر اساس سرمایه ( مطابق قانون بودجه )
- آیا ثبت شرکت برای مدیران و شرکا تعهد ایجاد می کند ؟
- 10 دستورالعمل برای ثبت شرکت ها

 

 

 

 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران