نکاتی راجع به تغییر در ثبت علامت تجاری

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

علامت تجاری عبارت است از هر قسم علامتی اعم از نقش، تصویر، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. گاهی علامت تجاری پس از ثبت ، ممکن است به دلایلی ، نیاز به تغییراتی داشته باشد . در این شرایط ، مالک علامت تجاری مکلف است هر نوع تغییر راجع به نام ، نشانی ، تابعیت و اقامتگاه یا اعطاء اجازه بهره برداری از علامت یا انتقال و یا اعراض از علامت ثبت شده را کتباَ و همراه با مدارک مربوط جهت ثبت در سوابق، به مرجع ثبت اعلام نماید .

ثبت تغییرات، در دفتر ثبت علامات باید در روی صفحه مخصوص به آن علامت، به عمل آید و مراتب در ظهربرگ تصدیق علامت ، منعکس گردد . این تغییرات، جز در مورد تغییر نشانی، به هزینه ذی نفع ظرف 30 روز از تاریخ ثبت در روزنامه رسمی آگهی می گردد. موارد مذکور تا زمانی که به ثبت نرسیده اند در مقابل اشخاص ثالث قابل استناد نمی باشد.

نکاتی در خصوص تغییر در ثبت علامت

1- تغییر در مالکیت ثبت علامت تجاری یا علامت فردی و جمعی یا حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه مربوط ، اصولاَ امکان پذیر است و به درخواست کتبی هر ذینفع ، از اداره مالکیت صنعتی انجام خواهد شد و به ثبت خواهد رسید.
2- تغییر در مالکیت ثبت علامت فردی یا جمعی در صورتی که در مواردی مانند ماهیت ، مبدا ، مراحل ساخت ، خصوصیات یا تناسب با هدف کالاها یا خدمات ، سبب گمراهی یا فریب عمومی می شود، معتبر نیست.
3- تغییرات مربوط به علامت تجاری و طبقه کالا ، باید به هزینه صاحب علامت ، در روزنامه رسمی منتشر شود. مدارک مورد نیاز برای تغییر طبقه علامت عبارت است از : کپی روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات برای اشخاص حقوقی، یک عدد کپی شکل علامت تجاری در سایز 6 در 6 سانتیمتر ، کپی شناسنامه و کارت ملی اگر به شکل حقیقی می خواهید برای ثبت برند خود اقدام نمایید یا چنانچه می خواهید به شکل حقوقی اقدام به ثبت علامت نمایید، مدارک تمامی مالکان برند و دارندگان حق امضا طبق آخرین تغییرات روزنامه رسمی ، کپی گواهینامه ثبت علامت . چنانچه پروندتان قبلاَ به صورت الکترونیکی ثبت شده باشد و شماره اظهارنامه و رمز عبور را داشته باشید، به راحتی می توانید با ارائه شماره و رمز گفته شده، مدارک ذکر شده بالا را به سامانه اضافه کرده و اقدام به اضافه کالا و طبقات کنید.

 

ثبت علامت تجاری

 

4- تغییرات مربوط به نشانی و نام مرکز صاحب علامت و یا مربوط به نشانی نماینده قانونی او در ایران، نیاز به آگهی ندارد.
5- تغییر در مالکیت علامت تجاری فردی، جمعی و اظهارنامه ، نسبت به اشخاص ثالث وقتی موثر است که درخواست تغییر به اداره ثبت مالکیت صنعتی تسلیم شود. ثبت تغییرات، به موجب اظهارنامه رسمی، به امضای صاحب علامت یا نماینده قانونی او به عمل خواهد آمد.
6- اظهارنامه، باید در سه نسخه تنظیم و تغییرات مشروحاَ در آن قید شده و مدارک ضمیمه گردد.
7- در صورتی که تغییرات مربوط به خود علامت باشد، ده نمونه از علامت جدید باید ضمیمه اظهارنامه شود.
8- هرگونه تغییر در مالکیت ثبت علامت جمعی یا تغییر در اظهارنامه ثبت منوط به اجازه قبلی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.
9- چنانچه در طبقه بندی بین المللی علامت ثبت شده، تغییراتی به وجود آید، مالک علامت می تواند از مرجع ثبت درخواست کند که تغییرات مذکور در گواهی نامه علامت اعمال شود.
10- در تمدید ثبت علامت، هزینه تغییر طبقات ناشی از اعمال ویرایش جدید طبقه بندی بین المللی، بر عهده مالک علامت خواهد بود. به عنوان مثال اگر ثبت برای آلات موسیقی قبلاَ در طبقه 12 قرار داشته و گواهی اولیه بر اساس طبقه مزبور صادر شده باشد ولی در موقع تمدید از طبقه 12 به طبقه 17 تغییر یافته باشد، در این صورت مالک گواهی نامه بدوی به هنگام تمدید باید هزینه تغییر طبقات ناشی از اعمال ویرایش جدید را پرداخت کند. یعنی مالک علاوه بر پرداخت هزینه تمدید که معادل هزینه ثبت اولیه علامت است هزینه تغییر طبقه را نیز که تاثیری از نظر حقوقی برای مالک علامت ندارد، باید پرداخت کند. ماده 135 آئین نامه موئد این نظر است که می گوید : با رعایت تبصره های 2 و 3 ماده 133، تمدید ثبت  نمی تواند هیچ تغییری در آخرین شکل ثبت آن به وجود آورد. در غیر این صورت مقررات تغییر علامت قابل اعمال خواهد بود.
طبق تبصره 3 ماده 133 آئین نامه ، مالک علامت می تواند ضمن درخواست تمدید، درخواست جداگانه ای برای تقلیل طبقه یا کالاها و خدماتی که علامت برای آن به ثبت رسیده است، بدون پرداخت هزینه ثبت تغییر، تسلیم مرجع ثبت نماید.
به موجب تبصره چهار ، در صورت تغییر طبقات یا کالاها و خدمات، انجام تغییرات لازم به هزینه مالک علامت در روزنامه رسمی آگهی خواهد شد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران