مراحل ثبت شرکت خدماتی به چه صورت است؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 در دوران کنونی ، عمده فعالیت های بخش های مختلف خدماتی و غیره در قالب شرکت های تجاری انجام می پذیرد. به طوریکه در کشور ما در طی سال های اخیر شرکت های زیادی با این موضوع فعالیت تاسیس و به ثبت رسیده اند.
شرکت های خدماتی به شرکت هایی گفته می شود که در موضوع فعالیت شرکت ( بند 2 اساسنامه )، موارد مربوط به ارائه خدمات قید شود. این شرکت ها با استفاده از پرسنلی خبره در امر نظافت ، می توانند به بهداشت سازمان ها و منازل کمک بسزایی نمایند.
چنانچه شما نیز مایل به راه اندازی این نوع از کسب و کار می باشید، مطمئناَ ثبت شرکت بهترین و مطمئن ترین روش جهت شروع انواع فعالیت اقتصادی می باشد.

ثبت شرکت از لحاظ معامله کنندگان با شرکت در درجه ای از اهمیت است که بدون مراجعه با آن اغلب نمی توانند معامله کنند. از طرفی دیگر تمامی سازمان ها، ادارات، نهادها و بانک های دولتی و غیردولتی در صورتی شرکت را به رسمیت می شناسند و حاضر به عقد قرارداد و همکاری با یک شرکت هستند که شرکت مزبور ثبت شده باشد و مدارک معتبر مثل شرکت نامه یا اظهارنامه و آگهی تاسیس مبنی بر تاسیس و به ثبت رسیدن شرکت داشته باشد و مطمئناَ اگر شرکتی به ثبت نرسیده باشد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری از ارائه تسهیلات و پرداخت وام به آن شرکت خودداری خواهند نمود و کمتر سازمان و نهادی حاضر به عقد قرارداد با چنین شرکتی خواهد بود.
برای ثبت شرکت خدماتی لازم است قبل از هر کاری با اصول و قواعد و قوانین و مراحل انجام این کار آشنا باشید. در این مطلب سعی کرده ایم که شما عزیزان را با این مراحل آشنا نماییم.

 اقدامات لازم جهت ثبت شرکت خدماتی

جهت انجام این کار در مرحله اول موضوع فعالیت آن شرکت مطرح می شود. حوزه اصلی فعالیت این شرکت ها ارائه خدمات می باشد. این خدمات به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :
1- حمل و نقل
2- امور آشپزخانه و رستوران
3- چاپ و تکثیر
4- امور بهره برداری از تاسیسات
5- نگهداری و خدمات فضای سبز
6- خدمات عمومی نظیر امور آبدارخانه
7- تعمیر و نگهداری ساختمان و ماشین آلات

ثبت شرکت خدماتی با فکر برتر
هر شرکت با توجه به حوزه فعالیت خود می تواند یک یا چند مورد از فعالیت های مذکور را در اساسنامه شرکت خود قید نماید.
طبق این موضوع فعالیت ها مشخص می شود که شرکت مورد نظر برای ثبت شرکت نیازمند اخذ مجوز از ارگان خاصی می باشد یا بدون اخذ مجوز قادر به انجام این کار می باشیم.
لازم به توضیح است برخی از این موضوعات فعالیت نیازمند مجوز می باشد که در این صورت می بایست نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایید. به عنوان مثال ، چنانچه حوزه ی فعالیت شما در رابطه با حمل و نقل و یا چاپ و تکثیر است اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح الزامی است. در این رابطه جهت ثبت کردن شرکت چاپ ،اخذ مجوز از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و برای به ثبت رساندن شرکت حمل و نقل بار و حمل و نقل مسافر برون شهری اخذ مجوز از پایانه های باربری و مسافربری ضروری است.همین طور حمل و نقل مسافر درون شهری، نیازمند اخذ مجوز از اداره تاکسیرانی می باشد.
ولی چنانچه حوزه ی فعالیت شما در رابطه با سایر فعالیت های خدماتی ( امور آشپزخانه و رستوران،امور بهره برداری از تاسیسات، نگهداری و خدمات فضای سبز، خدمات عمومی نظیر امور آبدارخانه، تعمیر و نگهداری ساختمان و ماشین آلات ) باشد نیاز به مجوز خاصی ندارد.
شایان ذکر است در صورتی که فعالیت شما نیاز به مجوز داشته باشد و شما از این موضوع بی اطلاع باشید و بدون مجوز اقدام به ثبت موضوع کرده باشید روند اجرای شما در اداره ثبت متوقف می گردد.
متقاضیان عزیز از طریق تماس با کارشناسان فکر برتر می توانند در رابطه با موضوع فعالیت خود و نیاز یا عدم نیاز آن به مجوز راهنمایی های بیشتری بگیرند. به علاوه، وکلای متخصص این شرکت به شکل تخصصی موضوع فعالیت شما را برایتان طراحی نموده به شکلی که مورد تایید اداره ثبت شرکت ها قرار بگیرد و کلیه فعالیت های شما در شرکتتان را پوشش داده و قانونمند سازد.
بعد از انتخاب موضوع ، صحبت از نوع شرکت به میان می آید. منظور از نوع شرکت به این معنی می باشد که تمایل شما به ثبت چه نوع شرکتی (با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص، تعاونی ، تضامنی و ... ) می باشد .
جهت ثبت شرکت خدماتی قالب های متعددی وجود دارد که می توان با توجه به تعداد اعضا و نوع فعالیت مورد نظر قالب ثبتی مناسب را انتخاب نمود. با این وجود، شرکت های خدماتی اکثراَ در قالب شرکت با مسئولیت محدود به ثبت می رسند زیرا :
شرکت با مسئولیت محدود این امتیاز عمده را برای شرکا دارد که مسئولیت آن ها را در عملیات شرکت محدود به آورده آن ها در شرکت می کند. در حقوق ایران ، یک امتیاز عمده دیگر نیز برای شریک در این نوع شرکت وجود دارد و آن این است که در صورت ورشکسته شدن شرکت ، الزاماَ خود شریک ورشکسته اعلام نمی شود، امری که در مورد شرکت های دیگر تجاری صدق می کند. علاوه بر این ، تشکیل شرکت با مسئولیت محدود بسیار ساده تر از تشکیل شرکت سهامی و حتی شرکت سهامی خاص است و کافی است که دو نفر شریک وجود داشته باشند تا شرکت، با جمع شرایط دیگر ، تشکیل شود. همچنین، تشکیل شرکت با مسئولیت محدود ، علی الاصول با مبلغ کمی سرمایه هم میسر است ؛ در حالی که در شرکت های سهامی خاص و عام ، به ترتیب حداقل یک میلیون و 5 میلیون ریال سرمایه لازم است تا شرکت بتواند به وجود بیاید.
اداره کردن شرکت با مسئولیت محدود نیز آسان تر است و معمولاَ توسط یک یا دو مدیر انجام می شود؛ در حالی که شرکت سهامی لااقل باید یک هیئت مدیره سه نفره داشته باشد. در شرکت با مسئولیت محدود ، نهاد کنترل کننده وجود ندارد، مگر آنکه تعداد شرکا از دوازده نفر بیشتر باشد که در این صورت، تشکیل یک هیئت نظار ضروری است ( ماده 109 ق. ت ).
جز در موردی که شرکت با مسئولیت محدود دارای هیئت نظار است، مجمع عمومی هم در شرکت وجود ندارد و شرکا به طور انفرادی مورد مشورت قرار می گیرند.
مجموعه امتیازات مذکور موجب موفقیت این شکل از شرکت در دنیای معاملات است. بعد از انتخاب موضوع و نوع شرکت، نوبت به تعیین تعداد سهامداران ( در شرکت سهامی خاص ) یا تعداد شرکا ( در شرکت با مسئولیت محدود ) و معرفی این اعضاء و ارائه کلیه مدارک مورد نیاز برای ثبت در صورتجلسه و اساسنامه شرکت می باشد.
پس از انجام این روند نوبت به انتخاب نام مناسب برای شرکت می رسد. برای انتخاب نام شرکت باید شرایط خاصی لحاظ شود. مهم ترین این شرایط به قرار ذیل است :
1- اسم شرکت حداقل باید سه کلمه ای باشد.
2- حداقل یک اسم خاص در نام شرکت به کار رفته باشد.
3- اسم شرکت نباید قبلاَ توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد.
4- تمام کلمات اسم شرکت باید ایرانی باشند.

شرایط انتخاب نام شرکت
5- متقاضیان باید در هنگام انتخاب اسم شرکت باید به این نکته توجه داشته باشند که نمی توان باافزودن کلمه های پرکاربردی مثل گستر و نوین و ... به اسم شرکت ثبت شده از قبل، شرکت جدیدی را به ثبت رساند.
6- استفاده از اسم یا فامیل اشخاص در اسم شرکت ها مجاز نیست. همچنین به کار بردن اسامی و القاب مقدس در ترکیب نام شرکت، باعث مردود شدن اسم شرکت در اداره ثبت شرکت ها می شود.
7- نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند، همچنین نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند قابل تایید نمی باشند.
8- نام انتخابی نباید به صورت لاتین باشد.
9- واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند، پذیرفته نمی شوند.
10- اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد
در مورد نام شرکت های خدماتی باید گفت که ذکر واژه خدماتی در ابتدای نام شرکت عاملی موثر در شناساندن حوزه فعالیت شرکت به مشتریان می شود. البته استفاده از این قبیل کلمات شرحی بر موضوع فعالیت محسوب می شود و در بررسی نام یا نام های درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه، جزئی از نام محسوب نمی شود.
پس از انجام تمامی این مراحل ، نوبت به ثبت کردن شرکت در سامانه ثبت شرکت ها می باشد که در این مرحله متقاضی می بایست به طور دقیق اطلاعات لازم را در سامانه وارد نماید. اطلاعات وارد شده در سامانه باید دقیقاَ با متن صورت جلسات و مدارک و مستندات ابرازی مطابقت داشته و علاوه بر این از لحاظ شکلی و ماهوی نیز با قوانین و مقررات مربوطه منطبق باشد.
مرجع مربوطه پس از وصول درخواست ثبت تاسیس، نسبت به بررسی نام های پیشنهادی شخصیت حقوقی اقدام و نتیجه پذیرش و یا عدم پذیرش نام را به نحو الکترونیکی به متقاضی اعلام می نماید.
متقاضیان ثبت موسسات غیرتجاری باید بلافاصله پس از پذیرش اینترنتی، نسبت به ارسال اصل مدارک و مستندات لازم از طریق پست به مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان محل وقوع اقامتگاه قانونی شخص حقوقی مورد تقاضا اقدام نمایند و پس از ارسال مدارک، مجدداَ به سامانه مراجعه و بارکد پستی را وارد نمایند.
مرجع دریافت کننده تقاضا، مکلف است پس از وصول مدارک و مستندات متقاضی و مطابقت آن ها با فایل الکترونیکی مربوط، چنانچه تقاضای واصله با قوانین و مقررات منطبق بوده و مدارک و مستندات ارسالی کامل باشد، جهت تولید پیش نویس سند، احراز هویت و اخذ امضای متقاضی ثبت اقدام نماید.
قدم آخر در مراحل ثبت شرکت خدماتی، چاپ آگهی در روزنامه رسمی است که از این طریق فعالیت تجاری شما به اطلاع عموم می رسد.
شایان ذکر است به موجب مصوبه شماره 38326/ ت 27506 مورخ 5/ 9/ 81 و همچنین مصوبه شماره 84515/ ت 34613 مورخ 15/ 12/ 84 هیات محترم وزیران ، پس از این کار و اخذ شماره ثبت و شناسه ملی ، کلیه شرکت های خدماتی جهت عقد قرارداد با دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی می بایست نسبت به اخذ گواهی تعیین صلاحیت اقدام نمایند.
کاربران و متقاضیان باید برای اخذ تاییدیه صلاحیت شرکت های خدماتی به انجمن های صنفی کارفرمایان شرکت های خدماتی پشتیبانی؛ فنی و مهندسی در استانی که شرکت ثبت شده است مراجعه نمایند.
شرکت های فراگیر شده از این بخشنامه باید دارای دفاتر قانونی مورد تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده و ارائه مفاصاحساب مالیاتی و مفاصا حساب تامین اجتماعی و ارائه جواز کسب الزامی است.
وظیفه انجمن های صنفی شرکت های خدماتی ، پشتیبانی و فنی مهندسی گرفتن مدارک کارفرمایان شرکت های خدماتی و تشکیل پرونده می باشد.
انجمن های صنفی پس از اخذ مدارک و تایید صحت و سقم آن نسبت به برگزاری کلاس های آموزشی و ارسال مدارک به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برای صدور گواهینامه اقدام می نمایند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر ، می توانید به مقاله " شرایط و مدارک ثبت شرکت خدماتی " مراجعه و یا با همکاران ما تماس حاصل نمایید.


ارائه خدمات حرفه ای ثبتی در دپارتمان تخصصی موسسه فکر برتر
(با امکان استفاده از پاسخگویی و مشاوره ی رایگان)

 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران