ثبت شرکت در استان فارس

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

 استان فارس یکی از استان های ایران است که در بخش جنوب این کشور واقع شده است. این استان ، چهارمین استان پرجمعیت ایران به شمار می رود. منابع مهم اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی و دامداری، شهرک های مختلف صنعتی، پالایشگاه ها، صنایع پتروشیمی و نیروگاه های مختلف بنا شده است.

محصولات عمده فارس در بخش کشاورزی شامل گندم ، ذرت ، خرما ، جو ، انجیر ، انار ، پنبه ، گردو و مرکبات ، چغتدرقند ، گوجه فرنگی و ... می باشد. در بخش صنعت و معدن شامل صنایع غذایی و دارویی، فلزی ، صنایع برق و الکترونیک ، صنایع شیمیایی و پتروشیمی ، صنایع سلولزی و صنایع چرم و ... است. معادن فارس شامل مواد معدنی آهک ، گچ ، سنگ های زینتی ، چینی ، گرانیت ، کرومیت ، مس و منگتز و ... است . همچنین صنایع دستی فارس در رشته های خاتم سازی، منبت کاری، بافت گلیم ، فرش و ... از شهرت جهانی برخوردار است.
با توجه به این توانمندی های گسترده ، استان فارس یکی از بهترین مناطق ایران برای سرمایه گذاری و راه اندازی شرکت است. شرکت های تجاری، در تجمیع سرمایه های خرد و کوچک جایگاه کلیدی دارند و باید در تجارت ، از آن ها به بهترین شکل بهره برد.
اما شرکت به چه معناست و از چه زمانی تشکیل شده محسوب می شود ؟
شرکت بازرگانی یا تجاری، عبارتست از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی که با هدف کسب سود ، عملیات تجاری انجام می دهند. شرکت فی النفسه با علاقه مندی موسسین تشکیل می گردد و با ثبت شخصیت حقوقی آن رسمیت می یابد .
طبیعی است که برای تاسیس و ثبت شرکت ، شناخت حداقلی از مسائل حقوقی ضروری می باشد. ما در این مقاله تلاش نموده ایم تا اطلاعات مفیدی را در رابطه با مراحل راه اندازی شرکت در اختیار شما قرار دهیم.

 انتخاب موضوع و نوع شرکت

برای تاسیس شرکت ، در گام اول شما باید مشخص کنید که چه موضوعی را برای فعالیتتان می خواهید.
موضوع شرکت در حقیقت همان چیزی است که شرکت به خاطر آن تاسیس می شود . مثلاَ شرکتی که برای خرید و فروش فرش سرمایه گذاری کرده است موضوع آن خرید و فروش فرش است ولی در بعضی از موارد موضوع شرکت ممکن است به طور کلی و عام باشد مانند معاملات صرافی . لیکن به هر حال باید صریح و منجز باشد. . تعیین موضوع شرکت بسته به نظر شرکا است و شخص حقوقی فقط درباره موضوعاتی می تواند عمل کند که در موضوع شرکت تصریح شده باشد . ضمناَ ذکر این نکته لازم است که شرکت باید دارای موضوعی مشروع باشد. زیرا اگر شرکتی برای اعمال نامشروع تشکیل شود فعالیت آن خلاف قانون بوده و تعطیل می گردد .
چنانچه موضوع تعیین شده مستلزم موافقت مراجع خاصی باشد، لازم است که قبل از اقدام به ثبت ، مجوزهای لازم اخذ گردد.
پس از انتخاب موضوع شرکت، باید بدانید که چه نوع شرکتی برای فعالیتتان مناسب تر است .
شرکت های تجاری انواع گوناگونی دارند که عبارتند از :
- شرکت سهامی عام
- شرکت سهامی خاص
- شرکت با مسئولیت محدود
- شرکت تضامنی
- شرکت نسبی
- شرکت مختلط سهامی
- شرکت مختلط غیرسهامی
- شرکت تعاونی .
در میان انواع شرکت های تجاری، تفاوت های قابل توجهی وجود دارد . مثلاَ ظرفیت شرکت سهامی عام برای تجمیع سرمایه های کوچک و تشکیل سرمایه های بسیار بزرگ کاملاَ متمایز از دیگر انواع شرکت تجاری است. شما باید با توجه به ویژگی، اهداف، موضوع فعالیت ، میزان مسئولیت شرکا و سایر شرایط خاص خود شرکت تجاری مناسب را انتخاب کنید.
شرکت های تجاری بر اساس میزان مسئولیت شرکاء به 4 گروه تقسیم می شوند :
الف- شرکت های سرمایه ای : در شرکت های سرمایه ای، مسئولیت شرکاء محدود به سرمایه آن ها در شرکت است و شامل شرکت های سهامی ( عام و خاص ) و شرکت های با مسئولیت محدود می شوند.
ب- شرکت های شخصی : در این شرکت ها، مسئولیت شرکاء نامحدود است و در نتیجه تعهدات مالی شرکت به همه دارایی و اموال شرکاء سرایت می نماید. مانند شرکت های تضامنی و نسبی
ج- شرکت های مختلط : در این گونه شرکت ها، مسئولیت بعضی از شرکاء محدود به سرمایه آن ها و مسئولیت عده دیگر نامحدود است که شرکاء دسته اول را شرکای عادی و شرکاء دسته دوم را شرکای ضامن می گویند. مانند شرکت های مختلط سهامی و شرکت های مختلط غیرسهامی .
د- شرکت های کمیتی : در شرکت های کمیتی که با هدف رفاه اعضاء تشکیل می شود، تعداد شرکاء زیاد بوده و هیچ مسئولیتی نیز ندارند، مانند شرکت های تعاونی تولید ، مصرف، اعتبار ، وام و روستایی .
نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که مطابق ماده 220 قانون تجارت اگر به امور بازرگانی بپردازید، اما شرکت خود را در قالب یکی از شرکت های مذکور ثبت نکنید ، شرکت شما تضامنی محسوب می شود.

تامین سرمایه شرکت

با توجه به این امر که سرمایه از مهم ترین عوامل تجارت می باشد؛ لذا هر شرکت باید دارای سرمایه ای باشد تا بتواند نتیجه ای از عملیات خود را که امر تجارت است ؛ به دست آورد. در واقع، از جمله امتیازات تشکیل شرکت تجاری این است که این شرکت ها ، قالب مناسبی برای تجمیع سرمایه های خرد و تبدیل آن به سرمایه های بزرگ هستند .
بنابراین در ابتدای کار، باید سرمایه لازم برای ثبت شرکت در استان فارس که حداقل یک میلیون ریال است را تامین کرده باشید. البته توجه داشته باشید که اهمیت شرکت های تجاری به میزان سرمایه آن ها بستگی دارد. در افزایش سرمایه محدودیتی در کار نیست و هر اندازه که صاحبان سهام بخواهند سرمایه گذاری کنند منع قانونی ندارد.

تعیین نام شرکت

نام انتخابی برای شرکت باید متناسب با فعالیت شما و قوانین مربوط به اداره مربوطه باشد. برگزیدن اسم ایرانی و مطابق با شئونات اسلامی با معنی و مفهوم مرتبط الزامی است. در نام شرکت باید دقت شود که مشابه نام شرکت های ثبت شده نباشد در غیر این صورت نام های شما رد می شوند. نام شرکت باید از 3 سیلاب خاص تشکیل شود .
برای تاسیس شرکت های تضامنی در انتهای نام شرکت می بایست از واژه " تضامنی " استفاده شود. همچنین در شرکت های سهامی عام، کلمه " عام " و در شرکت های سهامی خاص، کلمه " خاص " بلافاصله بعد از اسم یا قبل از اسم شرکت اضافه می شود؛ به این منظور که نوع شرکت سهامی جهت مراجعه کنندگان مشخص باشد. زمانی که در نام شرکت از اسم و فامیلی شخص استفاده می شود شرکت را به قالب تضامنی تبدیل می کند و شخص را مسئول می نماید. ( قابل توجه است تقاضاهای مربوط به ثبت تاسیس و انتخاب نام شرکت از طریق درگاه الکترونیکی اداره ثبت شرکت ها پذیرفته می شود).

تهیه مدارک مورد نیاز

پس از طی تمامی کارهای گفته شده ، نوبت به فراهم نمودن مدارک مورد نیاز جهت ارائه به اداره ثبت شرکت ها می رسد.
برای ثبت کلیه شرکت های تجاری تنظیم شرکتنامه و تقاضای ثبت اجباری است . ماده 2 آیین نامه اجرای قانون شرکت ها مصوب 1311 تصریح می کند که در هر محلی که اداره ثبت اسناد و یا دفتر اسناد رسمی موجود است شرکت های تجاری که در آن محل تشکیل می شود باید به موجب شرکتنامه رسمی تشکیل گردد و بند 2 ماده 47 قانون ثبت نیز ثبت شرکتنامه را اجباری می داند. ولی ثبت شرکتنامه در دفتر اسناد رسمی متضمن مخارج جداگانه است که هزینه شرکت را در بدو تاسیس خیلی زیاد می کند و برای رفع این مورد، چون دفاتر ثبت شرکت ها در اداره مربوطه دفاتر رسمی می باشند، موسسان شرکت های تجاری، شرکتنامه را روی اوراق چاپی که اداره مشخص شده در اختیار آنان می گذارد، تنظیم نموده و موسسان شرکت را امضاء می نمایند و همان اوراق عیناَ در دفتر ثبت شرکت ها وارد و ثبت می شود و با ابطال تمبر حق الثبت شرکت ها شرکتنامه در حکم اسناد رسمی در می آید و به این ترتیب از پرداخت دو حق الثبت یکی برای ثبت شرکتنامه و یکی برای ثبت کردن شرکت خودداری می شود.
مدارکی که هر یک از شرکت های تجاری باید به اداره مربوطه تسلیم نمایند، به شرح ذیل می باشند :
الف- در شرکت های با مسئولیت محدود :
1- یک نسخه مصدق از شرکتنامه
2- یک نسخه مصدق از اساسنامه ( اگر باشد )
3- اسامی شریک یا شرکایی که برای اداره کردن شرکت معین شده اند
4- نوشته ای به امضای مدیر شرکت حاکی از پرداخت تمام سرمایه نقدی و تسلیم تمام سرمایه غیرنقدی با تعیین قیمت حصه های غیرنقدی .
ب- در شرکت های سهامی :
1- یک نسخه از اصل شرکتنامه
2- یک نسخه مصدق از اساسنامه شرکت
3- نوشته ای به امضاء مدیر شرکت حاکی از تعهد پرداخت تمام سرمایه و پرداخت واقعی لااقل ثلث آن
4- اسامی شرکاء با تعیین اسم و اسم خانوادگی و عده سهام هر یک از آن ها
5- سواد مصدق از تصمیمات مجمع عمومی صاحبان سهام در موارد مذکور در مواد 40 و 41 و 44 قانون تجارت
ج- در شرکت های تضامنی :
1- یک نسخه مصدق از شرکتنامه
2- یک نسخه مصدق از اساسنامه شرکت ( اگر باشد )
3- نوشته ای به امضای مدیر شرکت حاکی از پرداخت تمام سرمایه نقدی و تسلیم تمام سرمایه غیرنقدی با تعیین قیمت حصه های غیرنقدی
4- اسامی شریک یا شرکایی که برای اداره کردن شرکت معین شده اند.
د- در شرکت های مختلط غیرسهامی :
1- یک نسخه مصدق از شرکتنامه
2- یک نسخه مصدق از اساسنامه ( اگر باشد )
3- اسامی شریک یا شرکاء که سمت مدیریت دارند.
ه- در شرکت های مختلط سهامی :
1- یک نسخه مصدق از شرکتنامه
2- یک نسخه مصدق از اساسنامه
3- اسامی مدیر یا مدیران شرکت
4- نوشته به امضاء مدیر شرکت حاکی از تعهد پرداخت تمام سرمایه سهامی و پرداخت واقعی لااقل ثلث از آن سرمایه
5- سواد مصدق از تصمیمات مجمع عمومی در موارد مذکور در مواد 40، 41 و 44
6- نوشته به امضاء مدیر شرکت حاکی از پرداخت تمام سرمایه نقدی شرکاء ضامن و تسلیم تمام سرمایه غیرنقدی با تعیین قیمت حصه های غیرنقدی
و- در شرکت های نسبی :
1- یک نسخه مصدق از شرکتنامه ؛
2- یک نسخه مصدق از اساسنامه ( اگر باشد )
3- اسامی مدیر یا مدیران شرکت
4- نوشته به امضاء مدیر شرکت حاکی از پرداخت تمام سرمایه نقدی و تسلیم تمام سرمایه غیرنقدی با تعیین قیمت حصه های غیرنقدی
ز- در شرکت های تعاونی :
1- یک نسخه مصدق از شرکتنامه
2- یک نسخه مصدق از اساسنامه ( اگر باشد )
پس از تسلیم مدارک ثبت به اداره فوق الذکر، اداره مزبور بررسی اجمالی نسبت به مدارک مزبور به عمل می آورد تا معلوم شود آیا مدارک مطابق مقررات قانون تنظیم شده است یا خیر و اگر مدارک شرکت نقصی نداشته باشد، پس از دریافت حق الثبت ، مفاد شرکتنامه را در دفتر ثبت شرکت های داخلی که دفتر رسمی است ثبت می کند.
در انتها لازم است که ، آگهی تاسیس و ثبت آن در روزنامه رسمی کشور انتشار یابد. برای همین در پیش نویس آگهی باید خلاصه ای از شرکت نامه ، اساسنامه و اظهارنامه شرکت نیز قید شده باشد. این موارد به صورت اختصاری شامل موضوع فعالیت ، میزان سرمایه ، مدت اعتبار شرکت و معرفی اعضای هیئت مدیره و دارندگان حق امضا، تاریخ ثبت و تاسیس شرکت و ارائه شماره ثبتی شرکت می شود.
از انتخابتان متشکریم.
هم چنین بخوانید :
ثبت شرکت در شیراز
- ثبت علامت تجاری در شیراز
- شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند در استان فارس

 

 

 

 

 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران