کلیه ی شرکت ها و موسسات تجاری و انتفاعی که مراحل قانونی در اداره ی ثبت شرکت ها را طی نموده و به ثبت رسیده اند و دارای شماره ی ثبت می باشند مشمول مالیات بر درآمد بوده و موظف به پرداخت مالیات تعیین شده هستند، در غیر این صورت از تسهیلات و مزایا و معافیت های قانونی که برای آن ها در نظر گرفته شده محروم خواهند شد وضمانت های اجرایی و مجازات مربوطه نیزاعمال می گردد . لذا پس از ثبت شرکت و موسسه ، شرکت ها می بایست بلافاصله نسبت به تعیین حوزه ی مالیاتی اقدام نمایند و گرنه مسئول جرائم قانونی خواهند شد.
حال ، سوال این است آیا نوع شرکت در میزان مالیات موثر است ؟
خیر- میزان مالیات بر اساس نوع شرکت تعیین نمی شود .آنچه که در مالیات شرکت موثر است عملکرد مالی شرکت ها به طور سالیانه و سود خالص آن ها پس از بررسی دفاتر شرکت است.
دفاتر تجاری، مهم ترین وسیله برای تعیین مالیات موسسات تجاری است. قوانین مالیاتی ایران درآمد بازرگانان و شرکت ها را بر اساس ترازنامه و حساب سود و زیان آنان که از روی دفاتر قانونی تنظیم می شود قرار می دهد. بنابراین برای احتساب مالیات نیز به موجب قوانین مالیاتی تنظیم و نگاهداری دفاتر اجباری است.در دفاتر تجاری عملیات موسسه به صورت ارقام وارد شده و حساب ها از روی ارقام مزبور تعیین می شود.
برای نگهداری و تنظیم دفاتر تجاری هم در قانون تجارت و هم در قانون مالیات های مستقیم مقرراتی پیش بینی شده که به شرح ذیل می باشد :
- ثبت دفاتر تجاری
دفتر روزنامه ، دارایی ، کل و هر دفتری که داشتن آن را وزارت دادگستری لازم بداند باید قبل از آنکه چیزی در آن نوشته شود مهر و پلمپ گردد. این امر در تهران به وسیله اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و در شهرستان ها به وسیله اداره ثبت شرکت ها انجام می پذیرد.
دفتری که برای امضا به متصدی امضا تسلیم می شود باید دارای شماره ترتیبی و قیطان کشیده باشد و متصدی امضا مکلف است صفحات دفتر را شمرده در صفحه اول و آخر هر دفتر مجموع عدد صفحات آن را با تصریح به اسم و رسم صاحب دفتر نوشته با قید تاریخ امضاء و دو طرف قیطان را با مهر سربی که وزارت عدلیه برای این مقصود تهیه می نماید منگنه کند. لازم است کلیه اعداد حتی تاریخ با تمام حروف نوشته شود.( ماده 12 ق.ت )
مطابق ماده 13 ق. ت باید کلیه معاملات و صادرات و واردات به ترتیب تاریخ و صفحات مخصوصه نوشته شود ، تراشیدن و حک کردن و جای سفید گذاشتن بیش از آنچه که دفتر نویسی معمول است و در حاشیه یا بین سطور نوشتن ممنوع است .این امر بدان علت است که تا زمانیکه اختلافی پیش نیامده اگر تاجر سوء نیت نداشته باشد معاملات را همان طور که هستند وارد می کند اما در زمان ایجاد اختلاف ممکن است بخواهد با دست بردن در دفتر مشخصات معامله را تغییر دهد.
هر یک از دفاتر قانونی باید تا ده سال در محل شرکت و جزء اسناد شرکت نگهداری گردد و دفاتر هر شرکتی که منحل شده باشد با نظر مدیر ثبت اسناد در محل معینی از تاریخ ختم تصفیه تا ده سال محفوظ بماند.
از انتخابتان متشکریم.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
تیم مجرب ثبت شرکت فکر برتر، در خدمت متقاضیان محترم خواهند بود در :
- ارائه مشاوره کاربردی در رابطه با معافیت های مالیاتی
- ارائه مشاوره کاربردی در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده
- ارائه مشاوره کاربردی در رابطه با مالیات شرکت های خارجی و شعب خارجی در ایران
- تنظیم اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی با توجه به آخرین قوانین مالیاتی و بخش نامه های سازمان امور مالیاتی
- قبول پرونده های مالیاتی بدهی مالیاتی و تعیین تکلیف آن
- تنظیم لوایح و دفاعیه های مالیاتی و حضور در هیات های حل اختلاف و سایر مراجع رسیدگی
- و سایر امور مالیاتی شرکت ها به صورت تخصصی در کوتاه ترین زمان