ورشکستگی شرکت چیست

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ورشکستگی شرکت چیست موضوعی است که در بسیاری از شرکت ها در صورت عدم کارکرد درست و پرداخت به موقع بدهی های شرکت بروز خواهد کرد. در برخی از مواقع به دلیل وجود مشکلات اقتصادی  و عدم مدیریت صحیح و کوتاهی وی در پیشرفت کاری، شرکت دچار ورشکستگی خواهد شد. اگرچه ورشکستگی اعتبار فردی مدیر شرکت را در جامعه خطشه دار خواهد کرد از طرفی تبعات قانونی سنگین را نیز به همراه خواهد داشت. در ادامه قصد داریم به پاسخ موضوع ورشکستگی شرکت چیست بپردازیم و پیرامون آن  اطلاعات مفیدی را برای شما بیان کنیم پس با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

ورشکستگی چیست؟

بهتر است قبل از اینکه به موضوع ورشکستگی شرکت بپردازیم در اصل بدانیم که ورشکستگی چیست اگر تاجر قادر به پرداخت بدهی های خود نباشد با ورشکستگی کسب و کار خود مواجه خواهد شد. ورشکسته به شرکت های تجاری و بازرگانی و همچنین تجار گفته می شود که در برخی از مواقع ممکن است در صورت کوتاهی و عدم صحیح مدیریت ، شرکت قادر به پرداخت بدهی ها و تعهدات خود نباشد که در این صورت شرکت اعلام ورشکستگی خواهد کرد. ثبت شرکت مزایای بسیاری از نظر مالی خواهد داشت اما می تواند خطراتی مانند ورشکستگی هم داشته باشد.

مزیت ها و معایب ورشکستگی

شاید برایتان جالب باشد که ورشکستگی در عین اینکه معایبی دارد در کنار آن برخی از مزیت ها را برای شرکت ورشکسته به همراه خواهد داشت که در ادامه بیان خواهیم کرد.

به طور مسلم یکی از معایب ورشکستگی شرکت این است که آبرو و اعتبار فرد ورشکسته در میان رقبای خود  و جامعه ای که اور را قبول داشتند از بین خواهد رفت.

البته می توان مزیت ورشکستگی را این طور بیان کرد که فرد دیگر با انبوهی از طلبکاران مواجه نخواهد شد و طلبی طبلکاران از طریق دادگاه پی گیری می شود. بنابراین می توان بیان کرد که فرد ورشکسته به نوعی از طلبکاران و مواجه شدن با آنها خلاص خواهد شد.

طلبکاران با فرد ورشکسته توافق خواهند کرد که 50 درصد از بدهی خود را دریافت می کنند که این امر برای فرد ورشکسته یک فرصت طلایی محسوب می شود.


انواع ورشکستگی

ورشکستگی انواع متنوعی دارد که شامل ورشکستگی عادی، ورشکستگی به تقصیر و ورشکستگی به تقلب است. برای آگاهی یا فتن نسبت به هر کدام از انواع ورشکستگی، هر کدام را شرح خواهیم داد.

  • ورشکستگی عادی

در این نوع از ورشکستگی، فردو رشکسته بدون تقلب و تقصیر دچار ورشکستگی می شود و ورشکستگی او به دلیل حوادث غیر متقربه و عوامل خارجی از جمله تحریم است.


  • ورشکستگی به تقصیر

ورشکستگی به تقصیر در صورت خطا و تقصیر تاجر و مدیر شرکت ایجاد می شود. این نوع ورشکستگی از جرایم غیر عمد به حساب می آید. البته این نوع ورشکستگی به دلیل نداشتن دفتر کاری، قبول تعهدات بیش از توان مالی و همچنین مبهم بودن  صورت دارایی های شرکت است که در اثر وجود هر کدام از این عوامل شرکت ورشکسته خواهد شد.

  • ورشکستگی به تقلب

در صورتی که تاجر با هدف سوء استفاده  و از سر عمد دچار ورشکستگی شود به آن ورشکستگی به تقلب گفته می شود که در واقع فرد مجرم است و متحمل مجازات قانونی خواهد شد.

نحوه اعلام ورشکستگی به چه شکل است؟

اعلام ورشکستگی از طریق حکم دادگاه انجام می شود. این بدین معنی است تا وقتی که حکم دادگاه مبنی بر اعلام ورشکستگی صادر نشود، ورشکستگی فرد اثبات نمی شود. دادگاه محل اقامت فرد ورشکسته موظف به پیگیری ورشکستگی است. البته اعلام ورشکستگی در برخی از مواقع با توجه به تقاضای تاجر، دادستان و طلبکاران انجام می گیرد.


پس از ورشکستگی چه اقداماتی باید انجام شود؟

بعد از  ورشکستگی، شرکت باید شروع به تصفیه بدهی های خود کند. البته منظور از تصفیه و پرداخت بدهی های شرکت، شناسایی کردن و انجام محاسبات مطالبات و بدهی های شرکت است.

در مرحله بعدی باید با مطالعه امور مختلف در شرکت، پرداخت و وصول مطالبات شرکت اولویت بندی شوند.

در تصفیه کردن امور شرکت بهترین کار انتخاب مدیرانی به عنوان مدیران تصفیه است. مدیران تصفیه وظیفه دارند در دوران تصفیه، اداره شرکت را به دست بگیرند. البته نکات لازم در رابطه با تصفیه شرکت و مدیران تصفیه در اساسنامه نوشته شده است.  در طی این دوران مدیران تصفیه باید کارهای وصول و پرداخت بدهی های شرکت را به دست بگیرند.

سخن پایانی

در پاسخ به این سوال که ورشکستگی شرکت چیست؟ می توان بیان کرد که ورشکستگی شرکت در واقع به معنی عدم توانایی در پرداخت بدهی های شرکت است. در صورتی که شرکت نتواند بدهی های خود را پرداخت کنید در کوتاه مدت شرکت ورشکسته خواهد شد. البته گاهی ورشکستگی شرکت به صورت عمد، غیر عمد و تقلب می باشد. مجازات قانونی هر کدام از ورشکستگی متفاوت است که در این بین اگر ورشکستگی شرکت به صورت تقلب باشد ، فرد به مدت یک تا پنج سال محکوم به حبس خواهد شد. در این مقاله اطلاعاتی را در مورد ورشکستگی و انواع آن بیان کردیم. امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله برای شما بیان کردم مفید واقع شود و بتوانید از این اطلاعات استفاده لازم را ببرید.

سوالات متداول

1-آیا وکیل ورشکستگی در شرکت ضرورت دارد؟

 بله، باتوجه به پیچیدگی های دادرسی و دعوی حقوقی وجود افراد متخصص و کارشناس همچون وکیل ورشکستگی در شرکت بسیار ضروری است

2- وکیل ورشکستگی حقوقی چه مزیت های برای شرکت به همراه دارد؟

یکی از مهمترین مزیت های وکیل ورشکستگی در شرکت،  تسریع و جلوگیری از مشکلات به وجود آمده  از عدم اطلاعات کافی در مورد مسائل حقوقی می باشد. از طرفی وکیل ورشکستگی در شرکت می تواند در بازسازی شرکسب و کار و پرداخت و تصفیه بدهی ها و اخذ تصمیم های مهم در پیشرفت کاری شرکت به شما کمک کند.


3-تاجری که به تقلب  و تقصیر اعلام ورشکستگی می کند شامل چه مجازاتی می شود؟

مجازات تاجری که به تقصیر اعلام ورشکستگی می کند حبس به مدت شش ماه تا دو سال است و مجازات تاجری که به تقلب اعلام ورشکستگی می کند نیز حبس به مدت یک الی 5 سال است.

4-در مورد چه اشخاصی ورشکستگی صدق می کند؟

شرکت های تجاری و تاجر

5- آیا ورشکستگی در شرکت جرم محسوب می شود؟

بله، افرادی که به به تقلب و تقصیر دچار ورشکستگی می شوند در واقع مجرم هستند و باید مجازات قانونی خود را بکشند.


واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران