در مقالات پیشین،مفصلاَ،به اقدامات اجباری پس از ثبت شرکت پرداختیم.در این نوشتار برآنیم تا به بررسی اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت بپردازیم.
بهتر است این مقالات را بخوانید:
- مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسوولیت محدود
- راهنمای گام به گام تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود
قبل از شروع ، مايليم من باب یادآوری،به طور مختصر به اقداماتی که پس از ثبت می بایست انجام گیرد اشاره ای داشته باشیم.این اقدامات عبارت است از:
الف)انجام امور مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی
ب)اخذ کد اقتصادی
ج)پلمپ دفاتر تجارتی
لذا،هر شرکت و یا موسسه پس از ثبت شرکت و از تاریخ ثبت آن به مدت 2 ماه زمان دارد تا با مراجعه به اداره ی دارایی مستقر در محدوده ی فعالیت خود،نسبت به تشکیل پرونده ی مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نماید و دفاتر سال آینده را پلمپ کند. حائز اهمیت است،توجه نکردن به انجام این موارد،باعث مشکلات متعددی در آینده خواهد شد.
اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت:
این اقدامات عبارت است از:
1-ثبت علائم تجاری
2-اخذ رتبه(گرید)
- ثبت علائم تجاری
علامت تجاری،هر علامتی اعم از نقش،تصویر،رقم،حروف و ...می باشد که برای امتیاز و تشخیص یک محصول مورد استفاده قرار می گیرد.(ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری)
ثبت علائم تجاری(مارک/برند) و یا حتی اصولاَ داشتن علامت تجاری الزامی نیست.یعنی افراد مختارند که برای کالا یا محصول خود،علامتی اختیار کنند یا آن را بدون علامت خاصی عرضه نمایند و اگر علامتی را برای کالا یا محصولی انتخاب کردند ملزم به ثبت آن نیستند و می توانند آن را بدون ثبت،مورد استفاده قرار دهند.قانون ثبت علایم و اختراعات در این مورد می گوید"داشتن علامت تجاری اختیاری است،مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد".قانون مزبور اضافه می کند"حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد"بدین ترتیب،اشخاصی که علامت تجاری مورد استفاده خود را ثبت نکرده باشند قانوناَ نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت،جلوگیری کنند.
بنابراین صاحبان کالا یا محصول،جز در مواردی که دولت ثبت علامت تجاری را الزامی می کند مجبور به ثبت آن نیستند.به منظور جلوگیری از تقلب و تقلید و از نظر تسهیل نظارت در ساخت کالاهایی که برای مصرف و استعمال مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود ماده 1 آیین نامه نصب و ثبت اجباری علایم صنعتی بر روی بعضی از اجناس دارویی و خوراکی و آرایشی مصوب سوم اردیبهشت ماه 1328 مقرر می دارد: تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مشروحه در ماده 5 اعم از آنکه در داخل ایران و یا در خارج ساخته و وارد کشور شده و در بازار تحت اسم مشخصی با نصب برچسب به معرض فروش قرار گیرند باید دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده بوده و در روی برچسب نکات زیر تصریح گردد:
1-اسم تجارتی و نشانی سازنده جنس با قید کشور مبدا 2-شماره ثبت علامت در ایران
- اخذ رتبه(گرید)
رتبه بندی یا گرید یک نوع معیار صلاحیت گذاری بر اساس استانداردهای تعریف شده است که توسط معاونت برنامه ریزی و نطارت راهبردی ریاست جمهوری اتخاذ می شود.به بیانی دیگر،رتبه بندی یک نوع مقیاس گذاری برای تضمین کیفیت و کمیت شرکت های برتر در ارائه خدمات و دفاع از حقوق بهره وران است.
رتبه بندی با توجه به میزان توانایی شرکت ها(بر اساس نفرات و سوابق آن ها،تجربه ی کاری و ارائه بیمه یا نامه از تامین اجتماعی مبنی بر صحت انجام قرارداد مربوطه، توان مالی محاسبه شده شرکت بر اساس اظهارنامه مالیاتی آخرین سال کاری)انجام می گیرد.همچنین،برای رتبه بندی شرکت های مشاور علاوه بر نیروی فنی و مهندسی،امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.
فواید رتبه بندی:
_هر شرکتی برای عقد قرارداد با شرکت ها و سازمان های دولتی به رتبه بندی نیاز دارد.به عبارت دیگر مراکز دولتی اجازه ندارند با شرکت هایی که رتبه ندارند قرارداد ببندند.
_شرکت های پیمانکاری برای شرکت در مناقصات دولتی می بایست دارای گواهینامه صلاحیت پیمانکاری باشند.
_سرمایه گذار با اطلاع کامل از رتبه بندی شرکت ها و توان فنی و مالی آن ها می تواند در انتخاب شرکت مناسب برای انجام پروژه خود تصمیم بهتری اخذ نماید.
_رتبه بندی شرکت ها در صنایع گوناگون می تواند نمای کلی از وضعیت شرکت های مختلف نسبت به هم و نقاط ضعت و قوت آن ها باشد.
از اینکه ما را انتخاب نموده اید متشکریم.
آنچه در تخصص ماست جلب رضایت کامل متقاضیان با ارایه مناسب ترین خدمات است.
همراهی متخصصان مجرب مارا در ثبت شرکت فکر برتر تجربه کنید.
"گروه فکر برتر "
مجموعه ای متشکل از برترین متخصصان با بهره گیری از خدمات بهینه