فرآیند ثبت برند کاشی و سرامیک

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

کاشی از جمله رایج ترین و پرکاربردترین مصالحی است که به عنوان پوشش نهایی برای دیوار داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع مصالح جزء محصولات سرامیکی و سفالین است و در ابعاد مختلف برای تزئینات داخلی و خارجی ساختمان و همچنین به عنوان عایق رطوبتی استفاده می شود. از گذشته تا امروز کاشی ها نوعی دیوارپوش برای حمام ، سرویس بهداشتی و آشپزخانه در نظر گرفته شده اند و در انواع گوناگون تولید می شوند.
در عصر حاضر کارخانه های بسیاری برای تولید کاشی و سرامیک در کشور ساخته شده اند و این صنعت را با تحول بزرگی رو به رو نموده اند. با پیشرفت تکنولوژی و اعمال ایده های خلاقانه ، امروزه کاشی و سرامیک در طرح ها ، رنگ ها و ابعاد مختلف تولید می شوند و بنا بر سلیقه برای انواع دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر شما نیز مالک یک برند کاشی و سرامیک هستید و یا قصد دارید اقدام به ثبت برند کاشی و سرامیک نمایید، با ما همراه باشید. ما در این مقاله سعی نموده ایم ضمن معرفی علامت تجاری یا اصطلاحاَ برند، درباره ویژگی های علامت تجاری ، علائم ممنوعه، روند ثبت علامت تجاری ، استعلام علامت تجاری، انتقال علامت تجاری ، تغییرات علامت تجاری ، مقررات جزائی و مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری توضیحات کامل و جامعی ارائه نماییم .
• علامت تجاری
ماده 1 قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات مصوب 1 تیرماه 1310 ، علامت تجاری را به شرح ذیل تعریف می کند :
" علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعتی یا تجار و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود".
با توجه به آنچه گفته شد، هر کلمه، حرف یا حروف، اعداد، اشکال ، تصاویر و یا ترکیبی از همه این ها علامت تجاری یا اصطلاحاَ برند محسوب می شوند و قابلیت ثبت دارند. شایان ذکر است ، امروزه شعار را نیز می توان مانند علامت تجاری به ثبت رسانید. مانند کاشی عقیق ، انتخاب دقیق .

• ویژگی های علامت تجاری

علامت تجاری باید مشخص جنس و به نحوی باشد که بتوان آن را در انحصار صاحب علامت دانست . علامت تجاری برای اینکه قابلیت ثبت داشته باشد، باید وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد و موجب گمراه کردن مشتریان نگردد. همچنین اسامی عام نیز به جهت اجناسی که از آن نوع هستند استعمال نمی شود زیرا معرف جنس نخواهد بود.

ثبت علامت تجاری

ماده ی 5 قانون ثبت علائم و اختراعات، اختیار نمودن برخی علائم به عنوان علامت تجارتی را منع می کند. این علائم عبارتند از:
- علائم دولتی، مملکتی و رسمی (مانند آرم جمهوری اسلامی ایران ،هلال احمرو...)
- کلمات یا عباراتی که تصور انتساب به مقامات رسمی ایران را موجب شود. از قبیل (شاهنشاهی- سلطنتی) دولتی و امثال آن.
- علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.(علائمی که به عنوان علامت تجارتی به کار می رود یا یکی از اجزای علامت تجارتی را تشکیل می دهد، به هیچ وقت نمی تواند بر خلاف ضوابط اسلامی باشد).
- علائمی که قبلاَ به ثبت رسیده باشد.
- کلمات یا عباراتی که به نوعی انتساب به سازمان ها یا مقامات رسمی ایران را تداعی یا القا نماید ،از قبیل کلماتی چون انقلابی یا دولتی و نظایر آن ها.

روند ثبت علامت تجاری

حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد. بنابراین کسی که علامت خود را به ثبت نرسانده است ، می تواند دیگران را از استعمال آن منع کند.
تقاضای ثبت علامت به موجب آیین نامه مورخ 14 تیرماه 1327 به وسیله اظهارنامه ای خواهد بود که در آن اسم و محل اقامت صاحب علامت و اینکه علامت برای چه نوع جنسی مثلاَ چای، پارچه و غیره است قید شده و دو نسخه از اصل علامت و کلیشه آن ضمیمه خواهد بود.
متقاضی ثبت اعم از اینکه ساکن تهران یا سایر شهرستان ها باشد و یا مقیم کشورهای خارج باشد باید محلی را در تهران معلوم و در اظهارنامه قید نماید که کلیه ابلاغ ها و اخطارها به محل مذکور ابلاغ شود.
در آیین نامه جهت کلیه اجناس، طبقاتی قائل و آن را به 36 قسمت نموده مثلاَ طبقه یک محصولات شیمیایی که در صنایع و علوم و عکاسی و کشاورزی و کود طبیعی و مصنوعی و مواد آب دادن فلزات و دباغی است و طبقه 23 انواع نخ و طبقه 24 انواع پارچه است. بنابراین متقاضی باید معلوم کند جنس مورد تقاضای وی با کدام یک از طبقات که در آیین نامه ذکر شده مطابقت دارد و برای هر طبقه حق ثبت جداگانه باید پرداخت کند.
ثبت علامات منحصراَ در تهران به عمل می آید و طبق ماده 6 قانون ، اظهارنامه باید به شعبه مخصوص دفتری در دادگاه شهرستان تهران تشکیل می شود تسلیم گردد. ولی طبق مقررات شماره 515583 مورخه 10 اسفند 1327 وزارت دادگستری، اداره ثبت شرکت ها در این موارد همان شعبه دفتر مزبور می باشد علیهذا اظهارنامه به اداره ثبت شرکت ها ( شعبه علائم ) تسلیم و رسید اخذ می شود.
دایره ثبت علائم مکلف است در ظرف 15 روز از تاریخ وصول اظهارنامه تکلیف رد یا قبول آن را معلوم کند و اگر در مدت مذکور تقاضا از طرف دایره ثبت علائم رد نشود قبول شده محسوب است.
در رسیدگی باید سه شرط زیر رعایت شود :
1- مورد تقاضا از علائم ممنوعه نبوده و مشخص جنس باشد نه اسم عام .

روند ثبت علامت تجاری

2- قبلاَ به نام دیگری تقاضا نشده باشد.
3- شبیه به علامت تقاضا شده دیگران نباشد.
توصیه می شود، قبل از اقدام به ثبت برند ، از برند مورد نظر خود استعلام بگیرید. استعلام برند قبل از ثبت ، موارد ذیل را اعلام خواهد کرد :
الف) اگر در عنوان علامت مشابه عبارت مورد نظر وجود داشته باشد.
ب) یکی از کلمات عنوان علامت عیناَ برابر عبارت مورد نظر باشد.
ج) در عنوان علامت مشابه عنوان مورد نظر وجود داشته باشد.
برای استعلام برند ، می توانید به پایگاه های اینترنتی ذیل مراجعه فرمایید.
سامانه روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir
سامانه اداره مالکیت صنعتی به نشانی http://iripo.ssaa.ir
لازم به ذکر است، رسیدگی در قسمت 2 و 3 مربوط به این است که علامت مورد تقاضا یا شبیه آن را برای همان طبقه تقاضا نکرده باشند و در غیر این صورت اگر کسی علامتی را برای طبقه ای تقاضا کند دیگری می تواند برای طبقه دیگر ثبت کند مثلاَ اگر کسی شکل گل رز را برای عطر ثبت نماید دیگری می تواند برای کاشی آن را تقاضا کند.
" در صورتی که تقاضا رد شود علل باید صریحاَ ذکر گردد تقاضا کننده می تواند از تصمیم رد تا ده روز از تاریخ ابلاغ آن به رئیس شعبه 1 دادگاه شهرستان تهران شکایت کند. حکم دادگاه قابل استیناف و تمییز خواهد بود ".
در صورتی که تقاضای ثبت قبول شود یا بعد از رد تقاضای حکم قطعی دایر به قبول آن صادر شود ، اداره ثبت شرکت ها مکلف است تا 15 روز از تاریخ وصول حکم قطعی، علامت را به ثبت رسانده و تصدیق رسمی به تقاضاکننده بدهد.
ثبت ، در دفتر مخصوصی به عمل خواهد آمد و تصدیق به امضاء مدیر کل ثبت خواهد رسید. پس از ثبت ، مفاد اظهارنامه و شکل علامت و اینکه برای چه طبقه و از طرف چه کسی تقاضا شده جهت اطلاع عموم در مجله رسمی آگهی می شود. مدت اعتبار ثبت 10 سال از تاریخ تقاضا است و پس از هر 10 سال ممکن است تجدید شود.
هر گاه کسی علامتی را که به ثبت داده شده متعلق به خود بداند و یا با علامت او به قدری شبیه باشد که مصرف کنندگان عادی را که اطلاعات به خصوصی ندارند به اشتباه بیندازد می تواند به تقاضای ثبت اعتراض نماید.
• انتقال علامت تجاری
علائم تجاری قابل انتقال هستند و صاحب علامت می تواند آن را به دیگری انتقال دهد زیرا حق داشتن علامت یک نوع امتیازی است که به خودی خود دارای ارزش است و " حق تجاری " محسوب می شود به این جهت جزء اموال صاحب علامت بوده و با فوت صاحب علامت به ورثه منتقل می شود.
به موجب ماده 12 " علامت تجاری قابل نقل و انتقال است ولی انتقال آن در مقابل اشخاص ثالث وقتی معتبر خواهد بود که بر اساس قانون به ثبت رسانیده باشد " .
• تغییرات علامت تجاری
در صورتیکه صاحب علامت بخواهد در جزئیات علامت تغییر دهد و یا به طبقات محصولی که علامت برای آن اختصاص داده شده اضافه کند مثلاَ علامتی که برای بسته های چای ثبت نموده برای سایر مواد غذایی نیز اختصاص دهد ، باید به موجب اظهارنامه جداگانه تقاضا نماید تا دائره ثبت علائم با ثبت آن در ذیل ثبت اصلی و آگهی در روزنامه رسمی تصدیق مجددی به تقاضا کننده ثبت بدهد.
• مقررات جزایی
قانون ، علائم تجاری را که حق استعمال انحصاری به آن اشخاص معین داده شده مورد حمایت خود قرار داده و اشخاص دیگر را از تعدی و تخطی نسبت به آن منع می نماید و به جهت منافعی که برای جامعه رواج علامات تجاری هست اشخاص متعددی را محکوم به جبران خسارت صاحب علامت می نماید و دامنه خسارت را به قدری وسیع قرار داده که شامل ضررهای وارده و حتی منافعی می داند که طرف از آن محروم شده است.
در واقع قانون ، عدم النفع را در این مورد جزء خسارت قرار داده است. علاوه بر آن مقررات سختی برای تعقیب جزایی وضع گردیده است. قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) مصوب مرداد ماده 1362 برای متخلفین مجازاتی به شرح ذیل تعیین نموده است .
ماده 122- هر کس علامت تجاری ثبت شده در ایران را عالماَ جعل کند یا با علم به مجعول بودن استعمال نماید یا در روی اوراق و اعلانات یا روی محصولات قرار دهد یا با علم به مجعول بودن به معرض فروش گذاشته یا به فروش برساند یا به الحاق یا کسر یا تغییر قسمتی از خصوصیات آن تقلید کند به نحوی که موجب فریب مشتری شود، به مجازات شلاق تا 74 ضربه محکوم خواهد شد.
ماده 123- هر کس محصولی را که دارای علامت مجعول یا تقلیدی بوده یا دارای علامتی است که به صورت غیرقانونی استعمال شده است از ایران صادر و یا به مملکت وارد کند، به حبس از سه ماه تا سه سال محکوم می شود.
ماده 124- اشخاص ذیل به حبس تا شش ماه محکوم خواهند شد :
1- کسانی که علامت تجاری اجباری را در روی محصولی که اجباراَ باید دارای آن علامت باشد استعمال نکنند.
2- کسانی که عالماَ محصولی را به معرض فروش گذاشته یا بفروشند که دارای علامتی نباشد که برای آن محصول اجباری است.

مدارک مورد نیازبرای ثبت علامت تجاری کاشی

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت به قرار ذیل است :
الف) شخص حقیقی:
1- مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2- کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3- کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4- نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی:
1- مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2- کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و ...
4- کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5- ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6- در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
7- استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9- رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
هم چنین بخوانید :
- تعرفه های مربوط به ثبت برند
- با نکات مهم در ثبت برند آشنا شوید.
از همراهیتان سپاسگزاریم.
خاطر نشان می شویم کلیه ی خدمات ثبت برند به طور تخصصی در کوتاه ترین زمان ممکن توسط کارشناسان مجرب فکر برتر ارائه می گردد. برای این منظور کافیست با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.
• خدمات مرکز فکر برتر در راستای تضمین بهبود روند ثبت برند شامل موارد ذیل می باشد.
- مشاوره رایگان حقوقی
- مشاوره جهت انتخاب نام مناسب برای برند
- استعلام برند
- ارائه ی خدمات با حداقل هزینه و در کوتاه ترین زمان

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران