اظهارنامه پلمپ دفاتر چیست و چگونه باید تنظیم شود؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

یکی از اقدامات مهم پس از ثبت شرکت، ارائه اظهارنامه پلمپ دفاتر می باشد. این دفاتر در واقع به دلیل اینکه تمامی صفحات آن در اداره مالیات و ثبت شرکت ها پلمپ می شود، به این نام مشهور شده اند.
در این مطلب تلاش شده است تا مطالب مفیدی در رابطه با تعریف ماهیت اظهارنامه پلمپ دفاتر و چگونگی تنظیم آن ارائه گردد، لطفا با ما همراه باشید:

این دفاتر عبارتند از 1- دفتر روزنامه 2- دفتر کل 3- دفتر دارائی 4- دفتر کپیه و موجب ماده 6 ق.ت تمامی تجار به استثناء کسبه جزء موظف به ثبت پلمپ این دفاتر می باشند.
دفاتر پلمپ به دو صورت دفتر کل و روزنامه و در انواع 50، 100 و 150 برگ موجود است.
تمامی شرکت ها موظف هستند که در این دفاتر کارکرد مالی شرکت را وارد نمایند و در صورتی که از این امر سرباز زنند به اصطلاح علی الراس خواهند شد.

توجه داشته باشید که برخلاف تصور عموم حتی شرکت هایی که کارکرد مالی و فعالیت نیز ندارند از این قاعده مستثنی نیستند و می بایست این دفاتر را به صورت خالی و یا سفید به مراجع ذی ربط تحویل نمایند.
در واقع نه تنها شرکت ها بلکه بسیاری از دیگر فعالین اقتصادی مشمول عملیات پلمپ دفاتر تجاری هستند:

  1. کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب وکار (گروه اول موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م) اشخاصی که مجموع فروش آنها و یا ۱۰ برابر درآمد آنها طبق برگ قطعی مالیات از سال ۹۱ به بعد بیش از ۳ ملیارد تومان بوده است و در مورد اشخاص حقیقی دارای کسب و کار که خدمات ارائه می دهند مثل وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری و پزشکان ۱.۵ میلیارد تومان بیشر باشد.
  2. تشکل های قانونی مثل (انجمن ها، احزاب، اتحادیه های صنفی)

اشخاص ذیل نیز فارغ از حجم فعالیت جزء مؤدیان گروه اول آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م محسوب می شوند.

  1. دارندگان کارت بازرگانی (واردکنندگان و صادرکنندگان)؛
  2. صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذیربط
  3. صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر؛
  4. صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، کلنیک های تخصصی
  5. صاحبان مشاغل صرافی؛
  6. فروشگاه های زنجیره ایی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذیربط

اهمیت این دفاتر به این دلیل است که در واقع این اسناد یکی از مبناهای سازمان دارایی کل کشور جهت رسیدگی مالیاتی مودیان و تعیین مالیات مجموعه می‌باشد.
همچنین توجه داشته باشید که در دفاتر قانونی نوع نگارش اطلاعات مالی نیز حائز اهمیت است.

در ادامه این مطلب جهت آشنایی بیشتر با چگونگی تنظیم اظهارنامه پلمپ دفاتر به بررسی ماهیت دفتر روزنامه و دفتر کل خواهیم پرداخت:

دفتر روزنامه :
در واقع سندی است که در آن ریز هزینه ها و سود و زیان به صورت روزانه وارد می گردد.

دفتر کل :
دفتر کل نیز دفتری می باشد که در آن ریز هزینه ها ی دفتر روزنامه به صورت هفتگی وارد می گردد.
تمامی افراد موظف هستند هر ساله پیش از شروع سال مالی جدید اقدام به دریافت دفاتر پلمپ نمایند.

نحوه ارائه اظهارنامه پلمپ دفاتر:

جهت انجام این کار متقاضیان می بایست با مراجعه به سامانه https://irsherkat.ssaa.ir درخواست خود و اظهارنامه پلمپ دفاتر را در سامانه ثبت نمایند. پس از ورود به سایت اداره ثبت، می بایست گزینه اظهارنامه پلمپ دفاتر انتخاب گردد و در صفحه مورد نظر مشخصات کامل شرکت ازجمله تابعیت و شناسه و آدرس ثبت شود . پس از ثبت اطلاعات درخواست شده نیز فیش ثبت اظهارنامه پلمپ دفاتر به متقاضیان داده می‌شود.
آدرس درخواست شده در این سامانه را به درستی وارد نمایید چراکه مدارک مورد نیاز شما به این آدرس ارسال خواهد شد.

توجه داشته باشید که بطور کلی در تکمیل این اطلاعات دقت کافی را مبذول دارید چراکه در صورت بروز اشتباه امکان اصلاح آن وجود ندارد و در صورت ارسال اظهارنامه اشتباه شرکت با مشکل روبرو می شود و مشمول جریمه مالیاتی می گردد.

پس از انجام مراحل اینترنتی ارسال درخواست می بایست نسبت به ارسال مدارک از طریق پس اقدام نمایید. پس از ارسال مدارک می توانید از طریق سامانه ارائه درخواست وضعیت تقاضای خود را بررسی و مشاهده نمایید .
مدارک مورد نیاز پلمپ دفاتر برای افراد حقوقی (شرکت ها) که می بایست توسط پست ارسال گردد عبارتند از:

  1. اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت
  2. تصویر کارت ملی متقاضی پلمپ دفاتر
  3. تصویر پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی

پس از انجام تمامی این مراحل یکی دیگر از مواردی که می بایست شرکت ها به توجه داشته باشند الزام نگهداری دفاتر پلمپ تجاری می باشد، هر شرکتی موظف است، این دفاتر را تا ده سال در محل شرکت و جزء اسناد شرکت نگهداری نماید.

در رابطه با شرکت هایی که بنا به هر دلیلی منحل می شوند، نیز دفاتر مربوط می بایست با نظر مدیر ثبت‌ اسناد در محل معینی از تاریخ ختم تصفیه تا ده سال محفوظ بماند.

پس از ارسال مدارک و درج شماره رسید پستی در قسمت درخواست پی گیری در این سامانه، درخواست متقاضیان و مدارک ارسال شده توسط کارشناسان این مرکز بررسی می گردد و درصورتی که مغایرت و یا هرگونه مشکل در مدارک ارسالی با اطلاعات موجود وجود نداشته باشد، صحت اطلاعات تایید شده و اجازه پرداخت وجه دفاتر و پلمپ آنها را می دهند و در ادامه متقاضی مجددا می تواند با مراجعه به سایت وجه تعیین شده را به صورت اینترنتی پرداخت نماید.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و یا انجام امور اظهارنامه پلمپ دفاتر می توانید با کارشناسان ما در مجموعه فکر برتر تماس حاصل نمایید تا بهترین خدمات در این زمینه به شما عزیزان ارائه گردد. 42143-021

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران