انتخاب نام برتر برای شرکت

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

امروزه سرمایه ی اصلی بسیاری از کسب و کارها نام تجاری آن ها است، گرچه کارخانه ها و نیروی انسانی ممکن است از بین برود ولی نام شرکت ها همچنان باقی می ماند، نامی که سابقه ی آن نزد عموم یکی از ارزش های پایدار است. در طی دهه ها، ارزش شرکت ها بر حسب املاک، تجهیزات و کارخانه ها و دارایی های مشهود اندازه گیری می شدند، با این حال در حال حاضر به این نتیجه رسیده اند که ارزش واقعی یک شرکت جایی بیرون از آن یعنی در ذهن مشتری است.

در دوران کنونی، با توجه به رقابت شدید بین شرکت ها، مطالعه و شناسایی شاخص های انتخاب یک نام موفق برای شرکت ضروری به نظر می رسد چرا که نام گزاری مسئله ی قابل تاملی است که شرکت های ضعیف و قوی را از هم جدا می سازد.

در چنین شرایطی،با حضور گسترده ی شرکت های تجاری در عرصه ی تجارت ،انتخاب نام شرکت بر اساس عوامل مختلفی صورت می گیرد.در این مقاله سعی در شناخت شاخص های تاثیر گذار در انتخاب نام شرکت های تجاری بزرگ و صاحب نام داریم.

معیارهای انتخاب نام برتر برای شرکت:

1-نام انتخاب شده می بایست  با معیارهای تعیین شده منطبق باشد.

در تدوین نام شرکت، رعایت کلیه ی الزامات و تشریفات قانونی تعیین نام که  در مفاد"دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی" ذکر شده است الزامی است.ما در سایر مقالاتمان در رابطه با "ثبت نام شرکت"، به طور مفصل به توضیح این الزامات پرداخته ایم که جهت مطالعه ی بیشتر در این باره می توانید به دیگر مقالات در سایت مراجعه فرمایید.

در ذیل خلاصه وار به برخی از این الزامات  در تدوین نام شرکت اشاره می کنیم:
الف)نام انتخاب شده می بایست  مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.
ب)اسم خاص باشد.(اسم خاص کلمه ای است که می تواند مستقیماَ نهاد جمله باشد و برای دلالت بر شخص،شییء یا مفهومی به کار می رود).
ج)لاتین نباشد.
د)واژه ی بیگانه نباشد و فارسی باشد.
ه)از انتخاب اسامی مشهوره خود داری شده باشد.

2-معنی و مفهوم مناسب داشته باشد.

نامی موفق است که دامنه ی متنوعی از ایده ها و ویژگی ها را در برگیرد و نه تنها با استفاده از آهنگ خود، بلکه مهم تر از آن با استفاده از معنی و مفهوم لغوی خود و هر عاملی که در طول زمان به نحوی با آن در آمیخته و در جامعه به صورت هویت اجتماعی و شناخته شده نمود یافته،با مشتری سخن گوید.
بنابراین از انتخاب واژه های بی معنا خودداری کنید.

3-در انتخاب نام،ذهنیات و برداشت های مصرف کنندگان هم در نظر گرفته شده باشد.

ذهنیات و برداشت های مصرف کنندگان از نام شرکت از مهم ترین فاکتورهای انتخاب نام شرکت و موضوعی جدید در حوزه بازاریابی محسوب می شود. به بیانی دیگر، انتخاب نام شرکت منحصراَ محدود به سلیقه ی موسسین شرکت نمی باشد و می بایست نظر افراد بسیاری از اقشار جامعه را به خود جلب نماید. بنابراین، مخاطبین بازار را در نظر بگیرید و از انتخاب نام های پیچیده و دشوار برای شرکتتان بپرهیزید. نامی را انتخاب نمایید که به راحتی تلفظ شود و در اذهان باقی بماند. برای این کار می توانید با فراهم نمودن لیستی از اسامی انتخابی،نطر دیگران را نیز جویا شوید.

4-خلاق و نوآورانه و جذاب تدوین شده باشد.

بررسی های انجام شده نشان می دهد شرکت هایی که به درستی نام خود را انتخاب نموده اند بسیار موفق تر از کسانی بوده اند که نام های کلیشه ای و تکراری برای شرکت خود برگزیده اند.لذا از انتخاب نام های خسته کننده بپرهیزید.نامی را انتخاب کنید که متفاوت وجذاب باشد.

5-در انتخاب نام شرکت،اسامی رقبا و همکاران مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته شده باشد.

نام های رقیبان خود را ارزیابی کنید .لیکن،رقیبانتان را دوستان خود بدانید،رقابت سالم در کار می تواند مبارزه ای برای ارتقاء کیفیت باشد.این را به عنوان یک اصل در نظر بگیرید.
در انتخاب نام شرکت،سازگاری بین شخصیتی که نام های رقیب در بر دارند و شخصیتی که مشتریانتان آن ها را دوست دارند را مورد ارزیابی قرار دهید.زمانی که مشتریان می خواهند از بین شرکت های مختلف رقیب ،انتخابی را انجام دهند،یکی از راه های حفظ منحصر به فرد بودن، پوشاندن نام یک شرکت در لباسی از ارزش های احساسی است.به همین دلیل،در کارتان با اخلاق و حرفه ای رفتار کنید.

6- صداقت ،آراستگی و شایستگی و نیرومندی در آن لحاظ شده باشد.

بعد صداقت شامل مشخصه هایی نظیر واقعی بودن است و بعد آراستگی و شایستگی معیارهایی نظیر قابل اطمینان و موثق بودن،را پوشش می دهد.قدرتمند انتخاب کنید.

7- سبک زندگی و عوامل اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته باشد.

به طور خلاصه می توان گفت که ویژگی های سبک زندگی بر روی معیارهای انتخاب نام شرکت تاثیر گذار بوده و تا حد زیادی با رفتار تصمیم گیری مشتریان همبستگی دارد.لذا از انتخاب نام های بیگانه و غیر متعارف بپرهیزید.

8-محدود کننده نباشد.

در انتخاب نام شرکت، بهتر آن است که قلمرو مکانی را لحاظ نکنید. شاید بخواهید شهرتان را و یا فعالیتتان را گسترش دهید .لذا خودتان را محدود نکنید.

9- در آن به نوع شرکت و فعالیت شرکت توجه شده باشد.

به کمک نام شرکت مشخص می شود که شرکت چه اهدافی دارد و راجع به چیست.
بنا به تجویز مفاد اساسنامه متناسب با نحوه تشکیل، نوع سرمایه و موضوع فعالیت خود نامی تعیین نمایید تا بواسطه آن شرکت بتواند فعالیت و عملکرد خود را از دیگران تفکیک و متمایز نماید. قانون تجارت، در رابطه با انتخاب نام شرکت موادی را آورده است. این ماده ها عبارتند از:

ماده ی 117: در این ماده آمده است در اسم شرکت تضامنی باید عبارت "شرکت تضامنی" و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد، باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است، عبارتی از قبیل "و شرکا" یا "و برادران" قید شود.

ماده ی 95: در نام شرکت باید عبارت با مسئولیت محدود ذکر گردد وگرنه در مقابل ثالث تضامنی محسوب می گردد و تابع مقررات آن خواهد بود. نام شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد، در غیر این صورت شریکی که نامش در اسم شرکت ذکر شده در حکم شریک ضامن خواهد بود(ماده 95 ق.ت)

ماده ی 141: به موجب ماده 141 قانون تجارت،شرکت مختلط غیر سهامی تحت اسم مخصوصی تشکیل می شود.قسمت اخیر ماده مقرر می کند:"در اسم شرکت باید عبارت "شرکت مختلط" و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود".در حقوق فعلی فرانسه،قید نام یکی از شرکا دیگر اجباری نیست و اگر شرکا بخواهند نام یک یا چند نفر از شرکا را قید کنند،مجازند از اسامی شرکای ضامن و یا شرکای با مسئولیت محدود استفاده کنند.مع ذلک،قید اینکه شرکت یک شرکت"مختلط غیر سهامی"است در تمام نوشته ها و مکاتبات شرکت ضروری است.

ماده ی 143: در حقوق ایران،قید نام یکی از شرکای با مسئولیت محدود در اسم شرکت موجب مسئولیت تضامنی او می شود.

10-ثبت نشده باشد.

از نام انتخابیان استعلام بگیرید.
نام یک شرکت، نشان دهنده ی سرمایه گذاری بر روی یک محصول و یا یک خدمت می باشد.در نتیجه سازمان اداره ی ثبت شرکت ها با ثبت نام شرکت ها ، به دنبال ایجاد یک وسیله ی پشتیبانی کننده در برابر تقلید کنندگان و پیشگیری از انتخاب اسامی تکراری و ثبت شده می باشد.

لذا حتی بهترین نام ها نیز چنانچه قبلاَ در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشند فاقد اعتبار بوده و قابلیت ثبت ندارند. به همین دلیل، حتماَ نام انتخابی را استعلام نمایید. شما می توانید با ورود به پایگاه اطلاعاتی شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به نشانی http://www.ilenc.ir و یا پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir برای استعلام از نام انتخابیتان اقدام کنید. چنانچه نام مورد نظر قبلاَ ثبت شده باشد اطلاعات آن در سامانه قابل رویت می باشد.

در انتها، این را نیز در نظر داشته باشید که اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارائه ی تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.

امید است که تدوین این نوشتار توانسته باشد راهگشای خوانندگان محترم بوده و در رفع مشکلات آن ها موثر واقع شود. شایان ذکر است، شما عزیزان در صورت نیاز به هر گونه راهنمایی در انتخاب نام شرکت، می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید. ما در انتخاب برترین و نیکوترین نام  شما را همراهی خواهیم کرد.

مشاوره در انتخاب نام برتر، ارایه ی خدمات برتر
42143-021

تماس جهت پیگیری روند اجرایی قرارداد منعقد شده

ارتباط با فکر برتر : 02142037000
آدرس: جردن، بالاتر از اسفندیار پلاک۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)

تماس به جهت اخذ مشاوره از کارشناسان:

مدیریت و فروش: 02142143
ثبت شرکت در عمان: 09128330765
ثبت شرکت: 09128578441
تغییرات: 09129352517
ثبت برند و نام تجاری: 09129350317
اخذ و تمدید کارت بازرگانی: 09120907459
اخذ کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
ثبت طرح : 09128394102
ثبت اختراع دانش بنیان: 09128579331
آدرس:
جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
ارتباط با فکر برتر : 02142037000 

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران