مراحل ثبت شرکت بازرگانی به چه صورت است؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

آیا با مراحل ثبت شرکت بازرگانی آشنایی دارید ؟
این مقاله محتوای پاسخ به سوالات متقاضیان محترم در خصوص مراحل ثبت شرکت بازرگانی است . در این راهنما سعی شده است اطلاعات کاملی راجع به این مهم در دسترس خوانندگان محترم قرار گیرد. دانستن این اطلاعات سبب می گردد که شخص متقاضی به راحتی نسبت به این موارد اقدام نماید.
یکی از موضوعات پر طرفدار و جذاب در حوزه ی سرمایه گذاری و ثبت کردن شرکت، سرمایه گذاری در زمینه ی امور مربوط به داد و ستد و بازرگانی است که همزمان با متنوع تر شدن نیازهای جامعه ، روز به روز بر اهمیت آن افزوده شده است.

فعالیت های بازرگانی می تواند به وسیله سازمان ها و شرکت های بازرگانی انجام پذیرد .منظور از شرکت های بازرگانی، شرکت هایی می باشند که در موضوع فعالیت آن ها ( بند 2 اساسنامه ) موارد مربوط به امور بازرگانی قید گردیده ، مهم ترین امور بازگانی شامل خرید و فروش، صادرات و واردات کالاهای مجاز بازرگانی می باشد که در شرکت های بازرگانی اصلی ترین موضوع فعالیت می باشد.
شخص حقوقی فقط درباره موضوعاتی می تواند عمل کند که در موضوع شرکت تصریح شده باشد . به این جهت اصولاَ کلیه شرکت ها موضوع شرکت را وسیع تعریف می کنند تا بتوانند کلیه اموری را که لازم باشد انجام دهند .

 نمونه موضوع فعالیت ثبت شرکت بازرگانی

خرید ، فروش، توزیع ، واردات و صادرات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی اعم از کالاهای الکتریکی، الکترونیکی ، تاسیسات گرمایش و سرمایش و نصب و راه اندازی و نگهداری آن ها ، تجهیزات پزشکی ، محصولات بهداشتی ، آرایشی ، مواد غذایی ، محصولات کشاورزی و پتروشیمی و لوازم خودرویی و همچنین ترخیص کالا از گمرکات داخلی و بین المللی، شرکت در مناقصه ها و مزایده ها ، عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی، گشایش اعتبارات و ال سی ، اخذ وام و تسهیلات ریالی و ارزی از کلیه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری داخلی و خارجی، اخذ نمایندگی یمجاز از شرکت ها و موسسات داخلی و خارجی و اعطای نمایندگی به آن ها، مشارکت و شرکت در نمایشگاه های تخصصی و غیرتخصصی داخل و خارج کشور

نمونه موضوع فعالیت ثبت شرکت چند منظوره مدیریتی، بازرگانی 

پیش از هر چیز لازم به یادآوری است ، شرکت چند منظوره، به شرکتی چند کاره گفته می شود که در زمینه های صادرات، واردات ، توزیع کالا و همچنین امور بازرگانی فعالیت می کند.به همین دلیل موضوع فعالیت این دسته شرکت ها بسیار وسیع است .
ارائه خدمات توانمند ساز و توسعه دهنده کسب و کارهاری نوآور و نوپا در قالب ایجاد و مدیریت شتاب دهنده کسب و کارها ، انجام مشاوره ، بازاریابی غیرشبکه ای و غیرهرمی، ارائه زیر ساخت های فنی ، حقوقی و بازرگانی ، مشارکت ، مدیریت ، خرید و فروش، صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایدات ، عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی، اخذ وام و تسهیلات ریالی و ارزی از کلیه بانک های دولتی و خصوصی و موسسات مالی و اعتباری داخلی و خارجی، اخذ و اعطای نمایندگی از شرکت ها و موسسات داخلی و خارجی، مشارکت و شرکت در نمایشگاه های بین المللی تخصصی و غیرتخصصی داخل و خارج کشور.

نحوه انتخاب نام شرکت بازرگانی 

نام شرکت تجاری باید وسیله و عامل مشخص کننده آن شرکت باشد و حتی المقدور با نوع فعالیت و اهداف اساسی فعالیت های شرکت، هماهنگی داشته باشد. پر واضح است، انتخاب یک نام مناسب و متناسب با زمینه فعالیت شرکت می تواند در جهت شناساندن شرکت و همچنین بهبود کسب و کار شرکت کمک قابل توجهی را بنماید.
برای انتخاب نام شرکت ملزم به رعایت یکسری قوانین خواهید بود :
1- دارای ریشه فارسی داشته باشد.
2- لاتین نباشد.
3- با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد .
4- دارای معنا و مفهوم باشد .
5- سابقه ثبت نداشته باشد.
همچنین به این نکته مهم توجه داشته باشید که کلمات بیانگر موضوع فعالیت مانند بازرگانی، صنعتی ، خدماتی ، توسعه ، تجاری ، مهندسی ، مهندسی مشاور ، فنی مهندسی ، ساختمانی، حقوقی، تولیدی و ... بیانگر موضوع فعالیت می باشند و جزء سیلاب محسوب نمی شوند. لذا به غیر از این نام ها می بایست 3 سیلاب دیگر که همگی اسامی خاص باشند برای شرکت انتخاب نمود.
• تعیین قالب شرکت بازرگانی
جهت ثبت کردن شرکت بازرگانی قالب های متعددی وجود دارد که می توان با توجه به تعداد اعضا و نوع فعالیت مورد نظر قالب ثبتی مناسب را انتخاب نمود. با این وجود، شرکت های بازرگانی اکثراَ در قالب شرکت بامسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص به ثبت می رسند .
یادآوری می گردد در شرکت سهامی خاص :
1- حداقل تعداد سهامداران جهت ثبت یک شرکت سهامی خاص 3 نفر است که به سن قانونی ( 18 سال تمام ) رسیده باشند.
2- حداقل سرمایه جهت ثبت یک شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال ( برابر با یکصد هزار تومان ) می باشد.
3- در بدو تاسیس حداقل 35% سرمایه به صورت نقدی باید به حساب شرکت تودیع شود.
4- در صورت سرمایه غیر نقدی ( در صورت وجود ) باید به تفکیک تقویم و در اظهارنامه منعکس گردد.
5- سرمایه شرکت صرفاَ توسط موسسین تامین می شود.
خصوصیات شرکت با مسئولیت محدود :
1- شرکت با مسئولیت محدود بین دو یا چند نفر ( حداقل دو نفر ) تشکیل می شود و شرکا می توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. هم چنین شخص محجور توسط ولی یا قیم می تواند شریک شرکت با مسئولیت محدود شود.
2- به موجب ماده 95 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود الزاماَ برای امور تجاری تشکیل می شود، اما به موجب ماده 2 لایحه، شرکت سهامی می تواند برای امور تجاری یا غیرتجاری تشکیل شود.
3- تشکیل شرکت با مسئولیت محدود برخلاف شرکت سهامی عام و خاص تشریفات پیچیده ای ندارد. به موجب ماده 96 قانون تجارت، " شرکت با مسئولیت محدود وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد ". در این شرکت تعهد سرمایه امکان پذیر نیست و تمام سرمایه باید در لحظه تشکیل پرداخت شود.
4- در قانون تجارت، برای میزان سرمایه شرکت بامسئولیت محدود هیچ مبلغی تعیین نشده است. با این حال به صورت عرفی حداقل سرمایه اسمی مبلغ یک میلیون ریال می باشد.
5- حداقل تعداد مدیران ، یک نفر می باشد.
6- مسئولیت شرکای شرکت با مسئولیت محدود ، فقط تا میزان ( نه نسبت ) سرمایه خود در برابر قروض و تعهدات شرکت است، زیرا شرکت با مسئولیت محدود از شرکت های سرمایه ای می باشد.
 مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص 
در حال حاضر برای ثبت شرکت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت ها مدارک ذیل باید از طرف متقاضی تهیه و تحویل اداره شود:
1- دو برگ اظهارنامه شرکت سهامی خاص و تکمیل آن و امضا ذیل اظهارنامه توسط کلیه سهامداران
تذکر : اوراق اظهارنامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره مذکور تهیه گردند.
2- دو جلد اساسنامه شرکت سهامی خاص و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران .
3- دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
4- دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره که به امضای مدیران منتخب مجمع رسیده باشد.
5- فتوکپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران و در صورتی که مدیر عامل خارج از اعضای هیئت مدیره باشد که در دفاتر اسناد رسمی قابل تهیه است.
6- فتوکپی شناسنامه
7- معرفی نامه نمایندگان، در صورتی که سهامداران و اعضای هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن .
8- تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار ، مبنی بر غیردولتی بودن آن
9- گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا افتتاح شده است.
تذکر : در صورتی که مقداری از سرمایه شرکت آورده غیرنقدی باشد ( اموال منقول و غیرمنقول ) ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری الزامی است و در صورتی که اموال غیرمنقول جزء سرمایه شرکت قرار داده شود ارائه مستندات مربوطه ضروری است.
10- اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره معلومه
توجه : کلیه شرکت های سهامی خاص موظفند یک جلد دفتر سهام جهت ثبت سهام شرکت تهیه نمایند و تغییرات سهام نیز طبق مقررات در آن ثبت گردد.
 مدارک لازم برای ثبت شرکت های با مسئولیت محدود 
در حال حاضر برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اداره مربوطه مدارک ذیل باید از طرف متقاضی تهیه شود و تحویل اداره شود :
1- دو برگ تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران
2- دو برگ شرکت نامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
تذکر : اوراق تقاضانامه و شرکت نامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند.
3- دو جلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
4- دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره که به امضای سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
5- دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره که به امضای مدیران منتخب مجمع رسیده باشد.
6- فتوکپی شناسنامه و صورت جلسه هیئت مدیره
7- کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران و در صورتی که مدیرعامل خارج از اعضای هیئت مدیره باشد. ( برابر اصل در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد ).
8- فتوکپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین
9- معرفی نامه نمایندگان، در صورتی که سهامداران و اعضای هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن .
10- تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار ، مبنی بر غیردولتی بودن آن
تذکر : در صورتی که مقداری از سرمایه شرکت آورده ی غیرنقد باشد ( اموال منقول و غیرمنقول) ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری الزامی است و در صورتی که اموال غیرمنقول جزء سرمایه شرکت قرار داده شود ارائه مستندات مربوطه ضروری است.
11- اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس مربوطه
• پروسه ثبت شرکت بازرگانی
- مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها و تکمیل اطلاعات خواسته شده نظیر معرفی نام شرکا ، معرفی شعبه های شرکت و تعیین نام شرکت
- ارائه اساسنامه شرکت و سایر مدارک خواسته شده به اداره فوق الذکر از طریق ارسال پستی
- بررسی مدارک ارسالی توسط کارشناس مربوطه

همه چیز درباره ثبت شرکت بازرگانی
- در صورت تکمیل مدارک ارسالی صدور آگهی تاسیس شرکت
- مراجعه ی حضوری به اداره پس از تایید مدارک ارسال شده جهت امضا ذیل دفتر و تطبیق مدارک
- چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی
- تحویل یک نسخه از مدارک ثبت به متقاضی
• اخذ کارت بازرگانی
پس از ثبت شرکت بازرگانی، می بایست نسبت به اخذ کارت بازرگانی اقدام نمود. مطابق قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده ی آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی می تواند با داشتن آن، اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. در ایران تنها بازرگانانی می توانند در واردات و صادرات فعالیت نمایند که دارای کارت بازرگانی باشند.
این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان ها به نام متقاضیانی که واجد شرایط باشند صادر می گردد.
عضویت در اتاق بازرگانی ، امکان ثبت علامت تجاری غیرفارسی ، واردات از مناطق آزاد ، ثبت سفارش و ترخیص کالا ، صادرات کلیه کالاهای مجاز و مبادرت به حق العمل کاری گمرک از جمله مزایای داشتن کارت بازرگانی می باشد.

نکاتی راجع به اخذ کارت بازرگانی 

- هر شخص بیش از یک کارت بازرگانی اعم از حقوقی یا حقیقی نمی تواند داشته باشد.
- کارمندان تمام وقت دستگاه های دولتی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند.

دریافت کارت بازرگانی

- در صورتی به بازرگانان خارجی کارت بازرگانی داده می شود که کشور آن ها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی بدهد.
- حداقل سن برای اخذ کارت بازرگانی 24 سال است.
- برای اخذ کارت بازرگانی نیاز به کارت پایان خدمت، مدرک گواهی سوء پیشینه و مدرک تحصیلی حداقل دیپلم است.
در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر به مقاله " شرایط ثبت شرکت های بازرگانی" مراجعه و یا با همکاران ما در تماس حاصل فرمایید.

فکر برتر آماده ی پاسخگویی به کلیه ی سوالات شما عزیزان در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند می باشد.

 

 

 

 

 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران