استعلام تکراری نبودن نام شرکت و سامانه تعیین نام برای شرکتها

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

 در این مقاله از فکر برتر قصد داریم به توضیح استعلام نام شرکت و سامانه تعیین نام برای شرکتها بپردازیم. پس در ادامه مقاله همراه ما باشید.

استعلام نام شرکت های ثبت شده

اشخاص حقوقی هم مانند اشخاص حقیقی نام دارند. هرشرکتی باید نام خود را مطابق نحوه تشکیل، نوع سرمایه و موضوع فعالیت برگزیند تا عملکرد خود را از دیگران متمایز سازد.

نام شرکت معرف شرکت و موضوع فعالیت آن است و تاثیری مستقیم بر بازاریابی شرکت دارد. بنابراین باید با دقت زیادی انتخاب شود. از طرف دیگر، انتخاب نام شرکت نباید فقط محدود به سلیقه بنیانگذاران آن باشد و باید نظر افراد زیادی را جلب کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، شرکت هایی که در انتخاب نام خودشان دقیق بوده اند، نسبت به شرکت هایی که از نام های کلیشه ای استفاده کرده اند موفق تر بوده اند.

به علت بالا رفتن مقدار تقاضا برای ثبت شرکت به مراتب، انتخاب نام شرکت زیاد شده در نتیجه تعداد نام های تکراری در زمان ارسال نام ها به اداره ثبت شرکتها به دلیل تشابهی که با نامهای دیگر دارد، رد شده است.

دلیل اینکه  اجازه ثبت تکراری اسامی را نمی دهند این است که امکان سو استفاده از اسامی خیلی زیاد است و می تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند. چون اگر نام دو شرکت یکی باشد، نمیتوان آن ها در هنگام معامله تشخیص داد و مشکالات زیادی خواهد داشت.

برای همین لازم است قبل از انتخاب نام شرکت استعلام های لازم انجام شود و مطابق استعلام، نام مورد نظر شما انتخاب شود.

برای استعلام نام شرکت باید به سامانه بروید و در آن قسمت نام مدنظرتان را استعلام کنید. لازم به ذکر است که این سایت تحت نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. برای استعلام باید شناسه ملی، نام شخص حقوقی و شماره ثبت را وارد کنید .

بعد از درج یکی از موارد بالا، اگر شرکت مدنظرتان قبلا ثبت شده باشد، اطلاعات کلی آن که نام کامل، تاریخ تاسیس و ثبت، شناسه ملی واحد ثبتی، آدرس و کد پستی شرکت را شامل می شود، نشان داده خواهد شد.

استفاده از پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور به آدرس http://rrk.ir

در این روش برای استعلام نام شرکت، بعد از ورود به سامانه فوق به قسمت آگهی های قانونی مراجعه کنید و با ذکرنام و تکمیل دیگر اطلاعات خواسته شده روی گزینه جستجو کلیک کنید.

در این سامانه همه آگهی های اشخاص حقوقی به علاوه اطلاعاتی مانند نام شرکت، موضوع شرکت و مشخصات اعضای شرکت برای اصالت سنجی به شکل رایگان در دسترس خواهد بود.

ثبت شرکت در تهران

ثبت شرکت در تهران که پایتخت ایران محسوب می شود، موقعیتی عالی برای تجارت و کسب و کار است.  بزرگی و موقعیت ویژه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و جغرافیایی و تمرکز امکانات در آن سبب شده  تا خیلی از افراد برای کار و غیره به تهران مهاجرت کنند. طوری که امروزه این شهر، یازدهمین شهر پرجمعیت جهان محسوب می شود.

حجم تجارت در تهران، در دهه های اخیر افزایش چشمگیری داشته است که این افزایش نیاز به توسعه تشکیلات تجاری و ایجاد شرکت های بازرگانی را زیادتر کرده است.

امروزه، شرکت ها که خود شخصیت حقوقی جدایی دارند، برای تولید و استفاده از منابع طبیعی و صنعتی و حمل و نقل و تاسیس موسسات بزرگ تولیدی و صنعتی که سرمایه های کلان و اجتماع کارگران را می خواهد،  به عرصه تجاری قدم نهاده و نفوذ زیادی در سیاست اقتصادی پیدا کرده اند. برای دانستن مفهوم اشخاص حقیقی و حقوقی در فرایند ثبت با کارشناسان ما در موسسه حقوقی فکر برتر در ارتباط باشید.

 ثبت برند بدون کارت بازرگانی

مراحل مختلف ثبت برند بدون کارت بازرگانی شامل موارد زیر می شود:

اسم مناسبی برای برند انتخاب کنید.

 به سامانه مرکز مالکیت صنعتی مراجعه نمایید.

از اسم برند مورد نظر خود استعلام بگیرید (مطمئن باشید که تکراری نباشد)

اظهارنامه ثبت برند را تکمیل کنید.

اسکن شده مدارک را در سامانه آپلود کنید.

بعد از تایید کارشناسان، مدارک را با پست تحویل دهید.

اداره کل ثبت شرکتها

با بزرگتر شدن جوامع در دنیا و رشد اقتصادی سبب به وجود آمدن مشاغل و کسب و کارهای زیادی شده است و هر روز هم  بیشتر می شود. مخصوصا در کشوری در حال رشد و توسعه مانند ایران که رشد چند برابر است

از سوی دیگر کسب و کار در فضای مجازی هم به شدت در حال رشد است. همه این شرکت ها و موسسات در سطح کشور خدماتی را می دهند یا اینکه محصولات خود را می فروشند. برای ساماندهی همه این شرکتها و حفظ امنیت و محافظت از حق قانونی شرکت ها سازمانی تحت عنوان اداره ثبت شرکت ها تاسیس شده است.

سامانه اداره کل ثبت شرکت ها  به آدرس sherkat.ssaa.ir است. در این سامانه شبیه سامانه مالکیت معنوی به شکل مرحله ای و با استعلام آنلاین از اداره مالیات و قوه قضائیه مجوز ثبت و تغییرات صادر می شود.

صورتجلسات تغییرات در شرکتها

شرکتها صورتجلسه هایی برای تغییرات دارند که مطابق با انواع تغییرات شرکت تنظیم می شوند در بخش زیر انواع تغییرات شرکت ها را نام می بریم :

  • انتخاب مدیران شرکت
  • انتخاب بازرسان شرکت
  • تصویب صورت مالی
  • انحلال شرکت
  • نقل و انتقال سهام شرکت
  • افزایش و کاهش سرمایه
  • تغییر مواد اساسنامه شرکت
  • تعیین دارندگان حق امضا

کارشناسان ما در موسسه حقوقی فکر برتر آماده ارائه خدمات مربوط به انجام تغییرات و تنظیم صورتجلسات تغییرات در شرکتها  به شما عزیزان هستند.

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان ابتدا مانند دیگر شرکت‌ها باید به شکل عادی و در قالب یکی از انواع شرکت‌های پایه ثبت شوند. در قدم بعدی لازم است تا شرکت محصول یا خدمات دانش بنیان خود را ارائه کند و برای بررسی و ارزیابی به "کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها" ارائه کند.

اگر شرکت و محصول و خدمات شامل قوانین ذکر شده باشد، مراحل ثبت در فرم ثبت نام شرکتهای دانش بنیان تکمیل شوند.

هزینه ثبت شرکت دانش بنیان

به دلیل اینکه دولت حمایت قدرتمندی از اینگونه شرکت ها به عمل می آورد،  برای تبدیل شرکت به شرکت دانش بنیان و ثبت اطلاعات در فرم ثبت نام شرکت‌های دانش بنیان، نیازی به پرداخت هزینه نیست.

سامانه استعلام شماره ثبت شرکت ها

جستجوی شماره ثبت شرکت به وسیله سامانه استعلام شماره ثبت شرکت ها انجام می گیرد. معنای شرکت، در واقع یک شخصیت حقوقی، انجمن و یا یک بنگاه تجارت است. بنا به تعریف قانون مدنی ایران، شرکت به شکل دقیق با این عبارت بیان شده است:

اجتماع حقوق مالکان متعدد در شیء واحد به شیوه اشاعه، که این تعریف شامل مشاعات نیز هست.

دلایل استعلام شماره ثبت شرکت برای هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند شامل موارد ذیل باشد:

اطمینان از صحت یا سقم وجود شرکت، فعالیت یا عدم فعالیت شرکت در حال حاضر، اعتبار شرکت با اهدافی مثل خرید شرکت، همکاری با شرکای شرکت و عقد قرارداد با شرکت، قانونی بودن یا نبودن شرکت و غیره.

مهم است که بدانید که شرکت هایی که هیچ شماره ثبتی ندارند، غیر مجاز و غیر قانونی هستند.

شرکت هایی که ثبت می شوند، یک ویژگی ممتاز دارند. یعنی شماره ثبت یکتا و تخصیص یافته ای دارند که ثابت است و هیچ گونه تغیری در آن ایجاد نمی شود. این شماره که از سامانه استعلام شماره ثبت شرکت ها قابل حصول است، برای استعلام شرکت مورد نظر است که با دستیابی به آن می توان به همه اطلاعات شرکت دست یافت و هویت و نوع شرکت را هم می توان دید. تا زمان برپا شدن شرکت، شماره ثبت است که شرکت را قابل شناسایی می کند.

شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

مطابق ماده 94 قانون تجارت به شرکتی که بین دو یا چند نفر برای انجام کارهای تجارتی تشکیل شده باشد، شرکت با مسئولیت محدود می گویند. هر یک از شرکا بدون این‌که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط به اندازه میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قرض‌ها و تعهدات شرکت است.

بنابراین در شرکت‌ با مسئولیت محدود، مانند شرکت‌هایی با سهامی محدود، هر شریک به اندازه آورده خود مسئولیت دارد. برعکس شرکت‌های گفته شده، سرمایه با سهام برابر تقسیم نمی‌شود. در واقع مجموعه‌ای از سهم‌های شرکا است که الزامی در برابر بودن آن نیست.

تعداد شرکاء و سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

  •  حداقل تعداد شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود 2 نفر است.
  • در شرکت با مسئولیت محدود حق الثبت یک میلیون ریال است.
  • شرکت با مسئولیت محدود زمانی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی و سهم الشرکه غیر نقدی نیز نوشته و پرداخت شده باشد ومدیرعامل به دریافت کلیه سرمایه نقدی وسهم الشرکه غیرنقدی، اقرار کند و هر شرکت که برخلاف این ماده به وجود آید باطل است و اعتبار ندارد.
  • در شرکتنامه باید قید شده باشد که سهم الشرکه های غیر نقدی هر کدام به چه مقدار نوشته شده است و هر شرکت که بر خلاف این ماده ثبت شده باشد باطل و از درجه اعتبار ساقط است.
  • کلیه شرکاء نسبت به قیمتی که درحین تشکیل برای سهم الشرکه های غیر نقدی مشخص شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

1 _ پرداخت مبلغ مشخص شده به نام سازمان ثبت اسناد واملاک کشور برای تعیین نام

2_ تکمیل فرم تعیین نام

3_ دو برگ تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود وتکمیل آن وامضاء زیر شرکت نامه به وسیله کلیه شرکاء

4_ دونسخه شرکت نامه با مسئولیت محدود وتکمیل وامضاء زیر شرکت نامه به وسیله کلیه سهامداران

5_ دو جلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود وامضاء زیر تمام صفحات آن به وسیله کلیه سهامداران

6_دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین وهیأت مدیره که توسط سهامداران وبازرسین امضا شده باشد.

7_ دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره که توسط مدیران منتخب امضا شده باشد.

8_ تصویر شناسنامه وکارت ملی برابر اصل شده همه سهامداران و زمانیکه که مدیر عامل خارج از اعضاء هیأت مدیره باشد.

9_فتوکپی شناسنامه وکارت ملی بازرسین

10_معرفی نمایندگان، اگر سهامداران واعضاء هیأت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند وارائه تصویر روزنامه رسمی وآگهی تأسیس مطابق با آخرین تغییرات آن

11_تأییدیه هیأت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار مبنی برغیر دولتی بودن آن

تذکر: در صورتی که مقداری از سرمایه شرکت آورده غیر نقدی باشد که شامل اموال منقول و غیر منقل می شود، ارائه گزارش کارشناس رسمی دادگستری لازم است ودر صورتی که اموال غیر منقول جزء سرمایه شرکت قرار داده شود ارائه مستندات مربوطه ضروری است.

12_اخذ مجوز در صورت لزوم  بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها

برای آگاهی بیشتر در مورد دیگر شرایط و ضوابط تاسیس شرکت با مسئولیت محدود می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی فکر برتر در ارتباط باشید.

الزامات قانونی ثبت شرکت تعاونی

در ثبت شرکت تعاونی :

  • همه اعضا شرکت حقوق و وظایف برابر دارند.
  • در مجامع عمومی بدون در نظر گرفتن تعداد سهام هر عضو یک حق رای دارد و استفاده از این حق از حقوق شخص دارای سهم است. ‌در مواردی که به دلایلی استفاده از این حق مستقیما برای شریک امکان پذیر نباشد امکان دارد به سبب وکالت کتبی به یکی شریک دیگر واگذار‌شود.
  • ‌در اتحادیه‌ شرکت های تعاونی نماینده هر شرکت عضو به نسبت اعضای آن شرکت حق رای دارد.
  • استرداد سهام و پرداخت مبلغ آن تا حدی که موجبات وقفه در فعالیت شرکت به وجود نیاید مجاز است.
  • سهام شرکت تعاونی با نام و غیر قابل تقسیم است و بهای آن باید به صورت نقدی پرداخت شود.
  • ‌انتقال سهام به اشخاصی که عضو نیستند ممنوع است.
  • بهره قدر‌السهم شرکتهای تعاونی که در آخر هر سال به شرکاء امکان دارد داده شود در اساسنامه شرکت معین می شود.
  • درآمد سالیانه شرکت بعد از وضع هزینه، استهلاک، ذخایر و بهره سهام به نسبت معاملاتی که هر یک از اعضاء و مشتریان غیر عضو که در‌طول سال مالی با شرکت انجام داده اند بین آنان تقسیم می شود.
  • شرکتهای تعاونی از اعضاء جزء دیون ممتازه به شمار می آید.

شرکت سهامی خاص چیست؟ 

شرکت سهامی خاص شرکتی است که متعلق به دولت نیست و تعداد سهام‌داران یا اعضای این  نوع شرکت، کم هستند. به علاوه، سهام این شرکت، در مراکز مبادلاتی برای همه عرضه نمی گردد. درواقع، سهام منتشر شده توسط این شرکت‌ها، به شکل غیرعمومی یا در بازار‌های فرابورسی عرضه می‌شود. شرکت سهامی خاص، یک نوع شرکت‌های تجاری سرمایه‌ای است.

در واقع، در این نوع از شرکت‌ها، مسئولیت شرکا محدود به سرمایه‌ ای است که به شرکت آورده اند. بنابراین، اعتبار این شرکت‌ها به مقدار سرمایه آن‌ها وابسته است. طبق قانون تجارت، در شرکت‌های سهامی خاص، همکاری ۳ شخص مهم است. به علاوه، مطابق قانون تجارت، شرکت سهامی خاص مانند دیگر شرکت‌ها حقوق تجاری دارد.

شرکت‌های سهامی خاص معمولا به پایه‌گذاران، مدیران و یا تعدادی سرمایه‌گذار خصوصی متعلق است. از طرفی دیگر، تمام یا بخشی از شرکت سهامی عام از طریق عرضه اولیه به عامه سهام‌داران فروخته شده است. درواقع، سهام‌داران می‌توانند مالکیت دارایی‌ها و سود شرکت را ادعا کنند.

نکته ای که در مورد شرکت‌های سهامی خاص قابل توجه است، این است که تعدادی از شرکت‌های سهامی خاص، از موفق‌ترین و پردرآمدترین شرکت‌های جهانی هستند. از جایی که، شرکت سهامی خاص نمی‌تواند برای جمع‌آوری سرمایه به فروش عمومی اوراق قرضه یا سهام، متکی باشد، بااین‌حال، برای مثال در آمریکا، شرکت‌های سهامی خاص با وجود این محدودیت‌ها، می توانند تعدادی سهم بفروشند.

شرکت سهامی خاص چگونه تشکیل می‌شود؟

شرکت سهامی خاص با تعداد اعضای کمی تشکیل می‌شود. طبق قانون تجارت ایران، اساسنامه تدوین شده در شرکت سهامی خاص، باید به وسیله تمامی شرکا، امضا شده و حداقل ۳۵ درصد آن به حسابی که در بانک افتتاح شده واریز شود.

برای ثبت شرکت سهامی خاص، باید به همراه مدارک زیر، اظهارنامه‌ای را هم به مرجع ثبت شرکت‌ها تحویل دهید.

  • اساسنامهای که توسط همه سهامداران شرکت امضا شده باشد
  • اظهارنامه‌ای که نشان می دهد تعهد به تامین کلیه سهام از سوی سهام‌داران انجام می شود
  • رسید بانکی که نشان دهنده پرداخت حداقل ۳۵ درصد کل سرمایه تعهد شده به وسیله سهام‌داران است
  • انتخاب و مکتوب کردن مدیران و بازرسان شرکت در صورتجلسه و امضا آن توسط کلیه سهام‌داران
  • پذیرش کتبی سمت مدیریت و بازرسی به وسیله مدیران و بازرسان
  • مکتوب کردن نام روزنامه کثیرالانتشاری که حاوی آگهی‌های منتشرشده شرکت باشد

برای تشکیل شرکت سهامی خاص چند نفر نیاز داریم؟

برای تشکیل یک شرکت سهامی خاص در ایران سه سهام‌دار نیاز داریم. برای مثال، اگر بخواهیم ثبت شرکت سهامی عام داشته باشیم، به پنج سهام‌دار نیاز داریم. از طرفی دیگر، برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و دیگر انواع شرکت‌ها، وجود فقط 2 سهام‌دار کافی است.

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص چقدر است؟

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص ۱۰۰ هزارتومان است. برای ثبت شرکت سهامی عام، باید ۵ برابر این مبلغ را پرداخت کنید. از طرفی دیگر، برای ثبت شرکت‌های با مسئولیت محدود و دیگر انواع شرکت‌ها، مبلغ مشخصی در قوانین مربوطه نیامده است. با این‌ حال، دفتر ثبت شرکت‌ها معمولا برای ثبت این نوع شرکت‌ها درخواست پرداخت مبلغ محدودی را می کند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران