برای صادرات کالا نیاز به ثبت برند است؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

امروزه ثبت برند یکی از الزامات حضور در بازار های اقتصادی داخلی و خصوصاً بین المللی در امر صادرات می باشد. در واقع ثبت برند مهمترین ابزار معرفی کالا یا خدمات تولید کنندگان کالا و یا ارائه دهندگان خدمات می باشد.
برای تولید کنندگان محصولات و کالا در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار های داخلی و نهایتا دستیابی به بازار های بین المللی از مهمترین اهداف می باشد، و سوالی که ممکن است برای بسیاری از این افراد فعال در این حوزه مطرح شود این است که آیا برای صادرات کالا نیاز به ثبت برند است؟

برای پاسخ به این پرسش در ابتدا بهتر است که به ارائه توضیحاتی در رابطه با ماهیت برند بپردازیم:
برند یا معادل فارسی آن علامت تجاری عبارت است از هر گونه نام، نشان، علامت، فرم و یا... که جهت معرفی و متمایز نمودن محصول یا خدماتی در بازار استعمال گردد. در واقع برند یا علامت تجاری مهمترین ابزار تبلیغاتی برای مجموعه ها هستند و به مخاطبین کمک می کنند تا محصول یا خدمات مورد نظر را بهتر به خاطر بسپارند. برند ها در دنیای امروز دارای ارزش مادی و معنوی بسیاری برای صاحبین خود هستند بطوریکه به سختی می توان ارزش مادی و معنوی بسیاری از برند های مطرح دنیا را محاسبه نمود. بنابراین یکی از مهمترین اقدامات در رابطه با استفاده از برند یا علامت تجاری ثبت آن می باشد تا بتوان از هرگونه سوء استفاده و جعل آن و حتی شباهت های احتمالی جلوگیری نمود.

ثبت برند برای کالایی که به کشورهای دیگر صادر می شوند نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که این کالا در بازار های بسیار وسیع بین المللی عرضه می گردد و معرفی مناسب آن و همچنین جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی اهمیت بسیار بالایی دارد.

برای ثبت برند کالایی که قصد صادرات آن را دارید در صورتیکه که مایل هستید از حمایت های قانونی بین المللی نیز بهره مند گردید می بایست توجه داشته باشید که علاوه بر ثبت داخلی برند در داخل کشور می بایست از طریق معاهده بین المللی مادرید، برند خود را در کشورهایی مورد نظرتان نیز که از اعضای این معاهده هستند به ثبت برسانید.

یکی از دیگر نکاتی که در رابطه با ثبت برند بین المللی برای صادرات وجود دارد این نکته است که در چنین مواردی ممکن است متقاضی قصد ثبت برندی را غیر از زبان فارسی و عموما به زبان لاتین داشته باشد، که ثبت برند در این شرایط نیز خصوصیات خاص خود دارد، برای ثبت برند به زبان های دیگر ارائه کارت بازرگانی الزامی می باشد.

توجه داشته باشید که حتی اگر عنوانی با ریشه فارسی نیز به زبان لاتین نوشته شود از این قانون مستثنی نمی باشد.

همچنین در زمان ثبت برند لاتین غیر از استعلام بررسی وضعیت برند ایران یا بین برند های فارسی باید وضعیت برندها علائم تجاری بین المللی لاتین نیز انجام شود و در واقع رعایت قوانین مقررات بین المللی ثبت برند برای ثبت برندهای لاتین بین المللی نیز الزامی است.

در ضمن می بایست برند لاتین با استاندارد ها الحاقیه های توافق شده استاندارد مادرید و پروتکل الحاقی آن نیز همخوانی داشته باشد به همین دلیل استعلام و ثبت برند لاتین به زمان بیشتری نیاز دارد. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ثبت برند لاتین با ثبت برند بین المللی یا ثبت جهانی برند کاملا متفاوت است.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند لاتین:

-کپی کلیه مدارک شرکت یا مدارک شخص حقیقی متقاضی
-ارائه کارت بازرگانی حقوقی یا حقیقی
-ارائه یک نمونه برند لاتین ابعاد 6*6
-ارائه اظهارنامه ثبت برند لاتین

چنانچه از مطالعه این مطلب برداشت شد، در پاسخ به پرسش این مطلب که آیا برای صادرات کالا نیاز به ثبت برند است؟ باید چنین گفت که ثبت برند یکی از مهمترین اقدامات لازم برای صادرات کالا می باشد و چنانچه اشاره گردید ثبت برند لاتین به دلیل پیچیدگی های خاص خود ممکن است برای افراد نا آشنا با این فرآیند مشکلتر باشد. در صورتی که شما نیز برای صادرات کالای خود مایل به ثبت برند لاتین هستید می توانید با کارشناسان خبره ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید تا به سوالات شما پاسخ داده شود و خدمات لازم به شما ارائه گردد. 42143-021

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران