چگونه شرکت دانش بنیان شویم؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

امروزه بسیاری از افراد از مزایای ایجاد شرکت های دانش بنیان در جامعه آگاه هستند، اما سوال مهم آنها در این رابطه این است که چگونه شرکت دانش بیان شویم؟ در صورتی که مایل هستید تا هرچه بیشتر با چگونگی ایجاد شرکت های دانش بنیان و همچنین، تعریفی از ماهیت آنها آشنا شوید در مطالعه این مطلب با ما همراه باشید:

شرکت دانش بنیان چگونه شرکتی است؟

شرکت های دانش بنیان شرکت هایی هستند که معمولاً با موضوع فعالیت تجاری‌سازی یافته‌های ‌پژوهشی و افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها و واحدهای ‌پژوهشی تشکیل می شوند. این شرکت ها معمولاً مؤسسات خصوصی یا تعاونی هستند که بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی شکل می‌گیرند. چنین شرکت هایی نقش مهمی در رشد و پیشرفت علمی و تنکنولوژی جوامع دارند. شرکت های دانش بنیان در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در حوزه ی فناوری های برتر به ویژه در تولید نرم افزار مربوط تشکیل می‌شوند.

بنابراین ایجاد و فعالیت چنین شرکت هایی در جوامع نقش تعیین کننده ای در رشد و پیشرفت علمی و اقتصادی جوامع دارد. بنابراین حمایت از این مجموعه ها در دستور کار دولت ها قرار گرفته است. در ایران نیز مطابق قوانین، شرکت های دانش بنیان از حمایت های دولتی نظر معافیت از پرداخت مالیات، عوارض حقوقی گمرکی و سود بازرگانی و عوارض مالیاتی به مدت 15 سال و همچنین اعطاء تسهیلات کم بهره (بلند مدت یا کوتاه مدت) و یا بی بهره برخوردار می باشند.

شرکت های دانش بنیان دارای دو گروه اصلی هستند که این دسته بندی بر اساس مالکیت دانشگاه یا اشخاص خصوصی در شرکت های دانش بنیان تعیین می شود:

  1. نوع اول شرکت های دانش بنیان با عنوان شرکت های دانش بنیان خصوصی، مجموعه هایی هستند که فقط اعضای هیات علمی مالک آن هستند. در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از 50 درصد باشد، شرکت دانش بنیان شرکتی خصوصی است و می بایست تابع قانون تجارت در اداره ثبت شرکت ها ثبت گردد.
  2. نوع دوم شرکت های دانش بنیان مجموعه هایی هستند که با عنوان شرکت های دانش بنیان دولتی شناخته می شوند، در چنین شرکت هایی که دانشگاه ها نیز در آن مالکیت دارند، سهام دانشگاه 50% یا بیشتر است.

پس از توضیحاتی که در رابطه با ماهیت شرکت های دانش بنیان ارائه گردید، اکنون می بایست به پرسش، چگونه شرکت دانش بنیان شویم؟ پاسخ دهیم. جهت پاسخ به این پرسش می بایست بررسی نماییم که معیارها برای انتخاب شرکت ها به عنوان یک شرکت دانش بنیان چیست:

در چنین شرکت هایی وجود و اثبات دو شاخص که به شاخص عمومی و شاخص خصوصی معروف هستند الزامی است و بدون این شاخص ها شرکت های دانش بنیان ثبت نمی شوند. در رابطه با معیارهای عمومی که حداقل می بایست دو سوم از اعضای هیات مدیره شرکت، حداقل دو مورد از شرایط ذیل را احراز نمایند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ارائه حداقل مدرک کارشناسی.
  • ارائه سوابق حداقل 3 سال فعالیت کاری ویا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا ارائه سوابق مدیریتی.
  • متقاضیان ثبت شرکت دانش بنیان می بایست حداقل یک اختراع ثبت شده و ارزیابی شده داخلی یا یک اختراع بین المللی مرتبط با حوزه کاری شرکت داشته باشند.
  • یکی دیگر از شروط در رابطه با در امد یک سال گذشته شرکت است ، طبق این شرط نیمی از درآمد یکسال گذشته شرکت ناشی از فروش فنااوری ، کالا و یا خدمات دانش بنیان باشد.
  • ارائه مدارک مربوط به حداقل شش ماه سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت.
  • نداشتن سوء سابقه و تخلفات پی در پی و اجرای تعهدات قبلی با امکان انجام تعهدات.

بخش دیگری از شرایطی که جهت ثبت شرکت دانش بنیان لازم است به عنوان معیارهای اختصاصی شناخته می شود:

  1. شرکت های تولید کننده کالاهای دانش بنیان
  2. شرکت باید تولید کننده کالا یا کالاهای دانش بنیان مطابق فهرست کالاهای دانش بنیان مصوب کارگروه باشد که در 2 سال گذشته آن ها را در قالب کالاهای جدید یا ارتقاء یافته عرضه کرده و دانش فنی آن را بواسطه انتقال یا ایجاد دانش فنی، از طریق فعالیت های تحقیق و توسعه، نهادینه شده باشد.

و در نهایت پاسخ به پرسش اصلی این مطلب، چگونه شرکت دانش بنیان شویم؟

شرکت های دانش بنیان در ابتدا مثل سایر شرکت ها و تابع قوانین تجاری در اداره ثبت شرکت ها بدون هیچ تفاوتی به ثبت می رسند. این شرکت ها در این مراحل هیچ تفاوتی با سایر شرکت ها ندارند.
پس از این مرحله متقاضیان ثبت شرکت بصورت دانش بنیان می بایست درخواست خود را از طریق سامانه به نشانی http://www.daneshbonyan.ir ثبت نام نمایند. تا مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان این مرکز قرار گیرد.

جهت ارائه درخواست در این سامانه در ابتدا می بایست متقاضیان ثبت نام نموده و پس از تایید ،اطلاعات لازم مانند ( نام شرکت ، شناسه ملی ، پست الکترونیک ) را وارد نمایند.
بعداز این مرحله ، شناسه ملی، به آدرس ایمیل متقاضی ارسال خواهد شد و در صورتی که با گذشت 5 ساعت متقاضیان (شناسه ملی ) خود را فعال نکنند، کد کاربری از سیستم حذف خواهد شدو می بایست مراحل ثبت نام مجدد انجام شود.

شناسه ملی را می توان به مراجعه به سامانه www.ilenc.ir و با جستجوی نام شرکت یا موسسه به دست آورد و در سامانه وارد نمود. پس از ورود اطلاعات به سامانه daneshbonyan.ir درخواست متقاضیان و مدارک و سوابق آنها توسط کارشناسان این مرکز بررسی و ارزیابی خواهد شد و نهایتاً نتیجه ها مورد بررسی کارگزاران توسط دبیرخانه برای تصمیم گیری نهایی به کمیته کارشناسی ارجاع داده می شود و در صورت تایید برای مدت 2 سال مشمول قانون حمایت می شوند. تمدید زمان بستگی به شرایط ثبت در ایین نامه دارد.

شرکت فکر برتر رایکا در تمامی امور ثبتی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. 42143-021
از همراهی شما سپاسگذاریم.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران