نکات اساسی ثبت شرکت در پایتخت

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

روزانه افراد زیادی ، نسبت به ثبت شرکت در پایتخت اقدام می کنند. ثبت شرکت، اولین گام برای کسب وجهه حقوقی برای اشخاص حقیقی است و بدون ثبت کردن شرکت و کسب مجوزهای لازم ، امکان حضور در بسیاری از بازارهای اقتصادی و صنعتی در کشور منتفی است .

در پایتخت می توانید انواع شرکت های تجاری را اعم از (شرکت های سهامی ، شرکت های نسبی ، شرکت های با مسئولیت محدود ، مختلط سهامی ، مختلط غیرسهامی و تعاونی ) به ثبت رسانید.
در روند ثبت و تاسیس شرکت ها و موسسات غیرتجاری ، دستورالعمل هایی وجود دارند که رعایت آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. بدین ترتیب در مقاله حاضر سعی شده تا تمام باید و نبایدهایی که برای ثبت یک شرکت بایستی در نظر گرفت را تشریح نمود.
1- هیچگونه شرکتی با یک نفر به ثبت نخواهد رسید. اگر شرکت با مسئولیت محدود می خواهید ثبت کنید ، این قالب از شرکت با حداقل 2 نفر بالای 18 سال به ثبت می رسد و چنانچه قصد ثبت کردن شرکت سهامی خاص را دارید، این نوع از شرکت ها با حداقل 3 نفر سهامدار و 2 نفر بازرس قابل ثبت هستند.
2- تقاضای ثبت کردن شرکت باید از طرف مسئولان امور شرکت یعنی مدیران شرکت به عمل آید.
3- حداقل سرمایه جهت ثبت کردن شرکت صد هزار تومان است. با این حال اهمیت و اعتبار هر شرکت بستگی به میزان سرمایه آن دارد.
4- خوشبختانه امروزه بسیاری از امورثبتی که پیش از این به صورت سنتی و حضوری انجام می شد را می توان با صرف کمترین هزینه و زمان به صورت اینترنتی انجام داد. شما می توانید با مراجعه به پایگاه اینترنتی اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir اطلاعات خواسته شده در سامانه را تکمیل و بدین ترتیب تقاضای ثبت خود را اعلام نمایید.
5- پس از پذیرش هر تقاضا توسط سامانه ، یک کد پیگیری اختصاص داده خواهد شد و در تمامی مراحل، نتایج اقدامات از طریق پیام کوتاه با ذکر کد پیگیری به اطلاع متقاضی می رسد.
6- متقاضیان بایستی بلافاصله پس از ثبت تقاضای خود در سامانه اداره ثبت شرکت ها و دریافت کد پیگیری ، نسبت به ارسال اصل مدارک و مستندات لازم - از طریق باجه های منتخب پستی و به وسیله پاکت های مخصوص- به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی اقدام نمایند و پس از ارسال مدارک، به سامانه مراجعه و بارکدپستی را وارد نمایند. در مقاله " دفاتر پستی معتبر تهران جهت ارسال مدارک ثبت شرکت ها " اطلاعات بیشتری در این رابطه می توانید کسب نمایید.
مرجع مربوطه، چنانچه مدارک و مستندات ارسالی کامل باشد جهت تولید پیش نویس سند، احراز هویت و اخذ امضای متقاضی ثبت اقدام می نماید.
7- هر شرکت باید نام مشخص و مخصوصی داشته باشد. نام شرکت باید فارسی و ایرانی باشد . بنابراین اداره کل مربوطه از صدور نام های خارجی خودداری می نماید. همچنین نام شرکت باید 1) دارای معنا و مفهوم باشد 2) سابقه ثبت نداشته باشد 3) با فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد.
8- وظیفه تعیین نام شرکت ها و موسسات غیرتجاری سراسر کشور در حال حاضر با اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری در تهران می باشد و در صورتی که ثبت شرکت ها در خارج از تهران و در شهر دیگری صورت گیرد، واحد ثبت کردن شرکت ها در شهرستان مراتب را از اداره مربوطه در تهران استعلام خواهد نمود.
9- برای انجام برخی فعالیت ها ، کسب مجوز لازم از مراجع ذی ربط و ذی صلاح قبل از به ثبت رسانیدن آن الزامی می باشد. از جمله این فعالیت ها می توان به ثبت هر گونه شرکت با موضوع فعالیت در زمینه کاریابی، ثبت هر نوع موسسه بیمه در ایران و ثبت موسسات دارالترجمه اشاره نمود.
10- می توان از اعضای یک خانواده برای اعضاء شرکت استفاده نمود. اما در این مورد استثنائی نیز وجود دارد و آن اینکه : بازرسین در شرکت سهامی نباید هیچ گونه نسبت فامیلی اعم از نسبی یا سببی با مدیران و مدیر عامل داشته باشند.
11- اعضای هیات مدیره و مدیر عامل نباید هیچ گونه شغل دولتی داشته باشند .
12- به موجب ماده 111 قانون تجارت اشخاص ذیل نمی توانند به مدیریت شرکت انتخاب شوند.
الف- محجورین و کسانی که حکم ورشکستگی آن ها صادر شده است.
ب- کسانیکه به علت ارتکاب جنایت یا یکی از جنحه های ذیل به موجب حکم قطعی از حقوق اجتماعی کلاَ یا بعضاَ محروم شده باشند در مدت محرومیت.
سرقت ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری ، جنحه هایی که به موجب قانون در حکم خیانت در امانت یا کلاهبرداری شناخته شده است، اختلاس، تدلیس، تصرف غیرقانونی در اموال عمومی.
چنانچه مدیر یا مدیرانی برخلاف مراتب فوق به سمت مدیریت منصوب شوند یا بعد از انتصاب جرم محرز شود. دادگاه بنا به درخواست ذینفع عزل مدیر یا مدیران مزبور را صادر خواهد نمود و این حکم جنبه قطعی خواهد داشت.
13- یکی از نکات بسیار مهم در مورد ثبت کردن شرکت این است که هر شخص فقط می تواند یک مسئولیت را در شرکت داشته باشد و به عنوان مثال این امکان وجود ندارد که یک نفر مدیرعامل چند شرکت به صورت همزمان باشد. چنانچه فردی که در یک شرکت مدیرعامل است ، به عنوان مدیرعامل شرکت دیگری نیز انتخاب شود، سمت اولی پابرجا بوده اما سمت دوم دارای وجاهت و اعتبار قانونی نخواهد بود .
14- هزینه ثبت شرکت در پایتخت ، بستگی به نوع شرکت ، میزان سرمایه شرکت ، مکان ثبت کردن شرکت ، تعداد نفرات شرکت و موضوع ثبت شرکت دارد.
15- پس از ثبت می بایست نسبت به پلمپ دفاتر تجاری، تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نمود.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت کردن شرکت در پایتخت شامل شناسنامه و کارت ملی متقاضیان اعم از سهامداران اعضای هیئت مدیره و بازرسین ، گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضای هیئت مدیره و بازرسین، مدارک تحصیلی مورد نیاز برای موضوعاتی که نیاز به مدرک تحصیلی دارند ، مجوز فعالیت برای موضوعاتی که ملزم به ارائه مجوز می باشند ، پذیره نویسی سهام برای شرکت های سهامی عام ، گواهی واریز حداقل 35% سرمایه اولیه برای شرکت های سهامی خاص و ارائه آدرس صحیح به همراه کدپستی برای محل فعالیت شرکت و محل سکونت متقاضیان می باشد.
آدرس اداره ثبت شرکت در تهران ، خیابان میرداماد ، تقاطع مدرس است که باید مدارک خود را توسط اداره پست به این آدرس ارسال نمایید و نهایتاَ می بایست برای تایید روزنامه رسمی به خیابان بهشت مراجعه نمایید. 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران