اصول حاکم بر ثبت اسم تجاری

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

اسم تجاری و علامت تجاری بصورت منفرد یا مشترک می توانند معرف مرغوبیت کالا یا خدمات محسوب شوند. بنحوی که یک اسم یا علامت،نظر مخاطب را جذب و انگیزه لازم برای خرید و مصرف را در او ایجاد نماید.

هر تاجری می تواند تحت نام مخصوصی که "اسم تجاری" نامیده می شود، تجارت کند. اسم تجاری در واقع نام تجارتخانه و بنگاه تجارتی است که تاجر در آن مشغول تجارت می باشد.
قانون،در صورتی از اسم تجاری حمایت می کند که به ثبت داده شده باشد.قانون تجارت می گوید"ثبت اسم تجاری اختیاری است مگر در مواردی که وزارت عدلیه ثبت آن را الزامی کند" و اضافه می نماید"صاحب تجارتخانه ای که شریک در تجارتخانه ندارد،نمی تواند اسمی برای تجارتخانه خود انتخاب کند که موهم وجود شریک باشد".

در حمایت قانون از اسم تجاری ثبت شده،ماده 578 قانون تجارت چنین مقرر می دارد"اسم تجاری ثبت شده را هیچ شخص دیگری در همان محل،نمی تواند اسم تجاری خود قرار دهد.ولو اینکه اسم تجاری ثبت شده با اسم خانوادگی او یکی باشد".معنای "محل" از این لحاظ که شهر یا شهرستان یا استان است،روشن نیست.بدین ترتیب باید گفت که در ماده مزبور قانون تجارت،"اجمال" وجود دارد.

مدت اعتبار ثبت اسم تجاری پنج سال است".هر گاه از تاریخ ثبت اسم تجاری پنج سال بگذرد،اعتبار ثبت آن از بین می رود و حمایت قانون از آن،دایر بر اینکه آن را شخص دیگری در همان محل نمی تواند اسم تجاری خود قرار دهد،منتفی می گردد.هر چند قانون تجارت ساکت است ولی معلوم است که صاحب اسم تجاری می تواند مجدداَ و مکرراَ به ثبت آن اقدام کند و برای گسیخته نشدن حمایت قانون از اسم تجاری،لازم است که مقارن اتمام مدت مزبور،به تجدید آن مبادرت شود.

به موجب ماده 579 قانون تجارت،"اسم تجاری قابل انتقال است".از بیان قانون که برای انتقال اسم تجاری،ثبت آن را قید نکرده است،می توان نتیجه گرفت که اسم تجاری ثبت نشده نیز قابل انتقال می باشد.انتقال اسم تجاری،ممکن است اختیاری و به موجب قرارداد باشد یا قهری و از طریق وراثت.

مطلب قابل ذکر این است که مرجع ثبت نام تجاری ، اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی است. لیکن چون ماده 582 قانون تجارت، مصوب 1311، ثبت اسم تجاری را موکول به آیین نامه ای کرده است که باید وزارت دادگستری تهیه کند و آیین نامه مزبور تا حالا حاضر نشده،لذا ثبت اسم تجاری تاکنون ناممکن بوده و عملی نگردیده است.بنابراین تاجری که می خواهد اسم تجاری او مورد حمایت قانون قرار گیرد،باید آن را طبق مقررات مربوط،به عنوان علامت تجاری ثبت کند.

ثبت نام تجاری، علاوه بر حفظ منافع تاجر مبتنی بر حسن شهرت و معروفیت او،به نفع خریداران و مصرف کنندگان نیز می باشد. زیرا چون فقط یک تاجر از آن استفاده می کند آن ها را در تشخیص تاجر و تجارتخانه ای که می خواهند از آن خرید کنند،راهنما خواهد بود.

  • اشاره به دو مطلب،لازم به نظر می رسد:

1-مطابق ماده 3 قانون سجل احوالی،هیچ کس حق ندارد اسم خانوادگی شخص دیگری را،در حوزه سجل احوالی که آن اسم خانوادگی ثبت شده است،اسم تجاری خود قرار دهد.
2-قرارداد عمومی پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی که به نام "اتحادیه پاریس"،معروف است می گوید:"نام تجاری،بدون آنکه الزامی به تسلیم اظهارنامه یا ثبت آن باشد،در کلیه کشورهای اتحادیه حمایت خواهد شد،چه جزء علامت صنعتی یا تجارتی باشد یا نباشد".
اسم تجاری به سه طریق پایان می یابد:
1)از بین رفتن موسسه ای که اسم تجارتی تابع آن است.
2)ترک استعمال اسم تجاری.
3)انتخاب اسم تجاری دیگری به جای اسم تجاری پیشین.
از اینکه ما را انتخاب نموده اید متشکریم.

به استحضار خوانندگان محترم می رساند ثبت شرکت فکر برتر، با بیش از یک دهه تجربه ی موفق و با بهره گیری از جمعی از متخصصان و وکلای برجسته ،به صورت فوق حرفه ای خدمات خود را در زمینه هایی نظیر ثبت شرکت، ثبت علائم تجاری، ثبت اختراع و طرح صنعتی،ثبت صورتجلسات شرکت ها، ثبت تغییرات شرکت در جهت رفع نیازهای ثبتی و حقوقی افراد حقیقی و حقوقی ارائه می دهد.
تعهد به ارائه ی خدمات برتر،مشتری مداری و جلب رضایت مشتریان،موجبات ارتقای اعتماد و اطمینان شما عزیزان را برای ما فراهم آورده است.
مفتخریم که راهنمای شما در امور ثبتی و حقوقیتان باشیم.
پل ارتباطی ما:

  • شماره تماس:42143-021
  • سامانه ی پیامکی: 100042143
  • تماس با مشاوران ارشد از طریق شماره های مندرج در سامانه
  • سامانه ی تخصصی ثبت شرکت فکر برتر http://companyregister.ir
  • پست الکترونیکی به نشانی info@ companyregister.ir

آدرس:تهران،خیابان ولیعصر،تقاطع نیایش،بلوار اسفندیار،پلاک 90

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران