چگونه برای شرکت خود نام انتخاب کنیم؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

همان طور که اشخاص حقیقی دارای نام هستند، اشخاص حقوقی هم دارای نام می باشند. نام شرکت معرف شرکت و موضوع فعالیت شرکت است و بر روی بازاریابی شرکت تاثیر مستقیم دارد، لذا می بایست با دقت نظر انتخاب گردد. از طرفی، انتخاب نام شرکت منحصراَ محدود به سلیقه ی موسسین شرکت نبوده و می بایست نظر افراد بسیاری از اقشار جامعه را به خود جلب نماید و برای آنان نیز جذاب باشد . تحقیقات نشان داده اند شرکت هایی که به درستی نام خود را انتخاب نموده اند بسیار موفق تر از کسانی بوده اند که از نام های کلیشه ای و تکراری برای شرکت خود استفاده نموده اند.
نظر به اهمیت نام شرکت، در این مقاله سعی در شناخت مهم ترین عوامل در تعیین نام شرکت داریم. خواهشمندیم ما را تا انتهای این مقاله همراهی بفرمایید. خاطر نشان می شویم موسسه حقوقی فکر برتر به عنوان یکی از معتبرترین مراکز ثبتی کشور، با استفاده از توان بالای کادر مجرب خود در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات لازم را جهت ثبت نام شرکت شما به عمل آورده و به شما در انتخاب زیباترین نام مشاوره خواهد داد. برای این منظور کافیست با کارشناسان فوق حرفه ای ما تماس حاصل فرمایید.

در انتخاب نام شرکت توجه به نکات ذیل الزامی است؟

1- با توجه به بند 10 ماده یک آیین نامه نامگذاری شهرها، خیابان ها، اماکن و موسسات عمومی مصوب 6/ 9/ 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی، شرکت ها باید از انتخاب اسامی خارجی برای خود خودداری ورزیده و اسامی مذکور را در صورت استفاده به نام های غیر خارجی تغییر دهند. در همین باره، قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 14 / 9 / 75 نیز به تصویب رسیده است.
2- دارای سابقه ثبت نباشد.
در این رابطه لازم به توضیح است که اداره ثبت شرکت ها جهت حفظ حقوق صاحبان نام شرکت های ثبت شده، از ثبت نام شرکت هایی که قبلاَ به ثبت رسیده اند جلوگیری به عمل می آورد. لذا به منظور پیشگیری از رد نام  پیشنهادی در سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها، قبل از ثبت نام شرکت در سامانه حتماَ نام انتخابی را استعلام نمایید. برای این منظور می توانید به سامانه ی استعلام اشخاص حقوقی کشور به نشانی http://ilenc.ir مراجعه کنید.
3- دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد. نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشد قابل تایید نمی باشد.
4- واژگان انتخابی برای نام ، باید در لغت نامه دهخدا و یا در فرهنگ معین وجود داشته باشند. یعنی همان طور که گفته شد حتماَ باید واژگان ایرانی باشند.
5- جهت تعیین اسم شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 سیلاب است. مانند کاشانه
6- لاتین نباشد.
7- در انتخاب نام شرکت حتماَ باید از اسم خاص استفاده شود.
8- استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد، اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
9- کلماتی از قبیل ساختمانی، بازرگانی، تجاری، مهندسی، مهندسی مشاور، حقوقی، تولیدی و...شرحی بر موضوع فعالیت محسوب می شود و در بررسی نام یا نام های درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه، جزئی از نام محسوب نمی شود.

نام پیشنهادی اشخاص حقوقی در موارد ذیل قابل تایید نمی باشد

1- نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماًَ متعلق به دولت باشد؛ از قبیل ایران، کشور، ناجا، نزاجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی.
2- هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد امکان ثبت آن وجود ندارد (ماده 6 دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی)
تبصره : واژه های بیگانه یا غیر متعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شخص حقوقی است که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشد.
3- چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ان، ون، ین، ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.
4- چنانچه نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد، امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.
5- واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند پذیرفته نمی شوند.
6- اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل نوین، نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی شود.
7- اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه دارند پذیرفته نمی شود. در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی، باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد.
تبصره : چنانچه نام پیشنهادی مشمول بندهای فوق باشد، فقط در صورت ارایه رضایت نامه کتبی شخصیت حقوقی مقدم در قالب صورتجلسه هیات مدیره، قابل ثبت است.

چند نکته در مورد انتخاب نام برای شرکت

  • به موجب ماده ی 3 دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی، اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است، باید پیش از ارائه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.
  • مهلت اعتبار نام تایید شده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می گردند نامحدود است. در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نگردد، صرفاَ سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار دارد. این مدت برای شرکت های سهامی عام 6 ماه از تشکیل مجمع عمومی موسس می باشد (ماده 4).
  • نام شخص حقوقی ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم، مختص شخصی است که به نام آن در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و دیگری حق اختیار عین نام مذکور یا متجانس (تام، ناقص حرکتی، لفظی) آن را ندارد، این حق پس از انحلال و ختم تصفیه منتفی می شود (ماده 5).
  • استفاده از کلماتی از قبیل بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، لیزینگ و ... در نام شرکت یا موسسه، مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد.
  • استفاده از اسامی ائمه و نام های متبرکه در موسسات خیریه، فرهنگی و شرکت های خدمات زیارتی پس از اخذ مجوز و در صورت رعایت سایر موارد، امکان پذیر می باشد.
  • جهت ثبت شرکت های تعاونی، ابتدا باید نام پیشنهادی از مراجع وزارت تعاون طی نامه ای جداگانه درخواست گردد.
  • نام های تایید شده، قابل انتقال به غیر نمی باشد.
  • نام اشخاص حقوقی ثبت شده با تسلیم صورتجلسه ای که با رعایت قوانین، مقررات و شرایط اساسنامه متناسب با نوع شخصیت حقوقی تنظیم و به مرجع ثبت شرکت ها ارائه می شود، قابل تغییر خواهد بود.

الزامات قانونی نام شرکت با توجه به قانون تجارت

نام شرکت با مسئولیت محدود

در نام شرکت باید عبارت شرکت با مسئولیت محدود ذکر گردد وگرنه در مقابل ثالث تضامنی محسوب می گردد و تابع مقررات آن خواهد بود. نام شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد، در غیر این صورت شریکی که نامش در اسم شرکت ذکر شده در حکم شریک ضامن خواهد بود ( ماده 95 ق.ت).

نام شرکت سهامی

در شرکت سهامی که بطور معمول نام شرکت متاثر از نوع فعالیت یا محل جغرافیایی استقرار و یا ترکیبی از هر دو موضوع است موارد ذیل باید رعایت شود.

  • کلمه عام یا خاص در نام شرکت قید شود.
  • نام هیچیک از شرکاء در نام شرکت درج نشود.

استفاده از واژه عام یا خاص در نام شرکت و پرهیز از درج نام شرکاء در نام شرکت به منظور تبیین موضوع و آشنایی ذهن مخاطب و طرف تجاری شرکت با توجه به نوع و حیطه مسئولیت شرکاء و سهامداران که در شرکت های سهامی به میزان آورده آنها است.

نام شرکت تضامنی

در اسم شرکت تضامنی باید عبارت "شرکت تضامنی" و حداقل اسم یک نفر از شرکاء ذکر شود. در صورتیکه اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد، باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل "و شرکاء" یا "و براداران" یا "و پسران" قید شود ( ماده 117).

نام شرکت مختلط غیر سهامی

به موجب ماده 141 قانون تجارت، شرکت مختلط غیر سهامی تحت اسم مخصوصی تشکیل می شود. قسمت اخیر ماده 141 مقرر می کند: "در اسم شرکت باید عبارت "شرکت مختلط" و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود". در حقوق فعلی فرانسه، قید نام یکی از شرکا دیگر اجباری نیست و اگر شرکاء بخواهند نام یک یا چند نفر از شرکا را قید کنند، مجازند از اسامی شرکای ضامن و یا شرکای با مسئولیت محدود استفاده کنند. مع ذلک، قید اینکه شرکت یک شرکت "مختلط غیر سهامی" است، در تمام نوشته ها و مکاتبات شرکت ضروری است.

در حقوق ایران، قید نام یکی از شرکای با مسئولیت محدود در اسم شرکت موجب مسئولیت تضامنی او می شود (ماده 143 ق.ت). بر عکس، لازم نیست که نام تمام شرکای ضامن در اسم شرکت قید شود و عدم ذکر نام شریک ضامن مسئولیت او را محدود نمی کند.

نحوه ی ثبت نام شرکت

پس از اینکه به ایده ی مناسب جهت انتخاب نام شرکت رسیدید، می بایست شرکت خود را ثبت کنید و همزمان نام شرکت خود را به ثبت برسانید. متقاضیان ثبت نام اشخاص حقوقی با مراجعه به سامانه http://irsherkat.ssaa.ir و مشخص نمودن نوع شخصیت حقوقی و تکمیل اطلاعات خواسته شده، می بایست 5 نام را با رعایت شرایط مذکور، انتخاب و در سامانه درج نمایند تا پس از بررسی، کارشناس مربوطه یکی از نام ها را به ترتیب اولویت مورد تایید قرار دهد. چنانچه نتیجه کارشناسی نام، نشانگر وجود تعارض در نام پیشنهادی دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی باشد، مراتب با ذکر علت رد نام پیشنهادی به متقاضی اطلاع رسانی می شود تا نام های جدیدی پیشنهاد نماید و در صورتیکه متقاضی به نتیجه کارشناسی نام اعتراض داشته باشد، مراتب را با ذکر دلایل خود در قالب فرم اعتراض، به مرجع ثبت شرکت های بررسی کننده نام اعلام تا کارشناسی مجدد صورت پذیرد.
در صورتی که در کارشناسی دوم نیز نام پیشنهادی رد شد، متقاضی می تواند با تکمیل فرم مربوطه مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اعلام نماید. نظریه مسئول تعیین نام اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری،نظر نهایی محسوب می شود.

موسسه ثبت شرکت فکر برتر؛ "مشاوره در انتخاب نام برتر، ارائه ی خدمات برتر در زمینه ثبت شرکت و ثبت برند"

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران