شرایط ثبت شرکت مهندسین مشاور

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

 عنوان موضوعی که به آن پرداخته ایم شرایط ثبت شرکت مهندسین مشاور و مهندسان مشاور شرکت ها است. یک مهندس مشاور به مجموعه ای حقیقی یا حقوقی گفته می ‌شود که کارهای طراحی، مطالعه و نظارت بر اجرای طرح های عمرانی یا پروژه ها را از طرف کارفرما به ازای دریافت مبلغ قرارداد مربوطه بر عهده می گیرد.

در ایران حدود 850 عدد شرکت مهندسان مشاور در بخش خصوصی در زمینه های متنوع همکاری می کنند. این زمینه ها در قالب یک تشکل فنی و حرفه ای تحت نظارت وزارت کشور به نام "جامعه مهندسان مشاور ایران" در جهت اعتلای حرفه ای خود و در راستای توسعه فنی و تکنولوژیکی کشور ایران با توجه به شرایط و امکانات بومی ایجاد شده است.

این جامعه در سال 1352 تاسیس شد که از سال 1373 عضو و نماینده انحصاری سازمان مردم ‌نهاد بین‌ المللی فدراسیون بین المللی مهندسان مشاور (فیدیک FIDIC ) در کشور ایران است. مهندسان مشاور در زمینه های خاص حرفه ای، فنی و مهندسی نیز تشکلات صنفی را تشکیل داده اند که به عنوان نمونه می توان به "انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز" اشاره داشت.

شرکت مشاور (Consulting firm) گونه ‌ای از کسب ‌و کارهاست  که به افراد، شرکت‌ ها یا سازمان ‌ها، مشاوره های مالی و دستمزدی می ‌دهد. شرکت مشاور در واقع یک شرکت خدمات حرفه ‌ای است. این شرکت ها به کسب ‌و کارها برای توسعه فناوری و سیستم ‌های اطلاعاتی کمک می ‌کند. استفاده از مشاور به معنای نیاز داشتن به یک مهارت، دانش خاص یا تحلیلگر یا برنامه ‌نویس برای تکمیل پروژه ها و طرح های هدف است. یک شرکت مشاور خدماتش را به طیف وسیعی از کسب ‌و کارها عرضه می ‌دارد.

به عنوان نمونه می ‌توان به بخش‌ هایی همچون امنیت اطلاعات، مدیریت، حسابداری، قانون، منابع انسانی، بازاریابی، روابط عمومی، علوم مالی، مهندسی و دانش پزشکی و درمانگری اشاره داشت. شناخته شده ‌ترین گونه ‌های مشاور شامل مشاوره  در حوزه های فناوری اطلاعات، مشاور مدیریت و مشاوره (روانشناسی) است.

از میان شاخه های فعال در حوزه مهندسی، یکی از رشته هایی که با تکیه بر علوم و فنون افراد شکل می گیرد، شرکت مهندسی مشاور است. فعالیت در این رشته بدین شرح است که افرادی با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه خود در یکی از رشته های مهندسی به متقاضیان، مشاوره های مورد نیاز را ارائه می نمایند. این اشخاص به اصطلاح مهندسین مشاور نام دارند.

مدارک و شرایط ثبت شرکت مهندسین مشاور

مهندسین مشاور را می توان افرادی دانست که با توجه به مهارت و تخصص آنها در راه احداث و بهره برداری پروژه ها، اشخاص را راهنمایی می کنند و به آنان اطلاعات لازمه را می دهند. یک شرکت مهندسی مشاوره را می توان همانند سایر شرکت ها در قالب های سهامی خاص، با مسئولیت محدود یا تضامنی ثبت نمود. مراحل ثبت شرکت مشاور نیز همچون ثبت در سایر شرکت هاست. 

انواع شرکت های مهندسین مشاور

1. شرکت مهندسین مشاور در قالب تضامنی

شرکت مهندسین مشاور تضامنی شرکتی است که تحت نام مخصوصی برای امور تجارتی میان دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود و چنان چه دارایی شرکت برای تادیه (ادا کردن) تمام قروض شرکت مکفی نباشد، هر یک از شرکا مسئول پرداخت کلیه قروض و وام ها هستند.

در صورتی که نام برخی مالکان در نام شرکت ذکر شده باشد، شرکت از نوع تضامنی محسوب می ‌شود. در شرکت های تضامنی بنیانگذاران (سهامداران) در قبال کلیه بدهی ‌های شرکت، به طور شخصی مسئولیت کامل و جامعی دارند.

یکی از مطالبی که زیاد در مورد شرکت تضامنی مطرح می‌شود این است که چرا افراد باید این نوع شرکت را برای ثبت و فعالیت تجاری انتخاب کنند. پاسخ بدین گونه است: هنگامی که بدهی هایی برای شرکت به وجود بیاید، تنها شریک ضامن مسئول پرداخت بدهی است. مشتریان نیز می‌ دانند در صورت ایجاد مشکل به جای مواجهه با کل شرکت فقط با یک یا چندین شخص حقیقی طرف هستند. دلیل انتخاب کردن شرکت ‌های مهندسین مشاور تضامنی اغلب جلب اعتماد مشتریان نیز هست، چرا که مشتریان می ‌دانند در صورت ایجاد هر مشکلی فقط با یک یا چند شخص حقیقی مواجه هستند.

2.  شرکت مهندسین مشاور در قالب سهامی خاص

شرایط ثبت شرکت مهندسین مشاور سهامی خاص

  • حداقل 3 نفر عضو به همراه 2 نفر بازرس
  • حداقل سرمایه 1000000 ریال است که از این میزان 35% مبلغ اشاره شده به صورت نقدی پرداخت می شود.

 مدارک و اسناد مورد نیاز جهت ثبت شرکت مهندسین مشاور سهامی خاص

  • رونوشت کارت ملی و شناسنامه کلیه اعضای شرکت
  • امضای اقرارنامه
  • اصل گواهی عدم سوء پیشینه
  • اخذ مجوز شرکت (البته در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت این مورد لحاظ می شود.)
  • تنظیم وکالتنامه به نام وکیل (چنان چه امور ثبت شرکت به وکیل محول شود.)

به هنگام ثبت شرکت مهندسین مشاور در قالب سهامی خاص باید بلافاصله قبل یا بعد از نام شرکت عبارت "سهامی خاص" در تمامی اوراق، اعلامیه ‌ها و آگهی ‌های شرکت به طور شفاف، روشن و واضح درج گردد.

شرکت مهندسین مشاور سهامی خاص شرکتی است که به لحاظ ساختاری شبیه به شرکت مسئولیت محدود است اما سرمایه در آن به قطعات سهم یا سهام تبدیل می شود. شرکت های مهندسین مشاور سهامی خاص، شرکت های بازرگانی تلقی می گردد و جهت اخذ تسهیلات بانکی، گرفتن نمایندگی یا شعبه ‌ها و شرکت در مناقصات و مزایده ‌های دولتی و نمایشگاه ها از اعتبار نسبی خوبی برخوردار است.

3.  شرکت مهندسین مشاور در قالب مسئولیت محدود

شرایط ثبت شرکت مهندسین مشاور با مسئولیت محدود

  • شرکت مهندسین مشاور در قالب مسئولیت محدود در ایران، با حداقل دو نفر شریک قابلیت ثبت شدن دارد.
  • برخلاف دیگر انواع شرکت ها، حداقل و حداکثر میزانی برای سرمایه گذاری شرکت با مسئولیت محدود وجود ندارد.
  • تعهدی مبنی بر پرداخت کل سرمایه از شروط دیگر ثبت شرکت با مسئولیت محدود است.

بنا بر ماده 94 قانون تجارت کشور ایران، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چندین نفر جهت امور تجارتی تشکیل می شود و هر یک از شرکا بدون این که سرمایه به ‌سهام یا قطعاتی از سهام تقسیم بندی شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول وام، قروض و تعهدات شرکت است.

 مدارک لازم برای ثبت شرکت مهندسین مشاور با مسئولیت محدود

  • رونوشت شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضای شرکت
  • اصل گواهی عدم سوء پیشینه
  • امضای اقرارنامه
  • در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت ارائه مجوز از الزامات قانونی است.

نکته قابل توجه در ثبت شرکت های مهندسین مشاور با مسئولیت محدود این مورد است که در اسم شرکت باید عبارت "با مسئولیت محدود" آورده شود، در غیر این صورت در مقابل شخص ثالث، مثل قوانین شرکت تضامنی با آن برخورد می ‌شود.

در انتها نیز نسبت به تکمیل فرم های تقاضانامه (در دو نسخه)، اساسنامه (در دو نسخه) و شرکتنامه برای ثبت اقدام می شود.

شرایط ثبت شرکت مهندسین مشاور تا حدودی عنوان شد. همچنین لازم است که شرکت ها پس از طی مراحل قانونی ثبت، جهت فعالیت و اجرای پروژه، مدارک مرتبط با نظام مهندسی را نیز ارائه نمایند و سپس جهت اخذ رتبه اقدام نمایند.

 

   سوالات احتمالی:   

1. تعداد اعضا در ثبت شرکت های مهندسین مشاور تضامنی چند نفر است؟

حداقل تعداد دارندگان سهام برای ثبت یک شرکت مهندسین مشاور می بایست 2 نفر و حداکثر تعداد هم نامحدود است.

2. شرکت مهندسی مشاوره در چه قالب هایی ثبت پذیر است؟

یک شرکت مهندسی مشاوره می تواند در قالب های سهامی خاص، با مسئولیت محدود یا تضامنی ثبت شود.

3. سرمایه در شرکت مهندسین مشاور سهامی خاص چه مبلغی است؟

سرمایه مورد نیاز جهت ثبت شرکت مهندسین مشاور سهامی خاص، حداقل مبلغ 1000000 ریال (یک میلیون ریال) است که باید توسط خود موسسین تامین شود.

4. آیا حضور بازرس در شرکت های مهندسی مشاور تضامنی الزامی است؟

وجود بازرس در این شرکت ها ضروری نیست، اما شرکت های مهندسی مشاور تضامنی می توانند بازرس هم داشته باشند.

5. در شرکت مهندسی مشاور با مسئولیت محدود سرمایه گذاری به چه شکلی است؟

در شرکت مهندسی مشاور با مسئولیت محدود هر یک از شرکا، بدون این که سرمایه به ‌سهام یا قطعاتی از سهام تقسیم گردد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران