شرکت سپرده گذاری مرکزی چیست؟

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

خدماتی که شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام می دهد شامل چه مواردی است؟ این سوالات از جمله مواردی هستند که بسیاری از افراد با آن با آن روبه رو می باشند. به طور معمول شرکت سپرده گذاری مرکزی اغلب به نام شرکت سرمایه گذاری مرکزی نیز شناخته می شود. با ما در ادامه همراه شوید تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با شرکت سپرده گذاری مرکزی ارائه کنیم.

معرفی شرکت سپرده گذاری مرکزی

 این شرکت توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 1384 افتتاح شد. به طور حتم با سامانه سجام و ثبت نام در آن آشنا هستید. بنابراین می توان برای آشنایی بیشتر با شرکت سپرده گذاری مرکزی برای شما مثالی را بیان کنیم. سامانه سجام در واقع یکی از زیر مجموعه های این شرکت محسوب می شود. در پاسخ به این سوال که شرکت سپرده گذاری مرکزی چیست؟ می توان به طور کلی بیان کرد که شرکت سپرده گذاری مرکزی با هدف ثبت و نگهداری از اوراق بهادار موجود در بازار و همچنین تسویه وجوه در سال 1384  افتتاح شد. در حال حاظر این شرکت در بازار سرمایه به عنوان یکی از مهمترین نهادها فعالیت می کند. اما چرا و با چه هدفی این شرکت راه اندازی شده است از عمده سوال بسیاری از افراد است . از اهداف به وجود آمدن شرکت سپرده گذاری مرکزی در واقع ایجاد امنیت و جلوگیری از خطراتی همچون تامین مالی گروه های پولشویی و تروریستی است. به همین منظور به کمک این شرکت و زیر مجموعه های آن می توان از چنین عواملی جلوگیری کرد. می توان بیان کرد که کارآمد شدن بازار، کاهش ریسک و تضمین امنیت از جمله اهداف مهم در راه اندازی شرکت سپرده گذاری مرکزی است.

شرکت سپرده گذاری چیست؟ خدمات این شرکت شامل چه مواردی است؟

بهتر است قبل از اینکه به خدمات  و وظایف شرکت سپرده گذاری مرکزی بپردازیم  قبل از هر چیز به این سول پاسخ دهیم که شرکت سپرده گذاری چیست؟ شرکت سپرده گذاری مرکزی در بازار بورس شماره حساب سهامداران بورس را دریافت می کند که در ادامه نیز اطلاعات و معاملات شرکت ها را بروز رسانی می کند و از این طریق نقل و انتقالات و همچنین تسویه وجوه با سرعت بالا در کمترین زمان انجام می شود. بدین ترتیب سهامداران می توانند بدون هیچ دردسری در کمترین زمان سود خود را دریافت کنند.

همچنین بخوانید : ورشکستگی شرکت چیست

از جمله فعالیت های شرکت سپرده گذاری بورس خدمات تخصصی در بازارهای خارج از بورس و معاملات پایاپای اوراق، قرض گیری مبادله و واسطه گری در قرض دهی اوراق بهادار، استفاده از ابزارها و روش‌های کارآمد الکترونیکی در تسویه و معاملات پایاپای اوراق بهادار و همچنین نگهداری کد گذاری و همچنین تسویه معاملات اوراق بهادار و ابزارهای مالی است. علاوه بر این موارد می توان مهمترین فعالیت و خدمات شرکت سپرده گذاری مرکزی را ارائه اطلاعات لازم برای شرکت ها در انجام معاملات است. جالب است بدانید معاملات سرمایه گذاران خارج از این شرکت انجام نمی گیرد و برای انجام معاملات در بازار سرمایه بری آن هیچ محیط فیزیکی وجود ندارد. با توجه به این توضیحات می توان نتیجه گرفت که شرکت سپرده گذاری مرکزی  در واقع یک فضا برای انجام معاملات محسوب می شود.

بهتر است بدانید که سپرده گذاری و انجام معاملات در بازار واقعی متفاوت از بازار  سرمایه یا سپرده است. می توان بیان کرد که انجام معاملات در بازار سرمایه ماندد بازار واقعی نیست به این دلیل که به صورت فیزیکی و مستقیم انجام نمی گیرد. با توجه به این امر برای سرمایه گذاران، سامانه ای به نام شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه راه اندازی شده است. این سامانه کارآیی بالایی دارد و به عنوان یک واسطه بین بازار بورس و سرمایه گذاران قرار گرفته است.

بنابراین همه سرمایه گذاران برای انجام دادن فعالیت های مربوط به بورس باید از این سامانه استفاده کنند. این سامانه  به طور اختصار به نام سامانه سمات است که در سال 1384 با هدف افزایش کارآیی، کاهش ریسک و حفظ امنیت بازار بورس راه اندازی شده است.

از اصلی ترین خدمات شرکت سپرده گذ اری مرکزی می توان به مواردی همچون نگهداری و انتقال مالکیت اوراق بهادار و تسویه وجوه و همچنین ثبت وجوه اشاره کرد. علاوه بر این موارد این شرکت خدمات متنوع دیگری را هم به سرمایه گذاران بورس ارائه می دهد که بسیار قابل توجه است.

سخن پایانی

در پاسخ به این که شرکت سپرده گذاری مرکزی چیست؟ می توان بیان کرد که این شرکت در بازار سرمایه به عنوان یکی از مهمترین نهادها فعالیت می کند. اما چرا و با چه هدفی اسن شرکت راه اندازی شده است از عمده سوال بسیاری از افراد است . از اهداف به وجود آمدن شرکت سپرده گذاری مرکزی در واقع ایجاد امنیت و جلوگیری از خطراتی همچون تامین مالی گروه های پولشویی و تروریستی است. به همین منظور به کمک این شرکت و زیر مجموعه های آن می توان از چنین عواملی جلوگیری کرد. می توان بیان کرد که کارآمد شدن بازار، کاهش ریسک و تضمین امنیت از جمله اهداف مهم در راه اندازی شرکت سپرده گذاری مرکزی است. این شرکت به عنوان یک ساز و کار الکترونیکی  در ثبت، انتقال و نگهداری اوراق بهادار خدمات به خصوصی را ارائه می دهد. مهمترین فعالیت و خدمات شرکت سپرده گذاری مرکزی را ارائه اطلاعات لازم برای شرکت ها در انجام معاملات است


سوالات متداول

1-در سرمایه گذاری در بورس حداقل مقدار سرمایه گذاری چقدر است؟

محدودیتی در میزان سرمایه گذاری در بورس نیست بلکه هر فرد می تواند به مقدار سرمایه خود ، سهام مورد نظر را خریداری کند که البته حداقل سرمایه در خرید از سامانه معاملات بر خط برابر با 100 هزار تومان است.

2-در سامانه معاملات اولویت بندی سفارشات به چه شکل است؟

الویت بندی سفارشات در سامانه معاملات ابتدا بر حسب قیمت مشخص می شود و البته برای سفارشات با قیمت یکسان باید اولویت بندی براساس زمان ورود سفارش دهی شود.

3-اهداف سامانه سجام چیست؟

سامانه سجام یکی از زیر مجموعه های اصلی شرکت سپرده گذاری مرکزی است که با هدف مبارزه با تامین مالی تروریسم و همچنین پول شوییراه اندازی شده است که در بازار بورس خدمات ویژه ای را به سهامدارن بورس ارائه می دهد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران