یکی از مهم ترین محصولات صادراتی کشورمان ایران که سهم مهمی در ارزآوری و رونق اقتصادی کشور دارد، پسته است. تولید پسته در کشورمان در سال 2005 معادل 190.000 تن بوده که ایران را در مقام یکم در جهان قرار داد. این محصول بیشتر در شهرستان های زرند ، محولات ، رفسنجان ، کشکوییه ، فردوس، رباط جز، سیرجان ، انار، کاشان ، دامغان ، قزوین، بوئین زهرا ، مروست ، شهر بابک ، راور و نائین تولید می شود.
حضور در بازارهای بین المللی و جدید ، نیازمند شناساندن برند پسته ایرانی به تمام دنیا است . از دست دادن برند پسته ایران در دنیا به معنای از دست دادن سرمایه اجتماعی کشورمان است که باید برای حفظ جایگاه پسته ایران در بازارهای جهانی تلاش کرد.
صدور گواهی ثبت علامت تجاری یا برند از اداره مالکیت صنعتی به منزله صدور یک سند معتبر است که امتیازات گوناگونی را برای مالک خود به همراه می آورد. زمانی که گواهی ثبت برند از سوی اداره مالکیت صنعتی صادر شود ، می تواند مزایای زیادی برای مالک برند پسته داشته باشد . این امتیازات به قرار ذیل است :
- حق استفاده از هر برند ، منحصراَ در اختیار کسی است که آن را در اداره مالکیت صنعتی ثبت کرده است. از طریق ثبت برند ، محصولات شما شناخته می شود و امکان رقابت با دیگر افراد فعال در زمینه پسته فراهم خواهد شد.
- با این کار، علامت و برند شما توسط مراجع قانونی حفاظت می شود.
- امکان انتخاب شما از بین چندین برند متفاوت برای مشتریان امکان پذیر می شود.
- برند پسته به روند شهرت شما سرعت می بخشد.
- برای دریافت گواهی و نشان استاندارد به برند نیازمند خواهید بود.
- برای ایجاد نمایندگی در سراسر کشور ملزم به داشتن گواهی ثبت برند هستید.
- با انجام این کار از ربوده شدن و یا سوء استفاده از طرح و ایده خود جلوگیری می کنید.
- ثبت کردن برند ارزش نام را گاه تا چندین برابر بالا می برد.
- با انجام این کار در زمینه سرمایه گذاری برای تولید و فروش کالاهای خود می توانید اطمینان خاطر داشته باشید.
- ثبت کردن برند برای دریافت وام از بانک ها می تواند مفید و کار راه انداز باشد.
- پس از انجام این کار، خود این آسودگی را خواهید داشت که در طبقه کاری خود هیچ کس حق ندارد که برندی مشابه برند شما را به ثبت برساند.
- در بازارهای بین المللی و یا مذاکرات تجاری، طرف های قرارداد، به شما به عنوان شرکتی با برنامه های بلند مدت و قدمت طولانی نگاه می کنند.
- اگر برند شما موفق شود و به جایگاه بالا دست یابد می تواند به دارایی ارزشمندی برای صاحب خود تبدیل شود.
نکات حائز اهمیت در ثبت برند
1- در ثبت برند باید به این نکته توجه داشته باشید که برند شما می بایست با برند ثبت شده توسط رقبای شما، متفاوت باشد.
2- عنوان یا نام علامت تجاری می تواند فارسی، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد. برند فارسی به برندی گفته می شود که معنای اصیل آن الزاماَ در یکی از فرهنگ نامه های معتبر فارسی نظیر فرهنگ نامه دهخدا ، معین یا عمید موجود باشد، در غیر این صورت برندی که معنای لاتین داشته باشد هر چند به صورت فارسی نوشته شود باز هم جزء برند لاتین محسوب می شود.
3- برای ثبت برندهای فارسی باید مجوزی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری ارائه گردد و برای ثبت برندهای لاتین علاوه بر داشتن مجوز فعالیت مرتبط نیاز به ارائه کارت بازرگانی می باشد.
4- علامت تجاری، نام تجاری، لوگو و آرم تجاری و برند همه دارای ساختار حقوقی یکسان می باشند و در نتیجه روال ثبت آن ها نیز یکسان است.
5- در صورتی که درخواست کننده قصد ثبت چندین علامت را به طور هم زمان داشته باشد، برای ثبت هر علامت باید از اظهارنامه جداگانه استفاده شود.
6- با آنکه ثبت کردن برند اختیاری می باشد اما دولت، ثبت برند کالاهای داروهای اختصاصی مورد استعمال طبی یا بیماری، مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص هستند ، نوشیدنی ها و آب های گازدار ، لوازم آرایش که جهت استعمال مستقیم بر روی پوست انسان استفاده می شود را اجباری کرده است.
7- یکی از مهم ترین مراحل ثبت برند، استعلام برند می باشد. با استعلام برند می توان از تمامی برندهای ثبت شده در 45 طبقه کاری مطلع شد .
8- شباهت نزدیک به 50% با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند.
9- از نکات قابل توجه پس از ثبت شدن برند در داخل ایران، ثبت شدن برند در جامعه بین المللی یا جامعه جهانی می باشد. ثبت جهانی برند به دو روش موافقتنامه های تریپس و مادرید انجام می شود که هر یک شامل قوانین خود می شوند. ثبت بین المللی علائم تجاری از طریق نظام مادرید، با ثبت ملی در اداره کشور مبدا صورت می گیرد و سپس به طور اتوماتیک با تعیین کشورهای مورد نظر در سطح بین المللی انجام می شود.
10- مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است .
مدارک لازم برای ثبت برند به نام شخص حقیقی
مدارک ثبت کردن برند برای شخص حقیقی، باید مرتبط با فعالیت و زمینه مورد نظر و به نام شخص باشد. مدارک لازم که در ذیل آورده شده است ، می بایست برای ثبت آماده و اسکن گردد.
- کارت ملی
- کپی شناسنامه
- کپی مجوز فعالیت ( مانند پروانه بهره برداری، پروانه ساخت ، جواز کارت بازرگانی یا کسب ، جواز تاسیس )
- کپی کارت بازرگانی ( در صورت استفاده از حروف لاتین )
مدارک لازم برای ثبت برند به نام شخص حقوقی
مجوزها و تمام مدارک لازم ثبت کردن برند برای شخص حقوقی، باید به نام شخص حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه مورد نیز در آن ذکر شود. مدارک لازم ذیل باید آماده شده و اسکن شود.
- کپی کارت ملی
- کپی شناسنامه
- کپی آخرین تغییرات شرکت
- کپی روزنامه تاسیس
- کارت بازرگانی
- کپی مجوز فعالیت ( مانند پروانه بهره برداری، پروانه ساخت ، جواز کارت بازرگانی یا کسب ، جواز تاسیس )
مدارک مورد نیاز جهت ثبت جهانی برند
- نامه درخواست ثبت بین المللی علامت خطاب به اداره ثبت علائم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر
- معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضاء مدیران و دارندگان حق امضاء همراه با مهر شرکت ( اشخاص حقوقی ) و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالتنامه دادگستری
تکمیل فرم مخصوص لاتین پس از تعیین کشورهای مورد نظر متقاضی
- تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضاء شرکت و روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت ( در صورت وجود)
- برگه محاسبه هزینه ها همراه با مهر و امضاء متقاضی (Fee Calculation)
- رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی
- ارائه وکالتنامه رسمی در صورتی که امور توسط وکیل انجام می شود.
برندتان را جهانی کنید.
موسسه ی حقوقی فکر برتر با کادری مجرب شما را در این امر یاری می دهد.