قبول یا رد تقاضای ثبت علائم تجاری

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

قبول یا رد تقاضای ثبت علائم تجاری منوط به رعایت کلیه ی شرایط قانونی است. یک علامت تجاری باید ویژگی های ذیل را داشته باشد:

1-ابداع و نوآوری
علامت تجاری باید از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد. به عبارت دیگر می توان گفت علامت تجاری نباید تکراری و یا مشابه علایم مستعمل قبلی باشد.برخی از افراد با افزایش یا کاهش یک حرف یا یک شکل کوچک به اشکال قبلی مدعی ثبت علامت تجارتی می شوند که در این حالت متصدی ثبت ضمن رد آن مانع ثبت علایم تکراری می شود. استناد و ادعای چنین مدعیانی این است که علامت پیشنهادی عین علامت قبلی و مستعمل نمی باشد لیکن باید توجه داشت که علامت و طرح پیشنهادی نباید در مشاهده و نگاه افراد غیر متخصص، تداعی کننده علامت ثبت شده قبلی باشد ولو اینکه از منظر اثبات، عین علامت قبلی تلقی نشود.

2-صداقت و شفافیت
علائم تجاری باید از صداقت، شفافیت و روشنی و وضوح برخوردار باشند. یعنی علامت تجاری باید بنحوی طراحی، ترسیم و تعیین شود که موجب خطا، اشتباه، فریب و گمراهی مخاطب و مشاهده کننده نگردد. بدیهی است متصدی ثبت از ثبت طرح ها و نشان هایی که آرم و علامت شرکت و موسسه دیگری را تداعی نمایند خودداری بعمل می آورند.

3-تمایز و تشخص
علامت تجاری یک شرکت باید در میان علائم شرکت های مشابه، مشخص و متمایز باشد و توسط افراد عادی بسهولت تمیز داده شود.

بیشتر بخوانید:

- راهنمای گام به گام تشکیل و ثبت شرکت تعاونی

- مدارک لازم جهت ثبت شرکت های تجاری

هر اظهارنامه ثبت علامت تجاری، از جهات ذیل مورد بررسی قرار می گیرد:

1-از لحاظ شکلی
برای ملاحظه اینکه درخواست ثبت و ضمائم آن مطابق مقررات پیش بینی شده باشد اگر نقایصی در تکمیل اطلاعات مشاهده شود،مراتب به درخواست کننده در سامانه ابلاغ می شود تا اقدام به رفع آن ها بنماید.

2-ازجهت تطبیق طبقه ای که درخواست کننده ثبت علامت، جهت کالای خود،ذکر نموده یا طبقات مربوط به نوع کالا. در صورت عدم مطابقت کالا با طبقه مندرج در اظهارنامه، از درخواست کننده ثبت دعوت خواهد شد تا در اصلاح طبقه بندی کالای مشروحه، اقدام نماید.

3-از لحاظ مطابقت علائم با شرایط مقرر در قانون و آیین نامه. قابل توجه است،نام های عام محصولات یا اسامی جغرافیایی که خریدار را نسبت به مبدا و کیفیت محصولات گمراه کند،علامت مشخصه تجارتی محسوب نمی شود.

4-از لحاظ عدم تشابه با علائم دیگر. چنانچه علامت قبلاَ به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی،یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند را به اشتباه بیندازد. شباهت مذکور ممکن است از لحاظ شکل ظاهر یا تلفظ یا کتابت یا به هر کیفیت دیگری باشد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه اندازد.

طبق ماده 9 قانون ثبت علائم و اختراعات، رد تقاضای ثبت علائم تجاری در موارد ذیل توسط متصدی شعبه مذکور در ماده 6 انجام می گیرد:

  1. در صورتی که علامت مخالف مقررات قانون باشد.
  2. در صورتی که علامت قبلاَ به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی را یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه بیندازد

برای هر علامتی که تقاضای ثبت آن پس از بررسی به شرح فوق مورد قبول قرار گیرد، اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی، یک آگهی در روزنامه رسمی منتشر خواهد کرد. آگهی مزبور شامل نام و نشانی صاحب علامت و خصوصیات آن و خصوصیات کالا یا کالاهایی که علامت در مورد آن ها بکار می رود خواهد بود. سی روز بعد از انتشار آگهی، اداره مذکور مکلف است در صورت عدم اعتراض، علامت را به ثبت برساند.

درخواست ثبت علامت تجارتی، قابل اعتراض است. هر گاه پس از بررسی، معلوم گردد که تقاضای ثبت قابل قبول نیست یا درخواست کننده در مدت مقرر،در تکمیل و رفع نقص اظهارنامه یا ضمائم آن، اقدام ننماید اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی، رد تقاضای ثبت علامت را با ذکر علل به درخواست کننده ابلاغ خواهد کرد.

ثبت شرکت فکر برتر، منحصر در امور ثبتی. مشاوره رایگان: 42143-021

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران