نکات قابل توجه راجع به مدیران شرکت سهامی

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

سازماندهی شرکت سهامی ، به صورتی دموکراتیک ، بر عهده سه رکن اصلی شرکت است : رکن تصمیم گیرنده ( مجمع عمومی ) ، رکن اداره کننده ( هیات مدیره ) و رکن نظارت کننده ( بازرس).
هیاتی از میان سهامداران شرکت سهامی انتخاب می گردند که وظیفه اداره شرکت را بر عهده دارند
نکات قابل توجه راجع به مدیران شرکت سهامی :

  • مدیران شرکت های سهامی باید از بین صاحبان سهام انتخاب شوند .

قانون تجارت ایران هیچ گونه قید و شرطی برای احراز سمت مدیریت شرکت ها جز این که مدیران از میان شرکاء باشند، قائل نمی شود. البته برای احراز سمت مدیریت شخص باید اهلیت لازم برای وکیل شدن را داشته باشد. قوانین جدید برای احراز سمت مدیریت شرکت های سهامی شرایط دیگری پیش بینی نموده اند تا کسانی که قابل اعتماد نیستند، به عنوان مدیر شرکت تعیین نگردند.مثلاَ کسانی که دارای محکومیت جزایی با جرائم بزرگ مخصوصاَ کلاهبرداری ، خیانت در امانت ، کشیدن چک بی محل و ورشکستگی باشند، نمی توانند به سمت مدیریت انتخاب شوند. علاوه بر آن اغلب قوانین امروزه احراز سمت مدیریت را در چند شرکت محدود می نمایند، ولی قانون تجارت ایران در این باره نیز منعی ندارد و به این ترتیب یک نفر می تواند در آن واحد مدیر چند شرکت مختلف باشد.

  • سمت مدیریت قابل واگذاری نیست

ماده 49 قانون تجارت مقرر می دارد که مدیران می توانند در صورتی که اساسنامه شرکت اجازه داده باشد با تصویب یکدیگر، یک نفر شخص خارج از شرکت را به جای خود معین کنند. ولی مسئولیت اعمال شخص مذکور به عهده خود آن ها خواهد بود. بنابراین در صورتی که اساسنامه به مدیران حق وکالت در توکیل هم داده باشد تعیین شخص دیگری به جای مدیر، مسئولیت مدیر را از بین نمی برد و با وجود حق وکالت در توکیل، تعیین شخص دیگری به جای مدیر تابع دو شرط است : یکی این که اساسنامه چنین موضوعی را تصریح کرده باشد و دیگر این که مدیران دیگر نیز این موضوع را تایید کنند. اگر این موضوع در قانون تجارت تصریح نشده بود، مدیرانی که اشخاص دیگری را به جای خود معین می کنند، در صورتی که در موقع انتخاب جانشین خود احتیاطات لازمه را رعایت نکرده باشند، اصولاَ مسئول اعمال جانشیت خود نبوده و در صورتی که به واسطه تصدی آن ها ضرری به شرکت وارد شود، شخصاَ مسئول نخواهند بود. ولی با تصریح قانون تجارت، مدیران با وجود آن که خطایی هم از آن ها سرنزده باشد باز مسئول اعمال جانشین خود می باشند. اساسنامه شرکت های سهامی معمولاَ مقرر می دارد که هر یک از اعضای هیات مدیره می توانند شخص دیگری را با تایید هیات مدیره به جای خود تعیین نمایند و این انتخاب برای هر یک از افراد هیات مدیره است. ولی هیات مدیره ممکن است برای اداره امور شرکت و ادامه عملیات مجبور شود روسایی برای دوایر مختلف شرکت تعیین کند و مدیران اداری و مالی و فنی که عضو هیات مدیره نباشند انتخاب نمایند. آیا این انتصابات نیز مشمول مقررات ماده 49 می شود یا خیر ؟ به نظر دکنر ستوده تهرانی در کتاب حقوق تجارت، ماده 49 فقط مختص مواردی است که مدیران شخص دیگری را به جای خود برای انجام اعمال مدیریت انتخاب کنند. در صورتی که مدیرعامل شرکت بدون تصریح این شخص انتخاب شده به جای یکی از مدیران عمل می کند، اشخاصی را برای انجام امور شرکت انتخاب کند و به آن ها اختیاراتی بدهد نمایندگان مزبور جانشین هیات مدیره نبوده و چنانچه در موقع انتخاب و تصدی آنان تقصیر و خطا و غفلتی از طرف هیات مدیره سرنزده باشد، مدیران مسئول اعمال خلاف قانون آن ها نبوده و در صورتی که بدون تایید هیات مدیره عملیاتی به ضرر شرکت انجام دهند، هیات مدیره مسئول اعمال آن ها نمی باشد.

  • مدیران در هر موقع قابل عزل می باشند.

ماده 48 قانون تجارت تصریح می کند که مدیران قابل عزل می باشند . بنابراین مجمع عمومی یا سازمانی که از طرف مجمع عمومی برای انتخاب مدیران تعیین شده است، در هر موقع اختیار دارد مدیران را از سمت خود معزول کند.

  • مدت مدیریت در شرکت های سهامی محدود است

در شرکت های سهامی که دارای صاحبان سهام زیاد می باشند، صاحبان سهام اغلب پس انداز خود را تبدیل به سهام نموده و منتظرند که از افزایش قیمت آن ها استفاده نموده و بهره ای نیز در آخر هر سال دریافت دارند و معمولاَ در امور شرکت مداخله ننموده و در مجامع عمومی حاضر نمی شوند. در شرکت هایی هم که صاحبان سهام آن ها بیشتر دقت می نمایند، نظارت و بررسی صاحبان سهام حقیقی نیست و بیشتر جنبه تشریفاتی دارد.
بنابراین اگر عده ای خود را به عنوان مدیر برای مدت زیادی به شرکت تحمیل نمایند، ممکن است از اختیارات خود سوء استفاده کنند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران