استعلام شناسه ملی شرکت ها

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

برای استعلام شناسه ملی شرکت ها باید بدانیم به موجب آیین ‌نامه قانونی کشور، شناسه ملی ماهیتی اختصاص یافته دارد و عبارت است از ارقامی که به واسطه پایگاه اطلاعات شناسه ملی برای تمامی اشخاص حقوقی ایرانی به منظور شناسایی صادر می شود. این شناسه تمام شخصیت های حقوقی شامل شرکت ها و موسسه ها را نیز که دارای تابعیت ایرانی اند در بر می گیرد و آنان را مکلف به مراجعه به سامانه مورد نظر و اخذ کد ملی می سازد.

شخصیت حقوقی

شخصیت حقوقی (Persona‎) عبارتی است که در حیطه ثبت شرکت ها و در مواردی همچون استعلام شناسه ملی شرکت ها در فضای مجازی بسیار به چشم می خورد. شخصیت حقوقی در تعریف مجموعه ای از اموال و یا اشخاص است که برای تحقق بخشیدن به هدفی معین و مشخص مطابق با ضوابط یا تشریفات خاصی شکل یافته است و ذی صلاح در دارا شدن حقوق و تکالیف مستقل است.

استعلام شناسه ملی شرکت ها

یکی از راه های قابل استناد استعلام شناسه ملی شرکت ها، مراجعه به منبع رسمی استعلام شرکت های ثبت شده در ایران به نام سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به نشانی اینترنتی ilenc.ssaa.ir است. این سیستم به منظور استعلام اطلاعات اشخاص حقوقی و متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که تحت نظر قوه قضائیه جمهوری اسلامی کشور ایران هدایت می‌ شود.

یکی از سازمان ‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که موظف به ثبت شرکت‌ ها، ثبت معاملات، ثبت املاک و دارایی ‌های شخصی اتباع ایران است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با وظایف حقوقی به تبعیت از قوه قضائیه، دارای ساختار عملکردی مستقلی است. دفاتر اسناد رسمی مانند ازدواج نیز تحت نظارت مستقیم این سازمان قرار دارند.

وظایف اصلی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

  •  ثبت شرکت ‌ها (که شامل استعلام شناسه ملی شرکت ها هم می شود.)، موسسات، علایم و اختراعات و امور مربوط به حق اختراع
  •  اجرای مفاد اسناد رسمی و موارد مربوط به دفاتر اسناد رسمی و ازدواج
  •  ثبت املاک
  •  ثبت مالکیت صنعتی، حقوق بر مشتری همچون سرقفلی حقوق تاجران و صنعتگران نسبت به نام، علائم و نمادهای تجارتی، صنعتی و اسرار تجاری که به نام مالکیت تجارتی و صنعتی مشهور است.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران نیز نهادی دارای عملکردی مستقل است و موظف به پشتیبانی حقوق فردی، اجتماعی و مسئول تحقق بخشی به عدالت در ایران است.

در سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور، استعلام شناسه ملی شرکت ها درج شده است. با ورود به وب سایت ilenc.ssaa.ir و وارد شدن در فضای سایت، تکمیل و پر کردن حداقل یکی از موارد زیر از الزامات است:

  •  شناسه ملی شخصیت حقوقی
  •  شماره ثبت شخصیت
  •  نام شخصیت

به عبارت بهتر جستجو در سایت برای موارد فوق به سه صورت فوق الذکر امکان پذیر است، اما با تکمیل بیشتر گزینه های موجود در صفحه که عبارتند از سازمان ثبت کننده، نوع شخصیت، اداره کل و واحد ثبتی نتایج جستجو با سرعت بیشتری در دسترس مخاطبین قرار خواهد گرفت. پس از وارد کردن تصویر امنیتی و فشردن کلید جستجو، چنان چه شخصیت حقوقی مد نظر اعم از انواع شرکت ها، ثبت شده و دارای شناسه ملی باشند، در کادر جستجوی اطلاعات خواسته شده، شناسه ملی شخص حقوقی و اطلاعات خواسته شده نمایش داده می شود.

شناسه ای که پس از استعلام شناسه ملی شرکت ها از طریق سامانه دریافت می شود، یک کد یازده رقمی است و کارکرد آن در شناسایی شخصیت های حقوقی به مانند کارکرد کد ملی در شناسایی اشخاص حقیقی است. افراد به واسطه این کد در واقع هویت مستقلی می یابند و به عبارت بهتر، وجه تمایز اشخاص حقوقی به صورت قانونی دارا بودن این شناسه محسوب می شود. شناسه ای که فقط به شرکت ‌های ثبت ‌شده اختصاص یافته است.

شناسه ملی به تعبیری دیگر هویت منحصر به‌ فرد شرکت در سطح یک کشور است. گفتنی است که تمام اشخاص حقوقی در ایران موظف به ارائه این شناسه در کلیه اسناد و آگهی ‌های خود هستند. لذا برای استعلام شناسه ملی شرکت به صورت آنلاین می توان به سامانه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی از طریق گفته شده مراجعه کرد.

ذکر این موضوع ضرورت دارد که پس از استعلام شناسه ملی شرکت ها شماره دریافتی کد مزبور با شماره سامانه ثبت شرکت ها دارای تفاوت است. کسب ‌و کارها از هر نوعی که هستند و شخصیت های حقوقی در هر نقطه جغرافیایی که فعالیت کنند، در حالت معمول به ثبت شرکت، شناسه ملی و آشنایی با مراحل ثبت شرکت نیازمندند.

رسمیت بخشیدن به فعالیت ‌های اقتصادی با ثبت شرکت میسر می شود و در واقع ثبت شرکت را می توان پلی قانونمند و قدرتمند به دنیای تجارت توصیف کرد، چرا که موجب قانونی شدن تجارت ‌و محصولات می‌ گردد. بنابراین برای حصول اطمینان از ثبت قانونی یک شرکت و اعتبار آن در حال حاضر پیش از مواردی همچون آشنایی بیشتر با شرکت، انجام معامله، عقد قرارداد به منظور همکاری، مشارکت و یا سهام باید صحت و قنونمندی آن را از منابع معتبر استعلام کرد.

استعلام کد اقتصادی شرکت ها

علاوه بر استعلام شناسه ملی شرکت ها، می توان کد اقتصادی آن را نیز بدست آورد. شرکت ‌هایی که به دنبال عقد قراردادهای دولتی هستند و یا قصد حضور در مناقصات و مزایدات را دارند، پیش از هر اقدام می بایست به سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده مراجعه کنند و پس از احراز هویت، کد اقتصادی شرکت را دریافت کنند. کد اقتصادی دریافت شده شرکت ‌های تجاری دوازده رقمی است و سازمان امور مالیاتی صادر ‌کنندهء کد مربوطه است. جهت دریافت و استعلام کد اقتصادی شرکت مورد نظر باید به وب یا نشانی evat.ir مراجعه کرد که آدرس سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده است. به منظور دسترسی به این اطلاعات علاوه بر درج کامل و دقیق نام شخصیت حقوقی، به شماره ملی متقاضی نیز نیاز است.

در صورت نیاز به مشاوره، با متخصصین مؤسسه فکر برتر تماس حاصل فرمایید. 42143-021

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران