ویژگی های سهام بانام و سهام بی نام درثبت شرکت سهامی

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

سرمایه ثبت شده شرکت که دربرگیرنده معادل ریالی ارزش سهام است متعلق به شخصیت حقوقی شرکت و اجزای این سرمایه به صورت سهم متعلق به شخص سهام دار است.
به عبارت دیگر اعمال حقوق مالکانه نسبت به سهم از طرف سهام دار و اعمال مالکیت بر سرمایه شرکت با صاحبان امضای مجاز شرکت صورت می پذیرد که طبق اساسنامه و تصمیمات مجمع عمومی تعیین شده اند و نمایش شخص حقوقی هستند.
اگر سهام دار مدیون شود سهم وی در شرکت سهامی به ازای دیون؛ قابل توقیف و بازداشت و سپس فروش از طرق مزایده است. چنانچه شرکت مدیون شود سرمایه ثبت شده در قبال دیون قابل توقیف و بازداشت است. اگرچه این توقیف ثمر مالی برای بستانکار ندارد ولی با توجه به رویه مرجع ثبت شرکت ها، در صورت توقیف سرمایه شرکت ، عملاَ صورت جلسات مجامع عمومی شرکت از جمله کاهش و افزایش سرمایه یا انتقالات سهام ثبت نخواهد شد. شاید این موضوع انگیزه ای برای پرداخت مطالبات بستانکار ایجاد نماید.

  • تعریف ورقه سهم

طبق مفاد ماده 24 " لایحه " ورقه سهم سند قابل معامله ای است که اصل بر سهولت انتقال و عدم تقید این انتقال به شرایط و تشریفات خاص است. این ویژگی را به " طبع منقول سهام " تعبیر می کنند.
سهام نمایش میزان مشارکت، تعهدات ، دیون ، دارایی ها و منافع صاحب آن از کل سرمایه شرکت است و برخلاف باور عامه نمی توان منافع و امتیازات را از دیون و تعهدات تفکیک کرد و در قراردادهای انتقال سهام، دیون و تعهدات را برای فروشنده باقی گذاشت و فقط منافع و عواید را خرید. زیرا اشخاص ثالث و مراجع اداری و مالیاتی به محض انتقال سهام ، خریدار را جانشین و قائم مقام فروشنده از حیث کلیه دیون و تعهدات می داندد و قراردادهای عادی منعقده بین خریدار و فروشنده به لحاظ تحدید یا نفی مسئولیت خریدار نسبت به آن ها ارزش و اثری ندارد.

  • سهام بی نام و بانام

سهام شرکت به دو صورت بانام و بی نام صادر می شود. در قانون هیچ گونه محدودیتی از نظر میزان و تعداد سهام بی نام در شرکت های سهامی عام وجود ندارد. در نتیجه ممکن است صد در صد سهام شرکت بی نام و یا بخشی از آن بی نام و مابقی بانام باشد. در کشور ایران معمولاَ ترتیب دادن سهام بی نام با دو انگیزه صورت می پذیرد : پنهان ماندن هویت دارنده اصلی سهام و عدم پرداخت مالیات انتقال سهام که مختص سهام بانام است.
بنابراین به علت ریسک مفقود شدن و مورد سوء استفاده قرار گرفتن سهام بی نام و همچنین محدودیت هایی که در بورس اوراق بهادار و یا ضوابط تاسیس بانک ها و بیمه های خصوصی وجود دارد ( کلیه بانک ها و بیمه هایی که به صورت شرکت سهامی عام تاسیس می شوند و نیز کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار باید سهامشان به صورت بانام صادر شود ) ، معمولاَ صدور سهام بی نام با اقبال روبرو نیست.

  • ویژگی های سهام بی نام

شرکتی که صد در صد سهام آن بی نام است، نیاز به داشتن دفتر ثبت سهام ندارد و در هر مجمعی، ارائه کننده سهام بی نام ، دارنده و مالک آن شناخته شده و بر همان مبنا نیز لیست حاضران در جلسه تنظیم می شود. انتقال سهام بی نام از پرداخت مالیات معاف است. در نتیجه معمولاَ در شرکت های سهامی خاص به منظور گریز از پرداخت مالیات بدواَ طی صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده با رعایت مواد 43 به بعد " لایحه " ، سهام بانام مورد انتقال تبدیل به سهام بی نام می شود و پس از ثبت صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده و با رعایت مواد 43 به بعد " لایحه " سهام بانام مورد انتقال تبدیل به سهام بی نام می شود و پس از ثبت صورت جلسه حاوی این تغییر، انتقال سهام و سپس برگزاری مجدد مجمع عمومی فوق العاده و تبدیل سهام بی نام به بانام صورت می پذیرد.
در انتقال برگه های سهام بی نام هیچ نیازی به ظهرنویسی برگه سهام نیست. همان گونه که چک در وجه حامل هنگام انتقال نیاز به امضای دارنده آن در ظهر چک ندارد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.
ثبت شرکت فکر برتر؛ برای ارائه هرگونه خدمات ثبتی در جهت یاری رساندن به متقاضیان گرامی آمادگی کامل دارد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران